מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קטן שאכל ושבע ונתגדל לפני ברכת המזון

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אריה לייב
הודעות: 132
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2011 2:06 am

קטן שאכל ושבע ונתגדל לפני ברכת המזון

הודעהעל ידי אריה לייב » ד' אוגוסט 22, 2012 11:03 pm

קטן בן י"ב שאכל יום לפני היותו י"ג אחה"צ כדי שביעה, אבל לא הספיק לברך ברכת המזון עד שקיעה וצאה"כ, האם חייב כגדול בברכת המזון דאורייתא בלילה למרות שאכל את האכילה ביום בהיותו קטן?

חשבתי על 3 צדדים בענין:
1) אזלינן בתר השביעה, וכיון דשבע (ואכלת ושבעת וברכת) נתחייב בברכת המזון מדאורייתא למרות שאכל את אכילתו רק בהיותו קטן,
2) אזלינן בתר האכילה וכיון דאכל רק בהיותו קטן פטור מברכת המזון דאורייתא אבל חייב מדרבנן כי התחייב בהיותו קטן. אמנם לפי זה לא מצטרף לזימון כי ברכת המזון שלו עדיין שייך לתקופת היותו קטן, ובוודאי לא לצרפו לעשרה לומר אלוקינו בזימון, וכ"ש שהוא לא יהיה המזמן ויאמר אלוקינו.
3) אזלינן בתר האכילה ופטור לגמרי מברכת המזון, כי מצוות חינוך לאב שיחנך את בנו לברכת המזון פקע ברגע שבנו נעשה גדול ולכן אין חיוב מדרבנן על אכילתו לברך ברכת המזון, ואילו מדאורייתא לא נתחייב כיון שאכל בהיותו קטן.

אשמח לשמוע על מקורות שדנו בדין זה (וזה דומה לשאלה על ספירת העומר בברכה לקטן שנתגדל באמצע ימי הספירה).

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: קטן שאכל ושבע ונתגדל לפני ברכת המזון

הודעהעל ידי יצג » ד' אוגוסט 22, 2012 11:10 pm



סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קטן שאכל ושבע ונתגדל לפני ברכת המזון

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוגוסט 22, 2012 11:30 pm

הדיון הוא כמובן עניין עקרוני אבל לא מעשי בפועל, כי מי יודע אם הביא ב' שערות בין אכילה לברכת המזון, (יש ציור שעכשיו נעשה בן יג ובודקים אותו וכולי, אבל בכל מקרה אינו מעשי בדרך כלל) רק אולי הצד המעשי שאפשר לדון הוא לאלו שאומרים באחד הספרים שהבאת שגם מדרבנן לא חייב א"כ כל מי שנעשה בן יג ויום אחד בין אכילה לברכת המזון יהיה חיובו ספיקא דרבנן שמא הביא ב"ש ולא יוכל לברך מספק, או שנאמר שלדעתם בכל מקרה פטור כי קודם היה חייב מדרבנן בתורת חינוך ועכשיו אם לא הביא ב"ש חייב מדרבנן מצד עצמו (זה חידוש לומר כן שבן יג ויום אחד שלא הביא ב"ש חייב מדרבנן ולא מתורת חינוך) ומצד זה פטור על אכילת קטנותו וצ"ע

אריה לייב
הודעות: 132
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2011 2:06 am

Re: קטן שאכל ושבע ונתגדל לפני ברכת המזון

הודעהעל ידי אריה לייב » ד' אוגוסט 22, 2012 11:50 pm

יישר כחכם !

