מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תכלית כל המצוות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מראה המקום
הודעות: 20
הצטרף: ג' פברואר 18, 2014 10:33 pm

תכלית כל המצוות

הודעהעל ידי מראה המקום » ה' מרץ 20, 2014 9:51 pm

בתחילת בואי ללמוד נושא חשוב ויסודי זה - פניתי לרבותינו הראשונים .

א. והרי דברי הרמב"ן המפורסמים ( סוף פר' בא )

"ואין א-ל עליון חפץ בתחתונים מלבד שידע האדם ויודה לאלקיו "

ושנה דבריו בפר' האזינו (דברים ל"ב,כ"ו )

"השם ברא את האדם בתחתונים שיכיר את בוראו ויודה לשמו "


ב. המאירי ( מכות כד . )

כל המצות פונות אל תכלית אחת והוא התכלית שראוי לכל משכיל להדריך עליו כל פעולותיו והוא הכונה לעבודת השם והוא שאמרו וכל מעשיך יהיו לשם שמים והוא שדרשו בכאן על כלל המצות בא חבקוק והעמידן על אחת שנאמר וצדיק באמונתו יחיה

אשמח אם מי מכם יעמידני בקרן אורה לבאר כוונתו .

ג. הרמב"ם (מורה נבוכים חלק שלישי פרק נ"א )

ודע שמעשה העבודות האלו כולם, כקריאת התורה, והתפלה, ועשות שאר המצות, אין תכלית כונתם רק להתלמד ולהתעסק במצות הש"י ולהפנות מעסקי העולם, וכאלו אתה התעסקת בו יתעלה ובטלת מכל דבר זולתו

האם הרמב"ם והמאירי כיוונו לדבר אחד ?

ד. דרשות הר"ן (דרוש שביעי )

"העולה מכל זה, שיראת השם יתברך, כונת בריאת העולם ויסוד התורה "

לכאורה מח' ראשונים .

אשמח לקבל עוד חומר בנושא

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: תכלית כל המצוות

הודעהעל ידי יאיר » ה' מרץ 20, 2014 10:11 pm

מראה המקום כתב:ב. המאירי ( מכות כד . )

כל המצות פונות אל תכלית אחת והוא התכלית שראוי לכל משכיל להדריך עליו כל פעולותיו והוא הכונה לעבודת השם והוא שאמרו וכל מעשיך יהיו לשם שמים והוא שדרשו בכאן על כלל המצות בא חבקוק והעמידן על אחת שנאמר וצדיק באמונתו יחיה

אשמח אם מי מכם יעמידני בקרן אורה לבאר כוונתו .


כל המצוות מטרתן לתכלית אחת וראוי לכל אדם משכיל לכוון כל הנהגותיו לאותה תכלית ותכלית זו היא עבודת ה' וכו'.

ד. דרשות הר"ן (דרוש שביעי )

"העולה מכל זה, שיראת השם יתברך, כונת בריאת העולם ויסוד התורה "

לכאורה מח' ראשונים .

*בלי יראת ה' אדם לא יקיים כל המצוות (אלא רק חלקן).

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: תכלית כל המצוות

הודעהעל ידי יאיר » ה' מרץ 20, 2014 10:14 pm

מסילת ישרים פרק א':

"אחת שאלתי מאת ה' אותה אבקש שבתי בבית ה' כל ימי חיי וגו', כי רק זה הוא הטוב. וכל זולת זה שיחשבוהו בני האדם לטוב, אינו אלא הבל ושוא נתעה. אמנם לכשיזכה האדם לטובה הזאת, ראוי שיעמול ראשונה וישתדל ביגיעו לקנותה, והיינו שישתדל לידבק בו יתברך בכח מעשים שתולדתם זה הענין והם הם המצוות".

מראה המקום
הודעות: 20
הצטרף: ג' פברואר 18, 2014 10:33 pm

Re: תכלית כל המצוות

הודעהעל ידי מראה המקום » ה' מרץ 20, 2014 11:00 pm

לגבי שיטתו של המסילת ישרים . עדיין לא מצאתי בדברי הראשונים שתכלית המצוות היא דביקות .
(אומנם מצאתי כן בדברי האחרונים ובעיקר אצל גדולי החסידות . )

בן החבורה
הודעות: 414
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: תכלית כל המצוות

הודעהעל ידי בן החבורה » ו' מרץ 21, 2014 1:04 am

כך הוא עפ"י הזוהר (כמדומני פרשת יתרו ואינו כעת תח"י) שהמצוות הן תרי"ג עטין (=עצות) להגיע לדבקות בה'.

ניים ושכיב
הודעות: 586
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: תכלית כל המצוות

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ו' מרץ 21, 2014 10:14 am

מקרא מלא הוא, למען תזכרו ועשיתם את כל מצותי והייתם קדושים לאלקיכם (דביקות=אהבה=קדושה).
ובחוה"ל שער האהבה ג"כ כתוב כן.
והמעיין הנלבב ימצא שכל הראשונים שהובאו לעיל לא חולקים ע"ז.

