מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם מותר לצאת לעבוד?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

האם מותר לצאת לעבוד?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » א' מאי 18, 2014 1:06 am

מאן דהוא כתב :

בשולחן ערוך הרב בהלכות תלמוד תורה פרק ג הסיק מכך הלכה למעשה שיש לקבוע את רוב שעות היום לתלמוד תורה, האם תוכל לעמוד בזה?
ז"ל השו"ע הרב שם:
וחייב הוא מן התורה לקבוע לו עת גדולה לתלמוד תורה בכל יום כמו חצי היום לפחות מלבד לימוד הלילה ולא יעסוק במלאכה כל היום או רובו שנאמר ודברת בם והלא כבר נאמר ושננתם ומה תלמוד לומר ודברת בם שלא יהא כל דיבורך אלא בם כלומר שתעשם עיקר ולא טפלה ועל כן חייב לעשות תורתו קבע ומלאכתו עראי.
וכשיעשה כן יוכל גם כן לבא עכ"פ לידי ידיעת עיקר התורה שבעל פה כולה שהוא פירוש התרי"ג מצות כהלכותיהן בתנאיהן ודקדוקיהן ודקדוקי סופרים מה שאין כן העושה מלאכתו קבע ותורתו עראי לא יוכל לבא לעולם לידי ידיעת התורה שבעל פה כולה כי במשך ואורך הזמן יותר מדאי ישכח הראשונות ולא תועיל לו החזרה שחזר עליה כל כך כמו שחזר העושה תורתו קבע ואם יחזור עליהן הרבה יותר מדאי לא יהיה לו זמן כל כך ללמוד ולהוסיף עוד הרבה בלימודו ולחזור עליו כראוי,
ועוד כי להעמיד גירסתו ולימוד התורה שבעל פה כולה שלא תשתכח ממנו אין הדבר תלוי בחזרה לבדה שיחזור פעמים רבות מאד אלא גם בעזרת ה' וישועתו כי יש יגע מאד לחזור על לימודו פעמים אין מספר ואף על פי כן משכח בזמן קרוב כי הוא שכחן גדול בטבעו ותולדתו ואין הקדוש ברוך הוא עוזר לזה שעושה מלאכתו קבע ותורתו עראי אלא למי שעושה תורתו קבע ומלאכתו עראי ומשליך יהבו על ה' כי אין מעצור לה' להושיע ברב או במעט עסק ומלאכה וכך אמרו חכמים דורות הראשונים עשו תורתם קבע ומלאכתם עראי זה וזה נתקיים בידם ודורות האחרונים שעשו תורתם עראי ומלאכתם קבע זה וזה לא נתקיים בידם.
האם בדורנו יכול אי מי לעמוד בדרישה זו? ללמוד רוב שעות היום? ומי יכול לדבר על "שעות הלילה" בהם העמל לפרנסתו בן זמננו ממוטט פיסית ונפשית ואין בכוחו אלא מעט לימוד דף היומי וגם זאת בתקוה שלא ירדם בשעת לימודו...
מלבד חיוב זה לעשות מלאכתו ארעי ["כדי חייו" - עי' רמב"ם פ"ג מת"ת ורמ"א יו"ד רמו] למד הנפש החיים שגם רבי ישמעאל שהתיר לעסוק בדרך ארץ, אין הכונה לפרוש לגמרי מד"ת בזמן שעוסק בדרך ארץ, אלא שבמחשבתו עדיין מהרהר בדברי תורה.
