מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאלה מסובבת בדיני קדימה בברכות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

שאלה מסובבת בדיני קדימה בברכות

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' יולי 31, 2013 8:09 pm

אדם מתיישב לאכול. לפניו נמצאים ענבים, מנגו ואבטיח.
החביב ביותר הוא המנגו, אחריו האבטיח, ורק אח"כ הענבים.
כשאנו דנים על הענבים והמנגו, צריך לברך על הענבים, שהרי בברכותיהם שוות מין שבעה קודם לחביב. אך א"כ עדיף שיברך על האבטיח, שהרי הוא חביב מהענבים וקודם אליהם באין ברכותיהם שוות. אך א"כ שב המנגו ומבקש את הבכורה, שהרי הוא חביב מהאבטיח, וא"כ שוב צריך לברך על הענבים שהם מין שבעה.

מי חכם ויפתור זאת?

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: שאלה מסובבת בדיני קדימה בברכות

הודעהעל ידי לייטנר » ד' יולי 31, 2013 8:14 pm

עיי' ב"י או"ח סי' ריא (אות ג')

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: שאלה מסובבת בדיני קדימה בברכות

הודעהעל ידי הכהן » ד' יולי 31, 2013 8:15 pm


נרו יאיר
הודעות: 64
הצטרף: ד' יולי 03, 2013 6:50 pm

Re: שאלה מסובבת בדיני קדימה בברכות

הודעהעל ידי נרו יאיר » ד' יולי 31, 2013 8:28 pm

כולם מדברים על השאלה הזאת.

בוקר טוב.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: שאלה מסובבת בדיני קדימה בברכות

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' יולי 31, 2013 8:51 pm

לייטנר כתב:עיי' ב"י או"ח סי' ריא (אות ג')

לאיזה דבר מדבריו שם כוונת מר?
נרו יאיר כתב:כולם מדברים על השאלה הזאת.
בוקר טוב.

בוקר אור. אני יודע שכולם מדברים על זה, ורציתי לפתוח כאן את הנושא. יש בזה המון מה לדון.

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: שאלה מסובכת בדיני קדימה בברכות

הודעהעל ידי רחמים » ד' יולי 31, 2013 9:27 pm

איש רגיל כתב:אדם מתיישב לאכול. לפניו נמצאים ענבים, מנגו ואבטיח.
החביב ביותר הוא המנגו, אחריו האבטיח, ורק אח"כ הענבים.
כשאנו דנים על הענבים והמנגו, צריך לברך על הענבים, שהרי בברכותיהם שוות מין שבעה קודם לחביב. אך א"כ עדיף שיברך על האבטיח, שהרי הוא חביב מהענבים וקודם אליהם באין ברכותיהם שוות. אך א"כ שב המנגו ומבקש את הבכורה, שהרי הוא חביב מהאבטיח, וא"כ שוב צריך לברך על הענבים שהם מין שבעה.

מי חכם ויפתור זאת?


אי אפשר לדון על מנגו וענבים בלבד בלא להתיחס לאבטיח כיון שכולם מונחים לפניו ואת כולם הוא רוצה לאכול, וממילא אין כאן דין קדימה למין שבעה כיון שאין ברכותיהן שוות וממילא נשאר רק דין קדימה של חביב ויברך על המנגו.

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: שאלה מסובבת בדיני קדימה בברכות

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' יולי 31, 2013 11:30 pm

דנו בזה
תורת יקותיאל
סטייפלער
הגר"ח קנייבסקי
ומחברי זמננו במאות מקומות
עי' מג"א סו"ס ריא גלגל נוסף

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: שאלה מסובכת בדיני קדימה בברכות

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' אוגוסט 01, 2013 12:53 am

רחמים כתב:
איש רגיל כתב:אדם מתיישב לאכול. לפניו נמצאים ענבים, מנגו ואבטיח.
החביב ביותר הוא המנגו, אחריו האבטיח, ורק אח"כ הענבים.
כשאנו דנים על הענבים והמנגו, צריך לברך על הענבים, שהרי בברכותיהם שוות מין שבעה קודם לחביב. אך א"כ עדיף שיברך על האבטיח, שהרי הוא חביב מהענבים וקודם אליהם באין ברכותיהם שוות. אך א"כ שב המנגו ומבקש את הבכורה, שהרי הוא חביב מהאבטיח, וא"כ שוב צריך לברך על הענבים שהם מין שבעה.

