מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

על אמונת חב"ד

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
נדב
הודעות: 9
הצטרף: ב' פברואר 17, 2014 9:10 am

על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי נדב » ה' יוני 05, 2014 9:02 am

מה ההבדל בין הגמ' האומרת שקרא הקב"ה ליעקב אל לבין אמונת חב"ד?
מה ההבדל בין הגמ' האומרת אי בעו צדיקי ברו עלמא שנאמר עוונותיכם היו מבדילים ביניכם לבין אלהיכם לאמונת חב"ד?

תוכן
הודעות: 6274
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי תוכן » ה' יוני 05, 2014 12:26 pm

אשכול שנושאו חב"ד דינו לניעול. אבל עד שזה יקרה הנה לך תשובה. אחת הנקודות הקשות בתורת חב"ד היא, שעקב שלילת ההגשמה הטוטאלית של הגרש"ז שגרר בעקבותיו שלילת הצמצום כפשוטו, הגיעו חב"ד לדעה קיצונית ביותר, שאת שיאו הלוגי ביטא הרמ"ש כשהוא טען שהאדמו"ר הוא עצמות ומהות מלובש בגוף. יש הוגים רבים ביהדות שהיו סוברים שדברים אלו הם כפירה ממש. ועכשיו חזרה לשאלה שלך, דברי אגדה סובלים פירושים רבים, חלקם נכונים וחלקם שלא, כך שהאגדות שהבאת אין הם לא ראיה לשיטת חב"ד ולא פירכא על אף שיטה אחרת. השאלה המהותית היא, האם חב"ד צודקים או שלא. אם הם לא צודקים אז יש כאן בעיה חמורה ביותר.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי המעיין » ה' יוני 05, 2014 12:51 pm

אין לי היכרות בכלל עם העניינים אבל איך משלילת ההגשמה הטוטאלית מגיעים להגשמה טוטאלית?

ומה אתה מתכוון כשאתה אומר השאלה היא אם חב"ד צודקים יש לך צד שאדם הוא עצמות הבורא?

תוכן
הודעות: 6274
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי תוכן » ה' יוני 05, 2014 1:52 pm

הקב"ה הוא הכל - הקב"ה לא ניתן לתיאור - כל מה שאפשר לומר לגבי בשר ודם אי אפשר לומר לגבי ה' - אי אפשר להקב"ה לצמצם את עצמו - יוצא אם כך שהקב"ה הוא פעם היה הכל והוא תמיד הכל. ואידך זיל גמור.

נדב
הודעות: 9
הצטרף: ב' פברואר 17, 2014 9:10 am

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי נדב » ה' יוני 05, 2014 1:59 pm

אם הבנתי נכון, מותר להוסיף לפנתאון היהודי אלהים אחרים, רק אסור לומר שהם עצמות ומהות האלוה הראשון משום בעיה של הגשמה, כמובן איש חבד"י יוכל לומר להפך, שיותר טוב לומר על הצדיקים שהם עצמות ומהות מלובש בגוף ובשר מאשר להוסיף ליהדות עוד אלהים אחרים נוספים על האלוה הראשון שהוציא אותנו ממצרים.

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יוני 05, 2014 2:09 pm

מנהלים, נא לראות את הנולד ולנעול את האשכול...

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי המעיין » ה' יוני 05, 2014 2:31 pm

תוכן כתב:הקב"ה הוא הכל - הקב"ה לא ניתן לתיאור - כל מה שאפשר לומר לגבי בשר ודם אי אפשר לומר לגבי ה' - אי אפשר להקב"ה לצמצם את עצמו - יוצא אם כך שהקב"ה הוא פעם היה הכל והוא תמיד הכל. ואידך זיל גמור.


זה הבנתי שאפשר לומר כמסקנה, לשיטתם כמובן, שהקב"ה נמצא בכל דבר אבל אם כך למה באדמו"ר ולא במישהו אחר או יותר נכון בכל דבר?
נערך לאחרונה על ידי המעיין ב ה' יוני 05, 2014 2:33 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי המעיין » ה' יוני 05, 2014 2:32 pm

נדב כתב:אם הבנתי נכון, מותר להוסיף לפנתאון היהודי אלהים אחרים, רק אסור לומר שהם עצמות ומהות האלוה הראשון משום בעיה של הגשמה, כמובן איש חבד"י יוכל לומר להפך, שיותר טוב לומר על הצדיקים שהם עצמות ומהות מלובש בגוף ובשר מאשר להוסיף ליהדות עוד אלהים אחרים נוספים על האלוה הראשון שהוציא אותנו ממצרים.


למה אתה חושב שמותר להוסיף. אסור להוסיף אלהים אחרים. ואסור להגיד שאדם הוא עצמות הבורא.
מה יש כאן בכלל יותר טוב? השאלה היא מה נכון ומה לא אין כאן משחק של יותר טוב ויותר גרוע?

איש.dot
הודעות: 428
הצטרף: ב' אוגוסט 05, 2013 1:39 am

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי איש.dot » ה' יוני 05, 2014 10:23 pm

אינני יודע מה המקור לאיום בנעילת האשכול, תורה היא וללמוד אנו צריכים.
האם אכן בלתי אפשרי לדון בנושאים אלו בלא להיגרר לדיוטא תחתונה?

אלא, מאחר ומדובר בצדיק קדוש וטהור שחזקה עליו שנתכוין לשם שמים, שומה עלינו לנסות להבין האם אכן זו היתה כוונתו או שמשפט בודד הוצא מהקשרו, כפי הנהוג בחצרות גדולים רבים ואכמ"ל.
עצתי - יפנה כל מבקש דעת אל חסיד חב"ד (יודע ספר!) הדר בשכנותו וישאלהו לפשר המשפט התמוה, ויביא את דבריו אל אשכול זה, כך שייבחנו הדברים כראוי.

ואני המתחיל, בקרוב אי"ה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11806
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' יוני 05, 2014 10:36 pm

נדב כתב:אם הבנתי נכון, מותר להוסיף לפנתאון היהודי אלהים אחרים, רק אסור לומר שהם עצמות ומהות האלוה הראשון משום בעיה של הגשמה.

ליהודים אין פנתאון ואין למה להוסיף.

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יוני 05, 2014 10:43 pm

איש, אינך צריך לטרוח, כי כבר העלו חסידי חב"ד ביאורים לדברים על הכתב, והמה באוצר.

הראשון בספר "על אבותינו ועל יחוסם" מאת רבי חיים עוזר מרינובסקי ע"ה, יהודי של פעם וחסיד שורשי מהעיירה קרמנצ'וג.

השני בספר "על הצדיקים" מאת הרב אברהם ברוך פעווזנער שי'.

הדברים נכתבו בימי המחלוקות הגדולות, כאשר היו גם מי שניסו להשתמש בדברים אלה כדי לנגח ולקנתר. יש לבקש בכל לשון שאשכול זה לא ינוצל לכך.

איש.dot
הודעות: 428
הצטרף: ב' אוגוסט 05, 2013 1:39 am

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי איש.dot » ה' יוני 05, 2014 10:48 pm

סגי נהור,
תודה לך על המידע.
תוכל להעלות את תמצית דבריהם?

איש.dot
הודעות: 428
הצטרף: ב' אוגוסט 05, 2013 1:39 am

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי איש.dot » ה' יוני 05, 2014 10:49 pm

סגי נהור כתב:הדברים נכתבו בימי המחלוקות הגדולות, כאשר היו גם מי שניסו להשתמש בדברים אלה כדי לנגח ולקנתר. יש לבקש בכל לשון שאשכול זה לא ינוצל לכך.

אם באמת אינך מעונין בכך, אל תזכיר ואל תעסוק במחלוקות ובניגוחים. הנח לדיון להמשיך בדרך הראויה. עצה טובה בלבד.

מה שנכון נכון
הודעות: 11806
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' יוני 05, 2014 10:53 pm

מבלי להביע דעה בענין אני מצ"ב את "על אבותינו". [על הצדיקים מכיל 180 עמודים].
על אבותינו.PDF
(2.67 MiB) הורד 683 פעמים

כיצד.PDF
(845.53 KiB) הורד 509 פעמים

אור יצחק.PDF
(138.23 KiB) הורד 496 פעמים

מרן המשגיח
הודעות: 269
הצטרף: ד' פברואר 05, 2014 9:53 pm

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי מרן המשגיח » ה' יוני 05, 2014 11:53 pm

תוכן כתב:הקב"ה הוא הכל - הקב"ה לא ניתן לתיאור - כל מה שאפשר לומר לגבי בשר ודם אי אפשר לומר לגבי ה' - אי אפשר להקב"ה לצמצם את עצמו - יוצא אם כך שהקב"ה הוא פעם היה הכל והוא תמיד הכל. ואידך זיל גמור.

