מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בין שבת לשביעית

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2142
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

בין שבת לשביעית

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ו' מאי 23, 2014 11:47 am

כמדומני יש שמחלקים ב"לומדעס" בין שבת לשמיטה ששבת הוא מצווה על הגברא לשבות ובשמיטה יש מצווה על החצפא של ארץ ישראל שתשבות.
האם יש כזה חילוק בספרי הראשונים והאחרונים? ואיפה מצינו כן?

מה שנכון נכון
הודעות: 11810
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בין שבת לשביעית

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' מאי 23, 2014 11:54 am

ראה בתורי"ד ע"ז טו: שאוסר להשכיר שדהו לנכרי בשביעית לפי שהשביתה מוטלת על הארץ כשביתת בהמתו בשבת. וכ"כ הריטב"א ותוספות ר אלחנן שם. וכ"כ המנ"ח מצוות קיב ושכט. והמהרש"ל בב"מ צ ע"א. ומאידך ראה חזו"א שביעית יז,כה בדעת הרמב"ם ומבי"ט ב,סד ומהרי"ט ב,נב שהאיסור רק על האדם העובד. וע"ע בית יצחק יו"ד ח"ב קכא,ה. [מראה המקומות מספר אמרי יעקב].

מה שנכון נכון
הודעות: 11810
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בין שבת לשביעית

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מאי 27, 2014 12:05 am

וראה עוד כאן.
משנת יוסף א מא.PDF
(397.28 KiB) הורד 228 פעמים

משנת יוסף ג ה.PDF
(972.49 KiB) הורד 303 פעמים
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ב' יוני 30, 2014 12:22 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 799
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: בין שבת לשביעית

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ג' מאי 27, 2014 12:27 am

הרמב"ן והאברבנאל מפרשים, ששבת היא כנגד שביתת הקב"ה מכל מלאכה כשברא את הארץ, כשכנגד זה נצטונו שנשבות אף אנו, אולם השמיטה היא כנגד מה שעתידה הארץ לשבות באלף השבעי כשכנגד זה נצטונו שתשבות בשביעי לשנים.

איש.dot
הודעות: 428
הצטרף: ב' אוגוסט 05, 2013 1:39 am

Re: בין שבת לשביעית

הודעהעל ידי איש.dot » ג' מאי 27, 2014 12:49 am

ט"ס.
נערך לאחרונה על ידי איש.dot ב ה' מאי 29, 2014 11:58 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: בין שבת לשביעית

הודעהעל ידי היא שיחתי » ג' מאי 27, 2014 5:32 pm

מה שנכון נכון כתב:ראה בתורי"ד ע"ז טו: שאוסר להשכיר שדהו לנכרי בשביעית לפי שהשביתה מוטלת על הארץ כשביתת בהמתו בשבת. וכ"כ הריטב"א ותוספות ר אלחנן שם. וכ"כ המנ"ח מצוות קיב ושכט. והמהרש"ל בב"מ צ ע"א. ומאידך ראה חזו"א שביעית יז,כה בדעת הרמב"ם ומבי"ט ב,סד ומהרי"ט ב,נב שהאיסור רק על האדם העובד. וע"ע בית יצחק יו"ד ח"ב קכא,ה. [מראה המקומות מספר אמרי יעקב].

החזונישניקעס' פוסקים ללא היסוס שלומר לעכו"ם הוא דרבנן, ונראה לי שאף למעשה בכמה נפק"מ
האם יש להם על מה שיסמוכו?
או שבמקום פסק החזו"א לא מעניין אותם 'לנפנף' את התורי"ד רבינו אלחנן והריטב"א שהם ראשונים?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 304 אורחים