מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לימוד קבלה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: לימוד קבלה

הודעהעל ידי אמסטרדם » ב' פברואר 24, 2014 5:28 am

מן השורה כתב:הרב אלישיב היה "ענק" בקבלה, שמעתי מאדם נאמן ששמע מהרב יעקב הלל שלפני שלשים וחמש שנה הוא נכנס אל הרב אלישיב עם כמה שאלות שנותרו אצלו ללא תשובה, ויצא משם המום, הוא התבטא עליו "כל רז לא אניס ליה".

כעת ראיתי שהאריך בזה בגדולה שמושה.
אמסטרדם כתב:
תוכן כתב:הש"ך יו"ד סימן רמ"ו סק"ו כותב שלימוד הקבלה אינו נחשב לימוד התורה.

הבני יששכר בהוספות מהרצ"א על סור מרע ועשה טוב מביא מהלובלינער ז"ל שכל הש"ס יש בו סודות [וכידוע מהרמ"ע מפאנו ז"ל ועוד ועוד] אך יש גם פשט, ומשא"כ סוגיא דרבה בר בר חנה בריש הספינה אין בו אלא סוד - ולכאו' ברור דמקיימים מצות ת"ת כשלומדים את זה, ובר מן דין וכי נאמר שזוהר הקדוש גרע משאר אגדות חז"ל ומדרשים? וצ"ע. [ואלי יש לחלק בין דברי חז"ל לדברי המקובלים המאוחרים ואכתי צ"ע].

ובספר גדולה שמושה מביא שבאחד המחזורים בתפארת בחורים השמיט הגריש"א ז"ל סוגיה בבכורות באמרו שאין לנו עסק בנסתרות...

ובענין פירוש גמרא על דרך חכמת האמת יצוין לבית האוצר ח"א ערך "אלא אימא".

ניים ושכיב
הודעות: 586
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: לימוד קבלה

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ב' פברואר 24, 2014 7:30 am

אמסטרדם כתב:השמיט הגריש"א ז"ל סוגיה בבכורות

כמדומני שקרא בלי להסביר.

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: לימוד קבלה

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' פברואר 24, 2014 5:11 pm

בהל' ת"ת להרב בעל התניא ז"ל (פ"א ס"ד) כתב להדיא שחובת מצות ת"ת היא "הן בפשטי ההלכות הן ברמזים ודרשות וסודות".

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: לימוד קבלה

הודעהעל ידי אמסטרדם » ב' פברואר 24, 2014 6:01 pm

יכול בעל דין לחלק בין סודות הצפונים במצוות התורה לבין מעשה מרכבה בכללות שאין למדים ממנה הלכה או טעם להלכה.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: לימוד קבלה

הודעהעל ידי אמסטרדם » ו' פברואר 28, 2014 4:23 am

בחזו''א טהרות סי' ט' אות ז': עיקר דברי ר"ע למחשב אהל בפ"ע, שהוא ענין מחודש ואינו בדין טומאת הכלים שטומאתו במחובר, וחכמים השיבו לו שאין מחשבין רק המטמאין זא"ז [ופלוגתתן אפשר דהיה להם בסוד הטומאה וההלכה, נפקותא במנינה, אף כי בעולם המעשה אין נפקותא במנינה].
ואולי כוונתו לתורת הנסתר, וראיתי שפירש כן בכוונתו במשניות סייעתא דשמיא.
אך כעת (שנת תשע''ח) שמעתי מחכ''א שיותר נראה שכוונת החזו''א היא לעומק ענין הטומאה [בנגלה] וכללי ההלכה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 395 אורחים