מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
נדב
הודעות: 9
הצטרף: ב' פברואר 17, 2014 9:10 am

קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

הודעהעל ידי נדב » ב' פברואר 17, 2014 9:14 am

ברמב"ם (פ"א מהל' ציצית הלכה ז) לא מוזכר הקשר בציצית. ראיתי בפסקי מהרי"ץ בהערה שהתימנים נוהגים לעשות קשר כפול כמו שכתוב בשו"ע, לכל הפחות בין הבגד לבין כל החוליות. אבל בתכלאל לא מוזכר קשר זה.
האם אפשר שלפי ההלכה יספיקו החוליות בעצמם במקום קשר כיון שהם עשויות באופן המחזיק את עצמו

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' פברואר 17, 2014 2:28 pm

הייתכן?!

הלא בגמ' מבואר שקשר עליון דאורייתא, וא"כ חייבים לקשור ולא רק לכרוך!

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' פברואר 17, 2014 2:49 pm

יעויין בספרו של ר"מ גברא, מחקרים בסידורי תימן, ב, עמ' 521-515, שם האריך במנהג תימן על פיצוליו השונים.

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

הודעהעל ידי חקר » ב' פברואר 17, 2014 10:14 pm

חכם, נראה שבעיניך מנהגי תימן הם פולקלור עממי שהרצת אותו לספרו של איזה חוקר [למרות שאני מכיר לטובה את ד"ר גברא ואת ספריו], יש מספיק תלמידי חכמים שביררו את הנושא ביסודיות.

מצורף קטע מתוך 'שיעורי הלכה ומנהג' העוסק בענין זה.
קבצים מצורפים
שיעורי הלכה ומנהג-ציצית.pdf
(97.45 KiB) הורד 1014 פעמים

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' פברואר 17, 2014 10:44 pm

בכבוד,
מישהו הפריע לך להפנות לספר אחר?! אני הפרעתי לך?!
אני ציינתי את הידוע לי, ואתה תציין את הידוע לך.
יש מספיק מקום לכולם.

ואגב,
ר"מ גברא הביא בספרו מקורות תורניים למכביר, סידורים תימניים עתיקים ועוד ספרי הלכה תימנים. מה רע בספרו?!

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

הודעהעל ידי חקר » ב' פברואר 17, 2014 10:51 pm

אין רע בו ובספרו, רעה ההזדקקות המיותרת לספרי חוקרים בזמן שאין בית המדרש חסר כלום, אם זה לא מובן, ראה כאילו לא נאמר דבר.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' פברואר 17, 2014 11:05 pm

שים לב שכתבתי לעיל: "אני ציינתי את הידוע לי, ואתה תציין את הידוע לך".
פשוט לאחרונה רכשתי את הספר, ואת זה זכרתי. אם לא שמת לב, אינני מומחה גדול וגם לא קטן לתימן ומנהגיה...

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' פברואר 18, 2014 12:54 am

נדב כתב:ברמב"ם (פ"א מהל' ציצית הלכה ז) לא מוזכר הקשר בציצית. ראיתי בפסקי מהרי"ץ בהערה שהתימנים נוהגים לעשות קשר כפול כמו שכתוב בשו"ע, לכל הפחות בין הבגד לבין כל החוליות. אבל בתכלאל לא מוזכר קשר זה.
האם אפשר שלפי ההלכה יספיקו החוליות בעצמם במקום קשר כיון שהם עשויות באופן המחזיק את עצמו

אף אחד לא בדק ברמב"ם?
רמב"ם הלכות ציצית פרק א הלכה ז "ולוקח חוט אחד מן הלבן וכורך בו כריכה אחת על שאר החוטין בצד הבגד ומניחו, ולוקח חוט התכלת וכורך בו שתי כריכות בצד כריכה של לבן וקושר.
חקר כתב:מצורף קטע מתוך 'שיעורי הלכה ומנהג' העוסק בענין זה.

המאמר לא עוסק בזה כיון שאין כזה רמב"ם ואין כזה מנהג שלא לקשור. המאמר עוסק במיקום הקשר ובמנין התכיפות וכד'.