וכך ביאר את לשונו של רבי ישמעאל "הנהג עמהן מדת דרך ארץ" דהיינו שגם בשעה שעוסק בדרך ארץ מ''מ במחשבתו יהרהר בדברי תורה, ואין רשות לאדם לעסוק בדרך ארץ, ולפרוש במחשבתו מדברי תורה.
ז"ל בשער א פרק ח:
הענין כי ודאי שאין דעת רבי ישמעאל שיהא הרשות נתונה לאדם לפרוש חס ושלום - אף זמן מועט מעסק התורה ולעסוק בפרנסה, ויהיה בטל אותו העת מעסק התורה לגמרי חס ושלום. אמנם רמזו רבי ישמעאל בלשונו הקדוש הנהג בהן מנהג דרך ארץ - רוצה לומר עמהן עם הדברי תורה, היינו שגם באותו העת ושעה מועטת שאתה עוסק בפרנסה כדי הצורך וההכרח לחיות נפש על כל פנים ברעיוני מחשבתך תהא מהרהר רק בדברי תורה.
ע"פ חידושו דהגר"ח ישנן ב' נפק"מ עצומות לחומרא, ראשית לדבריו לכאורה אין כל היתר לאדם לתפוס אומנות המצריכה מחשבה מרובה, שכן בהכרח היא מסירה את מחשבתו מלהרהר בד"ת.
ושנית אדם שיודע בעצמו שע''י העסק בדרך ארץ יפרוש במחשבתו מדברי תורה שוב אין לו היתר לעסוק בדרך ארץ. ומי יוכל להעיד בעצמו זכיתי לבי, ובשעת האומנות אוכל להרהר בדברי תורה, הרי דרגה זו מנותקת מאתנו לחלוטין!
יהיה מעניין מאד לצטט מה שכתב ר' ישראל איסר מפוניוועז תלמיד הגר"ח בספרו מנוחה וקדושה סוף שער התורה, שאחר שהביא את דברי הגר''ח הנ"ל כתב לבניו אודות עצמו בזה"ל:
דעו בני שכבר נכשלתי לפרש הגמרא כפשוטה, ופירשתי מקביעות לימוד התורה אחר שכבר נדבקתי בה היטב כדינה שני שנים רצופים (והייתי קודם עשרים אז), וזכיתי אז לנועם מתיקותיה, ואחר כלות השני שנים (שעל דעת זה יצאתי מביתי בתחילת מחשבתי) וחפשתי בגמרא ובכל הפוסקים ומצאתים פה אחד אומרים לעסוק בד"א עם התורה, וכתבו סתם, ואני לא הבנתי פירושם שדעתם גם כן כדעת הגר"ח, כי עדיין לא נדפס ס' נפש החיים.
ואילו ראיתיו בודאי הייתי שומע לו, והייתי זוכה להיות תלמיד חכם גדול וצדיק, אפס כאשר נלכדתי מתחילה ברשת היצה"ר שוב עיוור את עיני בחולי הסנוורים בלי לראות ולהשמר מזיופיו, שמלביש הכל בטלית של מצוה...אבל תחילת לכתי אחר עצתו הייתי אנוס ע"פ הדבור מגדולי ספרי הפוסקים...אולי יראה ה' בעניי וימשיך יוצאי חלצי לשמוע עצתי להם בספרי הלז בגליתי להם מקום טעותי להשמר ממנו ולבחור בדרך האמת.