תוכן
הודעות: 6274
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: קטן שאכל ושבע ונתגדל לפני ברכת המזון

הודעהעל ידי תוכן » ה' אוגוסט 23, 2012 7:03 pm

אפשר לשאול את השאלה בצורה יותר עקרונית. קטן שאכל כזית ובירך ברכת המזון, ואח"כ אכל כדי שביעה בלי לאכול לחם, האם חייב לברך בהמ"ז שוב, כי הרי השתא חייב מדאורייתא. ולכאורה יש לעיין מהא דפליגי ר' שמעון והוריות בחטא עד שלא נתמנה, ואכמ"ל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קטן שאכל ושבע ונתגדל לפני ברכת המזון

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אוגוסט 23, 2012 7:43 pm

אני משער שהתכוונת לשאול על גדול ומ"ש קטן הוא ט"ס.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: קטן שאכל ושבע ונתגדל לפני ברכת המזון

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' אוגוסט 23, 2012 10:57 pm

אוצר החכמה כתב:הדיון הוא כמובן עניין עקרוני אבל לא מעשי בפועל, כי מי יודע אם הביא ב' שערות בין אכילה לברכת המזון, (יש ציור שעכשיו נעשה בן יג ובודקים אותו וכולי, אבל בכל מקרה אינו מעשי בדרך כלל) רק אולי הצד המעשי שאפשר לדון הוא לאלו שאומרים באחד הספרים שהבאת שגם מדרבנן לא חייב א"כ כל מי שנעשה בן יג ויום אחד בין אכילה לברכת המזון יהיה חיובו ספיקא דרבנן שמא הביא ב"ש ולא יוכל לברך מספק, או שנאמר שלדעתם בכל מקרה פטור כי קודם היה חייב מדרבנן בתורת חינוך ועכשיו אם לא הביא ב"ש חייב מדרבנן מצד עצמו (זה חידוש לומר כן שבן יג ויום אחד שלא הביא ב"ש חייב מדרבנן ולא מתורת חינוך) ומצד זה פטור על אכילת קטנותו וצ"ע


מעשי מאוד, אם הביא ב"ש לפני גיל י"ג, שזה עדיין לא הופך אותו לגדול, ובצאה"כ של ליל הבר מצווה שלו הוא נהיה גדול לכל דבריו.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: קטן שאכל ושבע ונתגדל לפני ברכת המזון

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' אוגוסט 23, 2012 10:58 pm

לעצם השאלה, זכור לי שרעק"א דן בכך. הלא כן?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קטן שאכל ושבע ונתגדל לפני ברכת המזון

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אוגוסט 23, 2012 11:27 pm

במקורות שהובאו למעלה ציינו לרעק"א בשו"ע

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: קטן שאכל ושבע ונתגדל לפני ברכת המזון

הודעהעל ידי כרם » ה' אוגוסט 23, 2012 11:44 pm

אפרקסתא דעניא כתב:
אוצר החכמה כתב:הדיון הוא כמובן עניין עקרוני אבל לא מעשי בפועל, כי מי יודע אם הביא ב' שערות בין אכילה לברכת המזון, (יש ציור שעכשיו נעשה בן יג ובודקים אותו וכולי, אבל בכל מקרה אינו מעשי בדרך כלל) רק אולי הצד המעשי שאפשר לדון הוא לאלו שאומרים באחד הספרים שהבאת שגם מדרבנן לא חייב א"כ כל מי שנעשה בן יג ויום אחד בין אכילה לברכת המזון יהיה חיובו ספיקא דרבנן שמא הביא ב"ש ולא יוכל לברך מספק, או שנאמר שלדעתם בכל מקרה פטור כי קודם היה חייב מדרבנן בתורת חינוך ועכשיו אם לא הביא ב"ש חייב מדרבנן מצד עצמו (זה חידוש לומר כן שבן יג ויום אחד שלא הביא ב"ש חייב מדרבנן ולא מתורת חינוך) ומצד זה פטור על אכילת קטנותו וצ"ע


מעשי מאוד, אם הביא ב"ש לפני גיל י"ג, שזה עדיין לא הופך אותו לגדול, ובצאה"כ של ליל הבר מצווה שלו הוא נהיה גדול לכל דבריו.


