מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכת השחר – לקם בחצות הלילה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שחר קמתי
הודעות: 31
הצטרף: ד' אוגוסט 01, 2012 7:56 pm

ברכת השחר – לקם בחצות הלילה

הודעהעל ידי שחר קמתי » ד' אוגוסט 01, 2012 8:04 pm

נסתפקתי במי שישן בתחילת הלילה כמה שעות, וקם קודם חצות הלילה ללמוד, אם מברך אז כל הברכות לשי' האדמה"ז בעל התניא, ואבאר את הספק:
בסידור הרב לענין ברכת על נט"י (סדר הנטילה ד"ה ומ"מ [בסוף השו"ע עמ' תר"ז]) כ'
דכשניעור משנתו וא"צ לנקביו יברך מיד ברכת על נט"י, ובלבד שיהיה מחצי לילה ואילך, כדין שאר ברכות השחר.

ולגבי ברכת השחר (ברכת השחר ד"ה כל [שם עמ' תר"ט]) כ'
אם ישן בלילה ונתחייב בברכת שחר יכול לברך מיד שנתחייב בהן ובלבד שיהיה מצות לילה ואילך.

ולגבי ברכת התורה (שם ד"ה ברכת התורה) כ'
מי שישן בלילה מברך בקומו מחצות הלילה ואילך.

וצ"ע אם כוונתו דדוקא על 'שינה' של אחר חצות הלילה יכול לברך כשקם, אבל הקם קודם חצות, כיון שלא ישן אחר חצות הלילה, צריך להמתין עד עלות השחר לברך, או 'הברכות' א"א לברך קודם חצות, לכן אם קם קודם חצות, ממתין עד לאחר חצות, ואז מברך כל הברכות, וא"צ להמתין עד עלות השחר, ולא מצאתי מי שיבאר דבר זה.

בראנסוויל
הודעות: 412
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: ברכת השחר – לקם בחצות הלילה

הודעהעל ידי בראנסוויל » ד' אוגוסט 01, 2012 8:41 pm

כבוד הרב שחר קמתי, [שמך נאה לך ולשאלתך] על מה מיוסד ספקתך? למה שישנה אם ישן אחר חצות או לא?

שחר קמתי
הודעות: 31
הצטרף: ד' אוגוסט 01, 2012 7:56 pm

Re: ברכת השחר – לקם בחצות הלילה

הודעהעל ידי שחר קמתי » ד' אוגוסט 01, 2012 9:10 pm

שאלתי מיוסד על דברי הפוסקים, לא חדשתי מדעתי כלום, בסידור הרב מבואר שיש חילוק בין קודם חצות לאחר חצות, ורק נסתפקי בכוונת דבריו, אי קאי על הברכה או על השינה

ויש לומר
הודעות: 32
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2011 10:30 pm

Re: ברכת השחר – לקם בחצות הלילה

הודעהעל ידי ויש לומר » ד' אוגוסט 01, 2012 10:28 pm

איני יודע מה כוונת הסידור הרב, אכן הדבר כמעט מפורש בדברי המ"ב, בסי' ד' סי"ג ביה"ל (ד"ה כל הלילה) כ'
דאם היה ישן בתחילת הלילה לא שייך לומר דכבר נעשה בריה חדשה, דכתיב חדשים לבקרים וגו'

ובס' דעת נוטה להגרח"ק שליט"א עמ' ק"כ כ' דכוונת המ"ב לחצות הלילה, ולפי"ז הקם אחר חצות יכול לברך ברכת על נטילת ידים מיד, אבל הקם קודם חצות אינו יוכל לברך עד לאחר שהאיר השחר

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: ברכת השחר – לקם בחצות הלילה

הודעהעל ידי צביב » ה' אוגוסט 02, 2012 1:58 pm

בכף החיים הביא
שאם רוצה ללמוד כל הלילה [תיקון כרת]
וישן בתחילת הלילה
אינו מתחייב אחרי כן בברכות התורה עד לפני היום
אומנם זה לא משום קודם חצות
אלא משום שזו שינת עראי
[כתבתי מזכרון, ולא ראיתי כעת בפנים]

