א.היצה"ר הוא מקבל מיד כקטן שנולד דמי, מתי הוא מקבל את היצ"ט, כשהוא נעשה בן יג?
ב.האם אח ואחות גרים מותרין להינשא זל"ז כי הקורבה פג, דכקטן שנולדו דמו?
ואם תאמר כתב:וכתב שם בשם בנו (מוח"ז ר' יחיאל מיכל ז"ל) להקשות דאטו גדול שנתגייר לא יצרפו אותו למנין עד שיעבור י"ג שנה משנתגייר והרי בוודאי דמצרפים אותו וכמבואר בהדיא בגמ' מעשה בר' אליעזר ששחרר עבדו והשלימו לעשרה (ואולי אפשר לדחות הראי' דלפי מש"כ המהר"ל בגור אריה דבגיור ע"י הכרח לא אמרינן ביה כקטן שנולד דמי,)
כאורה קשה קושיא עצומה, איך יכול הגר לישא אחותו מן האב כמו שמבו' לעיל בסנהדרין נח שציינוהו למעלה, הרי חכמים עקרו יצרא דעריות מהקרובים כמבואר בעבודה זרה, וביומא, [אגב, בענין אחות מן האב עי' מהרש"א יומא כח: הדן בארוכה איך נשא יעקב שתי אחיות].
יודל'ה כתב:עי' בגליוני הש"ס שבת פט: -להגר"י ענגיל- בשם מהר"י באסאן שחתן אינו נענש בב"ד של מעלה עד אחר כ' שנים מחתונתו כי אז הוי כקטן שנולד דמי, ומכאן תשובה לאוצר החכמה שתמה שלא מצא מדברים מזה, בעקיפין נמצינו למדים חידוש עצום שהגר עד י"ג שנים אין לו דין גדול, והוא חידוש.
ואם תאמר כתב:יודל'ה כתב:עי' בגליוני הש"ס שבת פט: -להגר"י ענגיל- בשם מהר"י באסאן שחתן אינו נענש בב"ד של מעלה עד אחר כ' שנים מחתונתו כי אז הוי כקטן שנולד דמי, ומכאן תשובה לאוצר החכמה שתמה שלא מצא מדברים מזה, בעקיפין נמצינו למדים חידוש עצום שהגר עד י"ג שנים אין לו דין גדול, והוא חידוש.
והוא מילתא דתמיה מאוד לומר דחתן הוי ממש כקטן שנולד ואין מענישים אותו עד כ' שנא משנשא אשה ואפש"ל עפ"י מש"כ החתם סופר בחידושיו (במס' עבודה זרה דף סד ע"א) וז"ל יגעתי הרבה ולא מצאתי מנ"ל לרבנן הא דגר שנתגייר כקטן שנולד ומותר באחותו ובתו ואמו וכו' וכתב דאפשר דהמקור היא מהא דאתם קרויין אדם ואין אומות העולם קרויין אדם וא"כ כשנתגייר הרי נעשה אדם ושפיר הוי בריה חדשה וכקטן שנולד ע"כ ולפי"ז י"ל דהרי גם על השרוי בלא אשה מבואר בגמ' (ביבמות דף ס"ג) דכל מי שאין לו אשה אינו נקרא אדם וכשנשא אשה הרי נעשה אדם ושפיר הוי כקטן שנולד כמו גר והבן .
ובאמת מצינו להמהר"ל בגור אריה (בפרשת וישלח) שכתב הטעם דהקב"ה מוחל עונותיהם של החתן והעולה לגדולה והגר, היא משום דכל אלו נעשים בריה חדשה הם ומכיון דאינם בריה ראשונה , הקדוש ברוך הוא מוחל להם, ואלו שלשה דברים הם מחולקים, הנושא אשה קודם זה היה פלג גופא, וכשנושא הוא גוף שלם, ונשיא העולה לגדולה, קודם היה אדם אחד, ועתה נחשב כמו הכלל, והוא יותר מאדם פרטי, וגר שנתגייר אדם אחר לגמרי, עכת"ד וא"כ בדברי המהר"ל קצת מובן דהוי כקטן שנולד (ועיין בדברי מהר"י באסן בתשובותיו דגם העולה לגדולה מוחלים לו עשרים שנה מעת שעלה מכיון דהוי כקטן שנולד וכמו שנאמר בן שנה שאול במלכו.
יודל'ה כתב:עי' בגליוני הש"ס שבת פט: -להגר"י ענגיל- בשם מהר"י באסאן שחתן אינו נענש בב"ד של מעלה עד אחר כ' שנים מחתונתו כי אז הוי כקטן שנולד דמי, ומכאן תשובה לאוצר החכמה שתמה שלא מצא מדברים מזה, בעקיפין נמצינו למדים חידוש עצום שהגר עד י"ג שנים אין לו דין גדול, והוא חידוש.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 108 אורחים