עתניאל בן קנז כתב:
רק חבל שיש שלמדו מזאת, שמכיון שאין הדברים ידועים, כנראה שלא היו...
עתניאל בן קנז כתב:אפילו אצל החסידים, שאכן דגלו בלימוד קבלה, היה זאת בהקשר לעבודה, ולא להשכלה... כפי שניתן לראות בספרי חסידות. (ומי שמבין מבין).
חשבונות רבים כתב:וודאי א"צ להזכיר להחכמים דפה את דברי הגר"ח דהדביקות האמיתי הוא לימוד התורה.
חשבונות רבים כתב:וודאי א"צ להזכיר להחכמים דפה את דברי הגר"ח דהדביקות האמיתי הוא לימוד התורה.
חשבונות רבים כתב:הקשר הוא שה"השכלה" בתורה היא העבודה.
אכן.בברכה המשולשת כתב:הסבא, נפה"ח שער ד
לא הבנתי!אמסטרדם כתב:היא העבודה של תורת הנגלה - ואנחנו מדברים מתורת הנסתר.
ג"כ לא הבנתי.אמסטרדם כתב:יצויין לדבריך מה שראיתי זה עתה מהחזו"א שאמר שבוודאי מותר לאבל ללמוד הל' אבילות בעיון כי לימוד בלא עיון לא נקרא לימוד כלל.
סליחה, לא התכוונתי.אמסטרדם כתב:ויען שאני הוא פותח האשכול הנני מבהיר שכוונת האשכול לא היה לעסוק בענין זה אלא לברר מציאות הדברים - מי מגדולי ישראל המפורסמים ראו/רואים אצלם את לימוד הקבלה או מורים הוראת בענין לימוד קבלה.
חשבונות רבים כתב:לא הבנתי!אמסטרדם כתב:היא העבודה של תורת הנגלה - ואנחנו מדברים מתורת הנסתר.
חשבונות רבים כתב:ומה שהביא מר מהיושר דברי אמת לא ראיתי בזה פלוגתא על הנפה"ח דוודאי מי שלומר תורה כחכמת התשבורת והמדידה אין זה לימוד תורה לשמה אבל הלומד לידע מאמר ה' ורצונו הוא הלומד להידבק בהקב"ה ואליו כוונת הנפה"ח. והיא ההשכלה האמיתית כמ"ש השכל וידוע אותי.
אמסטרדם כתב:מש"כ הרב איש רגיל שיש מח' בין היד"א והנפה"ח - אני לא נוטל אחריות ע"ז! [מאן יימר לן דכוונת היד"א הוא רק על לימוד התורה אולי כוונתו גם על ידיעת התורה].
איש רגיל כתב:אמסטרדם כתב:מש"כ הרב איש רגיל שיש מח' בין היד"א והנפה"ח - אני לא נוטל אחריות ע"ז! [מאן יימר לן דכוונת היד"א הוא רק על לימוד התורה אולי כוונתו גם על ידיעת התורה].
היושר דברי אמת סובר ולא רק כאן, שמטרת לימוד התורה היא דבקות בה'. לא הבנתי את שאלתך.
איך יתכן שמטרת לימוד התורה הוא המצוות התלויות בלב כשהלימוד עצמו גדול מהם? או שמא כוונתך שלימוד הנגלה הוא גדול מלימוד הנסתר והוא גדול גם ממצוות התלויות בלב ורק לימוד הנסתר קטן מהן?איש רגיל כתב:בקרב אחינו האשכנזים רווחה הדעה שלימוד תורת הנסתר שונה מלימוד נגלה, ומטרת הלימוד וכו' ושאר מצוות התלויות בלב.
דברי הנפש החיים אמורים ביחס לשאלה מה גדול ממה, מצוות התלויות בלב או לימוד תורה, ועל כך כותב שהדביקות האמיתית היא בלימוד התורה. אך דבריו לא קשורים כלל למטרת לימוד תורת הנסתר.
חשבונות רבים כתב:איך יתכן שמטרת לימוד התורה הוא המצוות התלויות בלב כשהלימוד עצמו גדול מהם? או שמא כוונתך שלימוד הנגלה הוא גדול מלימוד הנסתר והוא גדול גם ממצוות התלויות בלב ורק לימוד הנסתר קטן מהן?איש רגיל כתב:בקרב אחינו האשכנזים רווחה הדעה שלימוד תורת הנסתר שונה מלימוד נגלה, ומטרת הלימוד וכו' ושאר מצוות התלויות בלב.