לפי זכרוני ב"ש שהיו בו קודם י"ג הוו שומא בעלמא, גם אם אח"כ הגדיל.
יתכן שאני טועה, ואשמח לראות דברים מפורשים שיוכיחו כי טעיתי.

תוכן
הודעות: 6274
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: קטן שאכל ושבע ונתגדל לפני ברכת המזון

הודעהעל ידי תוכן » ו' אוגוסט 24, 2012 12:50 am

אוצר החכמה כתב:אני משער שהתכוונת לשאול על גדול ומ"ש קטן הוא ט"ס.


התכוונתי לשאול בקטן שאכל כזית ובירך ברהמ"ז, וכשהגדיל המשיך לאכול כדי שביעה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קטן שאכל ושבע ונתגדל לפני ברכת המזון

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' אוגוסט 24, 2012 1:00 am

אני חשבתי שאתה סובר שמי שמברך ועדיין לא התחייב מדאורייתא אין ברכתו ברכה, ולפי"ז טענתך גם בגדול שהרי כשאכל כזית פת עדיין לא נתחייב מדאורייתא וא"כ ברכהמ"ז שלו אינה ברכהמ"ז דאורייתא, ועכשיו כשנתחייב (אם נאמר שהאכילה של אח"כ מצטרפת שזו הנחת היסוד של הקושיה ואפשר להתווכח ע"ז) א"כ לא בירך.

אם אתה שואל רק בקטן, פירושו שיש לך הבחנה יסודית בין גדול שאינו חייב לבין קטן, וצ"ע אם זה נכון, כי לכאורה משמע שההבדל בין גדול שלא התחייב לבין קטן, הוא רק מחמת שבגדול יש דין ערבות שזה לא שייך כאן כמובן.

עוקר הרים
הודעות: 188
הצטרף: ה' מאי 31, 2012 12:45 am

Re: קטן שאכל ושבע ונתגדל לפני ברכת המזון

הודעהעל ידי עוקר הרים » ו' אוגוסט 24, 2012 2:39 am

אוצר החכמה כתב:אני חשבתי שאתה סובר שמי שמברך ועדיין לא התחייב מדאורייתא אין ברכתו ברכה, ולפי"ז טענתך גם בגדול שהרי כשאכל כזית פת עדיין לא נתחייב מדאורייתא וא"כ ברכהמ"ז שלו אינה ברכהמ"ז דאורייתא, ועכשיו כשנתחייב (אם נאמר שהאכילה של אח"כ מצטרפת שזו הנחת היסוד של הקושיה ואפשר להתווכח ע"ז) א"כ לא בירך.

מה הצד לומר שהאכילה של אח"כ לא מצטרפת. הרי מדאורייתא לא נאמרה כאן ברכת המזון. כוונתך מן הסתם על האכילה שלפנ"כ שאינה מצטרפת לאכילה שאכל בגדלותו, ועל כך יש לדון האם אזלינן בתר שביעה, ושביעה בגדלותו מחייבת מדאורייתא, א"ד דאזלינן בתר אכילה, ואין כאן בגדלותו אכילה של שביעה.

מזמור שיר
הודעות: 341
הצטרף: ה' פברואר 17, 2011 12:17 am

Re: קטן שאכל ושבע ונתגדל לפני ברכת המזון

הודעהעל ידי מזמור שיר » ו' אוגוסט 24, 2012 3:06 pm

ראו בספר הוד צבי [סימן א'. להגרצ"י אדלשטיין, אביהם של יבדלו לחיים הגר"י והגרי"ג] שדן בשאלה זו. ושם הביא באמת את רע"א שנסתפק בכה"ג אבל באופן שאכל קודם שהביא ב' שערות ואח"כ הביא ב"ש, ולא באופן שאכל קודם הכנסו לשנת הי"ג.
הספר נמצא באוצר, כמובן, אך כיון שאיני יודע ליצור קישור לשם, לכן אסתפק בציון המקור.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 260 אורחים