מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נאמן אתה להפסיד שכרך ואין אתה נאמן לפסול ס"ת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דב בער
הודעות: 145
הצטרף: א' אפריל 28, 2013 10:52 pm

נאמן אתה להפסיד שכרך ואין אתה נאמן לפסול ס"ת

הודעהעל ידי דב בער » ה' אוגוסט 01, 2013 9:38 pm

בגיטין דף נ"ד מבואר באחד שאמר ס"ת שכתבתי אזכרות שבו לא היו לשמן, והשיב לו רב אמי אמר ליה נאמן אתה להפסיד שכרך ואי אתה נאמן להפסיד ספר תורה. ומפשטות דברי הגמ' מבואר שאינו חייב לשלם מה שהפסידו שעכשיו לא יוכל להשתמש בס"ת זה, וקשה שהרי אדם נאמן על עצמו לחיובו ונאמין לו שהזיק את הס"ת. ואין לומר שזה היזק שאינו ניכר, [אף שיש לדון בזה אם נחשב אינו ניכר], שעדיין קשה דמזיד חייב גם בהיזק שאינו ניכר

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: נאמן אתה להפסיד שכרך ואין אתה נאמן לפסול ס"ת

הודעהעל ידי רחמים » ה' אוגוסט 01, 2013 9:57 pm

ר' אמי ענה שהס''ת כשר ואפשר לקרוא בו בציבור וכדומה למהדרין אבל לא צריך לשלם לסופר. וממילא הסופר לא עשה נזק לאף אחד לא רק לעצמו.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1644
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: נאמן אתה להפסיד שכרך ואין אתה נאמן לפסול ס"ת

הודעהעל ידי מאיר סובל » א' אוגוסט 04, 2013 4:38 am

ודאי כדברי ר' רחמים.
הרי הנאמנות שלו היא מדין אדם נאמן לחייב עצמו כק' עדים.
אבל לפסול הס"ת זה לא נאמנות על עצמו כי זה מזיק את בעל הס"ת, ולכן לא נאמן על זה. וממילא הס"ת לא ניזוק ולכן על מה ישלם?

דב בער
הודעות: 145
הצטרף: א' אפריל 28, 2013 10:52 pm

Re: נאמן אתה להפסיד שכרך ואין אתה נאמן לפסול ס"ת

הודעהעל ידי דב בער » א' אוגוסט 04, 2013 10:41 am

אכן צדקו דברי המתרצים, אבל עדיין קשה מהמשך הגמ' שם שהאומר גווילים שעיבדתים היו שלא לשמה נאמן להפסיד שכרו וגם נאמן לאסור הס"ת, וקשה מדוע הוא מפסיד רק את שכרו ואינו חייב לשלם כל הגווילים שהפסיד אותם. וחשבתי לדחוק שמדובר שהגווילים היו של המעבדם ולאחר המכירה אומר כן והכוונה שמאבד שכרו שאין מקבל כלל שכר על המכירה ולא רק על העבודה, אבל זה דוחק וצ"ע.

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: נאמן אתה להפסיד שכרך ואין אתה נאמן לפסול ס"ת

הודעהעל ידי רחמים » א' אוגוסט 04, 2013 11:49 am

זה תרוץ טוב, אכן מזה שאומר גוולין שלו לא עיבדתים לשמן משמע שהעורות היו שלו וכך באמת היתה הדרך פעם שהסופר יש לו עורות והוא מעבד אותם וגם כותב אבל הלקוח מזמין ס''ת ורק משלם ומקבל הכל מוכן. וכיון שאמר שלא עיבד לשמה הכל פסול ולא מקבל מהלקוח כלום.

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: נאמן אתה להפסיד שכרך ואין אתה נאמן לפסול ס"ת

הודעהעל ידי איש טלז » ש' דצמבר 03, 2016 7:33 pm

עיקר הקושיה עמד בזה הבית יצחק יור"ד ח"ב סימן קד'
וע"ע בהגרש"ש בעולת שלמה מש"כ דברים מחודשים

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: נאמן אתה להפסיד שכרך ואין אתה נאמן לפסול ס"ת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' דצמבר 03, 2016 11:47 pm

מי אמר שאין דינו כנותן צמר לצבע וצבעו כאור/כעור?

בור ריק
הודעות: 105
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 7:14 am

Re: נאמן אתה להפסיד שכרך ואין אתה נאמן לפסול ס"ת

הודעהעל ידי בור ריק » א' דצמבר 04, 2016 7:16 am

עי' חוו"ד קכ"ז ס"ק ו'


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 529 אורחים