מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה הצדק שנערה תשקה את הגמלים של הגברים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

מה הצדק שנערה תשקה את הגמלים של הגברים

הודעהעל ידי גילוי » א' נובמבר 11, 2012 12:21 pm

ר אלחנן סמט - סבירותו של המבחן שערך העבד לרבקה
המבחן שבו העמיד העבד את הנערה חייב להיות מבחן סביר: היענותה החיובית של הנערה, כל כמה שתהא נובעת מנדיבות לב ומנכונות להשקיע זמן ומאמץ מרובים, שומה עליה שיהא ניתן לנמקה בצורך אמיתי. האמנם כך הם פני הדברים?
בקשתו של אדם צמא הבא מדרך ארוכה מנערה העולה מן הבאר "הַגְמִיאִינִי נָא מְעַט מַיִם מִכַּדֵּךְ" נראית בקשה סבירה, וכך גם היענותה הנדיבה: "וַתֹּאמֶר: שְׁתֵה אֲדֹנִי, וַתְּמַהֵר וַתֹּרֶד כַּדָּהּ עַל יָדָהּ וַתַּשְׁקֵהוּ".
הצעת הנערה להלן "גַּם לִגְמַלֶּיךָ אֶשְׁאָב עַד אִם כִּלּוּ לִשְׁתֹּת" – היא הצעה נדיבה עד מאוד, ומימושה כרוך, כאמור, בריצה הלוך ושוב, בירידה לעין ובעלייה אל השוקת עשרות פעמים, "עַד אִם כִּלּוּ לִשְׁתֹּת" – כל עשרת הגמלים. מה עשה העבד במשך הזמן הרב הזה?
כא וְהָאִישׁ מִשְׁתָּאֵה לָהּ מַחֲרִישׁ לָדַעַת הַהִצְלִיחַ ה' דַּרְכּוֹ אִם לֹא.
מדוע לא הציע לה את עזרתו?
הבה נשער (השערה מסתברת) שהעבד הוא איש זקן ונשוא פנים (כנאמר עליו בראש סיפורנו "עבדו זקן ביתו"), ואין בכוחו להשתתף בעבודה פיזית קשה זאת. אולם בהמשך הסיפור מתגלה הדבר המסתבר מלכתחילה, כי לא לבדו הנהיג העבד הזקן שיירה של עשרה גמלים עמוסים כל טוב: היו עמו אנשים נוספים מעבדי אדונו.
דבר זה מתגלה לראשונה בשאלת העבד בפסוק כג "הֲיֵשׁ בֵּית אָבִיךְ מָקוֹם לָנוּ לָלִין", ומתבאר היטב בפסוק לב "וַיִּתֵּן תֶּבֶן וּמִסְפּוֹא לַגְּמַלִּים, וּמַיִם לִרְחֹץ רַגְלָיו וְרַגְלֵי הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר אִתּוֹ" (ושוב בפסוק נד "וַיֹּאכְלוּ וַיִּשְׁתּוּ הוּא וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר עִמּוֹ", ופעם נוספת בפסוק נט). מסתבר כי 'האנשים אשר אתו' היו אנשים צעירים, שעליהם הייתה מוטלת עיקר הטרחה הכרוכה במסע הארוך הזה. ובכן מדוע לא סייעו הללו בשאיבת מים לגמלים? יותר מכך: מדוע לא הורה להם אליעזר שיעשו הם את העבודה כולה, ולא יזדקקו לטרחתה של נערה צעירה?
אין להשיב כי העבד ואנשיו נמנעו מלהשקות את הגמלים בעצמם כדי שיוכל להתקיים המבחן, שכן מבחן זה לכאורה אינו סביר: מדוע אמורה הנערה להעלות בדעתה להציע לשאוב לכל הגמלים במצב דברים זה?

הנה, ביחס למצוות פריקה שבתורה – "עזב תעזב עמו" (שמות כ"ג, ה) – מלמדת המשנה (בבא מציעא פ"ב מ"י):
הלך וישב לו (- בעל הבהמה) ואמר: הואיל ועליך מצוה אם רצונך לפרוק – פרוק, פטור, שנאמר: "עמו". אם היה זקן או חולה, חייב.
נראה כי פטור זה נובע מן הסיטואציה הבלתי-מוסרית בעליל, שבה מנצל אדם בדרך לא הוגנת את טוב לבו של הזולת (או את חיובו לסייע לחברו מחמת המצוה המוטלת עליו). אין ראוי אפוא לעודד התנהגות נלוזה כזו. האם אין בהתנהגותה התמימה של רבקה כדי לחזק את מה שנראה כמנהגם הציני של העבד ושל אנשיו, היושבים בחיבוק ידיים ואומרים לה: 'אם רצונך לשאוב לגמלים שאבי'?

נראה שהפתרון לבעיה זו נעוץ בהבנת הריאליה המתוארת בסיפורנו – באורחות החיים של עיר המקבלת את מימיה מן הבאר הסמוכה לה
הבאר שימשה במשך שעות היום לצרכים שונים ולסוגים שונים של אנשים. בצהריים, בעוד היום גדול, באו אליה הרועים כדי להשקות את צאנם, ואילו לעת ערב, יצאו בנות אנשי העיר לשאוב מים לשימוש ביתי.
השטח שבו ניתן היה לשאוב את המים היה מטבעו מצומצם. 'לעת ערב, לעת צאת השואבות', הצטופפו בשטח זה נערות צעירות רבות שבאו לשאוב מים לבתיהן. מסתבר שלא היה זה מן הנימוס ומן הצניעות, ואולי אף בניגוד לתקנות החברתיות של העיר, שגבר ייכנס אז בין הנערות כדי לשאוב מים מן הבאר. [שמעתי פעם, כי לאחר מלחמת ששת הימים, בכפרים ערביים אחדים שניזונו עדיין משאיבת מים מן הבאר שמחוץ לעיר, היו שלטים מוצבים ליד הבאר, ובהם נאסרה כניסת גברים למתחם השאיבה בשעות הערב – עת צאת השואבות. מבירור אצל הבדואים יושבי הנגב למדתי כי איסור דומה קיים אף אצלם, אלא ששעת השאיבה של בנותיהם היא בבוקר השכם.]

