מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

החזן התחיל קדיש בטעות לפני אמירת התחנון-מקורות הדנים בנידון

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יודל'ה
הודעות: 274
הצטרף: ה' פברואר 23, 2012 4:53 pm

החזן התחיל קדיש בטעות לפני אמירת התחנון-מקורות הדנים בנידון

הודעהעל ידי יודל'ה » ג' אוקטובר 23, 2012 7:48 pm

עובדא הוי בביהכ"נ אצלינו במנחה היום שהחזן חשב שזה כבר אחרי השקיעה והתחיל יתגדל ויתקדש שמיה רבא ולא אמר תחנון, לא מצאתי מקורות עניניים שמדברים בענין זה, עד היכן אפשר עדיין להפסיק באמירת הקדיש ולאמר תחנון ואח"כ להמשיך לחזור להגיד קדיש, ת"ח אמר לי היום שיש אגרות משה בנידון, והוא בח"ד סי' ע שם משמע שעד יהא שמי' רבא אפשר לחזור כשטעה והתחיל קדיש, אבל שם נראה שכתבה מסברא דנפשיה, אשמח לקבל עוד מ"מ בנידון.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: החזן התחיל קדיש בטעות לפני אמירת התחנון-מקורות הדנים בני

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ג' אוקטובר 23, 2012 8:51 pm

יודל'ה כתב:עובדא הוי בביהכ"נ אצלינו במנחה היום שהחזן חשב שזה כבר אחרי השקיעה והתחיל יתגדל ויתקדש שמיה רבא ולא אמר תחנון, לא מצאתי מקורות עניניים שמדברים בענין זה, עד היכן אפשר עדיין להפסיק באמירת הקדיש ולאמר תחנון ואח"כ להמשיך לחזור להגיד קדיש, ת"ח אמר לי היום שיש אגרות משה בנידון, והוא בח"ד סי' ע שם משמע שעד יהא שמי' רבא אפשר לחזור כשטעה והתחיל קדיש, אבל שם נראה שכתבה מסברא דנפשיה, אשמח לקבל עוד מ"מ בנידון.

בכלל צריך להבין אחת ולתמיד מהיכן המנהג לא לומר תחנון אחרי השקיעה, למען האמת איני בקיא בכל מה שכתבו כל הפוסקים בזה, אבל במשנה ברורה ודאי מסיק שכל בין השמשות עדיין אפשר לומר תחנון.
כמדומני אמר לי פעם מישהו שהמנהג הוא לא כן, אולי דווקא מנהג ירושלים, כבר איני זוכר.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: החזן התחיל קדיש בטעות לפני אמירת התחנון-מקורות הדנים בני

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוקטובר 23, 2012 9:03 pm

אצלנו בביהכ"נ אמרו בשם הרב אלישיב שלא לומר אחר השקיעה, איני יודע אם זה מוסמך.

הדעה והדבור
הודעות: 233
הצטרף: ה' ספטמבר 27, 2012 1:29 am

Re: החזן התחיל קדיש בטעות לפני אמירת התחנון-מקורות הדנים בני

הודעהעל ידי הדעה והדבור » ו' נובמבר 02, 2012 11:04 am

יודל'ה כתב:עובדא הוי בביהכ"נ אצלינו במנחה היום שהחזן חשב שזה כבר אחרי השקיעה והתחיל יתגדל ויתקדש שמיה רבא ולא אמר תחנון, לא מצאתי מקורות עניניים שמדברים בענין זה, עד היכן אפשר עדיין להפסיק באמירת הקדיש ולאמר תחנון ואח"כ להמשיך לחזור להגיד קדיש, ת"ח אמר לי היום שיש אגרות משה בנידון, והוא בח"ד סי' ע שם משמע שעד יהא שמי' רבא אפשר לחזור כשטעה והתחיל קדיש, אבל שם נראה שכתבה מסברא דנפשיה, אשמח לקבל עוד מ"מ בנידון.

ראה מה שכתבו כאן ובנסמן במקורות - http://www.chabad.org.il/Magazines/Arti ... oryID=1179
עשוי לנחת כתב:בכלל צריך להבין אחת ולתמיד מהיכן המנהג לא לומר תחנון אחרי השקיעה, למען האמת איני בקיא בכל מה שכתבו כל הפוסקים בזה, אבל במשנה ברורה ודאי מסיק שכל בין השמשות עדיין אפשר לומר תחנון.
כמדומני אמר לי פעם מישהו שהמנהג הוא לא כן, אולי דווקא מנהג ירושלים, כבר איני זוכר.

ראה כאן שהביא שזהו "מנהג ירושלים" - http://www.kipa.co.il/ask/show/97426-%D ... 7%A2%D7%94

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: החזן התחיל קדיש בטעות לפני אמירת התחנון-מקורות הדנים בני

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ו' נובמבר 02, 2012 11:12 am

אברהם גולדשמיד כתב:
עשוי לנחת כתב:בכלל צריך להבין אחת ולתמיד מהיכן המנהג לא לומר תחנון אחרי השקיעה, למען האמת איני בקיא בכל מה שכתבו כל הפוסקים בזה, אבל במשנה ברורה ודאי מסיק שכל בין השמשות עדיין אפשר לומר תחנון.
כמדומני אמר לי פעם מישהו שהמנהג הוא לא כן, אולי דווקא מנהג ירושלים, כבר איני זוכר.

