מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכת התורה לפני קיום מצוות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

ברכת התורה לפני קיום מצוות

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ש' אוגוסט 18, 2012 10:53 pm

הנה הגאון בעל הערל"נ, בספרו ביכורי יעקב, כתב בקיצור נמרץ, בלי הוכחות, שצריך ברכת התורה לפני קיום מצות לולב.

ובסברת הענין להצריך ברכה"ת לפני קיום מצוות דן היטב הג"ר חנוך קרלינשטין זצ"ל בכמה מקומות, וכמדומה שהסברא העיקרית מצד שמצוות צריכות כוונה.

ויש לעיין על מנהג העולם שמתעטפים בטלית, ולעיתים גם מניחים תפילין, לפני ברכת התורה, ולכא' בקל הוא להחמיר חומרא זו.

ומ"מ בסידורי אשכנז ועדות המזרח רבים, נמצא טלית ותפילין לפני ברכת התורה, ומוכח שלא נהגו להחמיר בזה, ובכ"ז מהיות טוב אל תקרי רע.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: ברכת התורה לפני קיום מצוות

הודעהעל ידי צביב » א' אוגוסט 19, 2012 1:02 am

במשנה ברורה סימן מ"ז ס"ק ז' דיבר בזה

ואולי כדרך מצוות תמידיות

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: ברכת התורה לפני קיום מצוות

הודעהעל ידי יוסףלוי » א' אוגוסט 19, 2012 1:17 am

שמעתי פעם בדרשה, סיפור על מרן הגרא"מ שך, שבעת חוליו כשלא יכל ללמוד, ראוהו מסתובב בחדרו אנה ואנה, הלוך ושוב, כשהוא ממלמל לעצמו. ניגשו ב"ב לשמוע מאי נפקא מפומיה דרב, ושמעו שאומר "חייב להניח תפילין", פעם אחר פעם. וביאר להם, דכעת שאינו יכול ללמוד מקיים מצוות ת"ת בזה.

ורצה הדרשן להוכיח לנידון הנ"ל בדיוק, מהסיפור הזה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14235
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ברכת התורה לפני קיום מצוות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוגוסט 19, 2012 9:29 am

גאולה בקרוב כתב:ויש לעיין על מנהג העולם שמתעטפים בטלית, ולעיתים גם מניחים תפילין, לפני ברכת התורה, ולכא' בקל הוא להחמיר חומרא זו.

ומ"מ בסידורי אשכנז ועדות המזרח רבים, נמצא טלית ותפילין לפני ברכת התורה, ומוכח שלא נהגו להחמיר בזה, ובכ"ז מהיות טוב אל תקרי רע.


אם לא נהגו להחמיר כך, אולי יותר ראוי שלא לנהוג כן, כדי שלא לשנות ממנהג רבותינו הראשונים והאחרונים.
בברכת כתיבה וחתימה טובה

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: ברכת התורה לפני קיום מצוות

הודעהעל ידי רחמים » ג' אוגוסט 21, 2012 7:35 pm

מוכח בתלמוד בבלי מסכת ברכות פרק א - מאימתי [דף יא עמוד ב] שלכתחילה אפשר לקיים כמה מצוות לפני ברכת התורה וז''ל:
אמר רב יהודה אמר שמואל: השכים לשנות, עד שלא קרא קריאת שמע צריך לברך, משקרא קריאת שמע אינו צריך לברך, שכבר נפטר באהבה רבה.

הרי שאדם זה הניח תפילין - שהרי הקורא ק''ש ללא תפילין כאילו מעיד עדות שקר בעצמו - לפני ברכת התורה, והגמ' לא הצריכה ברכת התורה אלא לימוד ולא לקיום מצוות התפילין שיש בהם שמנה עשה, ומצוות כוונה מיוחדת של "למען", ואילו בלולב אין למען כמו בתפילין.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: ברכת התורה לפני קיום מצוות

הודעהעל ידי צביב » ד' אוגוסט 22, 2012 1:33 am

וכן מוכיח הגר"א [הובא במשנ"ב] מהא דמותר ליפנות קודם ברכות התורה, שכל מצוה אפשר לעשות
ועיין בברכות ס:

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: ברכת התורה לפני קיום מצוות

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ה' אוגוסט 23, 2012 12:30 am

האריך בזה בשו"ת בצל החכמה ח"ד סי' קנ ע"ש. (ולעניין לברך ברכות שונות קודם ברכת התורה - עי' שם וכן בשו"ת דברי יציב ליקוטים והשמטות סי' י שתמה על האשל אברהם באו"ח סי' מז ס"ט הנ"ל שהחמיר בזה ע"ש).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ברכת התורה לפני קיום מצוות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אוגוסט 23, 2012 12:47 am

לא כ"כ מובן לי לסוברים שבהרהור לא צריך לברך (הגר"א לשיטתו שצריך לברך) מה בכך שמצוות צריכות כוונה, ואולי לדעתם כיוון שיש כאן מעשה מוכיח על מחשבתו לא מיקרי הרהור בעלמא, אבל אם כך צריך להבין מצד אחר, דהגאון דן לא על כוונת המצוות בעלמא, אלא ע"ז שצריך להזהר בכל מיני דינים וא"כ היה מקום לומר שזה נחשב כהרהור בהלכה ואסור וקמ"ל שלא, אבל להסוברים שהרהור מותר והמעשה רק מוכיח שמכוון למצווה ולא שהרהר בפרטי הדינים, ומנין לן שהרהור במצווה ייחשב כד"ת, הלא יש צד בגמרא שלא כל ד"ת חייבים בברכה"ת (מקרא משנה וכולי), וא"כ מניין שכוונת המצוות נחשב מספיק ד"ת לחייב בברכה"ת.
(עוד קשה לי לדבריהם למה לא יוצאים בכוונת המצוות ידי והגית בו יומם ולילה, כלומר למה הגמרא במנחות לא אומרת שכיוון שהניח תפילין יצא ולא דווקא קרי"ש, ואפשר לתרץ שאע"פ שביום עושה עוד מצוות, אין בעצם מצווה דאורייתא שאדם עושה כל לילה מלבד ק"ש, עוד אפשר לומר שאע"פ שמיקרי ד"ת ידי והגית לא יוצאים בזה דההוא והגית לשיטתם הוא דווקא בדיבור ודלא כהגר"א. (זה אפשר להקשות גם להגר"א אע"פ שלדידיה אפשר לתרץ גם באופן אחר).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 143 אורחים