מי חכם ויפתור זאת?


אי אפשר לדון על מנגו וענבים בלבד בלא להתיחס לאבטיח כיון שכולם מונחים לפניו ואת כולם הוא רוצה לאכול, וממילא אין כאן דין קדימה למין שבעה כיון שאין ברכותיהן שוות וממילא נשאר רק דין קדימה של חביב ויברך על המנגו.

אבל יש כלל שאין לברך על פרי שאינו ממין שבעה כשיש לפני ממין שבעה.

אוהב אוצר
הודעות: 2994
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: שאלה מסובבת בדיני קדימה בברכות

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ה' אוגוסט 01, 2013 3:08 am

איש רגיל כתב:אבל יש כלל שאין לברך על פרי שאינו ממין שבעה כשיש לפני ממין שבעה.

היכן הכלל הזה?

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: שאלה מסובבת בדיני קדימה בברכות

הודעהעל ידי רחמים » ה' אוגוסט 01, 2013 9:24 am

איש רגיל כתב:אבל יש כלל שאין לברך על פרי שאינו ממין שבעה כשיש לפני ממין שבעה.


אני מתבסס על דברי אלו:

שו"ע אורח חיים סימן ריא

סעיף א
היו לפניו מיני פירות הרבה, אם ברכותיהם שוות ויש ביניהם ממין שבעה, מקדים מין ז' אעפ"י שאינו חביב כמו המין האחר; ואם אין ביניהם ממין שבעה, מקדים החביב; ואם אין ברכותיהם שוות, אפילו יש בהן ממין שבעה כגון צנון וזית, איזה מהם שירצה יקדים ואפי' אינו חביב; ויש אומרים שגם בזה צריך להקדים החביב; ונקרא חביב המין שרגיל להיות חביב עליו, אפילו אם עתה חפץ במין השני.

סעיף ב
ולהרמב"ם אם היה מין אחד חביב לו יותר, בין שברכותיהם שוות בין שאינם שוות בין שיש בהם ממין ז' בין שאין בהם ממין ז', מקדים החביב לו אז באותה שעה; ואם אינו רוצה בזה יותר מבזה, אם יש ביניהם משבעת המינים, עליו מברך תחלה.

החזן
הודעות: 314
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2012 2:17 pm

Re: שאלה מסובבת בדיני קדימה בברכות

הודעהעל ידי החזן » ה' אוגוסט 01, 2013 12:15 pm


איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: שאלה מסובבת בדיני קדימה בברכות

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' אוגוסט 01, 2013 1:02 pm

אוהב אוצר כתב:
איש רגיל כתב:אבל יש כלל שאין לברך על פרי שאינו ממין שבעה כשיש לפני ממין שבעה.

היכן הכלל הזה?
בשו"ע שהביא הרב רחמים.
רחמים כתב:אני מתבסס על דברי אלו:

שו"ע אורח חיים סימן ריא

סעיף א
היו לפניו מיני פירות הרבה, אם ברכותיהם שוות ויש ביניהם ממין שבעה, מקדים מין ז' אעפ"י שאינו חביב כמו המין האחר; ואם אין ביניהם ממין שבעה, מקדים החביב; ואם אין ברכותיהם שוות, אפילו יש בהן ממין שבעה כגון צנון וזית, איזה מהם שירצה יקדים ואפי' אינו חביב; ויש אומרים שגם בזה צריך להקדים החביב; ונקרא חביב המין שרגיל להיות חביב עליו, אפילו אם עתה חפץ במין השני.

