מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סברא מטא הלכתית מעניינת בחזו"א

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

סברא מטא הלכתית מעניינת בחזו"א

הודעהעל ידי סגן אלוף » ד' אפריל 23, 2014 11:32 am

כתב רבינו החזו"א [אה"ע סימן כ"ט] דכל עמפ"ע יכול הראשון להכחיש את השני כיון שכל נאמנותו של השני מבוססת על מילתא דעבידא לאגלויי שיכחישו השני ויהיה נאמן בזה, והקשה החזו"א דא"כ כעת כן ראוי להאמין גם לשני שהרי עד כמה שמתכחש ע"י הראשון מוכח שלא שיקר ויש כאן גלגל החוזר
תירץ החזו"א בסברא למדנית שאי אפשר לבסס ע"ז עדות אלא שהוסיף בסוף וזה לשונו
ואין זה תימה, שכל הנהגת העולם עפ"י השגחתו יתברך ויסבבו הסיבות עפ"י אופן שיהיה האמת במשפטנו תמיד כשנשמור משפטי התורה

והרי דבריו לפניכם
לכידה.PNG
חזון איש אבן העזר כ"ט
לכידה.PNG (147.29 KiB) נצפה 3288 פעמים


והנה סברא זו שהדין יסובב את המציאות כפי רצון החכמים ולכן מותר לא שמענו מעולם, ולא דמי לעיבור השנה של חז"ל שגורם חזרת בתולים, שכאן כתב החזו"א שזה עצמו הטעם לכשרות העד הראשון כי אנחנו סומכים על הקב"ה שיגרום שלא יתעוות הדין.
הדבר מזכיר לי מה שראיתי בא' מספרי הר' מיכאל אברהם שהקשה על החקירה הישיבתית אם חזקה היא הנהגה או הכרעה, מה שייך הכרעה והרי הצדדים שקולים, ותירץ שאנחנו סומכים על הקב"ה שיעשה כפי פסק החזקה.....

מה שנכון נכון
הודעות: 11807
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: סברא מטא הלכתית מעניינת בחזו"א

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אפריל 23, 2014 11:47 am

לא כתב החזו"א שלכן מותר, אלא שאין אנו אחראים לדעת האמת ועלינו לנהוג לפי משפטי העדות בלבד. [וכן איתא ברמב"ם שנאמנות שני עדים היא גזה"כ לקבל דבריהם כאמת גמורה].
ושלא תתמה מכל מקום הא יצא דין שאינו מתאים למציאות, ע"ז הביא את ענין השגחת ה'.

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: סברא מטא הלכתית מעניינת בחזו"א

הודעהעל ידי סגן אלוף » ד' אפריל 23, 2014 11:50 am

מה שנכון נכון כתב:לא כתב החזו"א שלכן מותר, אלא שאין אנו אחראים לדעת האמת ועלינו לנהוג לפי משפטי העדות בלבד. [וכן איתא ברמב"ם שנאמנות שני עדים היא גזה"כ לקבל דבריהם כאמת גמורה].
ושלא תתמה מכל מקום הא יצא דין שאינו מתאים למציאות, ע"ז הביא את ענין השגחת ה'.

ומה יעשה החזו"א בשני שבילים שודאי יוצא תקלה [ואפילו כהן א' יכול לאכול את ב' כיכרות התרומה שנגעו שניהם למל"מ פי"ט מהל' שאר אה"ט], ברור שהגיע החזו"א להסביר את עצם הדין למה עצרנו את הגלגל כך ולא כך, שזה באמת שאלה גדולה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סברא מטא הלכתית מעניינת בחזו"א

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אפריל 23, 2014 12:23 pm

למיטב זכרוני עסק בשאלה זו הרב משה הלוי בארי בספרו על חזקות

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: סברא מטא הלכתית מעניינת בחזו"א

הודעהעל ידי סגן אלוף » ד' אפריל 23, 2014 12:25 pm

בברכה המשולשת כתב:למיטב זכרוני עסק בשאלה זו הרב משה הלוי בארי בספרו על חזקות

באיזו שאלה ?

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: סברא מטא הלכתית מעניינת בחזו"א

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ד' אפריל 23, 2014 12:29 pm

לכא' קשור החזו"א הנ"ל גם לרמב"ן עה"ת בהסבר דין "כאשר עשה" בעדים זוממין

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: סברא מטא הלכתית מעניינת בחזו"א

הודעהעל ידי סגן אלוף » ד' אפריל 23, 2014 12:39 pm

גאולה בקרוב כתב:לכא' קשור החזו"א הנ"ל גם לרמב"ן עה"ת בהסבר דין "כאשר עשה" בעדים זוממין

ישנם כמה חילוקים
א- שם הוא ענין של טעמי המצוות
ב - שם הוא הוכחה לשעבר שאם הצליח להורגו כמובן שהגיע לו הדבר, אבל כאן הוא להבא.
ג - שם הוא ענין של שכר ועונש שלא יתכן שאדם יזיק לחברו בלא שמגיע לו, אבל כאן אדרבה מי יימר שצדיק הוא ואין הקב"ה מכשילו בפגם איסור

