מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בקשת גירסה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אבן זועקת
הודעות: 440
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2013 1:36 am

בקשת גירסה

הודעהעל ידי אבן זועקת » ש' אוגוסט 24, 2013 10:23 pm

בשבת ט"ז ע"ב איתא דאיכא מאן דאמר שאין כלי מתכות חוזרים לטומאתן הישנה אלא רק בטומאת מת ולא בשאר טומאות, וכתב רש"י על זה בד"ה למ"ד וכו' לא ידענא היכא.
והפליאה עצומה איך נעלם מעיניו דהיא משנה מפורשת דעת רשב"ג בכלים פי"א מ"א ותימה על תימה שהגמרא בשבת שם בעמוד א' מביאה תחילת משנה זו ואיך יתכן שנתעלמה מרש"י סוף המשנה?
גם התוס' בשבת שם הביאו דברי רשב"ג מהתוספתא דכלים, והגיהו הב"ח ומסוה"ש דהיא משנה שם וא"צ להביאו מן התוספתא.
ונראים הדברים לכאורה שלפני רש"י ותוס' לא היו במשנה דברי רשב"ג.
ובאם הגירסא נכונה למחוק דברי רשב"ג מהמשנה ייושב נמי מה שדיברו בזה מפרשי המשנה שם אמאי אין הלכתא כרשב"ג בזה הא כללא הוא דכ"מ ששנה רשב"ג במשנתינו הלכה כמותו.

אמנם מאחר שהיה בפורום חשוב זה לא מזמן אשכול חוצב להבות ומרעיד לבות בעניין הגהות מסברא יראתי בפצותי, והנני שוטח תחינתי לפני החכמים שימצאו לי כת"י שאכול להסתתר מאחוריו ולא לתקן הגירסא מסברת לבבי האטום.

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: בקשת גירסה

הודעהעל ידי רחמים » א' אוגוסט 25, 2013 10:15 am

אחר העיון ברמבן הרשבא והריטבא נראה שאדרבא הגירסה שבידנו שמחלוקת רשב''ג וחכמים מופיע במשנה היא הגירסה הנכונה ולפני הרשי היתה גירסה עם טעות סופר.

חידושי הרמב"ן מסכת שבת דף טז עמוד ב
פלוגתא דרשב"ג ורבנן היא בסיפא דהך מתני' גופא והוא במס' כלים בריש פרק י"א

חידושי הרשב"א מסכת שבת דף טז עמוד ב
פלוגתא היא דרבן שמעון בן גמליאל ורבנן, וסיפא דהך מתני' גופה היא במסכת כלים בריש פרק י"א (מ"א)

חידושי הריטב"א מסכת שבת דף טז עמוד ב
כתב רש"י ז"ל דלא ידענא היכן איפליגו בה, ואישתמיטתיה למרן ז"ל דמתני' היא במסכת כלים (פי"א מ"א) סיפא דמתני' דלעיל בכלי מתכות, דתנן נשברו טהרו חזר ועשה מהם כלים חזרו לטומאתם ישנה, רשב"ג אומר לא כל הטומאות אמרו אלא לטומאת [הנפש] בלבד.

גם נראה שהגירסה הנכונה בתוספות היא ללא המילה תוספתא וכמו שמגיה הב''ח על פי ספרים ישנים, שהרי בתוספות הרא"ש לא מופיע מילה זה וז''ל:
רשב"ג סבירא ליה הכי בפרק י"א דמסכת כלים גבי ההיא דמייתי לעיל פשוטי כלי מתכות וכו'

ולגבי הכלל שהלכה כרשב''ג עיין במראה הפנים מסכת עבודה זרה פרק ג וז''ל:
וכבר זכרתי בשם הרי"ף ז"ל שכתב בב"ב ובכמה מקומות דהאי כללא לאו דדוקא הוא


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 196 אורחים