ידוע קושית הגרא"ו (קובה"ע בסופו אגדה סי' ג) מה התחדשה בתשובה - דכ' ע"ז המסילת ישרים דהקב"ה חידש דבר חדש דאפשר לעשות חרטה, הא אמרי' זהו להפיך נמי במצות, דתוהא על הראשונות וכו'. וא"כ מה החידוש יעו"ש באריכות דנדחק.
ולכאו' נראה דקמעק"ל, דבתוהא על הראשונות הוא מגיע למצב של כפירה ועל כן הוא מתחרט על המעשים שעשה, והחרטה היא ע"ז שעבד לריק, דחשב שעבד את המלך וכעת מתברר לו שהוא כלל לא מלך ובעצם עבד לריק, משא"כ בעבירות ל"ש שיתחרט במצב כזה שיחשוב שעשה מעשים לריק ללא שום מטרה, דהא הסיבה לעשייתו ברורה, או שהיה לו ענין לנקום למשל או שהיה לו איזה תאוה אחרת, וא"כ הסיבה היא ברורה ותקיפה, ורק כל חרטתו היא מחמת סיבה חיצונית או שמפחד מהעונש או שאכפ"ל על הפגיעה בבוראו, וא"כ אין זה אותו סוג חרטה על המצוות, וז"ב.