א' האם צדקו דברי הנ"ל לאור דבריהם של הגר"ז והגר"ח?
ב' האם הגר"ז והגר"ח, יחידאה בסוגיא זו?

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: האם מותר לצאת לעבוד?

הודעהעל ידי סגן אלוף » א' מאי 18, 2014 7:16 am

גם זו לטובה כתב:מלבד חיוב זה לעשות מלאכתו ארעי ["כדי חייו" - עי' רמב"ם פ"ג מת"ת ורמ"א יו"ד רמו] למד הנפש החיים שגם רבי ישמעאל שהתיר לעסוק בדרך ארץ, אין הכונה לפרוש לגמרי מד"ת בזמן שעוסק בדרך ארץ, אלא שבמחשבתו עדיין מהרהר בדברי תורה.
וכך ביאר את לשונו של רבי ישמעאל "הנהג עמהן מדת דרך ארץ" דהיינו שגם בשעה שעוסק בדרך ארץ מ''מ במחשבתו יהרהר בדברי תורה, ואין רשות לאדם לעסוק בדרך ארץ, ולפרוש במחשבתו מדברי תורה.
ז"ל בשער א פרק ח:
הענין כי ודאי שאין דעת רבי ישמעאל שיהא הרשות נתונה לאדם לפרוש חס ושלום - אף זמן מועט מעסק התורה ולעסוק בפרנסה, ויהיה בטל אותו העת מעסק התורה לגמרי חס ושלום. אמנם רמזו רבי ישמעאל בלשונו הקדוש הנהג בהן מנהג דרך ארץ - רוצה לומר עמהן עם הדברי תורה, היינו שגם באותו העת ושעה מועטת שאתה עוסק בפרנסה כדי הצורך וההכרח לחיות נפש על כל פנים ברעיוני מחשבתך תהא מהרהר רק בדברי תורה.
ע"פ חידושו דהגר"ח ישנן ב' נפק"מ עצומות לחומרא, ראשית לדבריו לכאורה אין כל היתר לאדם לתפוס אומנות המצריכה מחשבה מרובה, שכן בהכרח היא מסירה את מחשבתו מלהרהר בד"ת.
ושנית אדם שיודע בעצמו שע''י העסק בדרך ארץ יפרוש במחשבתו מדברי תורה שוב אין לו היתר לעסוק בדרך ארץ. ומי יוכל להעיד בעצמו זכיתי לבי, ובשעת האומנות אוכל להרהר בדברי תורה, הרי דרגה זו מנותקת מאתנו לחלוטין!

אמנם בהגהה שם מבואר שמחלוקת ר"ש ור'ישמעאל היא כיצד ראויה להיות הנהגת הכלל בצורה הכי מושלמת שאז יחולו עליהם כל הברכות וזו עיקר כוונת הגר"ח.
זאת ועוד שעיקר כוונת דבריו היא על תלמיד חכם - וזהו עיקר דעתו שם שצורת ישראל המושלמת היא שכולם תלמידי חכמים, [וזו היא התפיסה הליטאית גם כיום ואכמ"ל] - ולכן כתב בהאי לישנא, אבל מי שבלא"ה אינו ת"ח ודאי ל"ש תנאי הנפה"ח כלפיו.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: האם מותר לצאת לעבוד?

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » א' מאי 18, 2014 7:36 am

שאלה קשה.
הגר"י הוטנר זצ"ל השאיר אצלו בכולל אברכים "עד החובות" (ספר זכרון מוריה לזכרו).

מדברי הגר"י אריאלי זצ"ל, בסוף ה"עינים למשפט" נדרים מהד' חדשה:
אם אמנם שלהשקיע עצמו בתורה ולהטיל את פרנסתו על הציבור אין זו הדרך האמיתית והנורמלית של התורה [עי' רמב"ם אבות פ"ד מ"ז], אבל כל זה בזמן נורמלי בשעה שעם ישראל שרויים על אדמתם איש תחת גפנו וכו', אבל בגלות המר הזה אנו רואים שמציאות קיום התורה הוא רק באופן זה, "ובני דוד כהנים" – ותלמיד חכם הוא ככהן שיש לו זכיות מיוחדות (עי' נדרים דף ס"ב ע"א).

..., והרבה הרבה יותר ממה שהוא מקבל הוא נותן ויתן בעתיד. (וכ"ש אם כל זה רק זמנית).

ובשעה ששאלת החיים מתחילה לנקר במוח, ומתעורר הרצון לפרוש מעסק התורה בשביל הפרנסה, מאד מאד צריכה קולא זו בדיקה, ...