נדב
הודעות: 9
הצטרף: ב' פברואר 17, 2014 9:10 am

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

הודעהעל ידי נדב » ג' פברואר 18, 2014 8:24 am

התימנים מפרשים מה שכתוב ברמב"ם וקושר, לא שקושר ארבע חוטים על ארבע חוטים כמו שכתוב בשו"ע. אלא שעצם החוליה קושרת את עצמה, כי החוט הכורך אינו כורך כריכה פשוטה כמנהג האשכנזים או כמנהג הספרדים, אלא כריכה שעשויה באיזה מעשה אומנות ומחזיקה את עצמה. וזה נראה לי גם הפשט הנכון ברמב"ם, כי הקשר העליון צריך להיות או לפני כל החוליות או אחרי כל החוליות, אבל לא שיהיה רק בין חוליה לחוליה, לכן משמעות הרמב"ם שגמר כריכת החוליה הוא עצמו הקשר. מ"מ אם מישהו ירצה להתווכח ולומר שלא זה הפשט ברמב"ם, לא אבוא כאן להתווכח אתו.

החקירה שלי היא רק, האם כל הפוסקים מסכימים שקשר כזה שחוט הכריכה לבדו נקשר על שאר החוטים הוא קשר מספיק מעיקר הדין, ומה שנהגו לקשור ארבע חוטים על ארבע חוטים, הוא על פי כל מיני סודות ורמזים או שאינם בקיאים לקשור כמו התימנים (כמו שאני איני בקי בזה וצריך אני לעשות לי רב תימני שילמדני), או שאינם רוצים לשנות מהמנהג שנהגו במקומותיהם. או דסבירא להו - שהקשר הזה שרק חוט הכורך קשור על שבעת החוטים אינו קשר כלל מעיקר הדין, ואם יש בזה ראיות לכאן ולכאן.

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ג' פברואר 18, 2014 8:28 am

וכן יש לדון אם העושה קשר תימני בשבת חייב חטאת.

בברכה המשולשת
הודעות: 14223
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' פברואר 18, 2014 8:49 am

למיטב זכרוני, יש דיון על הקשר התימני גם במאמרו של הרב יהודה ראק בתחומין (טו או טז) על קשירת תכלת.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' פברואר 18, 2014 10:32 am

נדב כתב:התימנים מפרשים מה שכתוב ברמב"ם וקושר, לא שקושר ארבע חוטים על ארבע חוטים כמו שכתוב בשו"ע. אלא שעצם החוליה קושרת את עצמה, כי החוט הכורך אינו כורך כריכה פשוטה כמנהג האשכנזים או כמנהג הספרדים, אלא כריכה שעשויה באיזה מעשה אומנות ומחזיקה את עצמה. וזה נראה לי גם הפשט הנכון ברמב"ם, כי הקשר העליון צריך להיות או לפני כל החוליות או אחרי כל החוליות, אבל לא שיהיה רק בין חוליה לחוליה, לכן משמעות הרמב"ם שגמר כריכת החוליה הוא עצמו הקשר. מ"מ אם מישהו ירצה להתווכח ולומר שלא זה הפשט ברמב"ם, לא אבוא כאן להתווכח אתו.

החקירה שלי היא רק, האם כל הפוסקים מסכימים שקשר כזה שחוט הכריכה לבדו נקשר על שאר החוטים הוא קשר מספיק מעיקר הדין, ומה שנהגו לקשור ארבע חוטים על ארבע חוטים, הוא על פי כל מיני סודות ורמזים או שאינם בקיאים לקשור כמו התימנים (כמו שאני איני בקי בזה וצריך אני לעשות לי רב תימני שילמדני), או שאינם רוצים לשנות מהמנהג שנהגו במקומותיהם. או דסבירא להו - שהקשר הזה שרק חוט הכורך קשור על שבעת החוטים אינו קשר כלל מעיקר הדין, ואם יש בזה ראיות לכאן ולכאן.

