איש רגיל כתב:אולי חשבו שהוא מתחמק.
עשוי לנחת כתב:כאן בטור השני הזכיר את הערתך.
קולמוס הסופר כתב:בס"ד
ראשית באוצר יש הרבה שעמדו על ההבדל אלא שאינם מעירים למה לא חיכו.
כאן:
סקירה מקיפה על נוסחאות הבבלי והירושלמי.
וכאן הצעה נפלאה בבבלי שמיישבת גם את הערת הארי.
אוצר החכמה כתב:אולי אפשר לומר שזה חלק מהכיבוד אב של דמא בן נתינה, שסבר שזה לא לכבודו של אביו שיעמדו כולם וימתינו מתי כבר יתעורר הלה משנתו, ולכן לא אמר להם אלא שאין לו.
יורה_דעות כתב:ויותר נראה שלא ידע דמא מה יש בקופסה של נתינא ורק לאחר מעשה התברר על מה ויתר, אבל ברור שויתר על עסקא טובה כי היה מובן שהוא סוחר גדול, וכשחכמים ראו שאינו רוצה לברר מקחו, וכבר הלך לישון, לא יכלו להמתין עד הבוקר שיתעורר והלכו למקום שחשבו שבודאי ימצאו
ארי שבחבורה כתב:ולבסוף, לא כל כך הבנתי מה אתה מתכוון לומר - שבדיוק לאחר שהם אכן החליטו להמתין לקומו של האב משנתו בא רץ ובישר להם שבנו של יוסי בן יועזר כבר השיג את האבנים ממקום אחר וזו הסיבה לכך שהם עזבו?
ואגב, סליחה על הבורות אבל מהו המעשה בבנו של יוסי בן יועזר ומה מקורו?
קולמוס הסופר כתב:ארי שבחבורה כתב:ולבסוף, לא כל כך הבנתי מה אתה מתכוון לומר - שבדיוק לאחר שהם אכן החליטו להמתין לקומו של האב משנתו בא רץ ובישר להם שבנו של יוסי בן יועזר כבר השיג את האבנים ממקום אחר וזו הסיבה לכך שהם עזבו?
ואגב, סליחה על הבורות אבל מהו המעשה בבנו של יוסי בן יועזר ומה מקורו?
1. צודק בשאלתך.
2. עיין בספר הנ"ל עמוד 371.
ארי שבחבורה כתב:יורה_דעות כתב:ויותר נראה שלא ידע דמא מה יש בקופסה של נתינא ורק לאחר מעשה התברר על מה ויתר, אבל ברור שויתר על עסקא טובה כי היה מובן שהוא סוחר גדול, וכשחכמים ראו שאינו רוצה לברר מקחו, וכבר הלך לישון, לא יכלו להמתין עד הבוקר שיתעורר והלכו למקום שחשבו שבודאי ימצאו
א. בפשטות היתה זו הקופסא של דמא ולא של אביו.
ב. גם מנוסחת הירושלמי שציינתי עולה בבירור שהיה ידוע שברשותו של דמא מצויות האבנים הללו.
ג. בפשטות יש להניח שהם הגיעו אליו ביום ולא בלילה כך שככל הנראה היה מדובר בשינת עראי ולא בשינת קבע.
מעבר לזה, אפילו אם נניח כדבריך שהם הגיעו בלילה והיה מדובר בשינת קבע עדיין היה מצופה מהם ללון באשקלון ולשוב לשם בבוקר בהתחשב בנדירותן של האבנים ובזמן הרב שהם כבר השקיעו בנסיעה מירושלים לאשקלון לצורך זה.
ידידיה כתב:מדוע לא לבאר בפשיטות שמסיבה טכנית לא יכלו להשאר,
א. לחכם א' היה שיעור לומר למחרת בקיבוץ סעד.
2. הספינה מאשקלון לעכו יוצאת פעם בשבוע, בשעה פלונית.
ועוד ועוד
איש.dot כתב:לעצם הדברים - ניתן להניח שדמא חשש כי אם יאמר לחכמים שאביו ישן יצוו עליו החכמים להעיר את אביו כדי להשיג את האבן ולקבעה בחושן בזריזות המרבית, ומשום כך התחמק מתשובה. לפי זה מלמדת אותנו הגמרא עומק נפלא בכיבוד אב - למנוע אפילו הפרעה שעלולה להיווצר מצד פסק החכמים ע"י הימנעות מסיפור הדברים, וכל זה כדי שיישן אביו.
ידידיה כתב:מדוע לא לבאר בפשיטות שמסיבה טכנית לא יכלו להשאר,
א. לחכם א' היה שיעור לומר למחרת בקיבוץ סעד.
2. הספינה מאשקלון לעכו יוצאת פעם בשבוע, בשעה פלונית.
ועוד ועוד
ארי במסתרים כתב:איש.dot כתב:לעצם הדברים - ניתן להניח שדמא חשש כי אם יאמר לחכמים שאביו ישן יצוו עליו החכמים להעיר את אביו כדי להשיג את האבן ולקבעה בחושן בזריזות המרבית, ומשום כך התחמק מתשובה. לפי זה מלמדת אותנו הגמרא עומק נפלא בכיבוד אב - למנוע אפילו הפרעה שעלולה להיווצר מצד פסק החכמים ע"י הימנעות מסיפור הדברים, וכל זה כדי שיישן אביו.
מכל התירוצים שהוזכרו באשכול, זה התירוץ שהכי קרוב לפשט לענ"ד.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 555 אורחים