וצריך אז לשקול לפניו על שתי כפי המאזניים, מצד אחד את העולם הנצחי, עולם התורה ולומדיה, קדושתם רוממותם וטהרתם, עדינות נפשם, שלוותם הפנימית ושמחתם הנצחית אשר בזה ובבא, ולעומתם עולם העובר הרגעי, החושך והזיהום של עוזבי התורה. אנו עמלים והם עמלים כו', היגיעה והעייפות התמידית והאין סופית עד הגיעם למנוחת עולם, בהלת הנפש וטמטום המוח, אי שביעות רצון ובכל יום כעס ומכאובים כו', כשישקול היטב בפלס שכלו את היש והחיוב מצד אחד ואת השלילה והאפס מצד שני, בטח יפעלו עליו אמיתת הדברים שלא יזוז ממקומו – טהרתו, וישים בה' מבטחו, וישוב אל תורתו ועבודתו בשקידה ואהבה עצומה בשמחה והודיה לה' על ששם חלקו מיושבי בית המדרש ולא שם חלקו בהם וכו'.

ואל יתעה עצמו כי הוא לא יגיע לעולם למדרגת השפלות של הצד השני, אל יאמין בעצמו, כי העולם הוא כה מושך ומשקר, והוא כרשת אשר לא ינצל כל נופל בה. שלמה המלך ע"ה שראה בחכמתו ובאספקלריא טהורה, את היקף כל העולם והבין בבירור את מהות עם ישראל וסגולתו עד שתיארו בשיר השירים קדש קדשים, הוא הניח ברכה לעולם ולכל הדורות כולם את "קהלת" בביטול העולם הזה בשבעה הבלים – במספר הרוב אין סוף ושיעור.

ואמנם ההשקפה צריכה להיות כל כך ברורה עד שלא יבוא לידי צורך בשאלות מעין אלו, אולם אם כבר בא לשאול את עצמו, כאשר בא לידי "ואם תאמר מה נאכל", אז צריכה הרפואה לבוא בהקדם טרם תתפשט המחלה וארס הספיקות יקנן בקרבו פנימה.

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: האם מותר לצאת לעבוד?

הודעהעל ידי סגן אלוף » א' מאי 18, 2014 7:56 am

וזהו עיקר דעתו שם שצורת ישראל המושלמת היא שכולם תלמידי חכמים, [וזו היא התפיסה הליטאית גם כיום ואכמ"ל]

מדברי הגר"י אריאלי זצ"ל, בסוף ה"עינים למשפט" נדרים מהד' חדשה:
אם אמנם שלהשקיע עצמו בתורה ולהטיל את פרנסתו על הציבור אין זו הדרך האמיתית והנורמלית של התורה [עי' רמב"ם אבות פ"ד מ"ז], אבל כל זה בזמן נורמלי בשעה שעם ישראל שרויים על אדמתם איש תחת גפנו וכו', אבל בגלות המר הזה אנו רואים שמציאות קיום התורה הוא רק באופן זה, "ובני דוד כהנים" – ותלמיד חכם הוא ככהן שיש לו זכיות מיוחדות (עי' נדרים דף ס"ב ע"א).

וידוע שהמנהג הרווח כיום [עכ"פ בציבור הליטאי] הוא מבחינת תרתי דסתרי וכעין חומרי שניהם בחומרא שיש בה קולא.
שהרי ישנם ב' תפיסות במצות תלמוד תורה וענין ת"ח
א] כחובה המוטלת על הכלל, ומתקיימת בכך שישנם הלומדים וישנם המספקים צרכיהם, וכחיי הקהילה היהודית של פעם שיש פרושים ויש בחורי ישיבה ובעה"ב מספקים את צרכיהם
ב] דעת הרמב"ם שהיא מצוה אישית המוטלת על כאו"א וכדבריו הידועים, ולכן אין טעם להשליך את עצמו על הציבור שאין זה מדרכי המצווה שאדם יהדר בנטילת לולב או תפילין ואחרים יממנו אותו.
ואילו כיום מקובל שכאו"א מחויב ללמוד ועל כל א' אפשרי להיות מוטל על הציבור ואפילו אינו ת"ח
והטעם משום 'עת לעשות להשם הפרו תורתך'