שחר קמתי
הודעות: 31
הצטרף: ד' אוגוסט 01, 2012 7:56 pm

Re: ברכת השחר – לקם בחצות הלילה

הודעהעל ידי שחר קמתי » ה' אוגוסט 02, 2012 8:37 pm

מצאתי שנחלקו אחרוני זמננו בדעת סידור הרב, הרה"ג רבי יצחק יוסף בספרו ילקוט יוסף סי' ד' ס"ט נ' דלמד בדברי האדמה"ז דמי שקם משנתו קודם חצות הלילה לא יברך עד הבוקר, אולם בספר פסקי תשובות סי' ד' עמ' ל"ו כ' דאם קם קודם חצות הלילה, ימתין עד שיעבור חצות הלילה, ואז יברך על נט"י - ושניהם כתבו דברים עפ"ד סידור הרב

ויש לומר
הודעות: 32
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2011 10:30 pm

Re: ברכת השחר – לקם בחצות הלילה

הודעהעל ידי ויש לומר » ה' אוגוסט 02, 2012 8:46 pm

הדבר מפורש בס' אפיקי מגינים סי' ד' חידושים אות ב' דאם קם קודם חצות יברך בבוקר אחר עשיית צרכיו, וכנ' שפי' כן דברי סידור הרב יע"ש

שחר קמתי
הודעות: 31
הצטרף: ד' אוגוסט 01, 2012 7:56 pm

Re: ברכת השחר – לקם בחצות הלילה

הודעהעל ידי שחר קמתי » ה' אוגוסט 02, 2012 8:50 pm

יישר כח, כנראה שהנכון כדברי האפיקי מגינים, חיבור נפלא של מחבר שלפני כמה דורות, האם אחד יודע מנין למד בעל הפסקי תשובות לפרש דאפשר לברך אחר חצות, בכל הספרים של חב"ד לא מצאתי מדובר בזה

בראנסוויל
הודעות: 412
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: ברכת השחר – לקם בחצות הלילה

הודעהעל ידי בראנסוויל » ה' אוגוסט 02, 2012 10:01 pm

זה לשון האדמור הזקן בסידורו:

יב. ברכת על נטילת ידים להמשכים בעוד לילה]
אבל אם אין צריך לנקביו ולא יפנה עד לאחר זמן מרובה, יברך מיד, ובלבד שיהיה מחצי לילה ואילך, כדין שאר ברכות השחר.


ושם בברכת השחר כתב:
אבל אם ישן בלילה ונתחייב בהן יכול לברך מיד שנתחייב בהן, ובלבד שיהיה מחצות לילה ואילך. ואם ניעור כל הלילה ושמע קול תרנגול מחצות ואילך, יכול לברך ׳הנותן לשכוי בינה׳, אבל על שמיעה שקודם חצות לא יברך, אלא ימתין עד אחר שיעלה עמוד השחר.


לא דבר ולא כתב אף מילה אחת על השינה שיצרך אחר חצות דווקא, וכל דבריו אמורים רק לגבי עת אמירת הברכה.

שחר קמתי
הודעות: 31
הצטרף: ד' אוגוסט 01, 2012 7:56 pm

Re: ברכת השחר – לקם בחצות הלילה

הודעהעל ידי שחר קמתי » ה' אוגוסט 02, 2012 11:42 pm

בראנסוויל כתב
זה לשון האדמור הזקן בסידורו:

יב. ברכת על נטילת ידים להמשכים בעוד לילה]
אבל אם אין צריך לנקביו ולא יפנה עד לאחר זמן מרובה, יברך מיד, ובלבד שיהיה מחצי לילה ואילך, כדין שאר ברכות השחר.


