והחלק המדמה - הוא הכח אשר יזכור רישומי המוחשים אחר העלמם מקרבת החושים אשר השיגום, וירכיב קצתם עם קצתם, ויפריד קצתם מקצתם. ולפיכך ירכיב זה הכח מן הדברים אשר השיגם - דברים שלא השיגם כלל, ואי אפשר להשיגם, כמו שידמה האדם ספינת ברזל רצה באויר, ואדם שראשו בשמים ורגליו בארץ, וחיה בעלת אלף עינים, על דרך משל, והרבה מאלו הנמנעות, ירכיבם הכח המדמה וימציאם בדמיון.
לייבעדיג יענקל כתב:שמעתי רעיון מעניין בשם הגה"ח ר' נתן לוברט זצ"ל הממחיש את ההבדל בין חז"ל לבין רבותינו הראשונים שעמדו אחריהם. כשחז"ל מבקשים להביא דוגמא לדבר שאינו במציאות הם מתבטאים 'גמל הפורח באויר', ואכן דבר כזה לא היה ולא יהיה. אך הרמב"ם השתמש בביטוי 'ספינה הפורחת באויר', ודבר זה כן מתרחש במציאות, בדורות שלאחר הרמב"ם. (יתכן שהדברים מופיעים בשארית נתן. כעת לא מצאתי היכן כתב הרמב"ם כן, יבואו היודעים וישלימו את החסר.)
לייבעדיג יענקל כתב:יתכן שהדברים מופיעים בשארית נתן
רוצה לידע כתב:לייבעדיג יענקל כתב:שמעתי רעיון מעניין בשם הגה"ח ר' נתן לוברט זצ"ל הממחיש את ההבדל בין חז"ל לבין רבותינו הראשונים שעמדו אחריהם. כשחז"ל מבקשים להביא דוגמא לדבר שאינו במציאות הם מתבטאים 'גמל הפורח באויר', ואכן דבר כזה לא היה ולא יהיה. אך הרמב"ם השתמש בביטוי 'ספינה הפורחת באויר', ודבר זה כן מתרחש במציאות, בדורות שלאחר הרמב"ם. (יתכן שהדברים מופיעים בשארית נתן. כעת לא מצאתי היכן כתב הרמב"ם כן, יבואו היודעים וישלימו את החסר.)
גם אצל חז''ל מופיע מגדל הפורח באוויר (אצל דואג ואחיתופל)
לייבעדיג יענקל כתב:שמעתי רעיון מעניין בשם הגה"ח ר' נתן לוברט זצ"ל הממחיש את ההבדל בין חז"ל לבין רבותינו הראשונים שעמדו אחריהם. כשחז"ל מבקשים להביא דוגמא לדבר שאינו במציאות הם מתבטאים 'גמל הפורח באויר', ואכן דבר כזה לא היה ולא יהיה. אך הרמב"ם השתמש בביטוי 'ספינה הפורחת באויר', ודבר זה כן מתרחש במציאות, בדורות שלאחר הרמב"ם. (יתכן שהדברים מופיעים בשארית נתן. כעת לא מצאתי היכן כתב הרמב"ם כן, יבואו היודעים וישלימו את החסר.)
בברכה המשולשת כתב:כמדומני שהדברים גם קשורים למה שכתב מרנא המהר"ל בתפארת ישראל ובדרוש על התורה והמצוות לגבי דרכי הפסיקה (לעומת שיטת הר"י מיגא"ש)
ובהרחבה בדברי אחי המהר"ל רבינו חיים ב"ר בצלאל בהקדמה לספרו מים חיים
בברכה המשולשת כתב:המהר"ל ואחיו רבי חיים כתבו שעדיף שפוסק יפסוק מתוך עיונו בש"ס ויטעה מאשר שיפסוק מתוך ספרי פסקים ויפסוק נכון. בתשובת הר"י מגאש נאמר להפך
(אך יש לעיין בכל דבריהם הקדושים
ברזילי כתב:אולי הכוונה לזה (נתיב התורה סוף פ' ט"ו)
בברכה המשולשת כתב:ויעוין בהערות במהדורת מ"י שם שהביאו את דברי ספר ארץ צבי ח"א סוף סימן ג שביאר דברי מרנא המהר"ל
רוצה לידע כתב:כידוע כל המהפכה שחלל. החזו''א בענין הקו התאריך היה לוודאי שא''א שהבעה''. (והכוזרי) טעו. במדע העולם
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 195 אורחים