מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה עדיף תפילת החולה על עצמו או תפילת אחרים עליו?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
בנימין עורך
הודעות: 136
הצטרף: ב' ספטמבר 02, 2013 10:49 am

מה עדיף תפילת החולה על עצמו או תפילת אחרים עליו?

הודעהעל ידי בנימין עורך » ו' פברואר 14, 2014 11:19 am

בגמ' בעירובין דף כט: ת"ר לא יאכל אדם בצל מפני נחש שבו ומעשה ברבי חנינא שאכל חצי בצל וחצי נחש שבו וחלה ונטה למות ובקשו חביריו עליו וחיה מפני שהשעה צריכה לו.

ובחדושי אגדות מהרש"א ע"ז
בהרבה מקומות בתלמוד אשכחן דבקשו רחמים על חבריהם ולא קאמר כי הכא מפני שהשעה כו' ויל משום דר"ח שהוזכר הכא היינו ר"ח בן דוסא שהוא בעל המעשה בכ"מ להתפלל על חבריו וקאמר הכא דבקשו חבריו רחמים עליו ולא בקש הוא רחמי שמיא על עצמו וקאמר טעמא מפני שהשעה צריכה לו שיתרפא מחליו ואין בקשתו על עצמו מועלת כבקשת אחרים עליו כדאמרינן אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורין וי"ל

וצ"ע איך זה מתאים עם מ"ש במדרש ב"ר והובא בפרש"י עה"ת עה"פ וישמע אלקים את קול הנער בראשית כא יז מכאן שיפה
תפלת החולה מתפלת אחרים עליו והיא קודמת להתקבל וכן צ"ע הדמיון לאין חבוש מתיר עצמו כו'....

ומעניין לשמוע גם הנהגות בעניין זה.

מרן המשגיח
הודעות: 269
הצטרף: ד' פברואר 05, 2014 9:53 pm

Re: מה עדיף תפילת החולה על עצמו או תפילת אחרים עליו?

הודעהעל ידי מרן המשגיח » ו' פברואר 14, 2014 11:30 am

לכאורה כוונת המהרש"א לחלק בין מי שמתפלל שיבריא משום רחמים למי שמתפלל שיבריא מחמת איזה טענה.
דכשמתפלל שיבריא משוםרחמים עדיף טפי תפילת החולה על עצמו שהוא בצרה ומתחנן יותר אבל כשמתפלל שיבריא מחמת איזה טענה כגון הכא שהשעה צריכה לו או כההיא דברכות ששאל ר"ח לר' יוחנן חביבין עליך יסורים ואמר לא הן ולא שכרן בזה לא שייך שיתפלל אדם על עצמו משום אין חבוש מתיר וכו'. ועדיין צריך ביאור.

בנימין עורך
הודעות: 136
הצטרף: ב' ספטמבר 02, 2013 10:49 am

Re: מה עדיף תפילת החולה על עצמו או תפילת אחרים עליו?

הודעהעל ידי בנימין עורך » ו' פברואר 14, 2014 11:41 am

יפה.
כיוון מעניין, מיהו יש להעיר דא"כ מה הסיבה שר"ח לא התפלל על עצמו מחמת צרתו.

מרן המשגיח
הודעות: 269
הצטרף: ד' פברואר 05, 2014 9:53 pm

Re: מה עדיף תפילת החולה על עצמו או תפילת אחרים עליו?

הודעהעל ידי מרן המשגיח » ו' פברואר 14, 2014 11:55 am

כי הוא גרם לעצמו שאכל בצל

בנימין עורך
הודעות: 136
הצטרף: ב' ספטמבר 02, 2013 10:49 am

Re: מה עדיף תפילת החולה על עצמו או תפילת אחרים עליו?

הודעהעל ידי בנימין עורך » ו' פברואר 14, 2014 12:42 pm

ולכן מה ?
מי שחטא לא יכול לבקש מאבא רחמים שירפא אותו מחוליו / מחטאו??

לא כך מדבר משגיח....

בנימין עורך
הודעות: 136
הצטרף: ב' ספטמבר 02, 2013 10:49 am

Re: מה עדיף תפילת החולה על עצמו או תפילת אחרים עליו?

הודעהעל ידי בנימין עורך » ו' פברואר 14, 2014 1:22 pm

וראיתי מביאים בזה ב' תירוצים,
א. בשם החת"ס דלעולם תפילת החולה על עצמו עדיפא אלא דבתלמיד חכם כיון שאין לו בעוה"ז כלום מימלא בקשתו היא לא עבור עצמו אלא עבור תלמידיו וכו' ומימלא נמצא שאין הוא מבקש על עצמו אלא על אחרים, ולכן עדיף שהאחרים יתפללו ועי"ז יהיה תפילת החולה על עצמו.
אבל אצל ישמעאל הוא היה החולה והוא התפלל על עצמו.

מיהו איני ראוי להעיר אבל נראה לי קצת על דרך הדרש: דזה ברור דלמרות היותו ת"ח ברור לי שהיה לו רצון לחיות [ואפשר גם לומר בצורה רוחנית: שרצה לקיים עוד תורה ומצוות...].
ומלבד זאת עדיין אין זה הופך את התלמידים לחולים, ובפשטות במאמר "יפה תפילת החולה על עצמו" משמע מכיון שהוא בחולי ובצרה שלו וכו' ויל"ע.....

