מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בקשת פשט בדברי רשב"ם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

בקשת פשט בדברי רשב"ם

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ו' מאי 16, 2014 10:30 am

רשב"ם מסכת פסחים דף קו עמוד ב:
נטל ידיו לא יקדש- אלא אחר יקדש והוא יצא ידי חובתו בשמיעה ושתיה , דאין כאן היסח הדעת מאחר שהוא עצמו אינו מברך, אבל הוא עצמו לא יקדש אם נטל ידיו כדי שיאכל על סמך נטילה דלפני קידוש, דקידוש מפסיק בין נטילה לאכילה והוי כהיסח הדעת.

מה כונתו במילה "ושתיה"?
האם: יוצא יד"ח מהמקדש, ואז צריך להדחק מדוע צריך להוציאו יד"ח בשתיה [בפשטות אין שליחות בזה, וגם א"צ להוציא יד"ח את השומעים מפני שהוא רק מפני כבוד הכוס שתישתה, ראה רש"י עירובין מ, ב ד"ה ליתביה לינוקא]
או שהוא בעצמו [מי שנטל] יכול לשתות ואין בכך היסח הדעת כיון שאינו מדבר?

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: בקשת פשט בדברי רשב"ם

הודעהעל ידי סגן אלוף » ו' מאי 16, 2014 10:34 am

ראה כאן
viewtopic.php?f=27&t=17613#p167917
ובזכרוני שמציינים להלכות ברכות לריטב"א שמבואר גם בדבריו דמהני שתיית המקדש לכל המסובין
וכן מבואר בענין לחם משנה שרק בעה"ב צריך לטעום ממנו

מה שנכון נכון
הודעות: 11761
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בקשת פשט בדברי רשב"ם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' מאי 16, 2014 11:08 am

בטור או"ח רעא הביא לשון הרשב"ם והשמיט תיבת ושתיה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 114 אורחים