מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שתי שאלות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דדא ביה כולי ביה
הודעות: 51
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 10:56 am
יצירת קשר:

שתי שאלות

הודעהעל ידי דדא ביה כולי ביה » ב' ינואר 07, 2013 9:59 am

כ' הרע"א בגליו' שו"ע סי' קס וז"ל:

אם עשה מלאכה במים של חבירו, י״ל דאף דקיימא לן דאדם אוסר דבר שאינו שלו במעשה, מכל מקום כיון לטעם דשוינהו שופכים, ולאו כל כמיניה לעשות מי חבירו שופכים ולא נעשו שופכים לגבי בעלים, וצ״ע לדינא.
וצ"ב דאי תלוי בדעת בעה"ב אי נחשב בעיניו כשופכים, אז כל פעם שעשה מלאכה נימא דנפסלו רק אם דעתו שהם שופכין אבל אם דעתו עליהם לשתותם וכדו' יהיו כשרים. ואי נימא דלא פלוג, ה"ה כשחבירו עשה מלאכה ל"ש. [ועוד צ"ב למה לא כ' שלתוס' שהוא הביא בגלי' שו"ע סי' רנג (בהוצאות פרידמן שהכניסו הרבה דברים שאין בשו"ע הרגיל) שלתוס' כל דבר שצריך מחשבה כדי לפוסלו כמו משתחוה לבהמה לשם ע"ז וכדו' אז אין אדם אוסר דבר שאינו שלו. וא"כ בנעשו מלאכה קיי"ל שרק אם כוונתו הייתה להשתמש במים אזי נפסלו אבל אם בטעות נפל לו לשם כלים מלוכלכים אזי לא נפסלו אף אם התנקו יעו' מ"ב ק"ס סעיף ב]

עוד ראיתי מי שדן במה שמלבישים ילדים ציצית שאינם כשרים [אין בו שיעור ראשו ורובו של קטן זה בד"כ], א"כ איך מצווים עליהם לצאת לרה"ר בש"ק והלא קיי"ל דציצית פסולים יש בזה משום משוי, וא"כ סופה להם איסור.

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: שתי שאלות

הודעהעל ידי רחמים » ב' ינואר 07, 2013 1:03 pm

דדא ביה כולי ביה כתב:עוד ראיתי מי שדן במה שמלבישים ילדים ציצית שאינם כשרים [אין בו שיעור ראשו ורובו של קטן זה בד"כ], א"כ איך מצווים עליהם לצאת לרה"ר בש"ק והלא קיי"ל דציצית פסולים יש בזה משום משוי, וא"כ סופה להם איסור.


צציות של הקטנים אינם חשובים ובטלים לבגד ואין בהם הוצאה. ועוד שאומר לקטן לצאת ולא אומר לו להוציא את הבגד ולגבי הוצאה של הבגד שהיא ממילא הוי פס''ר דלא ניחא ליה שאין בזה איסור ספיה כיון שי''א שאף לגדול מותר. וכידוע דבר שהוא מחלוקת אם מותר לגדולים אין בו איסור ספיה לקטנים.

ועיין בתוספות (פסחים דף פח עמוד א) שבמקום מצוות חינוך ספינן איסור דרבנן, וז"ל: שה לבית מ"מ - פי' משום דשה לבית לאו דאורייתא והכי אית ליה לר"ז גופיה בפרק אין בין המודר (נדרים דף לו.) ואם תאמר והיאך מאכיל פסח שלא למנויו נהי דקטן אוכל נבילות אין ב"ד מצווין להפרישו לספות לו בידים אסור כדאמר בפ' חרש (יבמות דף קיד.) ואור"י דהתם ילפינן מלא תאכלום ולא אסור אלא דומיא דשרצים ונבילות אבל כה"ג דאיכא חנוך מצוה שרי.

ועיין עוד במאור ישראל (על התוס' הנ"ל) שמביא שיש אומרים שאף באיסור תורה ספינן לכתחילה משום חינוך, ועוד י"א שלדעת הרמב"ם אין איסור ספיה מהתורה אלא בשרצים דם וטומאה אבל בשאר איסורים אין איסור ספיה אלא מדרבנן ובמקום מצוות חינוך לא גזרו איסור ספיה .


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 685 אורחים