מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"מגבת עד אנטיפרס" "רבותינו שבדרום" יש משמעות למקום?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ידידיה
הודעות: 1234
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

"מגבת עד אנטיפרס" "רבותינו שבדרום" יש משמעות למקום?

הודעהעל ידי ידידיה » ד' מאי 14, 2014 12:02 pm

תלמוד בבלי מסכת יבמות דף סב עמוד ב

שנים עשר אלף זוגים תלמידים היו לו לרבי עקיבא מגבת עד אנטיפרס וכולן מתו בפרק אחד מפני שלא נהגו כבוד זה לזה והיה העולם שמם עד שבא ר"ע אצל רבותינו שבדרום ושנאה להם ר"מ ור' יהודה ור' יוסי ורבי שמעון ורבי אלעזר בן שמוע והם הם העמידו תורה אותה שעה

מה שנכון נכון
הודעות: 11738
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: "מגבת עד אנטיפרס" "רבותינו שבדרום" יש משמעות למקום?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מאי 14, 2014 12:07 pm

תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף צד עמוד ב
נעץ חרב על פתח בית המדרש ואמר כל מי שאינו עוסק בתורה ידקר בחרב זו, בדקו מדן ועד באר שבע ולא מצאו עם הארץ, מגבת ועד אנטיפרס ולא מצאו תינוק ותינוקת, איש ואשה, שלא היו בקיאין בהלכות טומאה וטהרה.

ילקוט שמעוני שיר השירים רמז תתקפה
אבל משנבנה א"ר יוחנן מגבת ועד אנטיפרס ששים רבוא עיירות והיתה כל אחת מוציאה כיוצאי מצרים חוץ משלש עיירות שהיו מוציאות כפלים כיוצאי מצרים.

איכה רבה (בובר) פרשה ב
א"ר יוחנן מגבת ועד אנטיפרס ששים רבוא עיירות, ואין לך עיר קטן בהם יותר מבית שמש, וכתיב ויך באנשי בית שמש כי ראו בארון ה' ויך בעם שבעים [איש חמשים] אלף איש

מה שנכון נכון
הודעות: 11738
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: "מגבת עד אנטיפרס" "רבותינו שבדרום" יש משמעות למקום?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מאי 14, 2014 12:19 pm

תלמוד בבלי מסכת עירובין דף סה עמוד ב
אמר להן ריש לקיש: נשכור, ולכשנגיע אצל רבותינו שבדרום נשאל להן.

פסיקתא דרב כהנא (מנדלבוים) נספחים ב - פרשה אחרת
א"ר אבא בר כהנא רבותינו שבדרום אחד מהם אומר סגור כל החתמות הניצררים. וחבירו אומר סגור כל החותמות המצררים.

תלמוד בבלי מסכת סוטה דף כה עמוד א

דאמר ר' יאשיה, שלשה דברים סח לי זעירא מאנשי ירושלים: בעל שמחל על קינויו - קינויו מחול, וזקן ממרא שרצו בית דין למחול לו - מוחלין לו, ובן סורר ומורה שרצו אביו ואמו למחול לו - מוחלין לו; וכשבאתי אצל חבירי שבדרום, על שנים הודו לי ועל זקן ממרא לא הודו לי, שלא ירבו מחלוקת בישראל.
בהגהות מיימוניות הלכות ממרים פרק ג הנוסח וכשבאתי אצל רבותינו שבדרום.

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: "מגבת עד אנטיפרס" "רבותינו שבדרום" יש משמעות למקום?

הודעהעל ידי סגן אלוף » ד' מאי 14, 2014 7:37 pm

ודרום כאן הכוונה לאזור יהודה ולאפוקי מהגליל שהיה מלא תורה לאחר מלחמת ביתר
אכן דרום דכאן - יהודה בן דורתאי פירש הוא ודורתאי בנו והלך וישב לו בדרום אמר אם יבוא אליהו ויאמר להם לישראל מפני מה לא חגגתם חגיגה בשבת מה הן אומרים לו תמהני על שני גדולי הדור שמעיה ואבטליון שהן חכמים גדולים ודרשנין גדולים ולא אמרו להן לישראל חגיגה דוחה את השבת [פסחים ע' ב'] הכוונה דרום לירושלים כמובן, וכן ר' ישמעאל שהיה קרוב לארץ אדום כתובות ס"ד ב'.

