עתניאל בן קנז כתב:איש רגיל כתב:עתניאל בן קנז כתב:אכן כן. בשנים הראשונות להקמת השטיבל ברחוב בעלזא, החשמל בשבת היה על ידי גנרטור. ואכן הרב שך היה לומד שם בליל שבת.
בהמשך השנים, טענו כמה חסידים (שוטים), שזה פגיעה בכבודו של האדמו"ר מבעלזא זצ"ל - שבביתו כן השתשמו בחשמל בשבת - אם יחמירו כדעת החזו"א לאיסור. וכך היה ויכוח זמן מה. ולמעשה כאשר התקלקל הגנרטור כבר לא תקנו אותו, והכל פעל על פי רשת החשמל הארצית.
אותם חסידים שוטים, לא הסתפקו בכך, ואחד מהם, רצה לחגוג את נצחונו, ופנה לרב שך בתרועת נצחון, ש'ידע הרב, שהאור פה פועל מרשת החשמל...'. הרב שך נבהל, ומיד גם והלך... ולא חזר שוב...
(איזה נצחון מתוק...).
טוב, לא נכנס לראשם של שוטים אלו. אולם לגופו של ענין, כבר הגיעו עדיות רבות, שלמרות שהרה"ק מבעלזא זצ"ל אכן סבר שמותר להשתמש ברשת החשמל בשבת, אבל גם הוא ראה בעדיפות אם לא ישתמשו בהיתר זה. (ואף אמר שחפץ שבישיבתו, שבונה בירושלים, יהיה גנרטור לשבת -- אלא שהוא נפטר באמצע הבניה, ולמעשה מקשיים טכנים הדבר לא התבצע.
כמו"כ האדמו"|ר הנוכחי מבעלזא ביקש להכין בבית המדרש הגדול בירושלים גנרטור, ואף הכינו תשתיות לכך... והדבר מתעכב מקשיים טכנים בלבד.
כך שלסיכום, שיטתו של האדמור מבעלזא זצ"ל היתה, שמן הדין אפשר להקל (הוא לא נימק, כך שא"א להתפלל בדבריו - או לדון אם הם אקטואליים גם למציאות היום, וכל אחד יקח זאת על אחרויתו), אולם זאת רק כ'היתר' בלבד. אבל עדיפות יש שלא להשתמש בחשמל...
נו... נו...
למה, נראה לך, שחסיד אמיתי, חושב שיש איזה איסור להחמיר בדבר שהרבי לא החמיר. (אולי לא ינהג לעצמו יותר להחמיר מרבו. אבל לא יריב וימנע מאחרים להחמיר)
נראה לך שחסיד אמיתי, יפנה בהתרברבות ובתרועת נצחון, להרב שך להודיע לו שאין גנרטור...
א. יש וחסיד אמיתי אינו רוצה שיחמירו בצורה ציבורית בעניין בו רבו מיקל, וכדי שלא להוציא לעז. ואיני רוצה להביא דוגמאות מהשבוע האחרון על חומרות של תלמידים במקום בו רבם מיקל.
ב. לא כתבת שאותו אחד שהתרברב בפני הרב שך היה שוטה, אלא קבוצת השוטים לא הסתפקה בכך ואחד מהם פנה לרב שך בתרועת נצחון!
מלבד שניתן להתווכח על הדקדקנות בסיפור מלפני כמה עשרות שנים, אם פנה לרב שך כדי להתרברב בפניו, או שמא פנה לרב שך כדי להזהירו ברצינות שלא ילמד במקום בו התאורה אינה מופעלת ע"י גנרטור.
אך סתם שאלה לי אליך, מחד גיסא נראה שהאינטרס שלך להגיד שכולם מחמירים, כמו שנראה מהמתיחה של העובדות בבעלזא לכיוון ההחמרה (לא הצליחו, לא הסתדר, נפטר באמצע הבניה וכד'), ומאידך גיסא נראה שאתה מעדיף לומר שאף אחד לא מחמיר ורק אתה וחבריך תקבלו פני משיח.