הודעהעל ידי בנימין עורך » ג' דצמבר 10, 2013 3:33 pm
היבט נוסף לנקודה זו, שמעתי עפ"י דברי הנפש החיים [שער א' פרק ו']
דיש שלב שהאדם מתקבע ע"פ החטאים שלו והם חלק ממנו, ובעצם הוא לא יכול כבר לשנות את עצמו בזה, אלא רק ע"י שינוי גישה לחיים בכלל, ועבודה יסודית מאוד על חייו, וכל עוד והאדם בחיים בעצם נדרש ממנו, והוא בעל בחירה לעשות את השינוי המהותי הזה בכל החיים שלו וע"י יכול לעשות תשובה כדבעי גם מאותו עוון,
אבל אחרי המוות שאת השינוי הזה הוא כבר לא יכול לעשות, בהכרח שלא יוכל לעשות תשובה, כי זה ממש חלק ממנו ולמרות שהוא רואה הכל בצורה הכי ברורה ויודע שהוא טעה - זה הוא בעצם ולכן אפי' על פתח גהינם הוא לא שב בתשובה.
ולצורך הדוגמא אדם שהוא שתיין - מגיע יום שהוא בהחלט לא יכול לשלוט בזה ואפי' אין עליו טענה על זה כיון שבאמת אין לו שום שליטה על השתיה שלו, אבל כן נדרש ממנו לעשות שינוי כללי בחיים בנוגע לכל הגישה שלו כדי להגיע למצב שיוכל להפסיק עם ההרגל הזה שנהפך אצלו לטבע כדי להחלים מהמחלה הזו ולחיות חיים רגילים, אך לאחר המוות כבר אין לו את האפשרות הזו לעשות את כל שינוי הגישה כו' וכו' ולכן תשובתו אינה תשובה.
וכעין זה נראה ממעשה ששאלו לרבי נפתלי מקופשיץ: אמרו רשעים אפילו על פתחו של גיהנום אינם חוזרים בתשובה וכי אפשר לחזור בתשובה ליד פתחו של גיהנום
השיב רבי נפתלי: לחזור בתשובה אי אפשר אבל להודות בחטאים אפשד ואפשר ורשעים אפילו על פתחו של גיהנום לא יודו שחטאו ומאמינים שלא עשו אלא מצוות, כלומר דיש חלק מסוים של תשובה שכן אפשר לעשות גם שם, ואפי' אותו אינם עושים.
אך עדיין יש היבט של תשובה מסוים גם לאחר המוות
וכפי שממשיך שם הזוהר בהמשך דבריו וז"ל "דא"ר שמעון משפט רשעים בגיהנם שנים עשר חדש ושם יצפצפו בתשובה ונשמתן של צדיקים פוגעין לפני הקדוש ברוך הוא ומעלין אותן משאול שהוא המדור הששי שנאמר מוריד שאול ויעל [ש"א ב], ומי שנכנס במדור התחתון שהוא אבדון שוב אינו עולה" עכ"ל.
מבואר שיש בזה כמה בחינות והיבטים אבל ודאי דמ"מ אין דמיון בין תשובה מחיים כדבעי לתשובה לאחר מיתה.