ידידיה
הודעות: 1234
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: "מגבת עד אנטיפרס" "רבותינו שבדרום" יש משמעות למקום?

הודעהעל ידי ידידיה » ד' מאי 14, 2014 8:44 pm

סגן אלוף כתב:ודרום כאן הכוונה לאזור יהודה ולאפוקי מהגליל שהיה מלא תורה לאחר מלחמת ביתר
אכן דרום דכאן - יהודה בן דורתאי פירש הוא ודורתאי בנו והלך וישב לו בדרום אמר אם יבוא אליהו ויאמר להם לישראל מפני מה לא חגגתם חגיגה בשבת מה הן אומרים לו תמהני על שני גדולי הדור שמעיה ואבטליון שהן חכמים גדולים ודרשנין גדולים ולא אמרו להן לישראל חגיגה דוחה את השבת [פסחים ע' ב'] הכוונה דרום לירושלים כמובן, וכן ר' ישמעאל שהיה קרוב לארץ אדום כתובות ס"ד ב'.


הדרום הנ"ל הינו מחוץ לגבול "מגבת ועד אנטיפרס"?

בברכה המשולשת
הודעות: 14201
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: "מגבת עד אנטיפרס" "רבותינו שבדרום" יש משמעות למקום?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 14, 2014 9:47 pm

ראיתי פעם שדרום זה לוד

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: "מגבת עד אנטיפרס" "רבותינו שבדרום" יש משמעות למקום?

הודעהעל ידי סגן אלוף » ו' מאי 16, 2014 6:59 am

בברכה המשולשת כתב:ראיתי פעם שדרום זה לוד

?
קודם ימי בר כוזיבא באמת היה מושב יהודי גדול בלוד ור"א היה רבנותו שם, ושם בעליית בית נתזה שבלוד נחלקו לגבי גזירת שמד - אנדריינוס אם יהרג ואל יעבור, אבל מ"מ לוד היא עיר צפונית יחסית במדינת יהודה הדרומית
נערך לאחרונה על ידי סגן אלוף ב ו' מאי 16, 2014 6:59 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: "מגבת עד אנטיפרס" "רבותינו שבדרום" יש משמעות למקום?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' מאי 16, 2014 7:09 am

אם מדברים על לוד. מה הפירוש במשנה גיטין ב א מכפר לודים ללוד חו"ל באמצע א"י?

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: "מגבת עד אנטיפרס" "רבותינו שבדרום" יש משמעות למקום?

הודעהעל ידי סגן אלוף » ו' מאי 16, 2014 7:34 am

אוצר החכמה כתב:אם מדברים על לוד. מה הפירוש במשנה גיטין ב א מכפר לודים ללוד חו"ל באמצע א"י?

כמדומה שהוא בכלל רצועת ארץ הכותיים שמפסקת בין יהודה לגליל

ידידיה
הודעות: 1234
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: "מגבת עד אנטיפרס" "רבותינו שבדרום" יש משמעות למקום?

הודעהעל ידי ידידיה » א' אפריל 19, 2015 2:22 am

ועדיין אני בצריך עיון...


האם רבותנו שבדרום היו מחוץ לגבולות גבת-אנטריפס


ובעיקר, מה משמעות המקומות לגוף העניין

וכידוע ל'מפסח ועד עצרת" מקובל בהחלט לתת משמעות ואין זה סתם סיפור דברים...

וירטואלי
הודעות: 253
הצטרף: ד' ינואר 14, 2015 9:23 pm

Re: "מגבת עד אנטיפרס" "רבותינו שבדרום" יש משמעות למקום?