זו בדיחה? אני לא מאמין שאדם חכם וצדיק יאמר כך.
לפי דרך החשיבה שלך כלך לדרך זו: אי אפשר לומר על הקב"ה שהוא מתלבש במשהו אחר (כי מה שאפשר לומר לגבי בו"ד א"א לומר עליו) וכן א"א לומר על עצמותו שצמצם את עצמו. מסקנה: כל העולם לא קיים!

או שכשאנחנו אומרים צמצום אנחנו בכלל לא מבינים על מה אנחנו מדברים...

מרן המשגיח
הודעות: 269
הצטרף: ד' פברואר 05, 2014 9:53 pm

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי מרן המשגיח » ה' יוני 05, 2014 11:57 pm

מה שנכון נכון כתב:מבלי להביע דעה בענין אני מצ"ב את "על אבותינו". [על הצדיקים מכיל 180 עמודים].
על אבותינו.PDF

כיצד.PDF

אור יצחק.PDF
בלי להביע דעה לא ראיתי שם דבר שיש בו ממש לדון בו ומה שהביאו את הגמרא במגילה י"ח מי קראו ליעקב אל אלוקי ישראל כבר הלכו בה הנמושות ויעויין גם ב"ב ע"ה ב' כה"ג.

איש.dot
הודעות: 428
הצטרף: ב' אוגוסט 05, 2013 1:39 am

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי איש.dot » ו' יוני 06, 2014 12:37 am

מרן המשגיח כתב:
תוכן כתב:הקב"ה הוא הכל - הקב"ה לא ניתן לתיאור - כל מה שאפשר לומר לגבי בשר ודם אי אפשר לומר לגבי ה' - אי אפשר להקב"ה לצמצם את עצמו - יוצא אם כך שהקב"ה הוא פעם היה הכל והוא תמיד הכל. ואידך זיל גמור.

זו בדיחה? אני לא מאמין שאדם חכם וצדיק יאמר כך.
לפי דרך החשיבה שלך כלך לדרך זו: אי אפשר לומר על הקב"ה שהוא מתלבש במשהו אחר (כי מה שאפשר לומר לגבי בו"ד א"א לומר עליו) וכן א"א לומר על עצמותו שצמצם את עצמו. מסקנה: כל העולם לא קיים!

או שכשאנחנו אומרים צמצום אנחנו בכלל לא מבינים על מה אנחנו מדברים...

נחפזת, ושכחת שאכן אינך מבין מהו צמצום.
המסקנה ש"העולם אינו קיים" לא כ"כ חשובה (ניתן להוכיח אחרת מן התורה, ואכמ"ל), כמו השאלה - היאך ייתכן שהיה צמצום בו ית' בעוד שהוא ית' אינו מוגבל.
האם לא בגלל סברה זו נטו גדול"י לומר ש"צמצום לאו כפשוטו"?

מרן המשגיח כתב:בלי להביע דעה לא ראיתי שם דבר שיש בו ממש לדון בו ומה שהביאו את הגמרא במגילה י"ח מי קראו ליעקב אל אלוקי ישראל כבר הלכו בה הנמושות ויעויין גם ב"ב ע"ה ב' כה"ג.

כוונתך מסתמא לנאמר שם "עתידין צדיקים שנקראין על שמו של הקב"ה" ו"עתידין צדיקים שאומרים לפניהן קדוש כדרך שאומרים לפני הקב"ה".
למה לא תבאר אמרות אלו על דרך שנתבאר בציטוטים למעלה?
"לא ראיתי" אינה סברה. הסבר ונווכח.

מרן המשגיח
הודעות: 269
הצטרף: ד' פברואר 05, 2014 9:53 pm

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי מרן המשגיח » ו' יוני 06, 2014 1:00 am

איש.dot כתב:נחפזת, ושכחת שאכן אינך מבין מהו צמצום.
המסקנה ש"העולם אינו קיים" לא כ"כ חשובה (ניתן להוכיח אחרת מן התורה, ואכמ"ל), כמו השאלה - היאך ייתכן שהיה צמצום בו ית' בעוד שהוא ית' אינו מוגבל.
האם לא בגלל סברה זו נטו גדול"י לומר ש"צמצום לאו כפשוטו"?
הנושא העיקרי בעיני איננו מה זה צמצום אלא הטענה שהקב"ה הוא הכל ולכן כולם הם הקב"ה והטענה הזו שגויה פעמיים. ראשית אין לומר שהקב"ה הוא הכל במובן הפיזי של המילה (בעצם הטענה הזו כבר מונחת הגשמה!) ושנית המסקנה הנגזרת היא שכל העולם לא קיים כמו שביארתי - אני יודע שהעולם קיים וזה רק מוכיח שהטיעון הראשוני שגוי.

בעניין הגמרות במגילה ובב"ב כתבתי שדברו בזה רבות למשל יעויין במהר"ל בנ"י וח"א בב"ב ועוד רבים אשר תמצאם בחיפוש קל באוצר החכמה והרב מה שנכון בטח יוכל להביאם ביתר זריזות ממני.

תוכן
הודעות: 6274
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי תוכן » ו' יוני 06, 2014 1:23 am

מרן המשגיח כתב:
תוכן כתב:הקב"ה הוא הכל - הקב"ה לא ניתן לתיאור - כל מה שאפשר לומר לגבי בשר ודם אי אפשר לומר לגבי ה' - אי אפשר להקב"ה לצמצם את עצמו - יוצא אם כך שהקב"ה הוא פעם היה הכל והוא תמיד הכל. ואידך זיל גמור.

זו בדיחה? אני לא מאמין שאדם חכם וצדיק יאמר כך.
לפי דרך החשיבה שלך כלך לדרך זו: אי אפשר לומר על הקב"ה שהוא מתלבש במשהו אחר (כי מה שאפשר לומר לגבי בו"ד א"א לומר עליו) וכן א"א לומר על עצמותו שצמצם את עצמו. מסקנה: כל העולם לא קיים!

או שכשאנחנו אומרים צמצום אנחנו בכלל לא מבינים על מה אנחנו מדברים...


אכן לפי חב"ד באופן רשמי אי אפשר להבין את הצמצום. אי אפשר להבין איך שהכל אלוקות מצד אחד ומצד שני שקיים עולם גשמי.

יש מן הענין להעיר שבויכוחי חכמי ישראל עם הנוצרים, כשהנוצרים פירשו אמונת השילוש ששלש הוא אחד ואחד הוא שלש, פירשו שהאל הוא אחד אפילו שהוא שלש. ועל זה ענו חכמי ישראל שטענה זו בלתי הגיונית בעליל, ועל כן בטלוהו מכל וכל. למעשה עד היום לפי הקתולים השילוש הוא מושג שבלתי ניתן להבנה. וכן טענו חכמי ישראל גם לגבי שאר עיקרי האמונה הנוצרית שאם העיקר לא ניתן להבנה, אז הוא לא נכון. לפי זה לכאורה גם כאן יש לומר שאם הטיעון לא מובן, הוא גם לא נכון.

דומה, שבשעת המריבה הגדולה עם חב"ד ר' ישראל אליהו ויינטרויב הלך אז לדון על זה עם האדמו"ר מאמשינוב שתמך בעמדת חב"ד בנושא זה, ולא הצליח לשכנע אותו שתורה זו לא נכונה.

מלח הארץ
הודעות: 279
הצטרף: ד' מאי 14, 2014 2:02 pm

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי מלח הארץ » ו' יוני 06, 2014 1:31 am

נדב כתב:מה ההבדל בין הגמ' האומרת שקרא הקב"ה ליעקב אל לבין אמונת חב"ד?
מה ההבדל בין הגמ' האומרת אי בעו צדיקי ברו עלמא שנאמר עוונותיכם היו מבדילים ביניכם לבין אלהיכם לאמונת חב"ד?

