ממרומי היער כתב:כשאב או אם מצווים לבנם לעשות דבר מה, האם מחויב הבן לעשות את רצונם - כשלא יוודע להם אם הבן ישמע בקולם או לא? (דוגמא : אמא מפחדת על בנה ומצווה לו שלא יסע בטרמפים, האם מחויב לשמוע לה?)
ג. אם ציוה לו אביו שלא יטבול במקוה מחשש שהבן יצטנן, או שציוה עליו שלא למול את בנו בעצמו מחשש שלא ימול היטב, מאחר שאין בזה תועלת ישירה לאב בעצמו, מעיקר הדין אין כאן מצות כיבוד אב ואם. ומכל מקום אם רואה שאביו או אמו מצטערים ודואגים על בריאותו אם יטבול בחורף, יש לו לשמוע להם, כדי שלא לגרום להם צער. אף אם על ידי כך יצטרך לבטל מנהגו לטבול קודם התפלה. [וגם אין לבן צורך כל כך בזה]. ואם נהג כן ג' פעמים, נכון שיעשה התרה על שנהג כן ג' פעמים ולא אמר "בלי נדר", [שאילו היה יודע שיגזור עליו אביו שלא יטבול בצונן, היה אומר בפירוש בלי נדר]. ויתפלל בלא טבילה. ולפי מנהגינו היום שהכל עושים התרה בערב ראש השנה ובערב יום הכפורים, ומוסרים מודעה שכל מנהג שינהגו יהיה בלי נדר, יש לומר דאף התרה אין צריך. אך טוב שיעשה התרה. [ילקו"י שם פ"ט ס"ג מהדורת תשס"א כרך ב' עמוד קיג]
מרגלא בפומהון דאינשי שיש רמב"ן שאין בזה ביטול כיבוד אב ואם
אוצר החכמה כתב:ובתרומת הדשן כתב שיש בזה משום מורא שמצער אותו אם הולך למקום מסוכן ואינו שומע לדבריו.
ממרומי היער כתב:האם מחויב הבן לעשות את רצונם - כשלא יוודע להם אם הבן ישמע בקולם או לא?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 538 אורחים