הודעהעל ידי וירטואלי » א' אפריל 19, 2015 2:42 am

בברכה המשולשת כתב:ראיתי פעם שדרום זה לוד

ר' שמלאי אתא לקמיה דרבי יוחנן א"ל ניתני לי מר ספר יוחסין א"ל מהיכן את א"ל מלוד והיכן מותבך בנהרדעא [בבלי פסחים סב ב]
רבי שמלאי אתא גבי רבי יונתן אמר ליה אלפן אגדה אמר ליה מסורת בידי מאבותי שלא ללמד אגדה לא לבבלי ולא לדרומי שהן גסי רוח ומעוטי תורה ואתה נהרדעי ודר בדרום [ירושלמי פסחים פ"ה ה"ג].

אכן לכאורה עדיין כל יהודה במשמע, וצ"ע.

סמל אישי של המשתמש
בוצינא
הודעות: 433
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 1:31 am

Re: "מגבת עד אנטיפרס" "רבותינו שבדרום" יש משמעות למקום?

הודעהעל ידי בוצינא » א' אפריל 19, 2015 4:00 am

לפי הזוהר במדבר (קכ.) נראה שהכוונה ששורש נשמתם בצד דרום של הגן עדן.

וירטואלי
הודעות: 253
הצטרף: ד' ינואר 14, 2015 9:23 pm

Re: "מגבת עד אנטיפרס" "רבותינו שבדרום" יש משמעות למקום?

הודעהעל ידי וירטואלי » א' אפריל 19, 2015 8:36 am

ידידיה כתב:ועדיין אני בצריך עיון...


האם רבותנו שבדרום היו מחוץ לגבולות גבת-אנטריפס

אנטיפרס היא בגבול יהודה וגליל כמבואר בגיטין עו א
ואילו גבת לא נודע מקומה בתלמוד, ומקובל שהיא באזור ציפורי - קיבוץ גבת.
וראה כאן שהיתה אנטיפרס גם בגליל http://www.tevuot.org/aretz/3c.html

ויש להעיר [ולא ידעתי למה לא הזכירו התבוה"א] דבשאר מקומות גבת ואנטיפרס הם תחומי כלל עיקר הישוב באר"י, ראה לדוגמא סנהדרין צד ב בדקו מדן ועד באר שבע ולא מצאו עם הארץ מגבת ועד אנטיפרס ולא מצאו תינוק ותינוקת איש ואשה שלא היו בקיאין בהלכות טומאה וטהרה והרי חזקיהו מלך יהודה היה, וצ"ע.

יורה_דעות
הודעות: 433
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 5:41 pm

Re: "מגבת עד אנטיפרס" "רבותינו שבדרום" יש משמעות למקום?

הודעהעל ידי יורה_דעות » א' אפריל 19, 2015 9:17 am

לענ"ד גבת הוא גבול המדבר עם יהודה בדרום, עי' קדושין נז: שלא יעמוד בגבת ויזרקנה למדבר. ואולי הוא גובה ההרים היורדים מדרום ירושלים, ומקור השם הוא מחמת העמק הגדול שנוצר, כמו גוב האריות, ואולי באיזור זה או מערבית לו היתה המלחמה 'בגוב עם פלשתים' ש"ב כא', וכן מצאנו גבתון אשר לפלשתים מ"א טו' כז', והיא מערי הלויים בנחלת דן, יהושע כא' כג'.
ועכ"פ לא יתכן שהיא בצפון, כיון שגבת ואנטיפטרוס הם שני גבולות ממלכת יהודה.

יורה_דעות
הודעות: 433
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 5:41 pm

Re: "מגבת עד אנטיפרס" "רבותינו שבדרום" יש משמעות למקום?

הודעהעל ידי יורה_דעות » א' אפריל 19, 2015 9:19 am

ודברי תבואות הארץ על אנטיפטרוס בגליל תמוהין ואין להם יסוד.

וירטואלי
הודעות: 253
הצטרף: ד' ינואר 14, 2015 9:23 pm

Re: "מגבת עד אנטיפרס" "רבותינו שבדרום" יש משמעות למקום?