עוד שמעתי מתרצים דבאומות העולם עדיפא תפילת החולה על עצמו וכמו שמצינו אצל ישמעאל משא"כ בעמ"י עדיף תפילת אחרים עליו..... מכיון שכולם נשמה אחת,
ועדיין צ"ב א"כ למה לא התפלל על עצמו?

ולי נראה לאמץ מה שכתב "מרן המשגיח" דכשאדם מתפלל על חוליו מתוך הצער באמת יש בזה משמעות גדולה יותר לכאב שהוא חש ולביטוי של הצער בתפילה.
אבל כשהתפילה היא מדין טענה חיצונית, כגון בסוגייתנו שהשעה צריכה לו בזה עדיף תפילת אחרים עליו, ומה גם שבטענה זו שהשעה צריכה לו היינו טענה ובקשה שמגיעה מכח הציבור החיצון לו....

והא דלא הביאה הגמ' דהוא התפלל על עצמו היינו משום דהיה לגמ' מטרה אחרת להבליט את התפילה שביקשו עליו חבריו....

מיהו לכאו' במהרש"א לא כ"כ משמע כך,

מרן המשגיח
הודעות: 269
הצטרף: ד' פברואר 05, 2014 9:53 pm

Re: מה עדיף תפילת החולה על עצמו או תפילת אחרים עליו?

הודעהעל ידי מרן המשגיח » ו' פברואר 14, 2014 1:47 pm

בנימין עורך כתב:ולכן מה ?
מי שחטא לא יכול לבקש מאבא רחמים שירפא אותו מחוליו / מחטאו??

לא כך מדבר משגיח....


כנראה שלא למדת מספיק מוסר, אייי איי אייי!

מסילת ישרים סוף פרק ב כתב:אבל אם אינו מפקח על עצמו ודאי שהקב"ה לא יפקח עליו כי אם הוא אינו חס מי יחוס עליו וכו'

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מה עדיף תפילת החולה על עצמו או תפילת אחרים עליו?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' פברואר 16, 2014 12:56 am

אפשר לבאר בפשיטות שמחמת שהיה חולה לא היה יכול להתפלל על עצמו.

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: מה עדיף תפילת החולה על עצמו או תפילת אחרים עליו?

הודעהעל ידי רחמים » א' פברואר 16, 2014 7:27 am

נראה לי לבאר:
שלרוב בני אדם ה' שולח מחלה כדי שיתעוררו וישובו בתשובה, ואז באמת תפילת עצמו מתקבלת יותר שהרי בכך מתקיימת התכלית שבשבילה נשלח החולי, שכאשר הוא מתפלל הוא מתקרב לבורא עולם.
אבל כאשר מדובר בצדיק גמור כמו ר' חנינא שאצלו החולי הוא יסורין של אהבה, אז ביסורין של אהבה כבר נאמר במסכת ברכות שאין חבוש מתיר עצמו מבית אסורים, והביאור הוא שיסורין של אהבה נגרמים משמים, ולא ע''י האדם עצמו בגלל חטאיו, ולכן ר' חנינא נחשב חבוש ע''י אחרים ואין חבוש מתיר עצמו, ולכן צריך שיבואו אחרים ויתירו אותו ע''י תפילתם, ובפרט שיסורין של אהבה הבאים על צדיקים לרוב באים לצורך הדור לכפר עליהם, ואם הם מתפללים ומתחזקים הרי שבזה מגיעים לתכלית וכבר אין צורך ביסורים, ולכן תפילתם מועילה יותר מתפילת החולה.

בנימין עורך
הודעות: 136
הצטרף: ב' ספטמבר 02, 2013 10:49 am

Re: מה עדיף תפילת החולה על עצמו או תפילת אחרים עליו?

הודעהעל ידי בנימין עורך » ב' פברואר 17, 2014 11:47 am

אוצר החכמה כתב:אפשר לבאר בפשיטות שמחמת שהיה חולה לא היה יכול להתפלל על עצמו.

המהרש"א לא הבין כמוך...

מה התירוץ על הסתירה בעצם. בין האימרות האם חבוש מתיר עצמו או לא, ומאידך יפה תפילת החולה על עצמו.

גם זה יעבור
הודעות: 291
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 1:33 pm

Re: מה עדיף תפילת החולה על עצמו או תפילת אחרים עליו?

הודעהעל ידי גם זה יעבור » ד' פברואר 19, 2014 12:34 pm

זכור לי שמפרשי רש"י - הרא"ם (המזרחי), והגור אריה, שואלים זאת, ומתרצים בשני אופנים.
אך אינם תח"י כעת.

תיקונים
הודעות: 136
הצטרף: ד' ינואר 08, 2014 11:47 am

Re: מה עדיף תפילת החולה על עצמו או תפילת אחרים עליו?

הודעהעל ידי תיקונים » ו' פברואר 21, 2014 12:19 am

התירוץ הפשוט הוא שתפלת החולה קודמת להתקבל ומה שאמרו שהוא עומד כנגדה ומתפלל והיא כנגדו ועוד כהנה, הכוונה שלא היה להם את הריכוז וכבר היו בגדר חולה שאינו יכול להתרכז.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 515 אורחים