מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איסור דאורייתא שונה בעצם חיובו מאיסור דרבנן.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
בנימין עורך
הודעות: 136
הצטרף: ב' ספטמבר 02, 2013 10:49 am

איסור דאורייתא שונה בעצם חיובו מאיסור דרבנן.

הודעהעל ידי בנימין עורך » ג' דצמבר 03, 2013 3:34 pm

במסכת עירובין דף סז עמוד ב

כי הוינן בי רב יהודה, הוה אמר לן: בדאורייתא - מותבינן תיובתא והדר עבדינן מעשה, בדרבנן - עבדינן מעשה והדר מותבינן תיובתא.

מבואר בגמ' וברש"י שם: שבאיסור דאורייתא יש איסור בסיסי במעשה ולכן מותבינן תיובתא והדר עבדינן מעשה אבל במקום ספק דרבנן אין חיוב בסיסי של קיום המצוה וכיון שקיבל הוראה מרבו יכול לסמוך עליה

הטעם לזה ישנם כמה נוסחאות דומות.
בדברי התרומת הדשן סי' מג' נראה שטעם האיסור הוא מדין כבוד רבו שלא להיכנס למעשה רבו,
וברדב"ז ח"ד סי' י"ט נראה היינו כיון שבודאי יש לרב טעם נכון, וכך הוא ברוב המקרים ולכן סומכים על הרוב, אבל באיסור דאורייתא לא סומכים על הרוב אם אפשר לברר.
או מצד, שכל החיוב הוא לשמוע בקול חכמים וכיון שכרגע אני מציית להוראה של רב לא שייך שאני יעבור על האיסור.
נערך לאחרונה על ידי בנימין עורך ב א' מאי 25, 2014 1:34 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

זנב לשועלים
הודעות: 169
הצטרף: ו' אוגוסט 30, 2013 2:20 pm

Re: האם יש חילוק בחיוב לבירור ההלכה בין דאורייתא לדרבנן?

הודעהעל ידי זנב לשועלים » ג' דצמבר 03, 2013 3:42 pm

בנימין עורך כתב:לכאורה מבואר בגמ' שבדאורייתא חייב קודם לברר את ההלכה אבל במקום ספק דרבנן יכול קודם לעשות מה שנראה לו ואח"כ לברר את פירטי ההלכה
איך זה יצא לך מהגמרא שם? מדובר שם באדם ששמע הוראה מרבו ולא במי שעושה "מה שנראה לו"...

בנימין עורך
הודעות: 136
הצטרף: ב' ספטמבר 02, 2013 10:49 am

Re: האם יש חילוק בחיוב לבירור ההלכה בין דאורייתא לדרבנן?

הודעהעל ידי בנימין עורך » ג' דצמבר 03, 2013 3:47 pm

צודק!!!
תיקנתי בנוסח השאלה.
אבל עדיין יש כאן חידוש שלא שמעתי עליו קודם.
וגם בסברא נשמע לי חידוש,
כך נוהגים הלכה למעשה?
ולדוגמא אדם שהורה לו רב בשבת בדין אמירה לגוי שזה רק דין דרבנן, ויש לו קושיא על פסק ההלכה האם מותר לו לשמוע לרב ורק אח"כ לבדוק את ההלכה?

בנימין עורך
הודעות: 136
הצטרף: ב' ספטמבר 02, 2013 10:49 am

Re: איסור דאורייתא שונה בעצם חיובו מאיסור דרבנן.

הודעהעל ידי בנימין עורך » א' מאי 25, 2014 1:38 pm

רש"י כתב שבקינן לחכם לעשות כהוראתו, לכאו' משמע שזה דווקא בגלל שהחכם עושה את המעשה, אבל אם הוא אומר לי את ההלכה אולי לא?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 419 אורחים