עמוד 1 מתוך 1

ביטול תורה

פורסם: א' מאי 16, 2010 12:07 pm
על ידי kivi
לענ"ד הקלושה, מנסיוני המועט, פורומים אלו עלולים לגרום לביטול תורה מרובה, ויש לשקול אם התועלת שניתן להפיק מכך [ובוודאי שיש תועלת] שוה בנזק זה. בברכה.

Re: ביטול תורה

פורסם: ג' מאי 25, 2010 1:12 pm
על ידי ישראל הר כסף
לדאבונינו, מה שנכון- נכון!!!

Re: ביטול תורה

פורסם: ג' מאי 25, 2010 7:57 pm
על ידי אלעזר
אמת ויציב,

Re: ביטול תורה

פורסם: ג' מאי 25, 2010 10:06 pm
על ידי יצחק
kivi כתב:לענ"ד הקלושה, מנסיוני המועט, פורומים אלו עלולים לגרום לביטול תורה מרובה, ויש לשקול אם התועלת שניתן להפיק מכך [ובוודאי שיש תועלת] שוה בנזק זה. בברכה.

לשיטתך כל האוצר החכמה הוא ביטול תורה

Re: ביטול תורה

פורסם: ג' מאי 25, 2010 10:12 pm
על ידי חכם באשי
יצחק,
יש אכן כאלו שסוברים כך.
שמעתי בשם אדמו"ר מצאנז-קלונז' שאמר, שתלמידי חכמים אמיתיים גדלו רק בישיבות שלא היה בהם אוצר הספרים גדול.
ולפיכך יש לדון, האם זכיית דורינו באוצר החכמה, היא 'ירידת הדורות' או 'איכשר דרא'.
וצע"ג עד מאוד.

Re: ביטול תורה

פורסם: ג' מאי 25, 2010 10:40 pm
על ידי ישראל הר כסף
יצחק כתב:
kivi כתב:לענ"ד הקלושה, מנסיוני המועט, פורומים אלו עלולים לגרום לביטול תורה מרובה, ויש לשקול אם התועלת שניתן להפיק מכך [ובוודאי שיש תועלת] שוה בנזק זה. בברכה.

לשיטתך כל האוצר החכמה הוא ביטול תורה

לא נשכח שלא רק אנחנו ה'משועממים' המחפשים דברים תורניים מרתקים משתמשי האוצר, עם כל הכבוד, ב'אוצר' העוצמתי הזה משתמשים כמות עצומה של ת"ח שכמות הד"ת שפרים ורבים עי"ז הוא לאין שיעור, וכן תוספת נופך שנוספת לכל שיעור או רעיון ושיחת מוסר ע"י חיפוש קצרצר באוצר הוא דבר שלא יסולא בפז- המליונים שהשקיעו בעבורינו הרב ארז סלע ושות',
אבל כל הנושא כאן היה רק על ה'פורום' הנוכחי, שבו מבלים אנשים קבועים בכל עת ושעה, עיין בכל תגובה על השעה ותמצא גם אותי כותב לקראת סוף סדר א', אבל היו כאלה שהקדימו אותי, ועם כל הידענות והלמדנות ה'ממכרת' שיש כאן, עלה הנושא של ביטול תורה רק בפורום הזה, אבל ח"ן מלפקפק בכל עוצמתו של האוצר בשביל ה'גולשים' (לא מצאתי הגדרה יותר מתאימה למה שמשותף עם גלישה והיא- טביעה בתוך ים של מידע, ובענינינו טביעה בתוך ים התורה, מה שנותן את האפשרות להיות בטלן שלא עוסק אף פעם בשום דבר חוץ מתורה) מחפשי הדברים המענינים.

Re: ביטול תורה

פורסם: ג' מאי 25, 2010 11:09 pm
על ידי המשתדל
מי שיעה חיפוש של המילים 'תוכנת אוצר החכמה' ללא הוספת ו ה ש, יקבל את דברי הרב לפקוביץ מב"ב על הנידון הנ"ל.

Re: ביטול תורה

פורסם: ד' מאי 26, 2010 2:36 pm
על ידי ישראל הר כסף
המשתדל כתב:מי שיעה חיפוש של המילים 'תוכנת אוצר החכמה' ללא הוספת ו ה ש, יקבל את דברי הרב לפקוביץ מב"ב על הנידון הנ"ל.

