מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דין הגויים בימינו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

דין הגויים בימינו

הודעהעל ידי שלח » ב' מאי 06, 2013 5:45 pm

האם הגויים בימינו שומרים,או לא 7 מצוות בני נח,ועד כדי כך,שראיתי בספר ארחות רבינו
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?144236&$201305061632109
אבל מה המקור בשם החזון איש
וגם ידועה שיטת המאירי בדבר,ותמיד נהוג להיות בדרכי שלום עם סתם גויים,האם באמת שיטתו יחידה
קבצים מצורפים
5.pdf
(125.01 KiB) הורד 421 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דין הגויים בימינו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' מאי 06, 2013 6:00 pm

וידוע מ"ש הגר"מ קליין זצ"ל במשנ"ה ח"ז (כמדומני סימן שטז) שכל הגויים בעולם חייבים מיתה

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: דין הגויים בימינו

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ב' מאי 06, 2013 11:55 pm

דברים אלו, גם אם אין להם משמעות מעשית, יש להם משמעות נפשית-רוחנית, כי כתבו הספרים שיש לאהוב את הגויים (ראה בדברי הרב משה צוריאל, ולא כמש"כ הרב שלמה ז. מן ההר זצ"ל ואכמ"ל), ואם בזמנינו כל הגויים חייבים מיתה, זה לכאורה משנה את כל ההתייחסות לגויים. (למשל, האם לשמוח או להתעצב במיתת גוי ובאסונות טבע בארצות רחוקות).

הרב 'בברכה המשולשת' כתב:וידוע מ"ש הגר"מ קליין זצ"ל במשנ"ה ח"ז (כמדומני סימן שטז) שכל הגויים בעולם חייבים מיתה.

האם כוונתו לסימן קטז? וע"ע בחי"ז סי' קפה, ומ"מ הדברים אינם חדים כמובא באו"ר הנ"ל בשם החזו"א.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: דין הגויים בימינו

הודעהעל ידי דניאל » ג' מאי 07, 2013 12:05 am

למה הם לא נחשבים כתינוק שנשבה?? דוקא בחום זה ידועה שיטת החזו"א להקל...

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: דין הגויים בימינו

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ג' מאי 07, 2013 1:07 am

שלח כתב:...וגם ידועה שיטת המאירי בדבר...

כידוע רבים מפקפקים בדבר, וטוענים שהדברים נכתבו מפחד הגויים. והעניין כבר נידון בפורום (ומי ישיב לי אבדתי?)

ואפילו לגבי עמדת הראי"ה קוק זצ"ל (שהביא דבריו בכ"מ) כתב הרב יואל קטן: "ועדיין ספק בעיניי עד כמה גם דבריו של הראי"ה כאן הם 'לתשובת המינים' ולסתימת פיותיהם של מקטרגים – ועד כמה זו שיטתו האמיתית, שהרי יש בכך כידוע גם הרבה נפקותות למעשה שלא ידוע כלל שהראי"ה נהג על פיהם... ואכמ"ל." [וזאת בניגוד לדעתו של הרב שלמה ח. אבינר שליט"א בספרו טל אורות בראשית].

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דין הגויים בימינו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מאי 07, 2013 9:05 am

א. פשוט שמרן הראי"ה זצ"ל לא פסק כשיטת המאירי (גם לו יצוייר שזו אכן שיטת המאירי באמת), אלא רק צירף אותה לסניף (וכמדומני שיש על כך מאמר שיצא בעקבות מכתב הרבנים, ואיני זוכר כרגע של מי והיכן)
ב. תינוק שנשבה לא שייך אצל הגויים הן מפני שראה ויתר גויים והן מפני שז' מצוות דידהו הם דבר שהשכל מחייב (יעויין בדברי מרן הגרמ"פ שציינתי אליהם באשכול אחר)
ג. אהבת הגויים אינה סותרת שהם חייבים מיתה (יעויין עולת ראי"ה על כל הרשעה כולה כעשן תכלה ויש על כך הרחבה בדברי מרן הגרימ"ח במי מרום- מעייני הישועה)- האבהבה מתבטאת בכך שיש להרגם