דברי הנפש החיים אמורים ביחס לשאלה מה גדול ממה, מצוות התלויות בלב או לימוד תורה, ועל כך כותב שהדביקות האמיתית היא בלימוד התורה. אך דבריו לא קשורים כלל למטרת לימוד תורת הנסתר.
איש רגיל כתב:הלימוד גדול ממצוות התלויות בלב?
אני לא כזה עמוק. התכוונתי למה שהרב א"ר כתבאמסטרדם כתב:איש רגיל כתב:הלימוד גדול ממצוות התלויות בלב?
נראה לי שהרב חשבונות רבים התכוין לד' הברייתא "ותלמוד תורה כנגד כולם".
אבל אולי לא הבנתי אותו נכון.איש רגיל כתב:דברי הנפש החיים אמורים ביחס לשאלה מה גדול ממה, מצוות התלויות בלב או לימוד תורה, ועל כך כותב שהדביקות האמיתית היא בלימוד התורה.
תוכן כתב:הש"ך יו"ד סימן רמ"ו סק"ו כותב שלימוד הקבלה אינו נחשב לימוד התורה.
גמח כתב:תוכן כתב:הש"ך יו"ד סימן רמ"ו סק"ו כותב שלימוד הקבלה אינו נחשב לימוד התורה.
הש"ך לא כתב שאינו תורה רק שלא ילמד עד שימלא כריסו וכו', שלימוד ש"ס ופוסקים קודם.
אבן זועקת כתב:איך יכול למישהו צד הבנה שהש"ך אמר שקבלה זה לימוד תורה ולא זוכים בה לחיי העולם הבא??!
פליטת קולמוסי. התכוונתי איך אפשר לחשוב שהש"ך אומר שקבלה זה לא לימוד תורה?תוכן כתב:אבן זועקת כתב:איך יכול למישהו צד הבנה שהש"ך אמר שקבלה זה לימוד תורה ולא זוכים בה לחיי העולם הבא??!
איפה ראית שהש"ך אומר שלימוד קבלה זה כמו לימוד תורה?
אבן זועקת כתב:פליטת קולמוסי.
לא בהכרח. יתכן לפרש שנפלט מקולמוסי...אמסטרדם כתב:אבן זועקת כתב:פליטת קולמוסי.
אי פליטת הקולמוס.
עתניאל בן קנז כתב:הוא מותיב והוא מפרק...
קבלה הוא תורת הנסתר, ואפילו מי שלמד זאת לא פרסם זאת בראש כל חוצות... (שלא כפי המודה כיום וד"ל).
ולמעט קבוצות שונות יחידאיות [דוגמאות אקראיות - חסידי זידטשויב - אצל החסידים. ישיבת בית-קל ודומיהם אצל הספרדים, חבורת ר' נתן אדלר אצל האשכנזים], לא עסקו בגלוי בתורת הנסתר.
ולכן אל תצפה לשמוע סיפורים כיצד גדולי ישראל למדו קבלה, מהסיבה הפשוטה, שהם הצניעו זאת.
צונאמי כתב:עתניאל בן קנז כתב:הוא מותיב והוא מפרק...
קבלה הוא תורת הנסתר, ואפילו מי שלמד זאת לא פרסם זאת בראש כל חוצות... (שלא כפי המודה כיום וד"ל).
ולמעט קבוצות שונות יחידאיות [דוגמאות אקראיות - חסידי זידטשויב - אצל החסידים. ישיבת בית-קל ודומיהם אצל הספרדים, חבורת ר' נתן אדלר אצל האשכנזים], לא עסקו בגלוי בתורת הנסתר.
ולכן אל תצפה לשמוע סיפורים כיצד גדולי ישראל למדו קבלה, מהסיבה הפשוטה, שהם הצניעו זאת.
כתב החת"ס בתשובתו הידועה: [או"ח קצז]
ולכן ראיתי רבותי הגאון הפלאה ז״ל ומורי החסיד שבכהונה
מה״ו נתן אדלר זצ״ל והגאון מה״ו זלמן חסיד ז״ל שלא המשיכו עדה. מעיד אני עלי, שמימי
לא שמעתי מפי קדושי ישראל הנ״ל ס׳ הזהר יוצא מפי קדשם בשום דרוש, ותלי״ת לא זזה ידי
. מתוך ידם ולא חסרתי מהם וכו׳״
תוכן כתב:הש"ך יו"ד סימן רמ"ו סק"ו כותב שלימוד הקבלה אינו נחשב לימוד התורה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 331 אורחים