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: האם מותר לצאת לעבוד?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » א' מאי 18, 2014 11:03 am

סגן אלוף כתב:
גם זו לטובה כתב:מלבד חיוב זה לעשות מלאכתו ארעי ["כדי חייו" - עי' רמב"ם פ"ג מת"ת ורמ"א יו"ד רמו] למד הנפש החיים שגם רבי ישמעאל שהתיר לעסוק בדרך ארץ, אין הכונה לפרוש לגמרי מד"ת בזמן שעוסק בדרך ארץ, אלא שבמחשבתו עדיין מהרהר בדברי תורה.
וכך ביאר את לשונו של רבי ישמעאל "הנהג עמהן מדת דרך ארץ" דהיינו שגם בשעה שעוסק בדרך ארץ מ''מ במחשבתו יהרהר בדברי תורה, ואין רשות לאדם לעסוק בדרך ארץ, ולפרוש במחשבתו מדברי תורה.
ז"ל בשער א פרק ח:
הענין כי ודאי שאין דעת רבי ישמעאל שיהא הרשות נתונה לאדם לפרוש חס ושלום - אף זמן מועט מעסק התורה ולעסוק בפרנסה, ויהיה בטל אותו העת מעסק התורה לגמרי חס ושלום. אמנם רמזו רבי ישמעאל בלשונו הקדוש הנהג בהן מנהג דרך ארץ - רוצה לומר עמהן עם הדברי תורה, היינו שגם באותו העת ושעה מועטת שאתה עוסק בפרנסה כדי הצורך וההכרח לחיות נפש על כל פנים ברעיוני מחשבתך תהא מהרהר רק בדברי תורה.
ע"פ חידושו דהגר"ח ישנן ב' נפק"מ עצומות לחומרא, ראשית לדבריו לכאורה אין כל היתר לאדם לתפוס אומנות המצריכה מחשבה מרובה, שכן בהכרח היא מסירה את מחשבתו מלהרהר בד"ת.
ושנית אדם שיודע בעצמו שע''י העסק בדרך ארץ יפרוש במחשבתו מדברי תורה שוב אין לו היתר לעסוק בדרך ארץ. ומי יוכל להעיד בעצמו זכיתי לבי, ובשעת האומנות אוכל להרהר בדברי תורה, הרי דרגה זו מנותקת מאתנו לחלוטין!

אמנם בהגהה שם מבואר שמחלוקת ר"ש ור'ישמעאל היא כיצד ראויה להיות הנהגת הכלל בצורה הכי מושלמת שאז יחולו עליהם כל הברכות וזו עיקר כוונת הגר"ח.
זאת ועוד שעיקר כוונת דבריו היא על תלמיד חכם - וזהו עיקר דעתו שם שצורת ישראל המושלמת היא שכולם תלמידי חכמים, [וזו היא התפיסה הליטאית גם כיום ואכמ"ל] - ולכן כתב בהאי לישנא, אבל מי שבלא"ה אינו ת"ח ודאי ל"ש תנאי הנפה"ח כלפיו.


זה אינו, דלהדיא כתב שליכא רשות לפרוש מהתורה אף בזמן עסקו בפרנסה.

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: האם מותר לצאת לעבוד?

הודעהעל ידי סגן אלוף » א' מאי 18, 2014 3:16 pm

גם זו לטובה כתב:זה אינו, דלהדיא כתב שליכא רשות לפרוש מהתורה אף בזמן עסקו בפרנסה.

