מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בשורות טובות לכולם....

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דמאי
הודעות: 48
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 8:05 pm

בשורות טובות לכולם....

הודעהעל ידי דמאי » ה' אפריל 11, 2013 8:13 pm

כתוב במשנה בשלהי ברכות: על בשורות טובות אומר הטוב והמיטיב - ועל שמועות רעות אומר ברוך דיין האמת.

נשאלת השאלה:

מדוע לגבי דברים טובים הניסוח הוא "בשורות" ולגבי דברים רעים הניסוח הוא "שמועות"?

אפשר לומר, שזה קשור לגמ' בפסחים דף ג' על כך שאין לבשר בשורות רעות כמו מוות, משום 'ומוציא דיבה הוא כסיל'...

לכן לעניין דברים טובים הניסוח הוא 'בשורות' - שמשמעותו לכאורה הודעה ממשית, ישירה וחגיגית,
בעוד שלגבי דברים רעים הניסוח הוא 'שמועות', שמשמעותו לכאורה היא דברים שנשמעו ונודעו כבדרך אגב על ידי שיחת הבריות וכדומה.



אם יהיה לי מה להוסיף - אוסיף כאן בעז"ה

תוכן
הודעות: 6273
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: בשורות טובות לכולם....

הודעהעל ידי תוכן » ה' אפריל 11, 2013 8:40 pm

סתם בשורה - טובה, כדכתיב היום הזה יום בשרה הוא (מלכים ב' ז' ט'). וסתם שמועה - רעה, כדכתיב כי לוא טובה השמעה (שמואל א' ב' כ"ד).

דמאי
הודעות: 48
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 8:05 pm

Re: בשורות טובות לכולם....

הודעהעל ידי דמאי » ה' אפריל 11, 2013 9:24 pm

על זה גופא הי' ניתן להקשות מה החילוק.

אלא ששם הי' אפשר לומר שלשה"ר לא אומרים בפירוש, אלא זה מתגלגל בפי הבריות כ"שמועה"..

אבל לגבי בשורות רעות כמו מיתה, אנו צריכים ל"ומוציא כסיל הוא דיבה"

דמאי
הודעות: 48
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 8:05 pm

Re: בשורות טובות לכולם....

הודעהעל ידי דמאי » ה' אפריל 11, 2013 9:29 pm

לדבר הבא:

במשנה הראשונה בפרק כיצד מברכין כתוב:

על פירות העץ אומר בורא ברי העץ חוץ מהיין שעל היין אומר בורא פרי הגפן

ועל פירות הארץ אומר בורא פרי האדמה חוץ מן הפת שעל הפת הוא אומר המוציא לחם מן הארץ.

ויש לשאול מדוע לגבי פת נכתב הלשון 'הוא'?

ויש לומר בגלל שבפת בדרך כלל יושבים חבורה בדרך הסבה [בזמנם] ואחד פוטר את כולם בברכת המוציא, ועל כן דייקה המשנה בלשונה "הוא".




(אבקש את סליחת למדני המקום על הדברים הפשוטים שנכתבים בדרך חידוש, אך טבעי הוא שאדון 'דמאי' מחזיק בחיקו פירות עם הארץ...)

דמאי
הודעות: 48
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 8:05 pm

Re: בשורות טובות לכולם....

הודעהעל ידי דמאי » ה' אפריל 11, 2013 9:52 pm

בהמשך פרק ו' בברכות נכתב:

על דבר שאין גדולו מן הארץ אומר שהכל על החומץ ועל הנובלות ועל הגובאי אומר שהכל
על החלב ועל הגבינה ועל הביצים אומר שהכל ר' יהודה אומר כל שהוא מין קללה אין מברכין עליו:

במשניות שלפנינו יש סוגריים על קטע המשפט "על החלב ועל הגבינה ועל הביצים אומר שהכל" - בגלל שיש שאינם גורסים אותו,
מהסיבה הפשוטה שמה רבותא יש בכך, והלא זה בכלל דברים שאין גידולם מן הארץ [אך יש כמה תירוצים דחוקים].