חריף ביותר!!! קשה לי לדמיין מה היה אומר על פורומינו הקט.

Re: ביטול תורה

פורסם: ד' מאי 26, 2010 3:34 pm
על ידי חכם באשי
עיינתי בדברי הרב ליפקוביץ, והם - פחות או יותר - כדברי האדמו"ר מצאנז-קלוז', הנ"ל, בוואריציה שונה. ותו לא.

Re: ביטול תורה

פורסם: ד' מאי 26, 2010 4:16 pm
על ידי מקבל
מי שיעשה חיפוש 'תוכנת אוצר החכמה' ביגרסא 9 במקוון, יודע שמותר לקנות את אוצר החכמה ממעשר, [מענין אם אפשר לקבל החזר מהמעשר...]

Re: ביטול תורה

פורסם: ו' מאי 28, 2010 10:17 am
על ידי מעמד בתג רב טקסט
המשתדל כתב:מי שיעה חיפוש של המילים 'תוכנת אוצר החכמה' ללא הוספת ו ה ש, יקבל את דברי הרב לפקוביץ מב"ב על הנידון הנ"ל.


מקבל כתב:מי שיעשה חיפוש 'תוכנת אוצר החכמה' ביגרסא 9 במקוון, יודע שמותר לקנות את אוצר החכמה ממעשר

אודה מאוד למי שיוכל להעלות לכאן PDF של עמודים אלו
תודה

Re: ביטול תורה

פורסם: ו' מאי 28, 2010 11:52 am
על ידי נויירא
אני לא יכול בלי לצטט את ר' יצחק מנחם וינברג, האדמו"ר מטאלנא, בהסכמתו לספרו של ישראל סדניק [מר"ח אדר א' תשס"ה], כל האומר דבר בשם אומרו, ירושלים תשס"ה: "...ביותר מתעצם החידוש, בהשלמת המלאכה עד סופה ותכליתה בלא סיוע שאין בו ממש מהמכשירים המתחדשים לבקרים, כהמצאת המחשב וכיוב"ז, אשר הנוגע בהם כנוגע בבבת עין התורה, שאין התורה נקנית בלחיצת יד... ואני קורא על ההבדל בין יגיעה זו לבין מלאכת המחשב, כמו ההבדל בין מצת מכונה לבין מצת יד, והמבין יבין" [א.ה. אני לא הבנתי].

להוכחה מפורשת הוסיף לי ידיד, הן שנינו 'קנה לך חבר' ולכמה מפרשים המכוון לקנה הכתיבה, הרי מפורש שלא די במקלדת אלא צריך קנה, ויל"ד גם מצד שהכתב על המסך אינו מוגדר לכתב, ואם כתב אין עמל מניין.

ישנם צווחים איפה הצורה של הלימוד, איפה הדפיקה על הגמרא בחוזקה, הבית מדרש יראה כמעבדת מחשבים, איך המשגיח \ הרעביצן \ראש הכולל יוכל לדעת במה אתה מעיין, איפה הדוגמה החינוכית, כשהילד רואה את אביו כל היום מול המחשב, בדיוק כמו החבר שיושב כל היום על משחקי מחשב, לא אחת ניגש אלי בבית כנסת יהודי אם יכול גם הוא לבדוק משהו שניה בגוגל, או אחר מזועזע ששאל מה זה שיש בבית כנסת חיבור לרשת [ל'תחנות' א[י]נטרנט בלע"ז], כמובן שיש להוסיף את הפגיעה הקשה בבקיאוסניקים למיניהם, הם חוששים לעורם וכבודם, זה מוריד להם את האף לחלוטין, אכן, רק בשביל זה היה שווה לפתוח את האוצר.

ואם כבר אוסיף גזירת מסך מתוך גליון דאצ'ה 77:

Re: ביטול תורה

פורסם: ש' מאי 29, 2010 11:48 pm
על ידי יצחק
לדעתי אוצר החכמה לא מיועד ללמוד בה, כמו שספריה לא מיועדת ללמוד בספריה, אלא בעיקר לחוקרים ולעורכים, וכמובן מי שצריך לאיזה ספר יכול לעיין קצת אבל להיות מחובר לזה וללמוד בה באופן קבוע זה לא שייך. וזה באמת ביטול תורה כמו שהביאו מכמה גדולים.
ולגבי הפורום, כמובן כל אחד יכול לנצל את זה באופן אחר, יהיו כאלו שבאמצע 'הלימוד' מוצאים את עצמם פתאום לטייל בפורום (בכ''א אולי כדאי שיטיילו פה מלטייל בפורומים אחרים וד''ל) ויש כאלו שמתעניינים בנושא תורני אפשר למצא פה באמת דברים מעניינים.