מבלי להיכנס לדיון באמונת חב"ד אזי המובאות הללו הן שלא ממין הענין.
'אל' בעברית מקראית אינו תואר מיוחד לבורא העולם אלא לכל בעל כח [מי כמכה באלים ה' אלי הארץ הבו לה' בני אלים וכהנה רבות], וממילא לא קשיא ולא מידי.
המובאה השניה כמובן אינה מתכוונת לומר חלילה שהצדיקים יהיו אלהים, אלא היא השוואה לענין מסויים זה של יכולת לברוא עולם [וכעין האמור בתורה והייתם כאלהים יודעי טוב ורע, שהיא השוואה לענין ספיציפי בלבד], וברור שאין הכוונה ליקום יש מאין אלא לבריאה של עולם בתוך היקום ובדומה למובא שם בהמשך שרבא ברא בריה כלשהי. ועי' ביד רמה שם שפי' על דרך צדיק גוזר וה' מקיים.

מה שנכון נכון
הודעות: 11806
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' יוני 06, 2014 1:40 am

תוכן כתב:יש מן הענין להעיר שבויכוחי חכמי ישראל עם הנוצרים, כשהנוצרים פירשו אמונת השילוש ששלש הוא אחד ואחד הוא שלש, פירשו שהאל הוא אחד אפילו שהוא שלש. ועל זה ענו חכמי ישראל שטענה זו בלתי הגיונית בעליל, ועל כן בטלוהו מכל וכל. למעשה עד היום לפי הקתולים השילוש הוא מושג שבלתי ניתן להבנה..

להעיר מויכוח הרמב"ן.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1384
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ו' יוני 06, 2014 1:56 am

מרן המשגיח כתב:ראשית אין לומר שהקב"ה הוא הכל במובן הפיזי של המילה (בעצם הטענה הזו כבר מונחת הגשמה!) ושנית המסקנה הנגזרת היא שכל העולם לא קיים כמו שביארתי - אני יודע שהעולם קיים וזה רק מוכיח שהטיעון הראשוני שגוי.


אינני חסיד חב"ד וכמובן איני בקיא בתורת חב"ד, אך ידוע לי שאחד האדמו"רים הראשונים מחב"ד (כנראה הצמח צדק) כותב שזו טעות לומר שהעולם הגשמי שאנו רואים הוא הוא אלקות, ובאמת הינו בריה גשמית [ואף אינו נאצל], אלא שאין לו שום אפשרות קיום ומציאות בלא שיהיה מלא בחיות האלקית ובאוא"ס. ומדייק בזה הלשון 'כולא קמיה כלא חשיב' ולא 'לא חשיב'.
וא"כ הקב"ה הוא הכל, אך לא במובן הפיזי של המילה, והעולם הזה קיים.
וז"ל הפייטן הקדום בעל שיר היחוד:
סוֹבֵב אֶת הַכֹּל וּמִלֵּא אֶת כֹּל, וּבִהְיוֹת הַכֹּל אַתָּה בַכֹּל:
אֵין עָלֶיךָ וְאֵין תַּחְתֶּיךָ, אֵין חוּץ לְךָ וְאֵין בֵּינוֹתֶיךָ:
אֵין מַרְאֶה וְגַב לְאִחוּדֶךָ, וְאֵין גּוּף לְעֹצֶם יִחוּדֶךָ:
וְאֵין בַּתָּוֶךְ מִמְּךָ נִבְדַּל, וְאֵין מָקוֹם דַּק מִמְּךָ נֶחְדַּל:
וְאֵינְךָ נֶאֱצָל מִכֹּל וְנִבְדַּל, וְאֵין מָקוֹם רֵיק מִמְּךָ וְנֶחְדַּל:

וראה מ"ש מהרשי"ק בן מהר"ם פאדווא (שו"ת הרמ"א סי' קכו):
רע עלי המעשה אשר כתב לי אדוני בשם שארנו הגאון כמהר"ש י"ץ, ששלח לשונו בשיר היחוד וגזר במקומו שלא לאמרו על סמך מה שמצא כתוב בספר אחד ישן נושן נקרא כתב תמים (של ר"מ תקו, שענינו ידוע ואכ"מ), כי האומר חרוז סובב את הכל ואתה בכל כו' הרי זה מחרף ומגדף ח"ו. ראיתי מעשה ונזכרתי דברי הרמב"ם במורה הנבוכים, כי זה דרכם של רוב בני אדם כשהם מוצאים דבר מה בספר ישן כפי רוב יושנו תגדל בו האמנתם, אך לא חשבתי כזאת על חכם כמוהו. ואני בעניי לא מקובל ולא בן מקובל אנכי, אבל יש לי פירוש על שיר היחוד ע"ד הקבלה, לא פירוש כולל רק ראשי פרקים. בו יודע חכמת המחבר והשיר הזה קדש קדשים אצל כל בני עמנו. ומ"ש מכ"ת כי בחרוז זה נמשך לדעת הרמב"ם וא"ע ושאר החכמים, לא הבנתי דעת אדוני באלה. ודעתי בו אחד משתים, או שהיתה כוונת המחבר סובב את הכל ע"ד שארז"ל הוא מקומו של עולם, ואתה בכל כי כבודו מלא עולם, ואין זה מה שיחייב גשמיות בחק הנבדל כאשר כתב הרמב"ם.
(וע"ע בלבוש אורח חיים סימן קלג: כבר עמד מורינו ורבינו וגאונינו הגדול מוהר"ר שלמה לוריא ז"ל ובטל אותה בכל מקום שהיה שם אב"ד שלא יאמרוהו מטעם לא ניתן ליכתב, אבל לא השגיחו בו כל הקהילות כי נראה להם טעם חיצון הוא.)

[מספרים שהתלוננו לפני הצמח צדק על אחד שמיאן להחזיר חוב בטענה שכל העולם הוא 'אין', והמלוה הוא 'אין', הלוה הוא 'אין', והכסף הוא 'אין'. נענה הצמח צדק: קחו את ה'אין' הזה, השכיבוהו על 'אין', והלקוהו עם 'אין'...]

מי שרוצה להשכיל בהבנת השיטות אודות הצמצום יעיין במאמריו של ר' נחום גרינוואלד בקבצים הראשונים של היכל הבעש"ט. (איני בקיא ע"מ לחוות דעה האם הוא צודק בהסבריו ובטענותיו, אך בכל מקרה יש שם חומר עשיר והסברה מעניינת.)

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי יין המשמח » ו' יוני 06, 2014 7:33 am

אנסה לבאר כאן את עיקרי הדברים, אע"פ שבעצם הם ענינים עמוקים ורחבים ולשלימות הדברים חובה ללמוד עליהם כפי שהוסברו בתורת החסידות:

א. כאשר מתבוננים בכך שיש בורא אשר ברא את העולם. והבורא עצמו הוא מציאות פשוטה מתעוררת שאלה - אשר החוקרים נתקלו בה - כיצד יתכן שמהאחדות הפשוטה יווצר ריבוי עצום של כ"כ הרבה סוגי נבראים וכו'?
בכדי לענות על כך, מוסבר שה' האציל עשרה ספירות אשר דרכן האור האלקי מועבר לעולם - והן כמו כוסות צבעוניות אשר האור העובר דרכן יוצא צהוב או אדום וכיו"ב, אבל האור שקודם לכלי הינו פשוט.

אך עדיין לא מובן כיצד נוצרו כלים אלו - הספירות.

ועל דבר זה בא האר"י ז"ל וביאר ע"י ענין ה"צמצום".

ב. בתחילה - עוד קודם שה' החליט להאציל ולברוא את העולם "היה הוא ושמו לבדו", היתה רק מציאותו העצמית והפשוטה של הבורא - במצב זה אין כלל מושג של זמן ומקום.
השם הוא כמו "הארה" מה' - ע"ד שכאשר קוראים לאדם בשמו הרי הוא נפנה ומגלה את פניו - כך כביכול למעלה היה אור האין סוף.

כאשר עלה ברצון הבורא לברוא את העולם - הוא סילק את אורו על הצד - כלומר, העביר אותו למצב שבו הוא לא יאיר בגילוי ב"מקום" הצמצום.
-- יש להדגיש שוב, כי אצל הבורא ית' אין כל מושג של מקום, ואין כל הגבלה שאינו יכול, עם זאת, כמה שיותר שייך הוא עשה זאת באופן שיהיה אפשר להבין בשכל, אמנם יש דברים שעליהם נאמר "אילו ידעתיו הייתיו" - שאילו האדם היה יודע אותם - הרי שהוא היה ג"כ בורא.