זה לא הפשט הפשוט בדברי הרמב"ם "ולוקח חוט אחד מן הלבן וכורך בו כריכה אחת על שאר החוטין בצד הבגד ומניחו, ולוקח חוט התכלת וכורך בו שתי כריכות בצד כריכה של לבן וקושר", וגם הב"י (סי' יא) פירש אחרת בדעת הרמב"ם. אך זכותך שלא להתווכח. מ"מ קביעתך לעיל "ברמב"ם (פ"א מהל' ציצית הלכה ז) לא מוזכר הקשר בציצית" היא טעות במקרה הטוב.
ולשאלתך בדעת שאר הפוסקים, הם לא מסכימים לפירוש התימני בדעת הרמב"ם, ובודאי שלא הסכימו כן להלכה, תלמד היטב טור שו"ע ונו"כ בסימן יא סעיף יד, ותראה אם סברו כן מעיקר הדין, או פסקו כן משום שלא רצו לשנות את המנהג או משום שאינם בקיאים לקשור כמו התימנים.

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

הודעהעל ידי חקר » ג' פברואר 18, 2014 11:12 am

איש רגיל כתב:המאמר לא עוסק בזה כיון שאין כזה רמב"ם ואין כזה מנהג שלא לקשור. המאמר עוסק במיקום הקשר ובמנין התכיפות וכד'.


א. ככלל, הנחרצות בדבריך... [תמשיך לבד].
ב. יש כזה רמב"ם.
ג. יש כזה מנהג.
ד. המאמר עוסק בזה.
בהצלחה

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' פברואר 18, 2014 11:58 am

יש כזה רמב"ם? איפה?

נדב
הודעות: 9
הצטרף: ב' פברואר 17, 2014 9:10 am

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

הודעהעל ידי נדב » ג' פברואר 18, 2014 2:21 pm

איש רגיל כתב:ולשאלתך בדעת שאר הפוסקים, הם לא מסכימים לפירוש התימני בדעת הרמב"ם, ובודאי שלא הסכימו כן להלכה, תלמד היטב טור שו"ע ונו"כ בסימן יא סעיף יד, ותראה אם סברו כן מעיקר הדין, או פסקו כן משום שלא רצו לשנות את המנהג או משום שאינם בקיאים לקשור כמו התימנים.


אני שואל, הפוסקים האלו הזכירו את הכריכה התימנית ופסלו אותה מעיקר הדין, או שהם לא הזכירו אותה, כי הדבר פשוט שכריכה סתם, ונראה לי אפי' הכריכה כמנהג הספרדים, לא יכולה להיות תחליף לקשר. השאלה שלי רק על אופן הקשירה התימנית, האם יש איזה פוסק שדן עליה, ופסק שאינה כשירה מן הדין, אם יש אשמח לראות מראה מקום.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' פברואר 18, 2014 2:24 pm

ניכר שלא למדת טור ב"י ושו"ע סימן יא, הפוסקים מדברים על קשר קודם הכריכות וקשר אחריהם. ולא עוד אלא שהב"י לומד כן אף בדעת הרמב"ם.

שמואל אריאל
הודעות: 90
הצטרף: ג' דצמבר 19, 2017 1:16 pm

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

הודעהעל ידי שמואל אריאל » ד' ספטמבר 12, 2018 10:49 pm

איש רגיל כתב:
נדב כתב:התימנים מפרשים מה שכתוב ברמב"ם וקושר, לא שקושר ארבע חוטים על ארבע חוטים כמו שכתוב בשו"ע. אלא שעצם החוליה קושרת את עצמה, כי החוט הכורך אינו כורך כריכה פשוטה כמנהג האשכנזים או כמנהג הספרדים, אלא כריכה שעשויה באיזה מעשה אומנות ומחזיקה את עצמה. וזה נראה לי גם הפשט הנכון ברמב"ם, כי הקשר העליון צריך להיות או לפני כל החוליות או אחרי כל החוליות, אבל לא שיהיה רק בין חוליה לחוליה, לכן משמעות הרמב"ם שגמר כריכת החוליה הוא עצמו הקשר. מ"מ אם מישהו ירצה להתווכח ולומר שלא זה הפשט ברמב"ם, לא אבוא כאן להתווכח אתו.