Re: ביטול תורה

פורסם: א' מאי 30, 2010 2:29 am
על ידי חכם באשי
נויירא,
אני מסכים לכל מילה שכתבת.
(ואגב, כתבת מוצלח!)

Re: ביטול תורה

פורסם: א' מאי 30, 2010 8:20 am
על ידי נויירא
חכם באשי כתב:נויירא,
אני מסכים לכל מילה שכתבת.


אני לא מסכים למה שכתבתי
חשבתי שלא צריך להוסיף ג' נקודות להבהיר שמילתא דבדיחותא שנינו כאן

אולי גם אתה התכוונת כך

Re: ביטול תורה

פורסם: א' מאי 30, 2010 11:27 am
על ידי חיים
דברי רבי יחזקאל סרנא זצ"ל על האנציקלופדיה תלמודית שהביא נויירא, מעוררים מחשבה כיצד היה מגיב לספרי העזר של ימינו שוטנשטיין ואחרים.
לגבי האנציקלופדיה, חושבני שחששו התבדה, האנציקלופדיה רחוקה מלשמש כספר קריאה קליל אחרי ארוחת צהרים של עמי ארצות.

Re: ביטול תורה

פורסם: א' מאי 30, 2010 11:50 am
על ידי ישראל הר כסף
בגמ' (מגילה ג.) איתא "תרגום של נביאים יונתן בן עוזיאל אמרו מפי חגי זכריה ומלאכי ונזדעזעה ארץ ישראל ארבע מאות פרסה על ארבע מאות פרסה יצתה בת קול ואמרה מי הוא זה שגילה סתריי לבני אדם עמד יונתן בן עוזיאל על רגליו ואמר אני הוא שגליתי סתריך לבני אדם גלוי וידוע לפניך שלא לכבודי עשיתי ולא לכבוד בית אבא אלא לכבודך עשיתי שלא ירבו מחלוקת בישראל"
לימדונו רבותינו שהזעזוע כאן היה בגלל שמעכשיו לא יצטרכו לעמול בשביל להגיע לחלקי תורה שהיו צריכים בעבר לעמול עליהם, אמנם אני חושב שמאידך למדנו שעם כל הזעזוע- יש דברים המתירים לעשות כך, והרי אם יש בטענות מסוג זה סיבה לדחות את כל המערכת הזו- היה כבר צריך לשאול את זה על המראי מקומות המשומששים ובלים בידי כ"א מאיתנו, וכן על כל ספרי המפתח של ר"ש פרנקל על הרמב"ם והמסכתות, שלא באו כנספח לרמב"ם אלא כעיקר בפנ"ע, והראיה- לובנם של הדפים במהדורת הרמב"ם ללא המפתח לעומת שחרות הדפים מרוב שימוש של המהדורות עם המפתח, אלא מאי- כ"א מבין מהי הדרך לכתחילה ומהי האפשרות שניתנה בימינו גם לחלשים וגם ולבלנים (סליחה אם פגעתי במישהו- הוא יכול לתלות את עצמו בדברי א' הקודמים שרק עורכים וחוקרים משתמשים בו בקביעות) להיות למדנים או יותר נכון בעלי ידע רחב ואפשרות לשיג ושיח בדברי תורה, וחיבור לספר התורה שקיבלנו מסיני. שמא.
בקצרה- היום אסור וא"א להיות עמי הארץ. גם אם אתה עצלן. (או בקיאות'ניק- אדרבה שהם ינצלו את הכלי הזה לטובתם.)

Re: ביטול תורה

פורסם: א' מאי 30, 2010 12:46 pm
על ידי חיים
יפה מאוד.
ואכן כך מפרש תוס' רי"ד במגילה שם
פי' דכיון דכתב תרגומא דקראי לא מסרי נפשייהו למילפינהו כדמעיקרא.

