מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תשובת רש"י בענין חשבון השנים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2133
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

תשובת רש"י בענין חשבון השנים

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » א' ספטמבר 16, 2012 4:11 pm

הנה כתב בתשובות רש"י (מהדו' כשר ס' ה', מהדו' אלפנביין ס' י"ט) בזה"ל:
וששאל מונין לזה ולזה והקשה לו שאנו מונין שנות בית הראשון על שנות מלכים ועל פיהם צרפנו שנות עולם ומי יאמר שלא מנו מקצתן שנה לאב ולבן? כשאמרו מונין שנה לשני מלכים לא אמרו אלא בשטרות שתקנו להם מלכות מפני שלום מלכות וכבודו (ר"ה ב:). וכה אמרו שהכותב שטר בתחלת השנה כותב למלך שהוא באותה שנה וכשמת ועמד אחר תחתיו באותה שנה הבא לכתוב שטר אחריו אינו מונה למלך המת מפני כבוד החי אלא מונה אותה ראשונה למלך העומד. אבל הכתובים דקדקו בחשבונם בין בשני דורות שמאדם עד יצ"מ בין בשני מלכי יהודה. והמצרפן את המנין לא על הכתובים סמכו שהרי יש מקראות הצריכין להדרש ואי אפשר להעמיד אלא על ידי מדרש הגון. וכי אפשר לבן שהיה גדול מאביו כגון אשר סר אמציהו ומלך עוזיהו בנו בימיו ולא פירש במקרא והן ט"ו שנים שנבלעו שנות הבן בשל אביו. והעמידום רבות מסידרי העולם על ידי שמיטין ויובלות שמנו שבעה עשר יובלות משנכנסו לארץ עד שיצאו ואע"פ שבטלו היובלות משגלו שבט ראובן ושבטים שבעבר הירדן מנו יובלות לקדש שמיטין ועל ידיהן עמדו על אמיתות סך החשבון. ועוד סמכו על המקרא שכתוב (יחזקאל מ:א) בעשרים וחמש שנה לגלותנו בראש השנה בעשור לחדש בארבע עשרה שנה אחר אשר הכתה העיר . ואם תחסר שנה או תוסיף שנה לא תמצא היובל בארבעה ער לחרבן הבית ואף שבע שחלקו מן המקרא הזה הוברר להם וכל שכן שיש לסמוך עליו בחשבון השנים.


לא זכיתי לירד לסוף דעתו הגדולה של רבינו רש"י ואיני מבין מסקנת דבריו. לכאורה כוונתו לומר דאין סומכין על מנין השטרות לקבוע השנים וסדר הדורות דבשטרות מונין מקצת השנה לשני מלכים אלא סמכינן על הכתובים ועל השמיטין לברר הדבר. ולא ברור לי האם רש"י כותב שיש לסמוך על הכתובים לענין חשבון השנים והדורות או שהוא מסיק שאין סומכין עליהם משום שא"א לברר החשבון ע"י הכתובים בלבד בלא מדרש? וגם לא הבנתי דברי רש"י במה שכתב ועוד סמכו על המקרא וכו' עד סוף דבריו.

על כן אני מבקש מאחי ורעי בפורום הזאת לעזור לי בפיענוח דברי רש"י...

תוכן
הודעות: 6270
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תשובת רש"י בענין חשבון השנים

הודעהעל ידי תוכן » ד' ספטמבר 19, 2012 9:45 am

כוונת המקשה לשאול, דאיך סידר בעל סדר עולם מנין שנים על פי פסוקי המקרא, הרי אפשר שהפסוקים מונים אותה שנה לאב ולבן, כמו דאשכחן דבשטר מונין שנה אחד לשני מלכים.

על זה תירץ רש"י שמה שבשטר אנו מונים שנה אחד לשני מלכים הוא משום שלום מלכות. דנניח שהמלך מת בחשון ואחריו מלך בנו מחשון, הרי מניסן עד חשון מונים למלך הראשון ופשוט, והא דמונים לבנו מחשון והלאה, ולא ממשיכים למנות למלך הראשון (שכבר מת) עד סוף אדר, הוא מפני שלום מלכות.

כל זה נכון אומר רש"י לגבי שטרות, אבל הכתובים דקדקו בחשבונם ולא מנו שנה אחת לאב ולבן.

אח"כ ממשיך רש"י שגם מהפסוקים עצמם אי אפשר למנות סדר עולם כי יש פסוקים שצריכים להדרש. וא"כ רק בצירוף הפסוק והדרש אפשר להגיע לסדר שנים נכון.

ואז מביא רש"י שתי דוגמאות לדרשות הפסוקים. הא', שאי אפשר שהבן גדול מהאב, וא"כ חייבים אנו לדרוש הפסוקים כדי להתאימם עם המציאות. ב' שלפי סדר היובלות אפשר להגיע למנין מדויק של שנות העולם.

ומסיים רש"י: וכל שכן שיש לסמוך עליו, פירוש על בעל סדר עולם, בחשבון השנים. היינו שאם למנין שמיטין ויובלות שכולל איסורי תורה רבים אפשר לסמוך על מנין בעל סדר עולם, ק"ו שאפשר לסמוך עליו בחשבון השנים שאין בו נ"מ למעשה.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2133
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: תשובת רש"י בענין חשבון השנים

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ד' ספטמבר 19, 2012 1:53 pm

יישר כחך.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 454 אורחים