וז''ל האור החיים (בראשית פרק מו פסוק ז): וראיתי לתת לב לדבריהם ז"ל (שמו"ר פ"א) שאמרו שכל זמן שאחד מיורדי מצרים קיים לא התחיל השעבוד דכתיב (שמות א') וימת יוסף וגו' וכל הדור ההוא פירוש שירדו מצרים אז התחיל השעבוד, כי אולי שזה היה להם לתשלום קבלת גזירת מלך ברצון פקע מהם השעבוד כי סמא דיסורי קבולי. והעד הנאמן לזה גם כן כי יוכבד וסרח בת אשר היו מיורדי מצרים (ב"ר פ' צ"ד) ובימיהם היה השעבוד, והטעם הוא לצד שהביאם יעקב ולא מרצונם, ועיין בדברי הזוהר (ויקהל קצח א) בפירוש פסוק אשרי שאל יעקב בעזרו שברו על ה': עכ''ל.
וצ''ב דבשלמא יוכבד נולדה בין החומות ולא שייך שתהיה לה את הזכות של קבלת יסורים כיון שאינה ברת-דעת באותה העת וכדי לקבל את הזכות צריך פעולה של קום עשה של קבלת הגזרה, אבל שרח בת אשר היתה כבר גדולה באותו הזמן וגם היתה צדיקה גדולה שנכנסה לגן עדן בחייה ומדוע לא קיבלה היסורים באהבה?
ושמא י''ל שלא היה שייך שבגלל שרח לא יתחיל השעבוד משום ששרח חיתה עד אחרי יציאת מצרים, וא''כ תתבטל הגזרה לגמרי ואין בכח הזכות של קבלת היסורין של אדם בודד אלא לדחות השעבוד מכל הדור אבל לא לבטלו לגמרי, שהרי כל הדור לא קיבלו את הגזרה באהבה, ולא יכולים להפטר בלא כלום. וצ''ע.