Re: ביטול תורה

פורסם: א' מאי 30, 2010 1:02 pm
על ידי רוני
תסלחו לי אבל צריך להבדיל בין הדברים.
כל הכלים המקילים על הלימוד מעין שוטנשטיין ושאר הוצאות, זה נידון אחד,
של הנגשת הגמרא להרבה יותר בעלי בתים מבעבר, מול הסיכון שכל אחד יגש לגמרא זו ובכך הדור ירפה עוד ועוד את שכלו וכו'.

הנידון לגבי אוצר החכמה ממש לא קשור לענין הנ"ל,
אלא כולו נידון נפרד, האם מה שהיה בעבר, דהיינו עמל החיפוש אחר הספר או הענין המסוים הוא חלק מתהליך ההפיכה לתלמיד חכם וכו' שצריך להשקיע ולעמול עד שמוצאים את דברי התורה אשר נחפשו, מול הרצון לצמצם את זמן החיפוש ובאמת להתמקד בדברי התורה ממש ולהתעמק ולהתייגע בהם עצמם ולא בחיפוש אחריהם.


ידוע הפולמוס על חיבורו הגדול של רמב"ם, שם כתב בהקדמתו "שלא יהא אדם צריך לחיבור אחר בעולם",
הרמב"ם רצה להקל ולפשט את הדברים למען לא יצטרך כל אדם לפתוח עשרות ספרי הלכה ולבדוק וכולי,
אך ברור שהוא לא נתכוון שהמעיינים יפסיקו לעיין ולחקור וללמוד.
גם אלה שיצאו נגדו, ברור וברור שלא היו מתנגדים לקבל גישה לאוצר ספרים פיזי ענק,
ואין כל הבדל בין אוצר אלקטרוני לפיזי, ואולי אף האלקטרוני עולה עליו במידה מסוימת.
אתם מתארים לכם -רב כלשהוא- -בכל שנה שלא תהיה- יוצא נגד אוצר ספרים כלשהוא ? וד"ל...
די עם הפרומקייט ועם צרות העין ועם עובי הגרביים. יהודי אמיתי זה החלטה ערכית פנימית ולא תלונות על גבי תלונות.

בלי להלעיז על אף אחד מהציטוטים שהובאו ע"י אחרים כאן,
אבל אפשר גם לצאת נגד המזגן, שהוא ג"כ פוגע בעמל התורה, והוא הדין שרכב מזיק לעמל,
וגם כסא עם ריפוד מוריד מהלפום צערא אגרא.
הדברים פשוטים, העולם מתקדם ויש דברים שהקב"ה נתן לנו כדי להקל על הדור ולהתענג על התורה,
מי שרוצה לעמול יכול לעמול, צריך רק לרצות ולהחליט שאתה כזה, ולעשות ! ולעמול. ואין הבדל אם השנה היא ת"ח או תש"ח או תשנ"ח.


אוצר החכמה היה בשימוש אצלי תקופה של כמה שנים, אני מוכרח לומר שהוא סיפק לי ידע לימודי עצום, כזה שלא הייתי מספיק בכמה וכמה שנים גם אם הייתי בספריה פיזית אמיתית עם כל הספרים שבו. אפשרויות החיפוש פשוט פותחות עולם חדש ומקצרות זמן רב ויקר.

Re: ביטול תורה

פורסם: א' מאי 30, 2010 1:06 pm
על ידי חיים
רוני, אתה כותב יפה מאוד.
אינך צריך לשכנע את חברי הפורום בנחיצותו של 'אוצר החכמה.

Re: ביטול תורה

פורסם: א' מאי 30, 2010 1:17 pm
על ידי רוני
לא משכנע,
אבל שמעתי כבר כמה שמדברים ולא יודעים מימינם ומשמאלם, והייתי חייב לשחרר קיטור.
[אכן, יש מי שקרא לזה כאן "ביטול תורה". כנראה גם לחשוב ולהתנהג כראוי הוא הפסיק כי זה "ביטול תורה"].

עוד בענין הנ"ל הנ"ל,
ברור שצריך התמצאות מסוימת במחשב כדי לא לחפש תיבות כלליות המופיעות לרוב אלא לעשות חיפוש ממוקד על תיבות יחודיות,
שאם לא כן, דומה הדבר למעיין בספר מסוים בנושא מסוים ונמשך אחר הדברים וכולי ושוכח מה עשה כאן ואיך הגיע וכו'.