הודעהעל ידי וירטואלי » א' אפריל 19, 2015 9:27 am

אכן הצדק עם כת"ר, אולם יפרנס מר מדרש רות רבה א"ר יוחנן מגבת ועד אנטיפרס ששים רבוא עיירות הן ואין לך עיירות מקולקלות מהן מבית אל ויריחו יריחו על שאררה יהושע בית אל על שהיו עגלים של ירבעם עומדים שם, ובית אל הרי לא היתה בתחום יהודה בזמן העגלים, ואם גבת ועד אנטיפרס פירושו יהודה כיצד באה בית אל לשם, וצל"ע ?

יורה_דעות
הודעות: 433
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 5:41 pm

Re: "מגבת עד אנטיפרס" "רבותינו שבדרום" יש משמעות למקום?

הודעהעל ידי יורה_דעות » א' אפריל 19, 2015 10:54 am

נלע"ד שהגירסה בשהש"ר ד' א' ובילקוט קהלת תתקסח "ואין לך מקוללות מכולן כבית אל ויריחו", היא הנכונה, והכוונה שביהודה היו ששים רבוא עיירות מכל הסוגים טובות ורעות, אבל אף אחת לא הגיעה לקללתן של בית אל ויריחו שמקוללות עוד יותר. ואין הכוונה שבית אל ויריחו היו ג"כ ביהודה.

ידידיה
הודעות: 1234
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: "מגבת עד אנטיפרס" "רבותינו שבדרום" יש משמעות למקום?

הודעהעל ידי ידידיה » א' אפריל 19, 2015 11:23 pm

וכשאמרו רבותינו שבדרום
היינו מחוץ לגבולות גבת עד אנטריפס?

אולי דווקא אם נבין את המדרש הנ" ל כפשוטו
נקבל פשט .

יורה_דעות
הודעות: 433
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 5:41 pm

Re: "מגבת עד אנטיפרס" "רבותינו שבדרום" יש משמעות למקום?

הודעהעל ידי יורה_דעות » ב' אפריל 20, 2015 2:29 pm

לא בהכרח שהיו מדרום לגבת, אבל כלפי 24,000 התלמידים שהיו מכל יהודה, צויינו התלמידים האלו שהיו בדרום, לימודו של ר"ע את התלמידים האלו היה לפני מרד בר כוזבא, וידוע שלפני המרד עיקר הישוב היהודי היה בדרום יהודה באיזור בית גוברין, חזן, וכו'. ובתקופת המרד או אף לפניה ירדו רבותינו שבדרום לצפון הארץ.

לבי במערב
הודעות: 9296
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: "מגבת עד אנטיפרס" "רבותינו שבדרום" יש משמעות למקום?

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' אפריל 24, 2020 1:05 am

וירטואלי כתב: . . והרי חזקיהו מלך יהודה היה, וצ"ע.
הרי באותה עת כבר בטלה מלכות ישראל, ומן הסתם - השרידים הנותרים היו אף הם תחת ממשלת יהודה, וא"ש.

בערקע חייט
הודעות: 130
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:42 am

Re: "מגבת עד אנטיפרס" "רבותינו שבדרום" יש משמעות למקום?

הודעהעל ידי בערקע חייט » ג' ינואר 26, 2021 11:52 pm

לבי במערב כתב:
וירטואלי כתב: . . והרי חזקיהו מלך יהודה היה, וצ"ע.
הרי באותה עת כבר בטלה מלכות ישראל, ומן הסתם - השרידים הנותרים היו אף הם תחת ממשלת יהודה, וא"ש.

אם כן "מגבת ועד אנטיפרס" מציין תחום הארץ כולה?

לפי זה מדוע שינתה הגמרא בלשונה לנקוט ברישא "מדן ועד באר שבע" ואחר כך "מגבת ועד אנטיפרס"? האם זה ליופי המליצה בעלמא?

זכורני שתחום זה מציין גבול ארץ יהודה, אבל שכחתי היכן ראיתי כן.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 259 אורחים