ושם בברכת השחר כתב:
אבל אם ישן בלילה ונתחייב בהן יכול לברך מיד שנתחייב בהן, ובלבד שיהיה מחצות לילה ואילך. ואם ניעור כל הלילה ושמע קול תרנגול מחצות ואילך, יכול לברך ׳הנותן לשכוי בינה׳, אבל על שמיעה שקודם חצות לא יברך, אלא ימתין עד אחר שיעלה עמוד השחר.


לא דבר ולא כתב אף מילה אחת על השינה שיצרך אחר חצות דווקא, וכל דבריו אמורים רק לגבי עת אמירת הברכה.

אולי הצדק עמו

אך אולי כוונת אדמה"ז במה שכתב יכול לברך מיד שנתחייב בהן ובלבד שיהיה מחצות לילה ואילך, היינו שנתחייב בהן מחצות הלילה ואילך, וכמ"ש אדמה"ז אח"כ גבי שמעית קול תרנגול דא"א לברך בעוד לילה אלא על שמיעת קול תרנגול מחצות ואילך, ואם שמע קול תרנגול קודם חצות, א"א לברך אחר חצות, אלא צריך להמתין עד עלוה"ש, וא"כ ה"ה בישן קודם חצות, א"א לברך על מה שנתחייב קודם חצות, אלא צריך להמתין עד עלוה"ש

ופלא שדבר כזה, דלכאורה היה נוגע להרבה אנשי מעשה שקמו קודם חצות הלילה, עי' מש"כ האדמה"ז בשו"ע (תנ' סי' א' סע' ב' וג')
ראוי לכל ירא שמים וכל החיל אשר נגע ה' בלבו לקום בחצות הלילה ..... הפליגו במעלה זו בספר הזוהר, וכן אמרו בגמ'..... ונכון להכין תרנגול להקיצו משנתו בחצות..... ואם אין התרנגול מקיצו ישכור לו אדם שיקיצנו

וא"כ צריכים לידע איך נהגו בזה החסידים והתמימים בכל הדורות

ויש לומר
הודעות: 32
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2011 10:30 pm

Re: ברכת השחר – לקם בחצות הלילה

הודעהעל ידי ויש לומר » ו' אוגוסט 03, 2012 1:26 am

השאלה של 'שחר קמתי' הוא אך נהגו החסידים והתמימים בכל הדורות שקמו בחצות לילה, אך זהו שאלה רק החסידים והתמימים שהלכו לפי פסקיו של האדמה"ז בעל התניא, אבל החסידים והתמידים שהלכו לאור פסקיו של המ"ב, בודאי לא ברכו על נט"י אם קמו קודם חצות, שהרי בדעתו אין ספק דאם קם קודם חצות צריך להמתין בברכת על נטילת ידים עד אחר עלות השחר

שחר קמתי
הודעות: 31
הצטרף: ד' אוגוסט 01, 2012 7:56 pm

Re: ברכת השחר – לקם בחצות הלילה

הודעהעל ידי שחר קמתי » ו' אוגוסט 03, 2012 1:30 am

'ויש לומר' כתב
השאלה של 'שחר קמתי' הוא אך נהגו החסידים והתמימים בכל הדורות שקמו בחצות לילה, אך זהו שאלה רק החסידים והתמימים שהלכו לפי פסקיו של האדמה"ז בעל התניא, אבל החסידים והתמידים שהלכו לאור פסקיו של המ"ב, בודאי לא ברכו על נט"י אם קמו קודם חצות, שהרי בדעתו אין ספק דאם קם קודם חצות צריך להמתין בברכת על נטילת ידים עד אחר עלות השחר

נכון הדבר, כשפתחתי האשכול כתבתי
נסתפקתי במי שישן בתחילת הלילה כמה שעות, וקם קודם חצות הלילה ללמוד, אם מברך אז כל הברכות לשי' האדמה"ז בעל התניא
ולדעת האדמה"ז עדיין הספק במקומו עומדת