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: דין הגויים בימינו

הודעהעל ידי דניאל » ג' מאי 07, 2013 9:27 pm

בברכה המשולשת כתב:ב. תינוק שנשבה לא שייך אצל הגויים הן מפני שראה ויתר גויים והן מפני שז' מצוות דידהו הם דבר שהשכל מחייב (יעויין בדברי מרן הגרמ"פ שציינתי אליהם באשכול אחר)

א. אני מסכים ששייך לומר השכל מחייב לגבי מצוות כמו גזל ושפ"ד, ניתן גם למתוח את הסברא הזו לגילוי עריות (למרות שהאיסור שם הוא בין אדם למקום ולא בין אדם לחבירו ואפילו באשת איש ואכמ"ל) אבל מה עם ע"ז גם בזה שייך לומר שלא מועיל השבייה כי השכל מחייב?
ב. מנין שבכל דבר שהשכל מחייב לא יועיל תינוק שנשבה? מה הדין בישראל שנשבה ולימדוהו שמותר לרצוח, הוא ייחשב רוצח במזיד (לגבי גואל הדם)?
ג. מה המקור ש"ראה ויתר גויים" שייך בכלל לניד"ד? זה דוקא רעיון נחמד אבל יש לזה מקור?
ד. את 'הגרמ"פ' לא פיענחתי ואשכולך לא ידעתי...

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דין הגויים בימינו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מאי 07, 2013 11:04 pm

דניאל כתב:
בברכה המשולשת כתב:ב. תינוק שנשבה לא שייך אצל הגויים הן מפני שראה ויתר גויים והן מפני שז' מצוות דידהו הם דבר שהשכל מחייב (יעויין בדברי מרן הגרמ"פ שציינתי אליהם באשכול אחר)

א. אני מסכים ששייך לומר השכל מחייב לגבי מצוות כמו גזל ושפ"ד, ניתן גם למתוח את הסברא הזו לגילוי עריות (למרות שהאיסור שם הוא בין אדם למקום ולא בין אדם לחבירו ואפילו באשת איש ואכמ"ל) אבל מה עם ע"ז גם בזה שייך לומר שלא מועיל השבייה כי השכל מחייב?
ב. מנין שבכל דבר שהשכל מחייב לא יועיל תינוק שנשבה? מה הדין בישראל שנשבה ולימדוהו שמותר לרצוח, הוא ייחשב רוצח במזיד (לגבי גואל הדם)?
ג. מה המקור ש"ראה ויתר גויים" שייך בכלל לניד"ד? זה דוקא רעיון נחמד אבל יש לזה מקור?
ד. את 'הגרמ"פ' לא פיענחתי ואשכולך לא ידעתי...


א. כך כותב מרן הגאון רבי משה פיינשטיין (=הגרמ"פ) שכל זמב"נ השכל מחייב
ב. לגבי מה שהשכל מחייב בגוי מול ישראל לכאורה תלוי בדברי החת"ס על גיל י"ג וגיל גדלות בגוי.
ג. הרי הגמרא אומרת שאין להם כבר זמב"נ לשכר אלא רק לעונש

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: דין הגויים בימינו

הודעהעל ידי דניאל » ד' מאי 08, 2013 1:21 am

בברכה המשולשת כתב:א. כך כותב מרן הגאון רבי משה פיינשטיין (=הגרמ"פ) שכל זמב"נ השכל מחייב

אם קבלה היא נקבל, אבל באיזה הקשר הוא כותב את זה?

בברכה המשולשת כתב:ב. לגבי מה שהשכל מחייב בגוי מול ישראל לכאורה תלוי בדברי החת"ס על גיל י"ג וגיל גדלות בגוי

אם זכרוני אינו מטעני החת"ס כותב שגזה"כ של "איש" נאמרה רק בישראל אבל בגוי זה לפי הענין, זה לא שייך בנידו"ד שהרי אין שום גזיה"כ על תינוק שנשבה.

בברכה המשולשת כתב:ג. הרי הגמרא אומרת שאין להם כבר זמב"נ לשכר אלא רק לעונש

כן, אני מכיר את הגמרא אבל איך אתה מקשר אותה אלינו?

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: דין הגויים בימינו

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ד' מאי 08, 2013 2:58 am

הרב 'בברכה המשולשת' כתב:אהבת הגויים אינה סותרת שהם חייבים מיתה (יעויין עולת ראי"ה על כל הרשעה כולה כעשן תכלה ויש על כך הרחבה בדברי מרן הגרימ"ח במי מרום- מעייני הישועה)- האהבה מתבטאת בכך שיש להרגם.