לאחר שכביכול נשאר חלל ומקום פנוי - אזי מתוך האור הגדול הוא המשיך כעין נקודה אחת אל מקום החלל וממנה המשיך אור באופן של קו מצומצם.

בתורת החסידות מובא על כך משל מרב ותלמיד, ואין מדובר על סתם רב אלא על אחד כזה שהשכל שלו הינו לגמרי שלא בערך אל התלמיד, והנה, כאשר רוצה הרב ללמד דבר לתלמידו, הרי הוא צריך לפנות את כל השכל שלו על הצד, כיון שאילו יתחיל לומר לתלמידו את מה שבשכלו הוא יתבלבל לגמרי ולא יבין מאומה, ולאחר שהוא מצמצם את שכלו, הרי הוא חושב שוב פעם ע"פ שכל התלמיד איך הוא יוכל לקבל את השכל שלו. ובעצם הוא נותן לתלמיד רק חלק קטן מתוך כל השכל, אבל עי"ז הוא יוכל להבין אח"כ יותר וכו'.

ג. אף שאור הקו הינו אור מצומצם ביותר ביחס לאור הא"ס - עדין הוא אור שאינו יכול להתלבש בתוך העולמות, כיון שהם היו בטלים במציאות - אור זה נקרא אור הסובב כל עלמין, ובו היו עוד כמה צמצומים, עד שהגיע אל עולם האצילות, שם התלבש האור בספירת החכמה וממנה אל שאר הספירות - כמו שנשמת האדם מתלבשת במוחו ומשם לשאר האיברים.
- אור זה אשר מתלבש בתוך העולם באופן פרטי - חלוקה לספירות פרטיות - נקרא אור הממלא כל עלמין.

כאשר עבר האור גם את עולמות בריאה יצירה ועשיה - הוא נהיה מצומצם ביותר -- יש על כל משל מאור גדול ששמים עליו ריבוי ווילונות עד שהוא מתכסה לגמרי. --

ד. בריאת העולם נעשתה כביכול בב' כוחות של הבורא - ובהקדים ששמותיו של הקב"ה הם כמו כלי העבודה שלו. - והעולם נברא בעצם ע"י שם הוי' - אשר הוא השם המפורש ושם העצם כו', אך בכדי שהנבראים לא יחושו את מציאות הבורא - ואז תלקח מהם האפשרות לבחירה חפשית - נעשה זה גם ע"י שם אלקים - אשר הצטמצם וירד עד שנעשה בערך להוות עולם מגושם.

--------
כל זה הוא על ענין הצמצום, ועל התהוות כל הנבראים - אשר נברו בעשרה המאמרות שאמר ה' וירד הדיבור לבריאה יצירה ועשיה ועד לעולם הגשמי.

אמנם התהוות האדם היתה שונה:
מסופר בתורה ובאריכות במדרשים כי בתחילה אסף ה' את החול מכל העולם, ולאחר מכן גיבלו וכו', שהיה תהליך שלם ביצירת האדם.
והסיבה לכל זה היא - שהאדם הינו בציור של למעלה ושל למטה - כמבואר בגמרא שבג' דברים למלאכי השרת מדברים כו', ובג' לבהמות אוכלים כו'.

בחסידות מוסבר על בסיס דברי הזהר כי כאשר נאמר בתורה "ויפח באפיו נשמת חיים" הקב"ה המשיך לאדם את הנשמה כביכול מעצמותו, שזה כמו אדם שמנפח בלון או כיו"ב, שנעשה עייף יותר מהר מאשר לדבר שעות, וזאת מכיון שבשעת הניפוח הוא מוציא את כוחותיו העצמים, וזה מה שאומר הזהר "מאן דנפח, מתוכיה נפח", ולכן נאמר באיוב על הנשמה שביהודי כי היא "חלק אלו-ה ממעל", וזהו ממש כך.

וזהו בכל יהודי שנשמתו היא בעצם חלק מהקב"ה בעצמו, והחילוק בין האדם הפשוט לצדיק הוא - כמה הנשמה שלו - החלק האלו-ה שבו התגלה.

וכאשר אומרים כי הרבי הוא "עצמות ומהות כפי שהעמיד את עצמו בגוף" הכוונה היא כנ"ל שבו מתגלה אותו החלק אלו-ה שהקב"ה הכניס לגופו.

-------
ויש להעיר כי נאמר על משה רבינו כי הוא "איש האלקים", ומבארת הגמרא שהוא חציו ומטה איש וחציו ומעלה אלקים, ונאמר במדרש שאין דור שאין בו כמשה, ובזהר - שיש אתפשטותא דמשה שבכל דור.
ומבואר כי זה מה שכתוב ולדבקה בו ושואלת הגמ' כיצד אפשר והרי הוי' אלקיךך אש אוכלה הוא, ועונים כי כל הדבק בתלמידי חכמים מעלה עליו הכתוב כאילו נדבק בשכינה. וזהו הענין, שכיון שאצל הצדיק החלק האלקי שבו התגלה, ע"י שמתקשר אליו האדם הפשוט גם אצלו מתגלה הנשמה
וזהו ענין הדביקות בצדיקים המקובל מהבעל שם טוב.

========
מקורות לעיון נוסף (חלקי):
תניא לקו"א פרק ב. שער היחוד והאמונה בתחילתו.
דרך מצוותיך מצות האמנת האלקות, ואחדות ה'.
ד"ה וידעת - מוסקווא תרנ"ז.
ובעוד ריבוי עצום של מקומות - זיל וגמור...

ניסתי לבאר אך קשה לבאר על גבי במה כ"כ ציבורית שא"א לידע מיהם הקוראים וד"ל, ואפשר לבאר באישי להרוצים.

תוכן
הודעות: 6274
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי תוכן » ו' יוני 06, 2014 11:19 am

שתי נקודות שראוי לעמוד עליהם:

א. כתבת: "יש להדגיש שוב, כי אצל הבורא ית' אין כל מושג של מקום, ואין כל הגבלה שאינו יכול, עם זאת, כמה שיותר שייך הוא עשה זאת באופן שיהיה אפשר להבין בשכל, אמנם יש דברים שעליהם נאמר "אילו ידעתיו הייתיו" - שאילו האדם היה יודע אותם - הרי שהוא היה ג"כ בורא." (נשאיר בצד את ההנחה שאם אדם יודע איך עושים משהו הוא גם מסוגל לעשות אותו. למשל, אם אני יודע איך מרימים משקל של 500 ק"ג, האם אני מסוגל לעשות את זה?!) עצם זה שהצמצום לא ניתנת להבנה, זה דבר שקיבל את ביטויו המודגש דוקא בתורת חב"ד. לפני זה היו דיונים אם צמצום כפשוטו או לא כפשוטו, אבל זה שהצמצום מבטא תהליך בלתי מובן, שהוא בעצם שני הפכים בנושא אחד, היינו קיום של אלוקות וגשם ביחד בו זמנית, זה דוקא נמצא בתורת חב"ד.