לענד
הודעות: 86
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 9:54 am

Re: ברכת השחר – לקם בחצות הלילה

הודעהעל ידי לענד » ו' אוגוסט 03, 2012 1:36 am

גם החסידים והתמימים שהלכו לאור פסקיו של המ"ב קמו בחצות, וז"ל האדר"ת בספרו נפש דוד אות כ"ה
בימי עולמי הייתי אומר תיקון חצות בבכיות ויללות בהצנע לכת, אחר שכבר ישנו בני הבית, וגם זוגתי תחי' לא היתה יודעת מזה, ומקירת לבי הייתי ממרר בבכי על גלות השכינה וגלות התורה ופיזור עמינו וחורבן בית תפארתינו יבנה במהרה בימינו

שחר קמתי
הודעות: 31
הצטרף: ד' אוגוסט 01, 2012 7:56 pm

Re: ברכת השחר – לקם בחצות הלילה

הודעהעל ידי שחר קמתי » ו' אוגוסט 03, 2012 8:46 am

כבר כתבתי ששאלתי הוא מה דעת אדמה"ז!
ומש"כ לענ"ד
"גם החסידים והתמימים שהלכו לאור פסקיו של המ"ב קמו בחצות, וז"ל האדר"ת בספרו נפש דוד אות כ"ה
בימי עולמי הייתי אומר תיקון חצות בבכיות ויללות בהצנע לכת, אחר שכבר ישנו בני הבית, וגם זוגתי תחי' לא היתה יודעת מזה, ומקירת לבי הייתי ממרר בבכי על גלות השכינה וגלות התורה ופיזור עמינו וחורבן בית תפארתינו יבנה במהרה בימינו

האדר"ת ממילא לא היה מברך על נטילת ידים כשקם בבוקר, אלא נהג כדעת הגר"א במעשה רב לברך מיד קודם התפלה, וכדעת החיי אדם והמ"ב בביה"ל
וז"ל האדר"ת בספרו תפילת דוד
לפי דבר רבינו הגר"א ז"ל שצריך להיות נטילה סמוכה לתפילה, היה יותר נכון להזהר ליטול אחר ברכת ישתבח, .. כמה פעמים אירע לי שלפי מנהגי לברך קודם ברכת שאמר שכחתי לברך ונזכרתי באמצע פסוקי דזמרה, וברכתי לאחר ישתבח...

הרי שבירך קודם התפלה, ולא כשקם בבוקר, וא"כ לדעת האדר"ת אין חילוק בין קם קודם חצות או אחר חצות
ושוב שאלתי ובקשתי, האם יש מי יודע בבירור מה דעת האדמה"ז בזה
ואולי בראנסוויל יודע איזה מקור שפי' כדבריו

שחר קמתי
הודעות: 31
הצטרף: ד' אוגוסט 01, 2012 7:56 pm

Re: ברכת השחר – לקם בחצות הלילה

הודעהעל ידי שחר קמתי » ו' אוגוסט 03, 2012 9:11 am

כעת מצאתי מחלוקת בזה, בין שני חסידי חב"ד
בס' שלחן הזהב (להרב שלום דובער פרידלנד, ר"מ בישיבת תומכי תמידים בצרפת) בעמ' 197 נתספק בכוונת דברי אדמה"ז, וכ' דבהגהות על סידור רבינו הזקן הוצאת קה"ת (ע"י הרה"ת הרב לוי יצחק ראסקין) בהערה 109 כ'
דמי שקם לפי חצות לילה אין לו לברך אותם אף שישן כבר

והרב פרידלנד הבין הכוונה [ויל"ע בזה. ש. ק.] דמי שקם לפני חצות אין לו לברך הברכות עד אחר עלוה"ש
וכ' ע"ז
שאין זה מוכרח, שיש לפרש דכוונת אדמה"ז שאם ניעור קודם חצות, לא יברך מיד, אלא ימתין עד אחר חצות ויברך אז, דאף אם נעשה בריה חדשה עד חצות אינה זמנה


ולא העלה בזה דבר ברור, ולא ציין לעוד מקורות מי שמדבר מזה, ומי שיודע עוד מקורות בזה נא להודיע

