מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספרדי ששמע קידוש מאשכנזי [ואין רוב יין] האם יצא יד"ח קידוש?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
בנימין עורך
הודעות: 136
הצטרף: ב' ספטמבר 02, 2013 10:49 am

ספרדי ששמע קידוש מאשכנזי [ואין רוב יין] האם יצא יד"ח קידוש?

הודעהעל ידי בנימין עורך » ד' מרץ 19, 2014 10:53 am

ידוע ומפורסם הנושא של ברכת מיצי ענבים למיניהם ותערובת המים.
דלמנהג הרמ"א יש להקל יותר ויש מקלים עד שישית, ואילו למנהג השו"ע בעינן רוב יין.

כשאשכנזי מקדש, האם ספרדי יכול לאכול על סמך קידוש זה, ואם כן, האם יוכל גם לשתות מהיין על סמך ברכת הגפן או לא ?

לכאו' תלוי גם בחקירה של שומע כעונה,
נערך לאחרונה על ידי בנימין עורך ב ה' מרץ 20, 2014 2:35 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ברכת מיץ ענבים לאשכנזי וספרדי והחיבור בניהם.

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מרץ 19, 2014 11:03 am

באיזה אופן זה שייך לשומע כעונה?

בנימין עורך
הודעות: 136
הצטרף: ב' ספטמבר 02, 2013 10:49 am

Re: ברכת מיץ ענבים לאשכנזי וספרדי והחיבור בניהם.

הודעהעל ידי בנימין עורך » ד' מרץ 19, 2014 11:08 am

להצד ששומע כעונה הוא מתייחס למעשיו ולא כאילו הוא עושה את פעולותיו א"כ האשכנזי עשה "קידוש" זה המעשה
והספרדי ששמע [לצורך הדוגמא] מתייחס למעשה הקידוש ולא לפעולה גרידא ולכן שפיר דמי.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: ברכת מיץ ענבים לאשכנזי וספרדי והחיבור בניהם.

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' מרץ 19, 2014 11:10 am

שומע כעונה הוא רק לגבי דיבור ושמיעה (או תקיעת שופר ואכמ"ל), אך אם האשכנזי לא אמר את הקידוש על יין, מה יעזור לי - ס"ט - בכך ששמעתי ממנו.

בנימין עורך
הודעות: 136
הצטרף: ב' ספטמבר 02, 2013 10:49 am

Re: ברכת מיץ ענבים לאשכנזי וספרדי והחיבור בניהם.

הודעהעל ידי בנימין עורך » ד' מרץ 19, 2014 11:36 am

יש דעה שאומרת שאם המקדש שתה רביעית יין כל מי ששמע ממנו נקרא שעשה קידוש במקום סעודה, והיינו שהשומע כביכול נהפך לחלק ממנו, למעשה הקידוש וכיון שהוא יצא יד"ח גם השומע יצא יד"ח.
ומובא בשו"ת עטרת פז [ניסיתי לצרף קובץ ולא הצלחתי למרות ההדרכות בפורומים.] שפסק שיוצאים יד"ח והביא ששאלו את הגר"ע ופסק שיוצאים ולא שמע ממנו מה טעמו, אך מציין שם כמה טעמים גם מהדין של שומע כעונה וגם דשמא לא גרע משכר מדינא דיש מי שאומר שעושים קידוש על שכר מדינא.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: ברכת מיץ ענבים לאשכנזי וספרדי והחיבור בניהם.

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' מרץ 19, 2014 11:54 am

אבל לפי דעת הספרדים המקדש לא עשה קידוש.

קצת תמוה מה שכתבתם בשם העטרת פז שחשיב חמר מדינא, שהרי מיץ ענבים אינו משקה חשוב, ובודאי לא מיץ ענבים ממוחזר.

בנימין עורך
הודעות: 136
הצטרף: ב' ספטמבר 02, 2013 10:49 am

Re: ברכת מיץ ענבים לאשכנזי וספרדי והחיבור בניהם.

הודעהעל ידי בנימין עורך » ד' מרץ 19, 2014 12:01 pm

וכ"כ בילקוט יוסף סי' רע"ב סעי' ה' עיי"ש.
וכן בשו"ת עטרת פז ח"א או"ח סי' יד עמוד שמ"א עיי"ש

מיהו שם לא התייחסו לנקודה האם יוכל לשתות מהיין או"ד לא.

אלף אלפים
הודעות: 142
הצטרף: ג' מרץ 18, 2014 7:46 pm

Re: ברכת מיץ ענבים לאשכנזי וספרדי והחיבור בניהם.

הודעהעל ידי אלף אלפים » ד' מרץ 19, 2014 1:58 pm

בנימין עורך כתב:להצד ששומע כעונה הוא מתייחס למעשיו ולא כאילו הוא עושה את פעולותיו א"כ האשכנזי עשה "קידוש" זה המעשה
והספרדי ששמע [לצורך הדוגמא] מתייחס למעשה הקידוש ולא לפעולה גרידא ולכן שפיר דמי.

אם אשכנזי מגרש אשה בגט שפסול לספרדי, האם הספרדי יכול לישא אשה זו, אתמהה?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 516 אורחים