אגב, חיים אתה יודע שהשם שלך מאוד פופולרי בהיברובוקס ?....

Re: ביטול תורה

פורסם: א' מאי 30, 2010 1:38 pm
על ידי ישראל הר כסף
רוני היקר הוצאת אותי משלוותי בדבריך ,
הגמ' בקידושין מביאה את דברי אחד רבי אבא בר זבדא שקמו בפניו חכמים באמצע לימודם ש"תורה עומדת בפני לומדיה"? וכתב רש"י "לפי שעסוקים בדבר הלכה היו קרי להו לדידהו תורה עצמה ולדידיה קרי לומדיה", וכן מצינו במגילה "ההוא דהוי תני הלכתא סיפרא וספרי ותוספתא ושכיב, אתו ואמרו ליה לרב נחמן- ליספדיה מר, אמר- היכי נספדיה, הי צנא דמלי סיפרי דחסר" כי התורה היא לא חומר לימודי גרידא אלא צריך להתהפך להיות התורה בעצמה כשלומדים אותה, וע"כ נהי דא"א לזלזל ב'אוצר' ותרומתו לעולם, לעולם לא נוכל לומר שזה התכלית, וללעוג עם זה כבר לכל 'חבילת הפרומקייט' כפי שהכותב רואה אותה, ובזה מעיד ע"ע, אז אפי' שנראה לא נעים להיות פתאום זה ששומר על שמרנות וכד' אבל זוהי תורתינו, והעמל כן בא ע"י עמל של ה'היכי תמצי' ללימוד וכמו שמוכח במעשה של ר' יוסף ששכח את תלמודו והלך ללמוד אצל תלמידו ולא קרא לו אליו, משום "יגעתי ומצאתי", וידוע התשובה של (?) מהראשונים על זה שהיה לו שולחן מסתובב עם ספרים וכך למד בקלות והיה מעביר אליו את הספרים שנצרך באותו הרגע, וכתב עליו בחריפות שזה לא 'יגעתי', ולא יצליח בתלמודו, ואפי' שצריך לדון עד איפה הגבול, אבל כן מצינו בראשונים דיבורים כאלו.
בתקוה שאני לא מוכיח לץ ולא תשנאיני.

Re: ביטול תורה

פורסם: א' מאי 30, 2010 2:24 pm
על ידי רוני
ישראל שלום
יש"כ על הדברים
אבל גם אתה מסכים עם הדברים בכך שכתבת
"שצריך לדון עד איפה הגבול".

בעוד מספר שנים (נניח?) לכשיהיו תוכנות
שמקריאות את הטקסט הכתוב, ותכנת אוצר החכמה תתברך גם בפונקציה כזו
ברור שתחול "הסלמה" במתנגדים לתוכנה זו, ויתכן אף שהצדק יהא עמם.
כפי שאמרת, הגבול אכן לא מוגדר דיו.

בנוגע לחבילת הפרומקייט,
מחילה, אולי חרגתי מעט אך כוונתי היא ברורה. וכל הענין שייך לנושא כללי יותר גבי הציבור שלנו ואין כאן המקום כלל.