ראה כאן שהביא שזהו "מנהג ירושלים" - http://www.kipa.co.il/ask/show/97426-%D ... 7%A2%D7%94

אנא העתק לחסומים.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: החזן התחיל קדיש בטעות לפני אמירת התחנון-מקורות הדנים בני

הודעהעל ידי יאיר » ו' נובמבר 02, 2012 1:25 pm

http://www.chabad.org.il/Magazines/Arti ... oryID=1179

קדיש או תחנון?
פינת ההלכה והמנהג

מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
שאלה: כיצד יש לנהוג, אם טעה שליח-ציבור והתחיל לומר תחנון ביום שאין אומרים בו תחנון, או לחלופין אם טעה והחל לומר קדיש ביום שאומרים בו תחנון?

תשובה: ביום שאין אומרים בו תחנון ושליח-הציבור טעה והתחיל לומר תחנון, הבעיה היא רק שלא להפסיק באמצע משפט, כדי שלא יצא ששם ה' שבתחילת הווידוי נאמר לבטלה. לשם כך דיי להפסיק לאחר המילים "תבוא לפניך תפילתנו". ויש מסיימים עד "אבל אנחנו ואבותינו חטאנו", כדי שיהיה עניין שלם (דעת בעל 'דברי חיים' היא, שמי שהתחיל 'אשמנו' יסיים את כל האלף-בית). על-פי נוסח אשכנז שנופלים אפיים ללא וידוי, יסיים פסוק ויפסיק.

אולם ביום שאומרים בו תחנון ושליח-הציבור טעה והתחיל לומר קדיש, מסיימים קודם-כול את הקדיש. יש הפוסקים שלא לומר תחנון לאחר-מכן, מכיוון שאם יש הפסק בין התפילה לתחנון, אין התחנון מתקבל כל-כך; אבל פוסקים רבים סבורים שיש לומר את התחנון, כי אין הקדיש גרוע מ'שיחה מועטת' או מ'תחנונים', שאינם מפריעים לדעת המגן-אברהם. אחרים כתבו שבכלל, גם אם אירע ששליח הציבור הפסיק – צריך ליפול אפיים, אף שאינו מתקבל כמי שלא הפסיק כלל. ויש שכתבו לומר תחנון אפילו אם נזכרו בדבר רק לאחר קריאת התורה.

שאלה נוספת היא אם לומר שוב חצי קדיש, אחרי התחנון. יש שכתבו, שמכיוון שהתחנון עצמו הוא רק בגדר 'רשות', לא תיקנו לומר קדיש אחריו. ובפרט לדעת 'מטה משה', שחצי הקדיש מציין את סיום התפילה ואינו שייך לתחנון, ועל-כן אין לאומרו שוב.

מסופר ששאלה כזאת אירעה במניין שבו התפלל הרבי מליובאוויטש, ואמרו תחנון ולא אמרו שוב קדיש.

מקורות: ראה שו"ת להורות נתן ח"ו סי' ז. הליכות שלמה, הל' תפילה פי"א ס"ב. פסקי תשובות סי' קלא ס"ק ד, טו והערות 15 ו-87, שו"ע הקצר לד,ז, אשי ישראל פכ"ו הע' א וש"נ. תודה להרב יוסף-יצחק אופן מירושלים.

http://www.kipa.co.il/ask/show/97426-%D ... 7%A2%D7%94
תחנון במנחה בשקיעה

תוכן השאלה:
לכבוד הרב שלום!
אצלי במניין יש כל פעם אחד שעולה להיות חזן כי יש לו חיוב.
אנחנו, ככה זה נהוג מתחילים את המנחה 10 דקות לפני השקיעה כך שמסיימים את העמידה בדיוק בשקיעה ותמיד הוא אומר קדיש ולא תחנון,
ויש אנשים שכועסים עליו ואומרים שמותר להגיד תחנון בשקיעה (בתחילתה)
רציתי לדעת מה ההלכה?
בתודה רבה מראש!
דניא-ל

תוכן התשובה:
שלום רב,
אכן יש מנהגים שונים בדבר. לפי הפסיקה המקובלת על יוצאי אשכנז אומרים תחנון בבין השמשות עד צאת הכוכבים (משנה ברורה קלא, ס"ק יז), אך יש אומרים שמנהג ירושלים שלא לומר תחנון אחרי השקיעה.
לפי מנהג ספרד, כפי שפסק הגר"ע יוסף מותר לומר תחנון עד 13 וחצי דקות לאחר השקיעה.
אני מקווה שתגיעו להסכמה בלי כעס ומריבה שהרי אין דבר טוב יוצא מתוך קטטה.

בברכה,
רונן לוביץ


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: פלוריש ו־ 515 אורחים