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: סברא מטא הלכתית מעניינת בחזו"א

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ד' אפריל 23, 2014 12:42 pm

סגן אלוף כתב:
מה שנכון נכון כתב:לא כתב החזו"א שלכן מותר, אלא שאין אנו אחראים לדעת האמת ועלינו לנהוג לפי משפטי העדות בלבד. [וכן איתא ברמב"ם שנאמנות שני עדים היא גזה"כ לקבל דבריהם כאמת גמורה].
ושלא תתמה מכל מקום הא יצא דין שאינו מתאים למציאות, ע"ז הביא את ענין השגחת ה'.

ומה יעשה החזו"א בשני שבילים שודאי יוצא תקלה [ואפילו כהן א' יכול לאכול את ב' כיכרות התרומה שנגעו שניהם למל"מ פי"ט מהל' שאר אה"ט], ברור שהגיע החזו"א להסביר את עצם הדין למה עצרנו את הגלגל כך ולא כך, שזה באמת שאלה גדולה.

לענ"ד אינו דומה לב' שבילים דהתם הסתירה נובעת משתי שאלות שונות ולכן שרי כי דנים על כל מקרה לגופו משא"כ כאן הסתירה היא פנימית באותו מעשה עצמו, ופשוט.

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: סברא מטא הלכתית מעניינת בחזו"א

הודעהעל ידי סגן אלוף » ד' אפריל 23, 2014 12:50 pm

חשבונות רבים כתב:
סגן אלוף כתב:
מה שנכון נכון כתב:לא כתב החזו"א שלכן מותר, אלא שאין אנו אחראים לדעת האמת ועלינו לנהוג לפי משפטי העדות בלבד. [וכן איתא ברמב"ם שנאמנות שני עדים היא גזה"כ לקבל דבריהם כאמת גמורה].
ושלא תתמה מכל מקום הא יצא דין שאינו מתאים למציאות, ע"ז הביא את ענין השגחת ה'.

ומה יעשה החזו"א בשני שבילים שודאי יוצא תקלה [ואפילו כהן א' יכול לאכול את ב' כיכרות התרומה שנגעו שניהם למל"מ פי"ט מהל' שאר אה"ט], ברור שהגיע החזו"א להסביר את עצם הדין למה עצרנו את הגלגל כך ולא כך, שזה באמת שאלה גדולה.

לענ"ד אינו דומה לב' שבילים דהתם הסתירה נובעת משתי שאלות שונות ולכן שרי כי דנים על כל מקרה לגופו משא"כ כאן הסתירה היא פנימית באותו מעשה עצמו, ופשוט.

הוא אשר אמרתי שהשאלה לא היתה אולי יצא דין שאינו מתאים למציאות כי הרי אנו נהגנו כפי הדין, השאלה היתה איך אנחנו הולכים עם "ראש בקיר" ומבטלים עדות כיון שאם יהיה לה תקומה היא תתבטל.

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: סברא מטא הלכתית מעניינת בחזו"א

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ד' אפריל 23, 2014 12:56 pm

סגן אלוף כתב:הוא אשר אמרתי וכו'
לפענ"ד ההסבר כמ"ש מה שנכון

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: סברא מטא הלכתית מעניינת בחזו"א

הודעהעל ידי סגן אלוף » ד' אפריל 23, 2014 1:02 pm

דהיינו....

בברכה המשולשת
הודעות: 14277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סברא מטא הלכתית מעניינת בחזו"א

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אפריל 23, 2014 1:54 pm

סגן אלוף כתב:
בברכה המשולשת כתב:למיטב זכרוני עסק בשאלה זו הרב משה הלוי בארי בספרו על חזקות

באיזו שאלה ?


בדין כמכונן מציאות

ידידיה
הודעות: 1235
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: סברא מטא הלכתית מעניינת בחזו"א

הודעהעל ידי ידידיה » ד' אפריל 23, 2014 4:01 pm

חכמה בגויים:
"בית המשפט הגבוה לצדק (הבג"ץ) הוא בית משפט גבוה למשפט – לא לצדק"
----- ה"נשיא" אהרן ברק 20.06.2006

אלו בתמצות דברי החזו"א, (להבדיל אלף אלפי הבדלות בין האישים, ובין מערכת האמת למערכת השקר)

הקב"ה ברא עולם שאי אפשר לקבוע בו כללים משפטיים שיעשו צדק, וכי הדיין נביא הוא לידע פרטי הנדון שבעלי הדין מכחשים בו זה את זה?

אלא שהצור תמים פעלו אשר מנהיג עולמו בהשגחה על כל פרט ופרט ואין עול, ודאי יעשה צדק לפי עומק מחשבתו, ועלינו לא מוטל אלא לדון כפי אשר ציוונו בתורתו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 578 אורחים