אצטט את דברי הראי"ה שם (עו"ר ח"ב עמ' שיד-שטו):
"הרע הגמור המוחלט שאין בו שום ניצוץ של טוב, הוא שמח בכיליונו ואיבודו ואפסותו זו שלמות התפתחותו היותר גדולה. ואנו צריכים להתרומם למידת-חסד מקיפה כזאת, עד אשר נשאף להיטיב לכל, וגם עם הרע אנו חפצים להיטיב במה שנכלהו, וכל הרשעה כולה כעשן תכלה."
לענ"ד ברור שהראי"ה איננו מתכוון לכלל אומות העולם, אלא לעמלק, ודי בזה.

דניאל כתב:את 'הגרמ"פ' לא פיענחתי ואשכולך לא ידעתי...

כנראה הכוונה ל viewtopic.php?f=17&t=13347&p=124758#p124758

ולענ"ד פשוט שהשכל שולל ע"ז, "אֹמְרִים לָעֵץ אָבִי אַתָּה וְלָאֶבֶן אַתְּ יְלִדְתָּנוּ" (ירמיהו ב, כז), וכי אם תראה אדם עובד ע"ז לא חשוב עליו מייד שהוא טיפש ופרימיטיבי או נמשך אחרי ההמון גם בדבר שהשכל מכחישו?

והדברים קודמים להגרמ"פ, וראה בדברי חנה כשר שהביאה מקורות ליסוד זה (ששבע מצוות בני נח השכל מחייבן) מהרס"ג, מהרמב"ם ועוד.

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דין הגויים בימינו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 08, 2013 9:58 am

דניאל כתב:
בברכה המשולשת כתב:א. כך כותב מרן הגאון רבי משה פיינשטיין (=הגרמ"פ) שכל זמב"נ השכל מחייב

אם קבלה היא נקבל, אבל באיזה הקשר הוא כותב את זה?

בברכה המשולשת כתב:ב. לגבי מה שהשכל מחייב בגוי מול ישראל לכאורה תלוי בדברי החת"ס על גיל י"ג וגיל גדלות בגוי

אם זכרוני אינו מטעני החת"ס כותב שגזה"כ של "איש" נאמרה רק בישראל אבל בגוי זה לפי הענין, זה לא שייך בנידו"ד שהרי אין שום גזיה"כ על תינוק שנשבה.

בברכה המשולשת כתב:ג. הרי הגמרא אומרת שאין להם כבר זמב"נ לשכר אלא רק לעונש

כן, אני מכיר את הגמרא אבל איך אתה מקשר אותה אלינו?


א. בהקשר של דברי חז"ל על ה' מסיני בא שהגויים סירבו לקבל את התורה בגלל לא תרצח ולא תגנב ולא תנאף- והרי אלו מזמב"נ וחייבים בהם גם ככה- ותירץ שבזמב"נ הכל מצד השכל וכאן מצד גדרי התורה.
ב. החת"ס כותב שבגוי לפי ההבנה השכלית- ואני הקטן הבנתי מכך שאם זה לא מחוייב מן השכל- איך אפשר לחייבו.
ג.נ שהואיל והם כ"כ גרועים ורשעים- שאפילו מה שהכל מחייב אינם רוצים לקיים- אין להם שכר, אבל הואיל והשכל מחייב נענשים בכל זאת.

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דין הגויים בימינו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 08, 2013 10:08 am

עכשיו מצאתי משהו שכתבתי בקיצור
קבצים מצורפים
פורים מקוצר.pdf
(86.96 KiB) הורד 291 פעמים

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: דין הגויים בימינו

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ד' מאי 08, 2013 10:22 am

אוי ואבוי!