לענד
הודעות: 86
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 9:54 am

Re: ברכת השחר – לקם בחצות הלילה

הודעהעל ידי לענד » ו' אוגוסט 03, 2012 8:06 pm

אם הכוונת אדה"ז כמ"ש הרב פרידלנד, א"כ הקם קודם חצות הלילה ללמוד, לומד בלי ברכת התורה, ואח"כ כשבא זמן חצות, שוב נתחייב בברכת התורה ואסור להמשיך ללמוד וצריך לברך ברה"ת, והוא דבר תמוה, דהרי הניעור כל הלילה למוד כל הלילה בלי ברה"ת, רק בבוקר לאחר עלה"ש מברך לדעת אדמה"ז, וא"כ הישן קודם חצות, מתי עושה ההפסק שיצטרך לברך מחדש, הלא חצות בלבד אינו הפסק, שהרי הניעור כל הלילה לומד גם אחר חצות, וגם השינה אינו הפסק, שהרי למוד כשקם בלי ברה"ת, וא"כ מה עושה ההפסק
אלא מחווירתא דכוונת הרב שקם קודם חצות דומה לניעור כל הלילה

שחר קמתי
הודעות: 31
הצטרף: ד' אוגוסט 01, 2012 7:56 pm

Re: ברכת השחר – לקם בחצות הלילה

הודעהעל ידי שחר קמתי » ד' אוגוסט 08, 2012 9:36 pm

נתבאר עד כמה שיש שני פירושים בדברי האדמה"ז
א - קם קודם חצות ממתין עם כל הברכות עד הבוקר - כן פי' בס' וילקט יוסף, ובהגהות על הסידור אדה"ז מאת הרב ראסקין
ב - קם קודם חצות ממתין עם כל הברכות עד אחר חצות, ואז מברך, וא"צ להמתין עד הבוקר - כן פי' בס' פסקי תשובות, ובס' שלחן הזהב מאת הרב פרידלנד, וכן פ' 'בראנסוויל'

והנה ממה שכתב בסידור אדה"ז לגבי ברכת אשר נתן לשכוי בינה, נראה שהצדק עם דרך הראשון, וז"ל
אם ניעור כל הלילה ושמע קול תרנגול מחצות ואילך יכול לברך הנותן לשכוי בינה, אבל על שמיעה שקודם חצות לא יברך, אלא ימתין עד אחר שיעלה עמוד השחר',
' הרי שאם שמע קול תרנגול קודם חצות, א"א להמתין עד אחר חצות, אלא צריך להמתין עד הבוקר, ולכאורה ה"ה בכל שאר הברכות, דאם קם קודם חצות, צריך להמתין עד הבוקר, ואינו יכול לברך אחר חצות

ויש לומר
הודעות: 32
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2011 10:30 pm

Re: ברכת השחר – לקם בחצות הלילה

הודעהעל ידי ויש לומר » ו' מאי 31, 2013 1:38 pm

אין ראיה מברכת הנותן לשכוי בינה לשאר ברכות השחר, דבברכת הנותן לשכוי בינה, דהברכה נתקן על הבחנה בין יום ולילה, לכן קריאת התרנגול קודם חצות אין לו שייכות עם הבחנה הזה, לכן מקרי שלא נתחייב בהברכה, וא"כ א"א לו לברך אלא אחר עלה"ש, שאז מברך על המנהג העולם כמבואר שם בסידור הרב, משא"כ שאר ברכות השחר, דאפי' מי שקם קודם חצות ג"כ נתחייב בהן, הרי לבש בגדים וניע עצמותיו וזקף קומתו ונעל מנעליו וכו', אלא שיש איזה סיבה שאין לברך קודם חצות, וא"כ י"ל דהנתחייב קודם חצות מברך תיכף אחר חצות, וכהפירוש של ס' פסקי תשובות, וס' שלחן הזהב מאת הרב פרידלנד, ושל 'בראנסוויל'


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 443 אורחים