ניים ושכיב
הודעות: 586
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: תכלית כל המצוות

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ב' מרץ 24, 2014 8:17 pm

וכן טבעו חכמים במטבע של ברכות המצוות - אשר קדשנו במצוותיו.
ובשבת ויו''ט קבעו להתפלל על זה - קדשנו במצוותיך.

מראה המקום
הודעות: 20
הצטרף: ג' פברואר 18, 2014 10:33 pm

Re: תכלית כל המצוות

הודעהעל ידי מראה המקום » ב' מרץ 24, 2014 10:47 pm

ועדיין יש לשאול
מה הפירוש של אותה קדושה ?

ניים ושכיב
הודעות: 586
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: תכלית כל המצוות

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ב' מרץ 24, 2014 10:53 pm

כפי שכתבתי, אהבת ה'.
אני מניח שבחיפוש במאגרים תמצא הרבה שדיברו בזה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: תכלית כל המצוות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מרץ 25, 2014 7:54 am

האריך בזה בנפה"ח בשער א

ניים ושכיב
הודעות: 586
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: תכלית כל המצוות

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ה' מרץ 27, 2014 7:53 am

מראה המקום כתב:אשמח לקבל עוד חומר בנושא

נזכרתי כעת שהחינוך מצ' תקמה מאריך קצת על תכלית המצוות והביא רמב"ם ורמב"ן.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: תכלית כל המצוות

הודעהעל ידי אמסטרדם » ה' מרץ 27, 2014 10:42 pm

ניים ושכיב כתב:כפי שכתבתי, אהבת ה'.
אני מניח שבחיפוש במאגרים תמצא הרבה שדיברו בזה.

כמדומה שכ"כ המפרש על הרמב"ם באיזה מקום. ויש לברר כוונתו.

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: תכלית כל המצוות

הודעהעל ידי יין המשמח » ו' מרץ 28, 2014 6:46 am

מראה המקום כתב:א. והרי דברי הרמב"ן המפורסמים ( סוף פר' בא )
"ואין א-ל עליון חפץ בתחתונים מלבד שידע האדם ויודה לאלקיו "
ושנה דבריו בפר' האזינו (דברים ל"ב,כ"ו )
"השם ברא את האדם בתחתונים שיכיר את בוראו ויודה לשמו "

היינו, שעיקר המצאות האדם בעולם היא בשביל שיתבטל לקב"ה ויעשה את רצונו. וזהו המשל המובא פעמים רבות בחסידות מציפור המדברת (תוקי) שהיא גורמת למלך תענוג יותר מאשר אדם המדבר, כיון שיש בזה חידוש. וכך הקב"ה ברא את העולם כיון שיש לפניו ית' - כביכול - תענוג מכך שהנבראים בטלים אליו.

מראה המקום כתב:ב. המאירי ( מכות כד . )
כל המצות פונות אל תכלית אחת והוא התכלית שראוי לכל משכיל להדריך עליו כל פעולותיו והוא הכונה לעבודת השם והוא שאמרו וכל מעשיך יהיו לשם שמים והוא שדרשו בכאן על כלל המצות בא חבקוק והעמידן על אחת שנאמר וצדיק באמונתו יחיה
אשמח אם מי מכם יעמידני בקרן אורה לבאר כוונתו .

וגם כאן הוא חוזר על אותו ענין, כיון שהאדם צריך להתבטל אל קונו, לא די בכך שהוא עושה את ציוויו בעיתים מזומנים ולאחר מכן הוא הולך לעיסוקיו הפרטיים אשר הינם כביכול מציאות נפרדת מאיתו ית', אלא כל הזמן הוא עובד אצל הקב"ה - והיינו המצווה של קדש עצמך במותר לך, ובכל דרכיך דעהו.

מראה המקום כתב:ג. הרמב"ם (מורה נבוכים חלק שלישי פרק נ"א )
ודע שמעשה העבודות האלו כולם, כקריאת התורה, והתפלה, ועשות שאר המצות, אין תכלית כונתם רק להתלמד ולהתעסק במצות הש"י ולהפנות מעסקי העולם, וכאלו אתה התעסקת בו יתעלה ובטלת מכל דבר זולתו
האם הרמב"ם והמאירי כיוונו לדבר אחד ?

ושוב פעם הוא חוזר על אותו ענין, הכל נועד על מנת שעיקר מגמתו של האדם תהיה הקב"ה ועבודתו אותו, ולא ששאר עיסוקיו הינם טפלים, אלא שהם חלק מעבודתו (ראה הל' דעות) ועד שהאדם פורש מעבודתו הגשמית ומתמסר כל הזמן ללימוד התורה וכו' (ראה סיום הל' שמיטה ויובל).