לגבי היגיעה,
חושבני שהדבר אינדיבידואלי, דהיינו תפיסת הדברים שונה מאדם לאדם.
אולי התשובה של אותו רב [מהראשונים] לשואל היתה כך וכך כי התאימה רק לאותו השואל. ולאו לכל אדם.
לאחד היגיעה היא לעלות על סולם ולמצוא הספר, ולשני ללכת 500 ק"מ לספריה נדחת, ולשלישי היגיעה היא בכלל פסיכולוגית כי הוא אומר לעצמו מדוע להתאמץ הרי הראשונים כתבו כך וכך, וכן על זו הדרך.
אינני אומר שאין כזה דבר "שכר פסיעות", אבל ברור שהדבר הזה נקרא שכר פסיעות והוא בקטגוריה מאוד מסוימת של יגיעה וחיפוש, אך כשמשווים בין יגיעה כזו ליגיעה של ללמוד קטע גמרא ולהתאמץ ולהחזיק ראש בכל השיטות, נראה ש...
עוד בענין זה של האינדיבידואליות, כשם שישנה אמונה עמוקה אחר חיפוש כל העיקרים ובירור השיטות וקריאת דברי הרמב"ם ואריסטו וכו' והעמקה וחקר בכל הבריאה וכולי, וישנה גם אמונה של יהודי פשוט מכל הסיפורים שעליהם גדלנו, אינני יודע מה עדיף ומה טוב ומה חזק ומה לא, אכן יתכן שיגיעה מסוימת של איכר יהודי בחיפוש אחר חומש תעלה עשרת מונים על יגיעת אברך בחיפוש קטע מסוים באחד האחרונים. לא יודע ולא מתיימר לדעת. לכן כתבתי שהכל מאוד ענין אישי לכל אדם.
אך נקודת ההנחה שלי היא שאוצר החכמה הוא אוצר ספרים כמו בכל מקום וכשם שאי אפשר לבטל או להתנגד לאוצר ספרים,
כך אי אפשר לדבר נגד אוצר החכמה ושאר מאגרים.
פשוט וקל.
אחרת, אנשים ישחקו בחפש את המטמון כל חייהם ויחביאו ספרים כדי להגדיל את היגיעה והעמל אחר החיפוש...
לשיטת מי ששיטתו היא כזו, אולי יש מקום לשנות את התמונה של אוצר החכמה, כי הסולם שם פוגם בעמל.
ממש לא כתבתי שהתכלית היא אוצר החכמה, ברור שצריך להתהפך לתורה ממש, אך שום מאגר ספרים לא פוגע בהתהפכות הזו.

הכל ברוח טובה ועניינית.

Re: ביטול תורה

פורסם: א' מאי 30, 2010 8:53 pm
על ידי אברך
ישראל הר כסף כתב:וידוע התשובה של (?) מהראשונים על זה שהיה לו שולחן מסתובב עם ספרים וכך למד בקלות והיה מעביר אליו את הספרים שנצרך באותו הרגע, וכתב עליו בחריפות שזה לא 'יגעתי', ולא יצליח בתלמודו, ואפי' שצריך לדון עד איפה הגבול, אבל כן מצינו בראשונים דיבורים כאלו.


מדובר על התרומת הדשן, שבלקט יושר הוא כותב שהציעו לתרומת הדשן לעשות כך והוא שלל זאת מכל וכל.

Re: ביטול תורה

פורסם: א' מאי 30, 2010 9:43 pm
על ידי המעיין
המהר"ל מביא מדרש שהיה ויכוח בין מי שמליץ על הדיבור לזה שהמליץ על השתיקה וכשקם הממליץ על השתיקה להסביר את עדיפות השתיקה סטר לו השני ואמר לו איך יכול אתה להמליץ על השתיקה בדבור
מעיון זה נראה הדיון כאן שמביאים ראיות שכל כולם בקיאותיות הנאספות באמצעי עזר נגד השימוש באמצעי עזר

Re: ביטול תורה

פורסם: ג' יוני 01, 2010 9:56 pm
על ידי מור
מרתק לראות דין העוסק בביטול תורה, בלי שהביאו את המראה מקום הכי פיקנטי מסתמא בסוגיא, ה"ה חידושו של הגרא"ז באבן האזל (מלכים ג', ה-ו), שאין כל איסור בביטול תורה כל עוד הבטלה באה עם סיבה ולשם תכלית - תהא אשר תהא, ואף הנאה או סיפוק תאוה גשמית. ביטול תורה שייך, לדבריו, רק שהאדם סתם לא עושה כלום. מבהיל :

אבן  האזל.jpg
אבן האזל.jpg (185.27 KiB) נצפה 13703 פעמים

Re: ביטול תורה

פורסם: ד' יוני 02, 2010 8:38 am
על ידי תחכמוני
אל תשכחו שמלבד הביטול תורה שדנו יש מושג גם ביטול תורה 'באיכות', וע"ז האבן האזל לא דיבר - ואין מי שיחלוק, כל הדברים הנ"ל הם אפי' לא נושא, חבל שמכחשים לאמת שהעיקר ללמוד בצורה הנוחה - שמעתא בעי' צילותא - ואם האוצר מספק זאת אשרי גולשיו!