לא הבנתי מה ההשגה דדבריו מתפרשים שלת"ח באמת אין רשות להמנע מעסק התורה ולפרוש ממנה אפילו בכה"ג, ולזה באה אריכות דברי.
[ובעיקר הדברים אפשר דכוונת הגר"ח במי שיכול להשיג פרנסה שאינה מבטלת המחשבה מת"ת, דאי אינו יכול הרי לא גרע האי עסק מהיתר רחיצה והליכה במבואות מטונפות לצורך וי"ל]
ומ"מ יל"ע אם אין ד' הגר"ח האלו שלא כדברי ר' ישראל סלנטר על נח שהיה מתקן מנעלים ומייחד יחודים ודוק.

נתן
הודעות: 97
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 12:09 am

Re: האם מותר לצאת לעבוד?

הודעהעל ידי נתן » ד' אוקטובר 07, 2015 8:33 pm

חזור לעיקר השאלה: הנה בשו"ע הרב שם בקו"א מפורש דמותר לעבוד די מחסורו וגם כתב מפורש שדי מחסורו אין הכונה רק בצמצום שיחי' חיי צער ממש אלא בהרוחה רק לא להתעשר וגם כתב מפורש דכל שאינו יכול לעשות תורתו קבע ומלאכתו ארעי באופן שירויח די מחסורו מותר לעבוד יתר על זה ובתנאי שיקבע עיתים לתורה ביום ובלילה ובמקום דחוק סגי בק"ש שחרית וערבית ומרומז הוא גם בקיצור בפנים סוף הל' ד' (אם לא ממידת חסידות כמבו' בהל' ג' באריכות), וממילא דכהיום דא"א לעבוד רק שעות מועטות כדי להרויח די מחסורו (בלי חיי צער) אינו צריך רוב היום בתורה, ומ"מ אין היתר רק לשיעור מועט כיון שהרי אין מישהו שצריך לעבוד מעלות השחר עד צאת הכוכבים כדאיתא בקרא.
עוד כתב שם (פ"ג ה"ד) דכל זה במי שיכול להגיע לידי ידיעת התורה בשלימות (עי' שם הגדרתו בזה) אבל בשאינו יכול להגיע לזה מצד כשרונותיו יכול לעסוק בפרנסתו אפי' להתעשר ובלבד שיקבע עיתים לתורה כנ"ל וכן שיפרנס ת"ח כדין יששכר זבולון, וממילא דמתרי טעמי אין כל הקו' ק' כלל.
ובאמת איני יודע למה קבע השואל דכהיום אנו מתמוטטין פיסית ונפשית יותר מאי פעם.
ומ"מ עיין שם בשו"ע הרב דמי שאינו אלא קובע עתים חייב ללמוד הלכות הנוגעות למעשה ולא דף היומי אלא שמצאתי בערוך השולחן (יו"ד רמ"ו י"ז)שהביא דבריו אלו וסיים וז"ל אמנם ראינו כי אם כה נאמר להם לא ילמדו כלל כי רצונם רק ללמוד דף גמ' בכל יום ע"כ אין להניאם והלואי יעמדו בזה וכל ד"ת משיבת נפש ומביאה ליראת ד' טהורה עכ"ל.
ומש"כ בשם הנפש החיים איני יודע אבל אינו נראה שיהי' כן דעת רוב הפוסקים דהרי וודאי לא דעת השו"ע הרב דהרי מעולם לא היו יותר ברי הכי מכהיום ואולי מיירי בת"ח דייקא דגם השו"ע הרב מחמיר יותר אצלו.
ויותר יש לעורר את מה שכתב בשו"ע הרב ה' ו' דאין היתר אלא לצורך פרנסה ולא לעסוק בדברים אחרים וכ"ש שלא לדבר דברים בטלים עיי"ש באריכות חומר הענין בזה, ומקובל הוא על הרבה פוסקים (הגם כי בחלק מן הדברים יש חולקים).

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: האם מותר לצאת לעבוד?

הודעהעל ידי אמסטרדם » ד' אוקטובר 07, 2015 8:36 pm

[גם זו לטובה, אתה לא נח אף לרגע... יישר כחכם].


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 103 אורחים