הראי"ה כ"כ מרחיב שלעת"ל תתוקן כל האנושות (כולל אוה"ע), ואפילו הבע"ח, וכבודו הולך בכיוון ההפוך לגמרי, ואומר שנהרוג את כל הגויים ח"ו.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: דין הגויים בימינו

הודעהעל ידי דניאל » ד' מאי 08, 2013 4:15 pm

בברכה המשולשת כתב:א. בהקשר של דברי חז"ל על ה' מסיני בא שהגויים סירבו לקבל את התורה בגלל לא תרצח ולא תגנב ולא תנאף- והרי אלו מזמב"נ וחייבים בהם גם ככה- ותירץ שבזמב"נ הכל מצד השכל וכאן מצד גדרי התורה.
ב. החת"ס כותב שבגוי לפי ההבנה השכלית- ואני הקטן הבנתי מכך שאם זה לא מחוייב מן השכל- איך אפשר לחייבו.
ג.נ שהואיל והם כ"כ גרועים ורשעים- שאפילו מה שהכל מחייב אינם רוצים לקיים- אין להם שכר, אבל הואיל והשכל מחייב נענשים בכל זאת.

הנמצא שכל דבריך סובבים והולכים על כך שאתה מבין שזמב"נ השכל מחייבם. כלומר שכל גוי שנולד באיזושהי פינה נידחת בסין או באפריקה אמור להיות כאברהם אבינו ע"ה ולהכיר את בוראו ולהשיג בשכלו את ז מצוות בני נח. לענ"ד גם הגרמ"פ לא התכוון לכך אלא שגוי שאיננו "תינוק שנשבה" ומכיר אמיתת התורה ואמונת ה' ברור שאין לו לעבוד ע"ז אף בלי שהתורה תצוה על זה, אבל מי שגדל בין אמונות ודעות כוזבות למה לא יהא תינוק שנשבה?
כיוון שסטו כאן קצת מנושא האשכול לשאלה מה עתיד הגויים לעת"ל, אני מצרף את דברי הרמח"ל בדרך ה'.
קבצים מצורפים
רמחל בדרך ה חלק בפרק ד אות ז.PDF
(158.92 KiB) הורד 210 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דין הגויים בימינו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 08, 2013 5:27 pm

למאי_נמ? כתב:אוי ואבוי!

הראי"ה כ"כ מרחיב שלעת"ל תתוקן כל האנושות (כולל אוה"ע), ואפילו הבע"ח, וכבודו הולך בכיוון ההפוך לגמרי, ואומר שנהרוג את כל הגויים ח"ו.


יעיין כתר"ה בדברי מרן הגרימ"ח שציינתי אליהם שם, ויבין שאין כל סתירה

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: דין הגויים בימינו

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 08, 2013 5:38 pm

לגבי עריות, לא בהכרח השכל מחייב, וכדעת הרמב"ן (ויקרא יח, ו):
ומה יזיק אם ישא את בתו לבדה כמותר לבני נח (סנהדרין נח ב), וישא שתי אחיות כיעקב אבינו, ואין לאדם נשואים הגונים כמו שישיא את בתו לבנו הגדול ממנה וינחילם בנחלתו ויפרו וירבו בביתו, כי הארץ לא תהו בראה לשבת יצרה. ואין בידנו דבר מקובל בזה, אבל כפי הסברא יש בעניין סוד מסודות היצירה דבק בנפש והוא מכלל סוד העבור שכבר רמזנו לו. [...] והנה העריות מכלל החוקים, דברים שהם גזירת מלך, והגזרה הוא הדבר העולה על דעת המלך שהוא החכם בהנהגת מלכותו והוא היודע הצורך והתועלת במצווה ההיא שיצווה בה ולא יגיד אותו לעם זולתי לחכמי יועציו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דין הגויים בימינו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 08, 2013 6:39 pm

איש-אחד כתב:לגבי עריות, לא בהכרח השכל מחייב, וכדעת הרמב"ן (ויקרא יח, ו):
ומה יזיק אם ישא את בתו לבדה כמותר לבני נח (סנהדרין נח ב), וישא שתי אחיות כיעקב אבינו, ואין לאדם נשואים הגונים כמו שישיא את בתו לבנו הגדול ממנה וינחילם בנחלתו ויפרו וירבו בביתו, כי הארץ לא תהו בראה לשבת יצרה. ואין בידנו דבר מקובל בזה, אבל כפי הסברא יש בעניין סוד מסודות היצירה דבק בנפש והוא מכלל סוד העבור שכבר רמזנו לו. [...] והנה העריות מכלל החוקים, דברים שהם גזירת מלך, והגזרה הוא הדבר העולה על דעת המלך שהוא החכם בהנהגת מלכותו והוא היודע הצורך והתועלת במצווה ההיא שיצווה בה ולא יגיד אותו לעם זולתי לחכמי יועציו.


