איש רגיל כתב:יש סגולה להוציא את הנשים מהחדר כדי לזרז יציאת נשמה לגוסס המתייסר.
איש רגיל כתב:יש סגולה להוציא את הנשים מהחדר כדי לזרז יציאת נשמה לגוסס המתייסר.
אמסטרדם כתב:איש רגיל כתב:יש סגולה להוציא את הנשים מהחדר כדי לזרז יציאת נשמה לגוסס המתייסר.
וכי מותר להרוג בדרך סגולה?
עיין רמ"א יו"ד סי' של"ט סעיף א', וכן אסור לגרום למת שימות מהרה כגון מי שהוא גוסס זמן ארוך ולא יוכל להפרד וכו' אבל אם יש שם דבר שגורם עיכוב יציאת הנפש וכו' מות ר להסירו משם דאיב"ז מעשה כלל אלא שמסיר המונע, עכ"ל. ועולה מן הדברים שמותר להסיר דברים שמעכבים המיתה [ואדרבה, אסור ליתנם מלכתחילה, ע"ש בסעיף א'], ומשמע אפי' הוא דבר טבעי [צ"ע מה ההבדל בין טבעי לסגולה לגבי עיכוב מיתה], וא"כ אפשר להוציא הנשים, [לכאו' רק אם לא ירגיש בזה]. -ועי' בבית לחם יהודה שהביא מס' חסידים לא לצעוק בשעת המיתה כי זה גורם לנשמה לחזור.אמסטרדם כתב:להוציא המפתח מתחת הכר לא מובן כ"כ דהא עצם ההגעה בהגוסס אסור.
אי הוה יציאת הנשים דבר טבעי היה זה נחשב מעשה גמור [למיטב ידיעתי] אך יען שזה ענין סגולי יש להסתפק, די"ל סברא דאינו דומה לשאר סוגולות שאוסר הצי"א דשם ענין הסגולה הוא קירוב המיתה [?] אבל יציאת הנשים נראה דהיינו שכבר בא עת פטירתו מהעולם ואלא שיש מניעה מצד הנשים???............ [אולי לזה היה כונת שמח].
מי אמר שיש דברים טבעיים, ואם ישנם, הלא שפתי הרמ"א ברור מללו 'דאיב"ז מעשה כלל אלא שמסיר המונע'. אכן צ"ל דזהו דוקא בגוסס, אבל ודאי שאסור לנתק חולה ממכשירים, [וכ"כ בס' דברי סופרים, והחילוק פשוט, שבגוסס נחשב שהנשמה עומדת לצאת אלא שיש מעכב ממנה לצאת, אבל בחולה גם אם הוא מסוכן וצריך מכשירים לחיותו מ"מ נחשב חי והמכשירים עוזרים לו לחיות וניתוקו ה"ז כמצמצם שחייב משום רוצח].אמסטרדם כתב:לפו"ר צ"ע א - מהן הדברים הטבעיים המעכבים את יציאת הנשמה, ב - למה אין משום רציחה בהוצאת אותם.
מן השורה כתב:עי' בבית לחם יהודה שהביא מס' חסידים לא לצעוק בשעת המיתה כי זה גורם לנשמה לחזור.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 500 אורחים