ב. כתבת: "וזהו בכל יהודי שנשמתו היא בעצם חלק מהקב"ה בעצמו, והחילוק בין האדם הפשוט לצדיק הוא - כמה הנשמה שלו - החלק האלו-ה שבו התגלה. וכאשר אומרים כי הרבי הוא "עצמות ומהות כפי שהעמיד את עצמו בגוף" הכוונה היא כנ"ל שבו מתגלה אותו החלק אלו-ה שהקב"ה הכניס לגופו." לדבריך ההבדל בין הרבי לבין כל אדם הוא הבדל כמותי, אצל בן אדם רגיל הנשמה חלק אלוה ממעל מכוסה באלפי מחיצות של גשמיות, בעוד שאצל הרבי מחיצות אלו נתבטלו מכל וכל, והנשמה שלו מתגלה ללא מחיצות כלל. אבל הרמ"ש לא נעצר שם, ועל בסיס הנחה זו הוא אומר, וז"ל בלקוטי שיחות ח"ב עמוד 509 ואילך (בתרגום מהאידיש): "כשם שישראל אורייתא וקוב"ה כולא חד, שלא רק ישראל מתקשרין באורייתא ואורייתא בקוב"ה, אלא אכן חד ממש, כך גם ההתקשרות בין חסידים לרבי, שאינה כשני דברים המתאחדים, אלא נעשים כולא חד ממש, והרבי אינו ממוצע המפסיק, כי אם ממוצע המחבר. במילא אצל חסיד, הוא והרבי והקב"ה - כולא חד". זהו החידוש העיקרי בדברי הרמ"ש, שהרבי והקב"ה וממילא גם החסיד כולם חד ממש, ועל פי זה מסביר שכשם שאפשר להתפלל להקב"ה ולבקש ממנו צרכיו כך גם אפשר להתפלל אל הרבי ולבקש ממנו. בהיות הרמ"ש מודע לחידוש העצום בדבריו אלו הוא ממשיך שם: "לא ראיתי שיאמר כך מפורש בתורת החסידות, אלא זהו הרגש, ובמילא מי שרוצה להרגיש כך - ירגיש, ומי שאינו כן, איני רוצה להתווכח עמו, יהי לו אשר לו." אבל למעשה אין זה ענין של "יהי לו אשר לו" אלא דבר זה נוגע לעיקרי הדת ממש, ודומה שאינני מגזים אם אומר שחידוש זה אין לו אח ורע בכל מחשבת היהדות. אין טעם להביא לכאן כמה מאמרי זוהר או פסוק ונתתי עשב וכיוצא, כי כל אלו אפשר לתרץ בנקל באופן שהם לא יהוו סתירה לי"ג עיקרים. אבל על פניו חידוש זה של הרמ"ש הוא מנוגד לכל מה שמקובל בנוגע לתפילה לה' ואין עוד מלבדו.

אינני טוען שתורה זה כשלעצמה איננה נכונה, אלא תורה זו היא תולדה מוכרחת משתי הנחות קודמות וכמו שכבר כתבתי. א', שאין הקב"ה ניתן לתיאור ולהגבלה כלל וכלל. ב', שהקב"ה הוא הכל. לפי תורה זו הרי שהמסקנא המתבקשת היא, שהכל הוא אלוקות ממש. (אכן יש שיטות פילוסופיות כאלו הסוברות שאבנים ועצים וכדומה, הכל הוא אלוהות ממש, עפ"ל.) על זה באה תורת חב"ד ולימדה אותנו איך אפשר לשני הפכים שיתקיימו בנושא אחד, וזה הם עשו על ידי תוספת הנחה שאכן יש כאן משהו בלתי מובן. לפי חב"ד אכן הכל אלוקות, אבל בתהליך בלתי מובן הנקרא צמצום יש הסתר אחרי הסתר לאין סוף, ובכך יש מקום לדמות שיש כאן עולם גשמי. מכיון שהרבי שהוא אתפשטותא של משה בכל דוד ודור זיכך את החומר וביטל את המציאות המדומה עד הסוף, הרי הדר דינא שהרבי הוא אלוקות. כך היא תורת חב"ד.

הבעיה עם תורת חב"ד היא בשתים. א', שהבורא ברא עולם בלתי מובן, ובאופן אחר, שאין מבוא לשכל בי"ג עיקרים. זהו דבר המנוגד לגישה המקובלת ביהדות מאז יסוד תורת העיקרים לפני אלף שנה לערך. אבל זה לא העיקר, הטענה העיקרית היא ב', שבעצם הכל אלוקות. מן הראוי לציין שעל טענה זו כבר נתווכחו החסידים והליטאים מתחילת יסוד החסידות ולפני זה המקובלים מול התלמודים (והפילוסופים), ואם חשבנו שאיך שהוא אפשר ליישב דעה זו, באו אדמורי חב"ד לדורותיהם מספר התניא והלאה וביארו שהצמצום אינו כפשוטו כלל. תהליך זה הגיע לשיאו בדברי הרמ"ש שהקצין את הדברים אלף אלפים פעם, בזה שטען שהרבי הוא בעצם אלוקות ממש, והוא חזר על דברים אלו בכל מיני אופנים, כמו שיראה הרואה בקונטרס המצורף.

אז מה כן? מכיון שאנו יודעים באופן שאי אפשר להסתפק בו כלל, שהבורא והנברא הם שתי מציאותיות שונות, ואין שום דמיון בין הבורא לנברא כלל וכלל, וזה כולל כל קומת האדם, מבחינת כפות רגליו הגשמיות עד לבחינת כתר שבראש, בחינת יחידה, הרי אין מנוס מאחד משני דברים. א', שאין הקב"ה הכל, וזו היא הגישה המקובלת לפני בואם של המקובלים. או ב', שהצמצום הוא איך שהוא כפשוטו וכשיטת בעל הלשם. (אמנם יש שפירשו את דברי הלשם כפי הגישה המקובלת שצמצום הוא דלא כפשוטו.)

74166_he_1.pdf
קובץ דרכי החסידות
(510.24 KiB) הורד 758 פעמים

מרן המשגיח
הודעות: 269
הצטרף: ד' פברואר 05, 2014 9:53 pm

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי מרן המשגיח » ו' יוני 06, 2014 2:05 pm

אני מבקש מהמנהלים למחוק את האשכול הלז אשר עוסק בעניינים שאין לעסוק בהם בפומבי.
רק כל זמן שהדברים מוצגים יש להודיע שבדברי הכותבים אשר לפני נמצא בלבול גדול בין הפועל לפעולה וכן חוסר הבנה בסיסי של המושג השתלשלות.

תוכן
הודעות: 6274
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי תוכן » ו' יוני 06, 2014 2:44 pm

אולי גם תבקש ממנהלי האתר להוריד את כל הספרים שדנים בדברים אלו. וכן גם יש לכתוב למנהל אתר היברו בוקס, שגם הוא יוריד. ואם כבר, גם למנהלי הספריה הלאומית, שגם באתר שלהם יש חומר רב בנידון. ובקיצור, היום כל החומר מצוי באינטרנט, וכבר הכל בפומבי, ואף על גב שנאמר כבוד אלוקים הסתר דבר, הכל כבר נמצא היום בגלוי. ואם הדברים נמצאים כבר בגלוי, למה שלא נדון בהם בגלוי?

ואם יש כאן חוסר בסיסי של המושג השתלשלות, אתה מוזמן להסביר את הדברים בצורה ברורה ומובנת.

מרן המשגיח
הודעות: 269
הצטרף: ד' פברואר 05, 2014 9:53 pm

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי מרן המשגיח » ו' יוני 06, 2014 3:03 pm

תוכן כתב:אולי גם תבקש ממנהלי האתר להוריד את כל הספרים שדנים בדברים אלו. וכן גם יש לכתוב למנהל אתר היברו בוקס, שגם הוא יוריד. ואם כבר, גם למנהלי הספריה הלאומית, שגם באתר שלהם יש חומר רב בנידון. ובקיצור, היום כל החומר מצוי באינטרנט, וכבר הכל בפומבי, ואף על גב שנאמר כבוד אלוקים הסתר דבר, הכל כבר נמצא היום בגלוי. ואם הדברים נמצאים כבר בגלוי, למה שלא נדון בהם בגלוי?

ואם יש כאן חוסר בסיסי של המושג השתלשלות, אתה מוזמן להסביר את הדברים בצורה ברורה ומובנת.
זו בדיוק הנקודה שלי. יש דברים שצריכים לקרוא ספר שלם בעיון כדי לנסות להבינם ולא לדון בהם על גבי הודעות בפורום.
למשל, יעויין בספר קנאת ה' צבקות ובספר חוקר ומקובל של הרמח"ל.

תוכן
הודעות: 6274
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי תוכן » ו' יוני 06, 2014 3:08 pm

קריינא דאגרתא וכו', אולי תציין בדיוק לאיזה סעיפים כוונתך. לענ"ד, אין הדברים מורכבים כל כך, שאין ביכולתך להצביע על טענה מבוססת היטב למה הדברים שנכתבו למעלה אינם נכונים.

אלף אלפים
הודעות: 142
הצטרף: ג' מרץ 18, 2014 7:46 pm

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי אלף אלפים » ו' יוני 06, 2014 3:28 pm

מרן המשגיח כתב:אני מבקש מהמנהלים למחוק את האשכול הלז אשר עוסק בעניינים שאין לעסוק בהם בפומבי.