תיתכן סיבה כזאת, איך זה נכתב במשנה.

אולי היתה גירסא קדומה שבה היה כתוב במקום גובאי 'חגב' [שכן פירוש 'גובאי' = חגבים טהורים - ברטנורא]

והבחור הזעצער החליט בחכמתו כי רבה שלא יעלה על הדעת להתיר מה שנדמה כשרץ באכילה, ולפיכך החליט שהמדובר הוא בראשי תיבות:

ח'לב ג'בינה ב'יצים - ומזה קיבלנו את הפיסקה הנוספת..

מעיין
הודעות: 1954
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: בשורות טובות לכולם....

הודעהעל ידי מעיין » ה' אפריל 11, 2013 10:11 pm

דמאי כתב:בהמשך פרק ו' בברכות נכתב:

על דבר שאין גדולו מן הארץ אומר שהכל על החומץ ועל הנובלות ועל הגובאי אומר שהכל
על החלב ועל הגבינה ועל הביצים אומר שהכל ר' יהודה אומר כל שהוא מין קללה אין מברכין עליו:

במשניות שלפנינו יש סוגריים על קטע המשפט "על החלב ועל הגבינה ועל הביצים אומר שהכל" - בגלל שיש שאינם גורסים אותו,
מהסיבה הפשוטה שמה רבותא יש בכך, והלא זה בכלל דברים שאין גידולם מן הארץ [אך יש כמה תירוצים דחוקים].

תיתכן סיבה כזאת, איך זה נכתב במשנה.

אולי היתה גירסא קדומה שבה היה כתוב במקום גובאי 'חגב' [שכן פירוש 'גובאי' = חגבים טהורים - ברטנורא]

והבחור הזעצער החליט בחכמתו כי רבה שלא יעלה על הדעת להתיר מה שנדמה כשרץ באכילה, ולפיכך החליט שהמדובר הוא בראשי תיבות:

ח'לב ג'בינה ב'יצים - ומזה קיבלנו את הפיסקה הנוספת..

זה ברייתא מובא בגמ' ומשום כך נמחק במשנה והגירסא בגמ' חלב בצים גבינה [ולא חלב גבינה בצים] באופן שאין מקום לר"ת וכן הוא בכל הכ"י והדפוסים ישנים
נא לעשר את הפירות ולא להמשיך לאכול דמאי...

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: בשורות טובות לכולם....

הודעהעל ידי דניאל » ה' אפריל 11, 2013 10:16 pm

דמאי כתב:אפשר לומר, שזה קשור לגמ' בפסחים דף ג' על כך שאין לבשר בשורות רעות כמו מוות, משום 'ומוציא דיבה הוא כסיל'...

לכן לעניין דברים טובים הניסוח הוא 'בשורות' - שמשמעותו לכאורה הודעה ממשית, ישירה וחגיגית,
בעוד שלגבי דברים רעים הניסוח הוא 'שמועות', שמשמעותו לכאורה היא דברים שנשמעו ונודעו כבדרך אגב על ידי שיחת הבריות וכדומה.

כיוונת לדעת ה'יכין' אבל יש הגורסים גם בשורות רעות ועיין במלאכת שלמה שהביא פסוק משמואל דשייך בשורה גם לרעה.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: בשורות טובות לכולם....

הודעהעל ידי לייטנר » ה' אפריל 11, 2013 10:57 pm

דמאי כתב:לדבר הבא:

במשנה הראשונה בפרק כיצד מברכין כתוב:

על פירות העץ אומר בורא ברי העץ חוץ מהיין שעל היין אומר בורא פרי הגפן

ועל פירות הארץ אומר בורא פרי האדמה חוץ מן הפת שעל הפת הוא אומר המוציא לחם מן הארץ.

ויש לשאול מדוע לגבי פת נכתב הלשון 'הוא'?

ויש לומר בגלל שבפת בדרך כלל יושבים חבורה בדרך הסבה [בזמנם] ואחד פוטר את כולם בברכת המוציא, ועל כן דייקה המשנה בלשונה "הוא".