סעיף ב
ולהרמב"ם אם היה מין אחד חביב לו יותר, בין שברכותיהם שוות בין שאינם שוות בין שיש בהם ממין ז' בין שאין בהם ממין ז', מקדים החביב לו אז באותה שעה; ואם אינו רוצה בזה יותר מבזה, אם יש ביניהם משבעת המינים, עליו מברך תחלה.
זו הוכחה מעניינת מלשן השו"ע שכתב 'אם אין ברכותיהם שוות, אפילו יש בהן ממין שבעה כגון צנון וזית, איזה מהם שירצה יקדים ואפי' אינו חביב; ויש אומרים שגם בזה צריך להקדים החביב', משמע שבכל אופן שאין ברכותיהם שוות מקדים החביב, ואין משמעות למין שבעה. אך מאידך גיסא ניתן לדייק מלשון השו"ע 'כגון צנון וזית', שרק באופן כזה מקדים החביב, אך כשיש שלושה מינים כבדוגמא שהבאנו, שמא המין שבעה קודם?

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: שאלה מסובבת בדיני קדימה בברכות

הודעהעל ידי רחמים » ה' אוגוסט 01, 2013 3:32 pm

לפי הי''א הראשון אין מעלת חביב ומין שבעה אלא במקרה שכל הפירות ברכתם שווה וממילא בנידון דידן יקדים מה שירצה
לפי הי''א השני מעלת חביב היא גם כאשר אין ברכתם שווה ובנידון דידן יקדים את המנגו וזה מה שכתבתי לעיל כי הלכה כיש בתרה כידוע.
לפי הרמב''ם חביב עדיף אפי' ממין שבעה ואפי' בברכותיהם שוות ובנידון דידן יקדים המנגו.
לסיכום אם מקדים המנגו יוצא לכל השיטות.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: שאלה מסובבת בדיני קדימה בברכות

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' אוגוסט 01, 2013 3:37 pm

רחמים כתב:לפי הי''א הראשון אין מעלת חביב ומין שבעה אלא במקרה שכל הפירות ברכתם שווה וממילא בנידון דידן יקדים מה שירצה
לפי הי''א השני מעלת חביב היא גם כאשר אין ברכתם שווה ובנידון דידן יקדים את המנגו וזה מה שכתבתי לעיל כי הלכה כיש בתרה כידוע.
לפי הרמב''ם חביב עדיף אפי' ממין שבעה ואפי' בברכותיהם שוות ובנידון דידן יקדים המנגו.
לסיכום אם מקדים המנגו יוצא לכל השיטות.

לא הבנתי מה כבודו עונה על הטענה שהמנגו נדחה מפני הענבים.

ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

המקובל לענות בזה הוא ::

הודעהעל ידי ממרומי היער » ה' אוגוסט 01, 2013 4:21 pm

שבמקרה כזה יש לנו להסתמך על דעת הרמב"ם שסובר שתמיד מברכים על מין שבעה אפי' כשיש חביב ממנו, ואפי' הביאור הלכה במקרה מביא סייעתיה משיטת הרמב"ם, כך שניתן לסמוך ולפסוק על פיו .

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: שאלה מסובבת בדיני קדימה בברכות

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' אוגוסט 01, 2013 5:20 pm

ממרומי היער כתב:שבמקרה כזה יש לנו להסתמך על דעת הרמב"ם שסובר שתמיד מברכים על מין שבעה אפי' כשיש חביב ממנו, ואפי' הביאור הלכה במקרה מביא סייעתיה משיטת הרמב"ם, כך שניתן לסמוך ולפסוק על פיו .
טעות, לפי הרמב"ם חביב תמיד קודם אפי' כשיש מין שבעה.
דבריך הם פתרון נאה למעשה, אך מה יהיה הדין שלא לפי הרמב"ם?

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: שאלה מסובבת בדיני קדימה בברכות

הודעהעל ידי רחמים » ה' אוגוסט 01, 2013 6:16 pm

איש רגיל כתב:לא הבנתי מה כבודו עונה על הטענה שהמנגו נדחה מפני הענבים.

רחמים כתב:אי אפשר לדון על מנגו וענבים בלבד בלא להתיחס לאבטיח כיון שכולם מונחים לפניו ואת כולם הוא רוצה לאכול, וממילא אין כאן דין קדימה למין שבעה כיון שאין ברכותיהן שוות וממילא נשאר רק דין קדימה של חביב ויברך על המנגו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 203 אורחים