החקירה שלי היא רק, האם כל הפוסקים מסכימים שקשר כזה שחוט הכריכה לבדו נקשר על שאר החוטים הוא קשר מספיק מעיקר הדין, ומה שנהגו לקשור ארבע חוטים על ארבע חוטים, הוא על פי כל מיני סודות ורמזים או שאינם בקיאים לקשור כמו התימנים (כמו שאני איני בקי בזה וצריך אני לעשות לי רב תימני שילמדני), או שאינם רוצים לשנות מהמנהג שנהגו במקומותיהם. או דסבירא להו - שהקשר הזה שרק חוט הכורך קשור על שבעת החוטים אינו קשר כלל מעיקר הדין, ואם יש בזה ראיות לכאן ולכאן.

זה לא הפשט הפשוט בדברי הרמב"ם "ולוקח חוט אחד מן הלבן וכורך בו כריכה אחת על שאר החוטין בצד הבגד ומניחו, ולוקח חוט התכלת וכורך בו שתי כריכות בצד כריכה של לבן וקושר", וגם הב"י (סי' יא) פירש אחרת בדעת הרמב"ם. אך זכותך שלא להתווכח. מ"מ קביעתך לעיל "ברמב"ם (פ"א מהל' ציצית הלכה ז) לא מוזכר הקשר בציצית" היא טעות במקרה הטוב.
ולשאלתך בדעת שאר הפוסקים, הם לא מסכימים לפירוש התימני בדעת הרמב"ם, ובודאי שלא הסכימו כן להלכה, תלמד היטב טור שו"ע ונו"כ בסימן יא סעיף יד, ותראה אם סברו כן מעיקר הדין, או פסקו כן משום שלא רצו לשנות את המנהג או משום שאינם בקיאים לקשור כמו התימנים.


הגעתי כעת לשירשור זה. יעויין לשון הרמב"ם בתשובה, שבה נראה ברור כמנהג התימנים, שאין קשר בנוסף על החוליה, אלא החוליה עצמה יוצרת את הקשר:

שו"ת הרמב"ם סימן קלח
השאלה העשרים שאלה איך עשיית הציצית, האם חוליות כמו שאמר התלמוד הפוחת לא יפחות משבע והמוסיף לא יוסיף על שלש עשרה או (האם) הן כריכות, כמו שעושים הזקנים וכמו שנמצא כתוב למקצת הגאונים ורבי' האיי ורבי' חננאל ג"כ סוברים (שעושים) כריכות.
התשובה אלו הכריכות לא עשינון מעולם ולא נעשה אותן ולא נאמין בהן אלא אנו סומכין על מה שאמר התלמוד והוא, שנכרוך שלש כריכות ונעשה הכריכה השלישית קשירה ויהיה הכל לחוליא אחת ונרחיק קצת ונכרוך שלש בקשירה ונרחיק קצת ונכרוך כך, עד שנעשה שבע חוליות כל חוליא שלש כריכות, ויהיה בין כל חוליא וחוליא מרחק קטן.

ספרים וועלט
הודעות: 1238
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ה' ספטמבר 13, 2018 9:20 am

שמואל אריאל כתב:
איש רגיל כתב:
נדב כתב:התימנים מפרשים מה שכתוב ברמב"ם וקושר, לא שקושר ארבע חוטים על ארבע חוטים כמו שכתוב בשו"ע. אלא שעצם החוליה קושרת את עצמה, כי החוט הכורך אינו כורך כריכה פשוטה כמנהג האשכנזים או כמנהג הספרדים, אלא כריכה שעשויה באיזה מעשה אומנות ומחזיקה את עצמה. וזה נראה לי גם הפשט הנכון ברמב"ם, כי הקשר העליון צריך להיות או לפני כל החוליות או אחרי כל החוליות, אבל לא שיהיה רק בין חוליה לחוליה, לכן משמעות הרמב"ם שגמר כריכת החוליה הוא עצמו הקשר. מ"מ אם מישהו ירצה להתווכח ולומר שלא זה הפשט ברמב"ם, לא אבוא כאן להתווכח אתו.