וגם שלא בפומבי
הקונטקסט התלמודי של דברים אלו לא נותן לביטויים אלו להגיע לחוויה של ע"ז, מה שלא ניתן להגיד על אמירות מעין אלו [גם אחרי כל הפלפולים התאולוגים] .....
ותל"מ

קולו זימר עריצים
הודעות: 15
הצטרף: א' יוני 01, 2014 1:43 am

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי קולו זימר עריצים » ו' יוני 06, 2014 6:19 pm

אוהו המבין הגדול לחוויות עבודה זרה כאן!
חבר'ה תנצלו את ההזדמנות של פעם בחיים לבקש חכמה מפיו, אולי הוא מדבר מנסיון?!
הנה הגמרא לא נותנת לביטויים להגיע לידי חוויה ממש של ע"ז אמנם דברי אדמו"ר במקהלות חסידיו מביאים ממש לידי החוויה עצמה, ד' ישמרנו, ברוך שמסר עולמו לשומרים!
באמת אמנם ראוי לנעול האשכול מעומק המושג וקוצר המשיגים (ואנוכי בכללם) לבל יבואו לדבר אשר לא כדת.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1384
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » א' יוני 08, 2014 4:51 am

תוכן כתב:אין מנוס מאחד משני דברים. א', שאין הקב"ה הכל, וזו היא הגישה המקובלת לפני בואם של המקובלים. או ב', שהצמצום הוא איך שהוא כפשוטו וכשיטת בעל הלשם. (אמנם יש שפירשו את דברי הלשם כפי הגישה המקובלת שצמצום הוא דלא כפשוטו.)


רס"ג ור' יהודה הברצלוני ובעל שיר היחוד (שיש שייחסוהו לר' שמואל החסיד, אך כנראה היה קודם לו) ור' יהודה החסיד והרוקח קדמו למקובלים, וכבר הם מאריכים מאוד לכתוב שהקב"ה נמצא בתוך הכל. ואע"פ שכמובן הם לא דיברו בענין הצמצום, בכ"ז המעיין בדבריהם יראה שא"א שהם יסכימו לצמצום כפשוטו. (עיקר הכרחו של היושר לבב לפרש את הצמצום כפשוטו הוא היות שחס על כבוד קונו, ולא רצה לומר שהמלך שוכן גם באשפה, ולכן העדיף לסבור שהוא יושב בהיכלו וצופה אל האשפה הנמצאת בחוץ. אך התשובה לזה מבוארת כבר בשיר היחוד:
וְלִפְנֵי הַכֹּל אַתָּה (נ"א כָּל) הָיִיתָ, וּבִהְיוֹת הַכֹּל כֹּל מִלֵּאתָ:
לֹא לִחֲצוּךָ וְלֹא הִטּוּךָ יְצוּרֶיךָ, אַף לֹא מִעֲטוּךָ:
בַּעֲשֹוֹתְךָ כֹּל לֹא נִבְדָּלְתָּ, מִתּוֹךְ מְלַאכְתְּךָ לֹא נֶחְדָּלְתָּ:
בַּעֲשֹוֹתְךָ אֶת הַשָּׁמָיִם, אֶת הָאָרֶץ וְאֶת הַמָּיִם:
לֹא קֵרְבוּךָ וְלֹא רִחֲקוּךָ, כִּי כָל קִירוֹת לֹא יְחַלְּקוּךָ:
זֶרֶם מַיִם לֹא יִשְׁטְפֶךָ, וְרוּחַ כַּבִּיר לֹא יֶהְדֳּפֶךָ:
אַף כָּל טִנּוֹפֶת לֹא תְטַנְּפֶךָ, אֵשׁ אוֹכְלָה אֵשׁ לֹא תִשְׂרְפֶךָ:)

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי יין המשמח » א' יוני 08, 2014 7:18 am

נראה כי אין טעם לכתוב בפרטיות על ענין וענין שמוסבר בחסידות מכיון שאי אפשר ללימוד באופן זה אלא רק בלימוד מעמיק מתוך הספרים בעצמם.
ואנסה כאן לתת כמה נקודות יסוד על כל המוקשה לעיל:

א. תלמידי הבעל שם טוב המגיד ממעזריטש ואדמו"ר הזקן היו בהם גאוני עולם אשר קיבלו את דבריהם.
ב. אדמו"ר הזקן בעצמו לא נולד "חסיד", אלא הוא החליט להיות כן, וידוע דברי הרוגוטשובער "שבכדי לכתוב סברא אחת מהקונטרס אחרון (על השו"ע שלו) צריך במוח לגידי ברזל בעובי אצבע", וד"ל.
ג. תורת החסידות אינה חידושים ביהדות רח"ל, אלא שימת לב על כמה ענינים שבמשך הדורות התרופפו, כמו גם לא היו זקוקים לעיסוק מוגבר בהם, ומהם:
1. עבודת ה' ולא עבודת עצמו (אין אני והוא יכולים כו'). 2. לימוד תורת נותן התורה (לא חרבה ירושלים...). 3. תפילה (איזוהי עבודה שבלב..). 4. אחדות ה' ( לידע שיש שם מצוי כו'). 5. חידוש הבריאה (המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית). 6. שמחה של מצוה (ותהי יראתם אותי מצוות אנשים מלומדה).
ד. בחסידות אין סתם ענינים בקבלה וכו', אלא רק מה שמביא להוספה בעבודת ה' בפועל.
ה. ישנם דברים רבים אשר נמצאים במרחבי הש"ס ובעיקר באגדות ובמדרשים אשר רוב סודות התורה גנוזים באגדותיה, וכן בזהר וספרי הקבלה, אשר אין שמים לב אליהם, אך בהם נמצאים יסודות החסידות [ לדוג' זה שדבר ה' נמצא בתוך הבריאה להוותו תמיד נמצא במדרש עה"פ לעולם הוי' דברך נצב בשמים].
ו. לאחר התגלות תורת החסידות הסכימו עם פרטים רבים גם מגדולי העולם הליטאי וכו'.
ז. כמה מקורות להיחס לרבי:
1. שו"ע יו"ד רמב - (ב) כל החולק על רבו כחולק על השכינה וכל העושה מריבה עם רבו כעושה עם השכינה וכל המתרעם עליו כאילו מתרעם על השכינה וכל המהרהר אחר רבו כמהרהר אחר השכינה:
2. ירושלמי ביכורים פ"ג ה"ג - וה' בהיכל קדשו הא ר' יצחק בר לעזר בכנישתא מדרתא דקיסרין.
3. זהר ח"ב לח,ב - אָתוּ ר' חִיָּיא ור' יוֹסֵי, אִשְׁתְּטָחוּ קָמֵיהּ, וְנָשְׁקוּ יְדוֹי. וּבָכוּ וְאָמְרוּ, גְּלִיפִין עִלָּאִין וְתַתָּאִין, זַקְפָן רֵישָׁא בְּגִינָךְ, עָבֵד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא יְרוּשָׁלַיִם לְתַתָּא, כְּגַוְונָא דִּלְעֵילָּא. עָבֵד (רשב''י) שׁוּרֵי קַרְתָּא קַדִּישָׁא וְתַרְעוֹי. מַאן דְּעָיִיל, לָא עָיֵיל, עַד דְּיִפְתְּחוּן תַּרְעִין. מַאן דְּסָלִיק, לָא סָלִיק, עַד דְּיִתְתַּקְנוּן דַּרְגִין דְּשׁוּרֵי מַאן יָכִיל לְמִפְתַּח תַּרְעִין דְּקַרְתָּא קַדִּישָׁא, וּמַאן יָכִיל לְאַתְקְנָא דַּרְגִּין דְּשׁוּרֵי, דָּא רִבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחָאי, דְּאִיהוּ פָּתַח תַּרְעִין דְּרָזֵי דְּחָכְמְתָא, וְאִיהוּ אַתְקִין דַּרְגִּין עִלָּאִין, וּכְתִיב (שמות לה) יֵרָאֶה כָּל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי הָאָדוֹן יְיָ'. מַאן פְּנֵי הָאָדוֹן יְיָ', דָּא רִבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחָאי, דְּמַאן דְּאִיהוּ דְּכוּרָא מִן דְּכֻרְנָיא, בָּעֵי לְאִתְחֲזָאָה קָמֵיהּ.
וראה גם בספר שבחין דרשב"י להריא"ז מרגליות.
ח. עכ"פ עיקרי הדברים כבר נאמרו הרבה לפני זמן החסידות והמבקשים תואנות תמיד ימצאו על מה להיתפס.
ט. אלו הם כמה יסודות מתוך תורה ארוכה אשר על כל דבר מהמוזכר לעיל מבואר באריכות בספרי חסידות חב"ד, והחפץ באמת יבקשנה שם כמטמונים וימצא את האור כי טוב.
ואם יפנו אלי האישי או כיו"ב אשמח לעזור במראי מקומות והחברה עניינים מוקשים.