מראה המקום כתב:ד. דרשות הר"ן (דרוש שביעי )
"העולה מכל זה, שיראת השם יתברך, כונת בריאת העולם ויסוד התורה ".

והבסיס לכל הנ"ל הוא יראת ה' כמבואר בפרק מ"א בלקו"א תניא.

מראה המקום
הודעות: 20
הצטרף: ג' פברואר 18, 2014 10:33 pm

Re: תכלית כל המצוות

הודעהעל ידי מראה המקום » א' מרץ 30, 2014 9:53 pm

צר לי לאכזב את כל אוהבי השלום שניסו ליישב שאין מח' ראשונים בנידון דידן

כתב האבן עזרא ( דברים ו, ב' ) וז"ל
למען תירא... אתה ובנך ובן בנך. והנה עיקר כל המצות אמונת הלב, וכאשר תירא השם, זה כל האדם, ובעבור זה נברא האדם כדברי קהלת (קהלת יב, יג).
וכמוהו סוברים עוד כמה ראשונים .

וכתב הרמב"ן על דבריו
יאמר שצוה השם ללמד אתכם התורה והמצוה והחקים והמשפטים לעשותם בארץ בעבור שתירא את ה' אלהיך, כי עיקר כל המצוה יראת ה', זה דעת ר"א.
ואיננו נכון בעיני שיהיה "למען תירא" "ולמען יאריכון ימיך" האחד טעם המצות, בעבור שתירא, והשני שנזכר בהם למען שיאריכון ימיך. אבל יאמר, שצוה השם אותי שתלמדו המצות ותעשו אותם למען שתזכה ותירא את ה' אלהיך לשמור מצותיו אתה ובנך ובן בנך כל ימי היות האדם על פני האדמה לעולם. כי בעבור עשות המצות תזכה שיהיו לך בנים יראי השם, ויעמדו על פני האדמה לעולם ויעמוד זרעכם ושמכם לפניו כל הימים

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: תכלית כל המצוות

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ב' ינואר 12, 2015 2:58 pm

מראה המקום כתב:צר לי לאכזב את כל אוהבי השלום שניסו ליישב שאין מח' ראשונים בנידון דידן

כתב האבן עזרא ( דברים ו, ב' ) וז"ל
למען תירא... אתה ובנך ובן בנך. והנה עיקר כל המצות אמונת הלב, וכאשר תירא השם, זה כל האדם, ובעבור זה נברא האדם כדברי קהלת (קהלת יב, יג).
וכמוהו סוברים עוד כמה ראשונים .

וכתב הרמב"ן על דבריו
יאמר שצוה השם ללמד אתכם התורה והמצוה והחקים והמשפטים לעשותם בארץ בעבור שתירא את ה' אלהיך, כי עיקר כל המצוה יראת ה', זה דעת ר"א.
ואיננו נכון בעיני שיהיה "למען תירא" "ולמען יאריכון ימיך" האחד טעם המצות, בעבור שתירא, והשני שנזכר בהם למען שיאריכון ימיך. אבל יאמר, שצוה השם אותי שתלמדו המצות ותעשו אותם למען שתזכה ותירא את ה' אלהיך לשמור מצותיו אתה ובנך ובן בנך כל ימי היות האדם על פני האדמה לעולם. כי בעבור עשות המצות תזכה שיהיו לך בנים יראי השם, ויעמדו על פני האדמה לעולם ויעמוד זרעכם ושמכם לפניו כל הימים

צר לי לאכזב את אוהבי ה"מחלוקת-ראשונים". שבחרו להדגיש את המילים: "ואיננו נכון בעיני" בלבד, והתעלמו מההמשך, שהרמב"ן לא חולק על זה שתכלית המצוות היא אחת, כמו שסוברים כל הראשונים. וכפשטיה דקרא.
הוא רק חולק, האם "ולמען יאיכון ימיך" זהו ברכה נפרדת וענין נפרד מה"עיקר כל המצוה יראת ה'" כמו שהבין האבן-עזרא, שמלבד הענין של עיקר כל המצווה יראת ה', יש ענין נוסף בילדים, וכלשון הראב"ע:"...ועוד יאריכון ימים עם הכל על האדמה..." אלא ס"ל לרמב"ן שזהו המשך אחד, שגם האב וגם בניו ובני בניו כולם יזכו למטרת החיים-מטרת המצוות "יראת ה'" וכלשונו של הרמב"ן: "....שצוה השם אותי שתלמדו המצות ותעשו אותם למען שתזכה ותירא את ה' אלהיך לשמור מצותיו אתה ובנך ובן בנך כל ימי היות האדם על פני האדמה לעולם. כי בעבור עשות המצות תזכה שיהיו לך בנים יראי השם, ויעמדו על פני האדמה לעולם ויעמוד זרעכם ושמכם לפניו כל הימים."


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 535 אורחים