החקירה שלי היא רק, האם כל הפוסקים מסכימים שקשר כזה שחוט הכריכה לבדו נקשר על שאר החוטים הוא קשר מספיק מעיקר הדין, ומה שנהגו לקשור ארבע חוטים על ארבע חוטים, הוא על פי כל מיני סודות ורמזים או שאינם בקיאים לקשור כמו התימנים (כמו שאני איני בקי בזה וצריך אני לעשות לי רב תימני שילמדני), או שאינם רוצים לשנות מהמנהג שנהגו במקומותיהם. או דסבירא להו - שהקשר הזה שרק חוט הכורך קשור על שבעת החוטים אינו קשר כלל מעיקר הדין, ואם יש בזה ראיות לכאן ולכאן.

זה לא הפשט הפשוט בדברי הרמב"ם "ולוקח חוט אחד מן הלבן וכורך בו כריכה אחת על שאר החוטין בצד הבגד ומניחו, ולוקח חוט התכלת וכורך בו שתי כריכות בצד כריכה של לבן וקושר", וגם הב"י (סי' יא) פירש אחרת בדעת הרמב"ם. אך זכותך שלא להתווכח. מ"מ קביעתך לעיל "ברמב"ם (פ"א מהל' ציצית הלכה ז) לא מוזכר הקשר בציצית" היא טעות במקרה הטוב.
ולשאלתך בדעת שאר הפוסקים, הם לא מסכימים לפירוש התימני בדעת הרמב"ם, ובודאי שלא הסכימו כן להלכה, תלמד היטב טור שו"ע ונו"כ בסימן יא סעיף יד, ותראה אם סברו כן מעיקר הדין, או פסקו כן משום שלא רצו לשנות את המנהג או משום שאינם בקיאים לקשור כמו התימנים.


הגעתי כעת לשירשור זה. יעויין לשון הרמב"ם בתשובה, שבה נראה ברור כמנהג התימנים, שאין קשר בנוסף על החוליה, אלא החוליה עצמה יוצרת את הקשר:

שו"ת הרמב"ם סימן קלח
השאלה העשרים שאלה איך עשיית הציצית, האם חוליות כמו שאמר התלמוד הפוחת לא יפחות משבע והמוסיף לא יוסיף על שלש עשרה או (האם) הן כריכות, כמו שעושים הזקנים וכמו שנמצא כתוב למקצת הגאונים ורבי' האיי ורבי' חננאל ג"כ סוברים (שעושים) כריכות.
התשובה אלו הכריכות לא עשינון מעולם ולא נעשה אותן ולא נאמין בהן אלא אנו סומכין על מה שאמר התלמוד והוא, שנכרוך שלש כריכות ונעשה הכריכה השלישית קשירה ויהיה הכל לחוליא אחת ונרחיק קצת ונכרוך שלש בקשירה ונרחיק קצת ונכרוך כך, עד שנעשה שבע חוליות כל חוליא שלש כריכות, ויהיה בין כל חוליא וחוליא מרחק קטן.

אז מהי דעת התלמוד? מה עשו הזקנים וכן נמצא כתוב על שם רה"ג ור"ח? ומה הכריע הרמב"ם? אני מבולבל.

שמואל אריאל
הודעות: 90
הצטרף: ג' דצמבר 19, 2017 1:16 pm

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

הודעהעל ידי שמואל אריאל » א' ספטמבר 16, 2018 11:01 pm

ספרים וועלט כתב:
שמואל אריאל כתב:
איש רגיל כתב:
נדב כתב:התימנים מפרשים מה שכתוב ברמב"ם וקושר, לא שקושר ארבע חוטים על ארבע חוטים כמו שכתוב בשו"ע. אלא שעצם החוליה קושרת את עצמה, כי החוט הכורך אינו כורך כריכה פשוטה כמנהג האשכנזים או כמנהג הספרדים, אלא כריכה שעשויה באיזה מעשה אומנות ומחזיקה את עצמה. וזה נראה לי גם הפשט הנכון ברמב"ם, כי הקשר העליון צריך להיות או לפני כל החוליות או אחרי כל החוליות, אבל לא שיהיה רק בין חוליה לחוליה, לכן משמעות הרמב"ם שגמר כריכת החוליה הוא עצמו הקשר. מ"מ אם מישהו ירצה להתווכח ולומר שלא זה הפשט ברמב"ם, לא אבוא כאן להתווכח אתו.

