מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סיבת הגלות (אוה"ח הק') - בהר בחוקותי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

סיבת הגלות (אוה"ח הק') - בהר בחוקותי

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ב' מאי 07, 2012 5:24 pm

לרגל פרשת השבוע, אעלה כאן דברים הרשומים אצלי

האוהחה"ק בפר' בהר (כה לט) פי' הטעם שהוצרכו ישראל לגלות ולא ייסרם ה' בשבט מוסר בארצם ובנחלתם, כדי שיבררו ניצוצות הקדושה מבין הארצות.
ואילו בפר' בחוקותי (כו מד) מבאר האוה"ח ואף גם זאת בהיותם וגו' שטעם הגלות הוא בשביל שלא יהיה מאסתים לכלותם, כמו שפך ה' חמתו על עצים ואבנים, שגם יסובב רחמיו ותכבש מדת הדין בראות עם עליון בני מלכים שפלים ביד אויביהם, וזה יסובב שפלם שלא תכלה אותם מדת הדין, והוא אומרו ואף גם זאת סיבה להבאתם בארץ אויביהם, שבהיותם בארץ אויביהם לא מאסתים וגו' לכלותם ולצד זה בחרתי בעונש כזה.
ונראה כאילו האוה"ח מביא כל פעם טעם אחר לגלות. ובאמת האוה"ח בבהר כותב שזה אחד מהטעמים וא"כ אין בכך סתירה.
אך אפשר לומר על דרך אפשר, עפ"י המשך דבריו שם בבהר ששואל אם לא היו חוטאים איך היו מבררים ניצוצות הקדושה, ותי' שאם לא היו חוטאים היה להם כח לעשות זאת במקום שהם, ואחרי שחטאו צריכים ללכת לחזר אחרי הניצוצות והלואי שיצליחו עיי"ש.
וא"כ אולי זה גופא השפלות שצריכים ללכת אחרי הניצוצות ולא באים אליהם, זהו השפלות שתראה מידת הדין ותהפך לרחמים כמש"כ בבחוקותי.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: סיבת הגלות (אוה"ח הק') - בהר בחוקותי

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ג' אפריל 30, 2013 11:31 pm

תשע"ג

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: סיבת הגלות (אוה"ח הק') - בהר בחוקותי

הודעהעל ידי דניאל » ד' מאי 01, 2013 3:18 pm

אני רגיל לבאר כן מה שאמר דוד המלך לחכמי ישראל לכו ופשטו ידיכם בגדוד דהוא לכאו' תמוה דאם אין להם פרנסה למה ילכו לכבוש מאוה"ע אבל ביאור הענין שאם חסר לישראל הרי זה מפני שחסר מהם ניצוצות הקדושה שאצל הגויים. ובזה חזינן איך שמתקנים הניצוצות שבין האומות בלא גלות.

גדליה
הודעות: 37
הצטרף: ב' יוני 04, 2012 10:53 pm
יצירת קשר:

Re: סיבת הגלות (אוה"ח הק') - בהר בחוקותי

הודעהעל ידי גדליה » ו' מאי 03, 2013 12:15 pm

הבעל התניא בתורה אור בפרשת בראשית
במאמר על חטא אדה''ר
מבאר
שאם לא חטאו ישראל היו מבררים הניצוצות באופן שהניצוצות היו נמשכים [כבמגנט] אל הקדושה
כעין המבואר בתפילת שלמה על בית המקדש- ונהרו אליו כל הגוים

אך אחר שחטאו
נצרכו לסבב בגלות ולחפש אחר הניצוצות ולתקנם

והקשר בין הטעמים שהביא האוה''ח
נראה לי להרחיב קצת:

שמצד מידת בדין א''א להם לישראל באם חטאו
לתקן מארצם את הניצוצות באופן של מגנט הנ''ל
ולכן זה גופא הקפידא של מידת הדין
מאחר והעלאת ובירור הניצוצות זהו כידוע תכלית הבריאה
ואם אין אפשרות לתיקון אז יש ע''ז מידת דין

וכאשר ישראל מפוזרים בגלות ומלקטים אחר הניצוצות בעצמם
והשפלות -זהו שיורדים לעמקי הקליפות להעלות הניצוצות
אז ברור שאין כ''כ את הקפידה של מידת הדין


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 509 אורחים