Re: ביטול תורה

פורסם: ד' יוני 02, 2010 8:49 am
על ידי המעיין
מור כתב:מרתק לראות דין העוסק בביטול תורה, בלי שהביאו את המראה מקום הכי פיקנטי מסתמא בסוגיא, ה"ה חידושו של הגרא"ז באבן האזל (מלכים ג', ה-ו), שאין כל איסור בביטול תורה כל עוד הבטלה באה עם סיבה ולשם תכלית - תהא אשר תהא, ואף הנאה או סיפוק תאוה גשמית. ביטול תורה שייך, לדבריו, רק שהאדם סתם לא עושה כלום. מבהיל :

אבן האזל.jpg


מעין דבריו כתב גם באור שמח הלכות ת"ת
אבל זה מדבר על על ביטול העשה של ת"ת (וכל זה שלא כהחפץ חיים בהקדמה לח"ח כתב בפירוש שעובר בכל רגע ורגע וכמובן שלא כהר"ן ריש נדרים שכתב שעובר על שיהיו ד"ת מחודדים)
אבל לכו"ע יש בזה את החיסרון של ביטול תורה

Re: ביטול תורה

פורסם: ד' יוני 02, 2010 8:53 am
על ידי המעיין
בקשר לראיה שהביאו מהלקט יושר סברא פשוטה לחלק בין דבר שעוזר ללימוד לבין תענוג סתם וודאי לא יגיד מישהו שעדיף ללמוד בספר עמום ומטושטש משום יגיעה וכנודע מכתב הרע"א בזה

ואע"פ שכל דבר אפשר לסובבו לכאן ולכאן הלב יודע אם לעקל אם לעקלקלות וע"ז דבר הלקט יושר על בני עשירים.

Re: ביטול תורה

פורסם: ד' יוני 02, 2010 10:17 am
על ידי נהנה מהאוצר
חיים כתב:דברי רבי יחזקאל סרנא זצ"ל על האנציקלופדיה תלמודית שהביא נויירא, מעוררים מחשבה כיצד היה מגיב לספרי העזר של ימינו שוטנשטיין ואחרים.
לגבי האנציקלופדיה, חושבני שחששו התבדה, האנציקלופדיה רחוקה מלשמש כספר קריאה קליל אחרי ארוחת צהרים של עמי ארצות.

זה שהחשש התבדה רק מראה את ירידת הדורות, שעמי הארץ היום אחרי ארוחת צהרים לא מסוגלים לקרוא כלום מלבד עיתון [רצוי צהובון] וגם זה רק במקרה שהם מאד אינטלקטואלים

Re: ביטול תורה

פורסם: ד' יוני 02, 2010 11:08 am
על ידי חיים
נכון. מצד שני הרמה של האנציקלופדיה מאוד עלתה, כידוע למעיינים.

Re: ביטול תורה

פורסם: ד' יוני 02, 2010 6:42 pm
על ידי חיים הגבאי
יצחק כתב:
kivi כתב:לענ"ד הקלושה, מנסיוני המועט, פורומים אלו עלולים לגרום לביטול תורה מרובה, ויש לשקול אם התועלת שניתן להפיק מכך [ובוודאי שיש תועלת] שוה בנזק זה. בברכה.

לשיטתך כל האוצר החכמה הוא ביטול תורה


באם יסננו את ההערות בפורומים לנצרך ומכובד בלבד יתמעט ביטול התורה כמו שהתמעט מאז מהדורת בני תורה וד"ל.

Re: ביטול תורה

פורסם: ו' יוני 04, 2010 3:47 am
על ידי נויירא
אל תשכחו שאחרי הכל, הפורום 'עיטור ספרים וכו'' הינו השוקק ביותר
מספר ההודעות בו לע"ע הינם יותר מכל הפורומים יחד.

Re: ביטול תורה

פורסם: ב' יוני 07, 2010 3:13 pm
על ידי אוצר החכמה
אותה השמש שמחממת את הצדיקים לעתיד לבוא, היא היא ששורפת את הרשעים.

Re: ביטול תורה

פורסם: ה' ספטמבר 23, 2010 11:41 pm
על ידי בעל הכרת הטוב
אני עצמי הפסקץתי כמעט לבקר בפורום משום הוא מאוד מושך לראות את כל החידושים ונראה לי שצריךלתקן שבכל הפורום יהיו רק הצעות לאוצר בלא תגובות משום שזה באמת גוזל זמן רב וצריך שיהיה מקום להציע הצעות חדשות וכן ספרים חדשים ותו לא מידי על בשרי חשתי שהסקרנות אוכלת אותי
ואין כאן שום קשר למה שעצם האוצר הוא ביטול תורה, חס מלומר זאת