מרן המשגיח
הודעות: 269
הצטרף: ד' פברואר 05, 2014 9:53 pm

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי מרן המשגיח » א' יוני 08, 2014 8:44 am

לייבעדיג יענקל כתב:
תוכן כתב:אין מנוס מאחד משני דברים. א', שאין הקב"ה הכל, וזו היא הגישה המקובלת לפני בואם של המקובלים. או ב', שהצמצום הוא איך שהוא כפשוטו וכשיטת בעל הלשם. (אמנם יש שפירשו את דברי הלשם כפי הגישה המקובלת שצמצום הוא דלא כפשוטו.)


רס"ג ור' יהודה הברצלוני ובעל שיר היחוד (שיש שייחסוהו לר' שמואל החסיד, אך כנראה היה קודם לו) ור' יהודה החסיד והרוקח קדמו למקובלים, וכבר הם מאריכים מאוד לכתוב שהקב"ה נמצא בתוך הכל. ואע"פ שכמובן הם לא דיברו בענין הצמצום, בכ"ז המעיין בדבריהם יראה שא"א שהם יסכימו לצמצום כפשוטו. (עיקר הכרחו של היושר לבב לפרש את הצמצום כפשוטו הוא היות שחס על כבוד קונו, ולא רצה לומר שהמלך שוכן גם באשפה, ולכן העדיף לסבור שהוא יושב בהיכלו וצופה אל האשפה הנמצאת בחוץ. אך התשובה לזה מבוארת כבר בשיר היחוד:
וְלִפְנֵי הַכֹּל אַתָּה (נ"א כָּל) הָיִיתָ, וּבִהְיוֹת הַכֹּל כֹּל מִלֵּאתָ:
לֹא לִחֲצוּךָ וְלֹא הִטּוּךָ יְצוּרֶיךָ, אַף לֹא מִעֲטוּךָ:
בַּעֲשֹוֹתְךָ כֹּל לֹא נִבְדָּלְתָּ, מִתּוֹךְ מְלַאכְתְּךָ לֹא נֶחְדָּלְתָּ:
בַּעֲשֹוֹתְךָ אֶת הַשָּׁמָיִם, אֶת הָאָרֶץ וְאֶת הַמָּיִם:
לֹא קֵרְבוּךָ וְלֹא רִחֲקוּךָ, כִּי כָל קִירוֹת לֹא יְחַלְּקוּךָ:
זֶרֶם מַיִם לֹא יִשְׁטְפֶךָ, וְרוּחַ כַּבִּיר לֹא יֶהְדֳּפֶךָ:
אַף כָּל טִנּוֹפֶת לֹא תְטַנְּפֶךָ, אֵשׁ אוֹכְלָה אֵשׁ לֹא תִשְׂרְפֶךָ:)

יש לי ראיות יותר קדומות ומפורשות משלך:
מלא כל הארץ כבודו
השמים כסאי והארץ הדום רגלי
אפילו מחיצה של ברזל אינה מפסקת בין ישראל לאביהם שבשמים
וכהנה רבים על זה הדרך...
אם אינכם חסים על כבוד קונכם מלדון בדברים כאלו בפורום למה לפחות לא תכבדו את הדיון בדברים שיש בהם ממש?

בברכה המשולשת
הודעות: 14277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יוני 08, 2014 8:55 am

את ההוכחה משיר הייחוד הביא גם רבינו חיים מוולוז'ין בנפה"ח ולכן לא הבנתי את הביקורת של כתר"ה על הרב לייבדיג יענקל

מרן המשגיח
הודעות: 269
הצטרף: ד' פברואר 05, 2014 9:53 pm

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי מרן המשגיח » א' יוני 08, 2014 2:07 pm

בברכה המשולשת כתב:את ההוכחה משיר הייחוד הביא גם רבינו חיים מוולוז'ין בנפה"ח ולכן לא הבנתי את הביקורת של כתר"ה על הרב לייבדיג יענקל
הוא גם מביא שם את הראיות שאני הבאתי (או דומות להן). השאלה היא מה הוא מוכיח מהן...

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1384
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » א' יוני 08, 2014 3:51 pm

הנפה"ח ס"ל שהצמצום אינו כפשוטו, כידוע.
את הפסוקים שהביא מרן שליט"א הכירו גם הסוברים שהצמצום הוא כפשוטו, והם מפרשים שהכוונה להשגחת ה' וכדו'. אני הבאתי ראשונים שקדמו למקובלים (ע"מ לאפוקי מא' הפרטים שבהודעת תוכן) שמאריכים לבאר שה' נמצא ממש בתוך כל דבר, ולא רק השגחתו.
מרן, עיינת במקורות שהזכרתי לפני שתקפת? אם קשה לך לבדוק בכל המקורות הללו, אביא כאן רק ציטוט קצר מפירוש הרוקח לספר יצירה (הדברים מבוססים על פי' רס"ג המובא בפי' ר"י הברצלוני): "בורא עולם בכל מקום, והכל ממלא כמו הנשמה, ואין לך הר ולא ים ולא עובי חומה ושום מקום שאין בורא עולם בו, כי אין לך דבר שאין בו אויר כי הוא דק ונכנס בו ... וכמו הדעת אשר לא יזיק לה בגדים צואים ולא טיט ולא חולי ומצוקה, כן בורא עולם לא יזיק לו מליכלוך העולם".
ג"א סבור שאין זה נושא לפורום מכובד ככל שיהיה, ו'כבוד אלקים הסתר דבר'. ע"מ להבין בזה צריך ללמוד ולהתייגע בספה"ק מתוך ירא"ש. אך כיון שראיתי שנכתבו כאן טעויות בדברים הנוגעים לכבוד קונינו, ציינתי כמה מ"מ ע"מ לתקן אותן, והמבקש להבין 'כבוד מלכים' (-דהיינו לדעת כיצד ימליך את ה' עליו) יקיים 'חקור דבר' בספרים אלו ואחרים (ביאור זה בכתוב במשלי שרמזתי לו כאן, הוא משל הדברי חיים ממצאנז זי"ע). ובזה יצאתי יד"ח, ובעז"ה לא אוסיף עוד לכתוב בענין.

[יש להעיר ע"מ שהובא למעלה לשון הירושלמי בביכורים: "ה' בהיכל קדשו הא ר' יצחק בר לעזר בכנישתא מדרתא דקיסרין", שכוונת הירושלמי רחוקה מאוד ממה שביקשו לייחס לה. בירושלמי שם יש אריכות כנגד הדיינים המתמנים ע"י ממון: "ר' מנא מיקל לאילין דמתמניי בכסף. רבי אימי קרא עליהון אלהי כסף ואלהי זהב לא תעשו לכם ... תירגם יעקב איש כפר גבורייא הוי אומר לעץ הקיצה עורי לאבן דומם הוא יורה יודע הוא יורה הנה הוא תפוס זהב וכסף לא בכספייא איתמני וכל רוח אין בקרבו לא חכים כלום". ואח"ז אמרו: "בעיתון ממנייה - וה' בהיכל קדשו". והיינו שהזהירו על העונש על זה, וכפי שמבואר יותר בבבלי בסנהדרין (ז, ב): "הוי אומר לעץ הקיצה עורי לאבן דומם הוא יורה הנה הוא תפוש זהב וכסף וכל רוח אין בקרבו, ועתיד הקדוש ברוך הוא ליפרע ממעמידין, שנאמר וה' בהיכל קדשו הס מפניו כל הארץ" (עיי"ש ברש"י). ואח"ז אמרו (בירושלמי שם): "הא ר' יצחק בר לעזר בכנישתא מדרתא דקיסרין", והוא דיין הגון, מנו אותו, ולא מי שמבקש להתמנות מחמת כספו. (וע"ע כו"כ דרשות זהות בענין זה בבבלי ובירושלמי שם).]