הרמב"ן דן בעריות האסורות לישראל, כמפורש בדבריו

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: דין הגויים בימינו

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 08, 2013 6:48 pm

בברכה המשולשת כתב:
איש-אחד כתב:לגבי עריות, לא בהכרח השכל מחייב, וכדעת הרמב"ן (ויקרא יח, ו):
ומה יזיק אם ישא את בתו לבדה כמותר לבני נח (סנהדרין נח ב), וישא שתי אחיות כיעקב אבינו, ואין לאדם נשואים הגונים כמו שישיא את בתו לבנו הגדול ממנה וינחילם בנחלתו ויפרו וירבו בביתו, כי הארץ לא תהו בראה לשבת יצרה. ואין בידנו דבר מקובל בזה, אבל כפי הסברא יש בעניין סוד מסודות היצירה דבק בנפש והוא מכלל סוד העבור שכבר רמזנו לו. [...] והנה העריות מכלל החוקים, דברים שהם גזירת מלך, והגזרה הוא הדבר העולה על דעת המלך שהוא החכם בהנהגת מלכותו והוא היודע הצורך והתועלת במצווה ההיא שיצווה בה ולא יגיד אותו לעם זולתי לחכמי יועציו.


הרמב"ן דן בעריות האסורות לישראל, כמפורש בדבריו

אחותו מאמו אסורה גם לב"נ, ואין הבדל גדול בין אחותו מאביו לאחותו מאמו.

שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: דין הגויים בימינו

הודעהעל ידי שלח » ד' מאי 08, 2013 7:18 pm

קבצים מצורפים
124.pdf
(2.35 MiB) הורד 441 פעמים

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: דין הגויים בימינו

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ה' מאי 09, 2013 9:00 am

למאי_נמ? כתב:
שלח כתב:...וגם ידועה שיטת המאירי בדבר...

כידוע רבים מפקפקים בדבר, וטוענים שהדברים נכתבו מפחד הגויים. והעניין כבר נידון בפורום (ומי ישיב לי אבדתי?)

מצאתי משהו שקצת נוגע, אך דומני שהיה אשכול שעסק בעניין ביתר רצינות, כולל בירור דעת הגרד"צ הילמן זצ"ל בעניין.

שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: דין הגויים בימינו

הודעהעל ידי שלח » ה' מאי 16, 2013 11:21 am

מצאתי בהקדמת ספר זכר דוד,שאין הכוונה לגוים בימינו,היה אפשר להגיד שזה מפחד הצנזורה, אבל מאריכות דבריו משמע שזו דעתו
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?150215&&page=37
קבצים מצורפים
זכר דוד.pdf
(214.65 KiB) הורד 206 פעמים

יגדיל תורה
הודעות: 43
הצטרף: ב' אוקטובר 22, 2012 11:19 pm

Re: דין הגויים בימינו

הודעהעל ידי יגדיל תורה » ה' מאי 16, 2013 1:40 pm

יש לעיין אם שייך דין תינוק שנשבה בעכו"ם, כי ישראל אינו חוטא עד שיאנוס אותו יצרו, כדברי הרמב"ם בהלכות גירושין, ושמא נכרי חוטא לרצון ליבו, אף בלי יצר הרע

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: דין הגויים בימינו

הודעהעל ידי דניאל » ה' מאי 16, 2013 10:51 pm

יגדיל תורה כתב:יש לעיין אם שייך דין תינוק שנשבה בעכו"ם, כי ישראל אינו חוטא עד שיאנוס אותו יצרו, כדברי הרמב"ם בהלכות גירושין, ושמא נכרי חוטא לרצון ליבו, אף בלי יצר הרע

לא הבנתי מה הקשר לתינוק שנשבה??

יעקב כהן
הודעות: 551
הצטרף: ו' מרץ 22, 2013 4:31 pm

Re: דין הגויים בימינו

הודעהעל ידי יעקב כהן » ב' מאי 20, 2013 8:03 pm

עוד משהו.
קבצים מצורפים
מספר עט הזמיר.pdf
(488.2 KiB) הורד 420 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 483 אורחים