מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם יש עניין לא להקל על כאבי צירי לידה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מאירי
הודעות: 552
הצטרף: ב' דצמבר 05, 2011 11:42 pm

Re: האם יש עניין לא להקל על כאבי צירי לידה

הודעהעל ידי מאירי » א' יוני 30, 2013 1:11 am

איסתרא בלגינא כתב:
מאירי כתב:
איסתרא בלגינא כתב:גם אם מחליטים לא לעשות אולטרא סאונד זה לא הופךאת זה למכוסה מבני אדם. בעצם העובדה שאפשר לדעת זה כבר לא מכוסה, ואם מישהו מחליט שהוא לא מסתכל זה לא מעלה ולא מוריד, הוא יכול להחליט גם לא להסתכל מהחלון. המציאות היא שזה לא מכוסה, ואני לא מבין מה הענין להתנהג כאילו המציאות היא כמו שהיא היתה בזמן בגמרא.

אני לא משוכנע שלא היו לחז"ל דרכים וסימנים אחרים לדעת זאת (עי' חזו"א אמו"ב באורך בזה), אך יתכן שההבדל הוא בנגישות למידע.


אני משוכנע לחלוטין, מאחר והדבר מפורש במדרש...

לכשתוכיח שהיו להם דרכים אחרות, ויהיה בכך סתירה לדברי המדרש, נדון אם יש להוציא את דברי המדרש מפשטן. עד אז, במקומן הם עומדים.


אדרבה, כתבתי שגם אם חז"ל היו להם דרכים לדעת אבל זה לא סותר את דברי המדרש כיון שעדיין היה קשה לכל אחד להגיע למידע כזה, וחסרון זה דיו כדי לחושבו כדבר הנעלם מסתם בני אדם ומה ש'אפשר לדעת' באיזה צורה אינו הופך את זה למגולה אם אין דרך בני אדם לגלותו בנקל, וקשה להמעיט בידיעתם הרחבה של חז"ל שידעו דברים נעלמים יותר מכך גם לא ברוה"ק (ולעניינינו עי' נדה ל"א א'), אלא שגם הם לא הלכו לברר מה שלא היו זקוקים לכך או לחלופין לתת סימנים לבני אדם על דברים שמן הראוי שלא יהיו ידועים בראש בסתם, כמו למשל מין העובר.

סמל אישי של המשתמש
סתם
הודעות: 182
הצטרף: ה' יוני 13, 2013 1:20 pm

Re: האם יש עניין לא להקל על כאבי צירי לידה

הודעהעל ידי סתם » א' יוני 30, 2013 3:49 pm

א. תנו רבנן: שבעה דברים מכוסים מבני אדם, אלו הן: יום המיתה, ויום הנחמה, ועומק הדין, ואין אדם יודע מה בלבו של חבירו, ואין אדם יודע במה משתכר, ומלכות בית דוד מתי תחזור, ומלכות חייבת מתי תכלה.
כפי שנראה משאר הדברים, בכל אלו הכוונה שדברים אלו מכוסים זו קביעה טכנית, ולא דינית/איסורית,
{אצל כל גוסס ידוע מתי יום המיתה...}
ב. עצם זה שטכנאי הרנטגן יודע, זה כבר גריעותא אם נוקטים שאלו דברים המכוסים מבנ"א, וא"כ מהאי טעמא יהא "אסור" להבדק כלל...
ג. אין וודאות בבדיקות אלו מהו מין העובר, כידוע.

מאירי
הודעות: 552
הצטרף: ב' דצמבר 05, 2011 11:42 pm

Re: האם יש עניין לא להקל על כאבי צירי לידה

הודעהעל ידי מאירי » א' יוני 30, 2013 5:26 pm

סתם כתב:א. תנו רבנן: שבעה דברים מכוסים מבני אדם, אלו הן: יום המיתה, ויום הנחמה, ועומק הדין, ואין אדם יודע מה בלבו של חבירו, ואין אדם יודע במה משתכר, ומלכות בית דוד מתי תחזור, ומלכות חייבת מתי תכלה.
כפי שנראה משאר הדברים, בכל אלו הכוונה שדברים אלו מכוסים זו קביעה טכנית, ולא דינית/איסורית,
{אצל כל גוסס ידוע מתי יום המיתה...}
ב. עצם זה שטכנאי הרנטגן יודע, זה כבר גריעותא אם נוקטים שאלו דברים המכוסים מבנ"א, וא"כ מהאי טעמא יהא "אסור" להבדק כלל...
ג. אין וודאות בבדיקות אלו מהו מין העובר, כידוע.