מצב זה הלם להפליא את צורכי מבחנו של העבד. בסוף סעיף א אמרנו, כי העבד השכיל להגיע למקום ריכוזן של בנות העיר הרווקות, שמתוכן עליו לבחור את האחת, בדיוק בזמן הנכון. עתה אנו מוסיפים, שהסיטואציה שתיארנו ממש מעניקה לו את אופיו של המבחן, את תוכנו המדויק: העבד וגמליו הגיעו עם סוף היום אל באר המים עייפים וצמאים למים. אולם הגישה אל הבאר בשעה זו חסומה בפניהם, והם זקוקים לרחמיה של אחת הנערות שתתחשב במצבם ותסכים להשקות אדם ובהמה. זוהי אמנם טרחה גדולה מאד, אולם אין ביד העבד או ביד אחד מאנשיו לעזור לה בכך.

הפלס
הודעות: 17
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 11:26 pm

Re: מה הצדק שנערה תשקה את הגמלים של הגברים

הודעהעל ידי הפלס » ד' נובמבר 14, 2012 10:55 pm

אולי כדאי שתתמצת את הקטע הארוך הזה למספר משפטים, כדי שנוכל להבין מה כוונת המשורר

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מה הצדק שנערה תשקה את הגמלים של הגברים

הודעהעל ידי יאיר » ד' נובמבר 14, 2012 10:59 pm

זו התשובה:
השטח שבו ניתן היה לשאוב את המים היה מטבעו מצומצם. 'לעת ערב, לעת צאת השואבות', הצטופפו בשטח זה נערות צעירות רבות שבאו לשאוב מים לבתיהן. מסתבר שלא היה זה מן הנימוס ומן הצניעות, ואולי אף בניגוד לתקנות החברתיות של העיר, שגבר ייכנס אז בין הנערות כדי לשאוב מים מן הבאר.

הפלס
הודעות: 17
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 11:26 pm

Re: מה הצדק שנערה תשקה את הגמלים של הגברים

הודעהעל ידי הפלס » ד' נובמבר 14, 2012 11:02 pm

עדיין לא הבנתי.
ואתה ר' יאיר האם הבנת?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מה הצדק שנערה תשקה את הגמלים של הגברים

הודעהעל ידי יאיר » ד' נובמבר 14, 2012 11:16 pm

זו השאלה:
המבחן שבו העמיד העבד את הנערה חייב להיות מבחן סביר: היענותה החיובית של הנערה, כל כמה שתהא נובעת מנדיבות לב ומנכונות להשקיע זמן ומאמץ מרובים, שומה עליה שיהא ניתן לנמקה בצורך אמיתי. האמנם כך הם פני הדברים?

או במילים אחרות, אם בקשת אליעזר היתה מופרכת שכן הוא או עבדיו יכלו לעזור לה ולחסוך ממנה טרחה גדולה שלקחה מן הסתם יותר מ-2 דקות, רבקה לא היתה אמורה להיענות לבקשה ולא היתה אמורה להבחר לזיווגו של יצחק (שהרי חלק מן המבחן היה גם לראות את חכמתה כידוע מהוורט שהיתה צריכה לנהוג בנימוס ולא לביישו מצד אחד ומצד שני לא להביא שאריות מים מאדם זר לבני ביתה).

והתשובה היא שאכן המציאות לא היתה כך אלא ש:
"
השטח שבו ניתן היה לשאוב את המים היה מטבעו מצומצם. 'לעת ערב, לעת צאת השואבות', הצטופפו בשטח זה נערות צעירות רבות שבאו לשאוב מים לבתיהן. מסתבר שלא היה זה מן הנימוס ומן הצניעות, ואולי אף בניגוד לתקנות החברתיות של העיר, שגבר ייכנס אז בין הנערות כדי לשאוב מים מן הבאר.

ולא יכלו לעזור לה..

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: מה הצדק שנערה תשקה את הגמלים של הגברים

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ה' נובמבר 15, 2012 11:43 pm

כמובן שהתשובה הפשוטה שהיא עשתה חסד מעל לכל החשבונות.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מה הצדק שנערה תשקה את הגמלים של הגברים

הודעהעל ידי יאיר » ה' נובמבר 15, 2012 11:49 pm

נכון, אבל כאן נראה שזה עובר את הגבול אם יכלו לעזור לה האנשים שבאו עם אליעזר ונראה כמעשה לא חכם ותמימות לעזור לזרים עד כדי כך במצב כזה מחשיד (ואפילו זה יותר ממעשה דהלל שנשאל שאלות מטרידות בע"ש) אלא שכיון שלא יכלו לעזור לה, מובנת בקשתו של אליעזר.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מה הצדק שנערה תשקה את הגמלים של הגברים

הודעהעל ידי לייטנר » ה' נובמבר 15, 2012 11:56 pm

אמר לי פעם מישהו ששמע מאביו (חתן ר' לייזר פלצ'ינסקי) הסבר דומה אבל שונה:

כיון שהמים מוגבלים באזור המדברי, נמנו וגמרו אנשי העיר שלרק לתושבים מותר לשאוב מהמעיין. לכן לא יכל עבד אברהם בעצמו לשאוב מים כלל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 425 אורחים