(אבקש את סליחת למדני המקום על הדברים הפשוטים שנכתבים בדרך חידוש, אך טבעי הוא שאדון 'דמאי' מחזיק בחיקו פירות עם הארץ...)

אולי במקום לבקש את סליחת למדני המקום, תתחיל ללמוד ותהיה למדן בעצמך.
הרמב"ם גורס את המילה 'הוא' גם לגבי יין, ואזלא לה קושיתך.
לגבי אכילה בחבורה שדווקא בפת ולא ביין, לא ברור שהמנהג המקובל היה הרבה יותר ביחס לאכילת פת בחבורה, מאשר לשתיית יין בחבורה, ואזל לו גם תירוצך.

יודל'ה
הודעות: 274
הצטרף: ה' פברואר 23, 2012 4:53 pm

Re: בשורות טובות לכולם....

הודעהעל ידי יודל'ה » ה' אפריל 11, 2013 11:15 pm

לגבי דבריו האחרונים של לייטנר.
סמך לכך, מדברי רש"י בברכות שעיקר סעודתם היה על היין.
ופשוט שהיה אחד מברך ומוציא.

דמאי
הודעות: 48
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 8:05 pm

Re: בשורות טובות לכולם....

הודעהעל ידי דמאי » א' אפריל 21, 2013 4:29 pm

לייטנר כתב:
דמאי כתב:לדבר הבא:

במשנה הראשונה בפרק כיצד מברכין כתוב:

על פירות העץ אומר בורא ברי העץ חוץ מהיין שעל היין אומר בורא פרי הגפן

ועל פירות הארץ אומר בורא פרי האדמה חוץ מן הפת שעל הפת הוא אומר המוציא לחם מן הארץ.

ויש לשאול מדוע לגבי פת נכתב הלשון 'הוא'?

ויש לומר בגלל שבפת בדרך כלל יושבים חבורה בדרך הסבה [בזמנם] ואחד פוטר את כולם בברכת המוציא, ועל כן דייקה המשנה בלשונה "הוא".




(אבקש את סליחת למדני המקום על הדברים הפשוטים שנכתבים בדרך חידוש, אך טבעי הוא שאדון 'דמאי' מחזיק בחיקו פירות עם הארץ...)

אולי במקום לבקש את סליחת למדני המקום, תתחיל ללמוד ותהיה למדן בעצמך.
הרמב"ם גורס את המילה 'הוא' גם לגבי יין, ואזלא לה קושיתך.
לגבי אכילה בחבורה שדווקא בפת ולא ביין, לא ברור שהמנהג המקובל היה הרבה יותר ביחס לאכילת פת בחבורה, מאשר לשתיית יין בחבורה, ואזל לו גם תירוצך.


דא עקא, שב' הערותיך מפרנסות זו את זו, ומעבדות את ההערה מחדש.

לפי גיר' הרמב"ם שכתב 'הוא' גם ביין, יש לשאול מדוע היה בכלל צורך למילת 'הוא' הן בפת והן ביין?

ועל כך תבא התשובה, שבשניהם יש מנהג להסב, ואחד מברך עבור כולם... כפי שהיטבת לציין בהערתך השניה..

כך שבכל מקרה תירוצי אזלו להן, השאלה היחידה, האם מחמת אי רלוונטיותן, או שמא מחמת שאזלו מן השוק מרוב ביקוש :)

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: בשורות טובות לכולם....

הודעהעל ידי לייטנר » א' אפריל 21, 2013 7:12 pm

יש סגנון למשנה. חייבים להבין את זה.
אהרן מירסקי כתב על זה קצת. הרב אברהם וולפיש כתב דוקטורט על המבנים הספרותיים במסכת ראש השנה. הרב דב זינגר ראש ישיבת מקור חיים עמל על סגנונה המיוחד של המשנה במשך מספר שנים.

דמאי
הודעות: 48
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 8:05 pm

Re: בשורות טובות לכולם....

הודעהעל ידי דמאי » א' אפריל 21, 2013 10:56 pm

סגנון יש - השאלה היא רק מה נכנס תחת המטריה הלזו..


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 441 אורחים