אני לא יודע איך מ'ענין' נעשה 'איסור', לא חושב שמישהו סבור שכך היא דעת הגרח"ק שהדבר 'אסור', זה יהיה מוזר לשמוע כן, אמרו בשמו שיש רק 'ענין' כזה, ותו לא, ומה שלא נזכר כן בברייתא שהבאת, אינו סותר את מה שכן נזכר במדרש.
חוסר הודאות אינו סיבה שלא יהא ענין מ'לחטט' בדברים אלו, כי כפי שהבנתי הענין הוא העיסוק לנסות לדעת בדרכים מתוחכמות, גם אם בסופו של דבר לא עלתה בידו, כשם שכל ענין תמים תהיה לא נאמר דוקא על דברים שיש ודאות בתוצאות החקירה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש עניין לא להקל על כאבי צירי לידה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 30, 2013 5:35 pm

עניין תמים תהיה נאמר על האיסור לשאול בכשפים ומעשה שדים וכדומה כמבואר ברמ"א ביו"ד במקומו. הבודק עניין בדרכי הטבע הרי הוא כמסתכל בקופסה לדעת מה יש בה ואין לזה שייכות לעניין.

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: האם יש עניין לא להקל על כאבי צירי לידה

הודעהעל ידי רחמים » א' יוני 30, 2013 7:44 pm

מצפה לרחמי שמים כתב:מי אמר שמפוזר יותר קל ממרוכז? אולי ההיפך?


הכלל הזה ידוע גם ברפואה וגם בשאר תחומי התכנולוגיה לדוגמא:
1. ברפואה הסינית כל פעם שיש לאדם כאב מקומי מפזרים אותו על שטח רחב יותר וכך נאלם הכאב.
2. כאשר רוצים לארוז חפץ שביר מכניסים אותו לאריזה עם קפיצים וכריות אויר שמפזרות את עוצמת המכה שהוא יכול לקבל על כל השטח.
3. כאשר רוצים לתקוע מסמר עושים את זה עם הצד החד שלו כיון שכך כל העוצמה של הפטיש מתרכזת בנקודה אחת. ויש עוד דוגמאות. וגם בחז''ל מובא שחטא העגל והמרגלים התפזר על כל הדורות ויש שם משל לבן מלך שסרך ובמקום להזרוק עליו אבן גדולה בפעם אחת זורקים עליו הרבה אבנים קטנות לאורך זמן.


מצפה
הודעות: 210
הצטרף: ב' יוני 29, 2015 7:17 pm

Re: האם יש עניין לא להקל על כאבי צירי לידה

הודעהעל ידי מצפה » ד' מאי 17, 2017 10:48 pm

בעת שהמתנתי ליד חדרי הלידה במעייני הישועה ראיתי ספר אחד, (אולי שמו 'כגפן פוריה', לא בטוח), ושם הביא בשם הפני מנחם שהיה ממליץ לקחת אפידורל, ודיבר פעם עם הסטייפלער על זה, ואמר לו הסטייפלער (איני זוכר הלשון מדוייק, ואדרבה מי שיש לו הספר יעלהו) שכל אחת תעשה כפי הרגשתה.

מתישהוא

Re: האם יש עניין לא להקל על כאבי צירי לידה

הודעהעל ידי מתישהוא » ה' מאי 18, 2017 4:12 am

מצפה לרחמי שמים כתב:מה שכיום אין אבריה מתפרקין [לפחות מבחינת ההשלכות ההלכתיות], אינו מוכיח שהסיבה היא מכיון שהכאבים מרוכזים פחות.
מי אמר שמפוזר יותר קל ממרוכז? אולי ההיפך?


מהיכן ההנחה שכיום אין אבריה מתפרקין? ומה כוונתך לומר שמבחינת ההשכלות ההלכתיות אין אנו מחשיבים את אבריהם כמפורקים?

גביר
הודעות: 2847
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: האם יש עניין לא להקל על כאבי צירי לידה

הודעהעל ידי גביר » ה' מאי 18, 2017 2:38 pm

חכם באשי כתב:לשאלתך השלישית - אכן את כאבי הלידה הצליחו להקל, אבל מי אמר לך ש"בעצב תלדי בנים" מתייחס ממש לזמן הלידה, ומה עם הכאבים שלאחר שעה-שעתיים, אחרי התפוגגות הסם המרדים, זה לא נחשב ל"בעצב תלדי בנים"?

לפי הספורנו שם כתוב זה אינו מתייחס כלל לכאבי הלידה אלא לקשיים שבגידול הילדים, ו'תלדי' משמעותו 'תגדלי' כמו 'ילדה לעדריאל המחולתי' שנאמר על מיכל בת שאול וברור שלא ילדה אותם אלא גדלה אותם, וממילא אין לטעון מכאן שאין להקל על כאבי לידה


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 468 אורחים