יאיר כתב:מובא במס' סופרים וכן בפרקי דר"א שאליעזר עבד אברהם הוא עוג מלך הבשן. מי מכיר פירוש למאמר זה?
יאיר כתב:אם יש וורטים אשמח לשמוע, איני מכיר.
בית שביעי כתב:ובקנה אחד שהוא בנו של נמרוד
יאיר כתב:בית שביעי כתב:ובקנה אחד שהוא בנו של נמרוד
אינך מתבלבל עם עבדו? (יש מקור?)
איך אמרינן (פדר"א פט"ז) דאאע"ה הוציאו לחירות לאחר שקיים שליחותו אם כבר יצא בראשי אברים כשנפלו ממנו שיניו? יש לדחוק דשאני קודם מתן תורה. ואפ' אם אמרינן דאאע"ה קיים כל התורה כולו ואפ' דיני ממנות י"ל ע"פ דברי רש"י (קידושין כד:) דהוא מפחד את עצמו ואין המעשה מיוחס לאאע"ה כלל וכלל ולכן לא יצא אז אליעזר לחירות. אך קשה לדברי הריטב"א שם שכ' דהיזק ע"י פחד פטור משום דהוי רק גרמא בעלמא מבואר דחייב בדיני שמים וא"כ למ"ד דמהני תפיסה אם חייב בדיני שמים היה יכול אליעזר לתפוס את עצמו וליוצא לחירות? ואפשר לדחוק דאליעזר לא רצה להוציא את עצמו לחירות ולכן לא תפס עצמו. א"נ י"ל ע"פ הרש"ש שם דהא דגרמא חייב בדיני שמים הוא רק קנס ולא מעיקר הדין ולכן אין העבד יוצל"ח ע"י גרמא ותפיסה. וע' בקה"י שם (ס' כ"ח) דלהוציא עבד לחירות בעינן ממש מעשה ע"י בראשי אברים של העבד ולא מהני מעשה גרוע של גרמא שהוא רק מיוחס לאדון אבל באמת האדון לא ממש עשה המעשה. ודו"ק כי קצרתי.
ר_חיים_הקטן כתב:יאיר כתב:בית שביעי כתב:ובקנה אחד שהוא בנו של נמרוד
אינך מתבלבל עם עבדו? (יש מקור?)
כן כתוב בתרגום יונתן בראשית יד:יג
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 211 אורחים