החקירה שלי היא רק, האם כל הפוסקים מסכימים שקשר כזה שחוט הכריכה לבדו נקשר על שאר החוטים הוא קשר מספיק מעיקר הדין, ומה שנהגו לקשור ארבע חוטים על ארבע חוטים, הוא על פי כל מיני סודות ורמזים או שאינם בקיאים לקשור כמו התימנים (כמו שאני איני בקי בזה וצריך אני לעשות לי רב תימני שילמדני), או שאינם רוצים לשנות מהמנהג שנהגו במקומותיהם. או דסבירא להו - שהקשר הזה שרק חוט הכורך קשור על שבעת החוטים אינו קשר כלל מעיקר הדין, ואם יש בזה ראיות לכאן ולכאן.

זה לא הפשט הפשוט בדברי הרמב"ם "ולוקח חוט אחד מן הלבן וכורך בו כריכה אחת על שאר החוטין בצד הבגד ומניחו, ולוקח חוט התכלת וכורך בו שתי כריכות בצד כריכה של לבן וקושר", וגם הב"י (סי' יא) פירש אחרת בדעת הרמב"ם. אך זכותך שלא להתווכח. מ"מ קביעתך לעיל "ברמב"ם (פ"א מהל' ציצית הלכה ז) לא מוזכר הקשר בציצית" היא טעות במקרה הטוב.
ולשאלתך בדעת שאר הפוסקים, הם לא מסכימים לפירוש התימני בדעת הרמב"ם, ובודאי שלא הסכימו כן להלכה, תלמד היטב טור שו"ע ונו"כ בסימן יא סעיף יד, ותראה אם סברו כן מעיקר הדין, או פסקו כן משום שלא רצו לשנות את המנהג או משום שאינם בקיאים לקשור כמו התימנים.


הגעתי כעת לשירשור זה. יעויין לשון הרמב"ם בתשובה, שבה נראה ברור כמנהג התימנים, שאין קשר בנוסף על החוליה, אלא החוליה עצמה יוצרת את הקשר:

שו"ת הרמב"ם סימן קלח
השאלה העשרים שאלה איך עשיית הציצית, האם חוליות כמו שאמר התלמוד הפוחת לא יפחות משבע והמוסיף לא יוסיף על שלש עשרה או (האם) הן כריכות, כמו שעושים הזקנים וכמו שנמצא כתוב למקצת הגאונים ורבי' האיי ורבי' חננאל ג"כ סוברים (שעושים) כריכות.
התשובה אלו הכריכות לא עשינון מעולם ולא נעשה אותן ולא נאמין בהן אלא אנו סומכין על מה שאמר התלמוד והוא, שנכרוך שלש כריכות ונעשה הכריכה השלישית קשירה ויהיה הכל לחוליא אחת ונרחיק קצת ונכרוך שלש בקשירה ונרחיק קצת ונכרוך כך, עד שנעשה שבע חוליות כל חוליא שלש כריכות, ויהיה בין כל חוליא וחוליא מרחק קטן.

אז מהי דעת התלמוד? מה עשו הזקנים וכן נמצא כתוב על שם רה"ג ור"ח? ומה הכריע הרמב"ם? אני מבולבל.


מדברי הרמב"ם כאן נראה שהוא הבין שה"חוליות" שמוזכרות בגמרא היינו "חוליות תימניות", שהכריכות עצמן מתפתלות ויוצרות קשירה שמחזיקה את עצמה, ללא צורך בקשרים נוספים.
בעוד שרה"ג ור"ח כתבו לעשות "כריכות", דהיינו כפי שעושים האשכנזים והספרדים - קשר כפול, מספר כריכות, ושוב קשר כפול, וכך הכריכות אינן מחזיקות את עצמן אלא מוחזקות על ידי הקשרים שבצידיהן. וכך נהגו הזקנים בדורו של הרמב"ם.
ואז שואלים את הרמב"ם האם לעשות כדברי התלמוד או כמנהג הגאונים והזקנים, והוא עונה שיש לעשות כדברי התלמוד.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 97 אורחים