אוצר החכמה כתב:ביחס לדברי החיי"א בעניין חיידקים אפשר לטעון כך, אבל כמו שכתבתי לעיל נראה לי שיש מספר דוגמאות מהחזו"א שסבר שגם בדברים דומים לדרך הפעולה ההסתכלות היא על הנראה לעין ולא על ההסבר המדעי או ה"אמיתי" שבו הדבר נעשה, אולי כשאהיה יותר פנוי אחפש להביאם.
אולי הכוונה לזה:
שו"ת מנחת שלמה חלק א סימן ט
קצור הדברים הוא שאין להשתמש בביהכ"נ לצרכי תפילה במיקרופון ורם - קול, היות שהדבר הזה נחשב רק כהנפת סודרים שהיתה באלכסנדריה של מצרים לדעת היכן החזן עומד בתפלתו, אבל אי אפשר כלל לצאת בשמיעה זו בשום דבר שחייבים לשמוע מפי אדם. ואף שיודע אני שרבים יתמהו על כך וכמו זר יהיה דבר זה בעיניהם, עם כל זאת האמת הוא כדברינו, וברור הוא בעיני שזה מוזר רק לאלה שאינם יודעים כלל מה טיבם של המכשירים האלה (וחושבים מחשבות הבל שחוטי הטלפון או גלי הרדיו מוליכים ממש את קול האדם. וכדי להוציא מלבם טעות זו הארכתי מאד בביאור הדברים) אבל לא ליודעים את האמת, כי בדברי בזה עם מביני מדע ויודעים בהלכה כולם הסכימו לי.
הערת המחבר: לאחר שכבר נדפס מאמר זה נזדמן לי לדבר עם מרן בעל החזו"א זצ"ל ואמר לי שלדעתו אין זה כ"כ פשוט, ויתכן דכיון שהקול הנשמע נוצר ע"י המדבר וגם הקול נשמע מיד כדרך המדברים "אפשר" דגם זה חשיב כשומע ממש מפי המדבר או התוקע. וכמדומה לי שצריכים לומר לפי"ז דמה שאמרו בגמ' אם קול הברה שמע לא יצא, היינו מפני שקול הברה נשמע קצת לאחר קול האדם משא"כ בטלפון ורם - קול, ולענ"ד הוא חידוש גדול מאד ואין אני מבין אותו.
============
ולעצם הנידון:
הרי גם במספריים, אם חותך בזוג התחתון אסור, דהוי כתער (רמ"א יו"ד קפא, י). אף שהעומד מן הצד, מסתמא נראה לו כחותך בצורה רגילה של מספריים.
ואם במציאות אין כאן צורת חיתוך של מספריים, מה יושיענו המראה החיצוני.
ומה שמעמידים את השערה בחלק הנגדי, אינו הופך את החיתוך למספריים, ואפשר להעמיד את השערה גם בדרכים אחרות.