מאיר סובל כתב:ודאי בנידון של ספק אמיתי, או מחלוקת ברורה בפוסקים, בדאורייתא הלך אחר המחמיר.
אבל במקום שהגרשז"א מיקל, למשל, אין זה אלא שאלה בצורת ההכרעה למעשה ולא ספק בעצם.
הרי הגרשז"א אף הוא שקל בשיקוליו את ספק דאורייתא לחומרא ואת הלך אחר המחמיר, ובכל זאת אחר השיקול הזה יצא לו קולא!
אין זה מכריח שחייבים להקל, אבל זה כבר לא ספק עצמותי, ולא מחלוקת תנאים או אמוראים או פוסקים.
אוצר החכמה כתב:הפשט השוט הוא ששם מדובר ככששאל אותם.
ובזה מתיישבת הסתירה בין זה לבין דעביד כמר עביד על ב"ש וב"ה.
ברזילי כתב:אוצר החכמה כתב:הפשט השוט הוא ששם מדובר ככששאל אותם.
ובזה מתיישבת הסתירה בין זה לבין דעביד כמר עביד על ב"ש וב"ה.
כן ניתן להבין את לשון הברייתא בע"ז, אבל הראשונים צטטו את הכלל גם באופן שלא שאל אותם (למשל רמב"ם ממרים), והרמב"ן-רשב"א-ריטב"א שהקשו מכלל זה על הרוצה לעשות כב"ש עושה גם הם לא הבינו כמוך, אלא תרצו באופנים אחרים
אוצר החכמה כתב:אם כך מה אתם מיישבים על שאלת פותח הנושא?
ותשובת הרב בברכה משולשת לא הבנתי, דעדיין יודע המוץ מקיל אבל הגריש"א מחמיר ובשל תורה צריך לילך אחר המחמיר.
סגן אלוף כתב:אוצר החכמה כתב:אם כך מה אתם מיישבים על שאלת פותח הנושא?
ותשובת הרב בברכה משולשת לא הבנתי, דעדיין יודע המוץ מקיל אבל הגריש"א מחמיר ובשל תורה צריך לילך אחר המחמיר.
קושייתך על הרב בברכה לא הבנתי, זו היא כח הוראת חכם על חתיכה מסוימת להנהיג בה את סברתו, ולעיתים בטעות בשיקול הדעת אפילו בהתיר אסור להגריש"א לבוא ולאסור.
ברזילי כתב:מאיר סובל כתב:ודאי בנידון של ספק אמיתי, או מחלוקת ברורה בפוסקים, בדאורייתא הלך אחר המחמיר.
אבל במקום שהגרשז"א מיקל, למשל, אין זה אלא שאלה בצורת ההכרעה למעשה ולא ספק בעצם.
הרי הגרשז"א אף הוא שקל בשיקוליו את ספק דאורייתא לחומרא ואת הלך אחר המחמיר, ובכל זאת אחר השיקול הזה יצא לו קולא!
אין זה מכריח שחייבים להקל, אבל זה כבר לא ספק עצמותי, ולא מחלוקת תנאים או אמוראים או פוסקים.
לא הבנתי, התנאים האמוראים והפוסקים לא שקללו בפסיקתם את היות הענין דאורייתא?
ברזילי כתב:אוצר החכמה כתב:הפשט השוט הוא ששם מדובר ככששאל אותם.
ובזה מתיישבת הסתירה בין זה לבין דעביד כמר עביד על ב"ש וב"ה.
כן ניתן להבין את לשון הברייתא בע"ז, אבל הראשונים צטטו את הכלל גם באופן שלא שאל אותם (למשל רמב"ם ממרים), והרמב"ן-רשב"א-ריטב"א שהקשו מכלל זה על הרוצה לעשות כב"ש עושה גם הם לא הבינו כמוך, אלא תרצו באופנים אחרים
סגן אלוף כתב:ישנם בזה ב' חלקים שאינם בהכרח תלויים זב"ז
א' האיסור לעקור את הוראת החכם שזהו דוקא בחתיכה המסוימת אבל אין כח ביד החכם להחיל את הוראותיו על העתיד
ב- אבל ההסתמכות היא לעולם כאשר שמע מפיו של חכם וקיבל הוראותיו על ענין זה
וכמדומה שהגרמ"פ באג"מ החדשים מאריך בזה, אחפש ואעלה בס"ד
חשבונות רבים כתב:הדין דבדאורייתא הלך אחר המחמיר הוא גם אם המחמיר סובר כן מספק? נ"ל שעל הרוב אלו הן המחלוקות שבין רבני זמנינו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 89 אורחים