מה שנכון נכון
הודעות: 11806
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' יוני 08, 2014 3:56 pm

לייבעדיג יענקל כתב:[יש להעיר ע"מ שהובא למעלה לשון הירושלמי בביכורים: "ה' בהיכל קדשו הא ר' יצחק בר לעזר בכנישתא מדרתא דקיסרין", שכוונת הירושלמי רחוקה מאוד ממה שביקשו לייחס לה...

וא"כ הוא דומה בלשון ובמשמעות לפסוק "אלהים נצב בעדת אל" ותל"מ.

תוכן
הודעות: 6274
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי תוכן » א' יוני 08, 2014 8:21 pm

יין המשמח כתב:ז. כמה מקורות להיחס לרבי:
1. שו"ע יו"ד רמב - (ב) כל החולק על רבו כחולק על השכינה וכל העושה מריבה עם רבו כעושה עם השכינה וכל המתרעם עליו כאילו מתרעם על השכינה וכל המהרהר אחר רבו כמהרהר אחר השכינה:
2. ירושלמי ביכורים פ"ג ה"ג - וה' בהיכל קדשו הא ר' יצחק בר לעזר בכנישתא מדרתא דקיסרין.
3. זהר ח"ב לח,ב - אָתוּ ר' חִיָּיא ור' יוֹסֵי, אִשְׁתְּטָחוּ קָמֵיהּ, וְנָשְׁקוּ יְדוֹי. וּבָכוּ וְאָמְרוּ, גְּלִיפִין עִלָּאִין וְתַתָּאִין, זַקְפָן רֵישָׁא בְּגִינָךְ, עָבֵד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא יְרוּשָׁלַיִם לְתַתָּא, כְּגַוְונָא דִּלְעֵילָּא. עָבֵד (רשב''י) שׁוּרֵי קַרְתָּא קַדִּישָׁא וְתַרְעוֹי. מַאן דְּעָיִיל, לָא עָיֵיל, עַד דְּיִפְתְּחוּן תַּרְעִין. מַאן דְּסָלִיק, לָא סָלִיק, עַד דְּיִתְתַּקְנוּן דַּרְגִין דְּשׁוּרֵי מַאן יָכִיל לְמִפְתַּח תַּרְעִין דְּקַרְתָּא קַדִּישָׁא, וּמַאן יָכִיל לְאַתְקְנָא דַּרְגִּין דְּשׁוּרֵי, דָּא רִבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחָאי, דְּאִיהוּ פָּתַח תַּרְעִין דְּרָזֵי דְּחָכְמְתָא, וְאִיהוּ אַתְקִין דַּרְגִּין עִלָּאִין, וּכְתִיב (שמות לה) יֵרָאֶה כָּל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי הָאָדוֹן יְיָ'. מַאן פְּנֵי הָאָדוֹן יְיָ', דָּא רִבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחָאי, דְּמַאן דְּאִיהוּ דְּכוּרָא מִן דְּכֻרְנָיא, בָּעֵי לְאִתְחֲזָאָה קָמֵיהּ.
וראה גם בספר שבחין דרשב"י להריא"ז מרגליות.
ח. עכ"פ עיקרי הדברים כבר נאמרו הרבה לפני זמן החסידות והמבקשים תואנות תמיד ימצאו על מה להיתפס.


כל המקורות שהבאת אפשר לפרשם באין ספור אופנים, ושערי תירוצים לא ננעלו. משא"כ לגבי דברי הרמ"ש שדעת שפתיו ברור מיללו, ואין דבריו משתמעים לתרי אנפי. ומה שאמרת שעיקרי הדברים נאמרו הרבה לפני זמן החסידות, זה נכון, השאלה היא לאן התפשטו הפרטים, ובזה הרמ"ש עצמו אמר שהוא מפרט באופן שאף אחד לא פרט מלפניו, ודבריו אלו בדוקא הם הנידון כאן.

מרן המשגיח
הודעות: 269
הצטרף: ד' פברואר 05, 2014 9:53 pm

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי מרן המשגיח » א' יוני 08, 2014 9:01 pm

לייבעדיג יענקל כתב:הנפה"ח ס"ל שהצמצום אינו כפשוטו, כידוע.
את הפסוקים שהביא מרן שליט"א הכירו גם הסוברים שהצמצום הוא כפשוטו, והם מפרשים שהכוונה להשגחת ה' וכדו'. אני הבאתי ראשונים שקדמו למקובלים (ע"מ לאפוקי מא' הפרטים שבהודעת תוכן) שמאריכים לבאר שה' נמצא ממש בתוך כל דבר, ולא רק השגחתו.
מרן, עיינת במקורות שהזכרתי לפני שתקפת? אם קשה לך לבדוק בכל המקורות הללו, אביא כאן רק ציטוט קצר מפירוש הרוקח לספר יצירה (הדברים מבוססים על פי' רס"ג המובא בפי' ר"י הברצלוני): "בורא עולם בכל מקום, והכל ממלא כמו הנשמה, ואין לך הר ולא ים ולא עובי חומה ושום מקום שאין בורא עולם בו, כי אין לך דבר שאין בו אויר כי הוא דק ונכנס בו ... וכמו הדעת אשר לא יזיק לה בגדים צואים ולא טיט ולא חולי ומצוקה, כן בורא עולם לא יזיק לו מליכלוך העולם".
אינני רוצה להכנס לעצם הדיון אבל על דרך כלל אומר שהגישה שלך המחלקת את הדעות לצמצום כפשוטו (יושר לבב) או לא כפשוטו (בעל התניא) היא חוטאת לאמת (ואולי לא נתכוון מר אלא לאפוקי מדעה אחת קיצונית).
א"א לעשות כך לנפש החיים ועאכו"כ שא"א לצפות מחסידי אשכנז שידברו בשפה שאתה רגיל אליה.
לייבעדיג יענקל כתב:ג"א סבור שאין זה נושא לפורום מכובד ככל שיהיה
ברוך שכיוונתי :)

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1384
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: על אמונת חב"ד

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » א' יוני 08, 2014 9:51 pm

מרן המשגיח כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:הנפה"ח ס"ל שהצמצום אינו כפשוטו, כידוע.
את הפסוקים שהביא מרן שליט"א הכירו גם הסוברים שהצמצום הוא כפשוטו, והם מפרשים שהכוונה להשגחת ה' וכדו'. אני הבאתי ראשונים שקדמו למקובלים (ע"מ לאפוקי מא' הפרטים שבהודעת תוכן) שמאריכים לבאר שה' נמצא ממש בתוך כל דבר, ולא רק השגחתו.
מרן, עיינת במקורות שהזכרתי לפני שתקפת? אם קשה לך לבדוק בכל המקורות הללו, אביא כאן רק ציטוט קצר מפירוש הרוקח לספר יצירה (הדברים מבוססים על פי' רס"ג המובא בפי' ר"י הברצלוני): "בורא עולם בכל מקום, והכל ממלא כמו הנשמה, ואין לך הר ולא ים ולא עובי חומה ושום מקום שאין בורא עולם בו, כי אין לך דבר שאין בו אויר כי הוא דק ונכנס בו ... וכמו הדעת אשר לא יזיק לה בגדים צואים ולא טיט ולא חולי ומצוקה, כן בורא עולם לא יזיק לו מליכלוך העולם".
אינני רוצה להכנס לעצם הדיון אבל על דרך כלל אומר שהגישה שלך המחלקת את הדעות לצמצום כפשוטו (יושר לבב) או לא כפשוטו (בעל התניא) היא חוטאת לאמת (ואולי לא נתכוון מר אלא לאפוקי מדעה אחת קיצונית).
א"א לעשות כך לנפש החיים ועאכו"כ שא"א לצפות מחסידי אשכנז שידברו בשפה שאתה רגיל אליה.
לייבעדיג יענקל כתב:ג"א סבור שאין זה נושא לפורום מכובד ככל שיהיה
ברוך שכיוונתי :)

ב"ה שאנו מסכימים לדעה אחת. אמנם יש הבדל בינינו, בעוד שאני התאמצתי לכתוב למעלה בתמציתיות אך בשפה ברורה ואולי גם בנעימה, אתה השתדלת לכתוב באופן שלא יהיה ניתן להבין בשם איזו שיטה אתה מדבר ומה אתה בכלל רוצה כאן [מעבר לטענתך הצודקת שהצינעא יפה לנושא זה].
(אגב, לשפתם של חסידי אשכנז אני רגיל יותר מלשפות אחרות).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 529 אורחים