כסיל בחושך כתב:מעתה יש לנו לחקור חקירה נפלאה אם מה שצריך ליתן זמן להאברך למצוא לו כויל"ל אחר הוא משום שיהיה לו מקום אחר חילוף מה שנעזב ממנו בגדר אוקי לך אתרא בחריקאי או דאין להפסיד האברך אם לא פשע ח"ו ורק אם מוצא לו כויל"ל אחר אין כאן הפסד
ונפק"מ להלכה ולמעשה בעובדין שבכל יום ויום שניקי"ם בהביהמ"ד החשוב דנן עוסקים בפאליטיק"ע ויש להסתפק אם חיוב על המנהלים שליט"א ליתן להם זמן למצוא להם פורו"ם אחר קודם שיפטרום לחיים ולשלום והנה להצד הא' ודאי יש עליהם חיוב הזה מדין אוקי לך אתרא בחריקאי אך להצד הב' י"ל דכיוון שבלא"ה היו יכולים לעסוק בפאליטיק"ע שלהם בב' פורומי"ם יחד ממילא אם היה אותו העוסק בפאליטיק"ע כותב רק בפורו"ם אחד איהו דאפסיד אנפשיה. וצ"ע לדינא.
נוטר הכרמים כתב:זכויות האברך מבחינה ממונית, במאמר המצו"ב.
שו"ת שבט הלוי חלק ח סימן שטו
ב"ה, כבוד ידי"נ הרב הגאון המופלג ומושלם בכל כש"ת מוהר"ר שמואל אליעזר שטערן שליט"א ר"מ ודאין פה עיה"ק.
אחדשה"ט וש"ת באהבה.
יקרתו קבלתי וכב' מעל' שואל כענין כמה ספיקות, ואשיב כמסת הפנאי האפשר ובקיצור.
א. ז"ל השאלה אתא קמן בבי דינא שאילתא בענין הפסקת תמיכת כולל אברכים לאחד מחברי הכולל באמצע הזמן, והספק הוא אם יש לתמיכה זו דין משכורת של פועל שאז בודאי נתחייב המעביד לשאת בהוצאת העובד לכל הזמן, או אפשר דאינה נידונת אלא כתמיכה ומענק בעלמא ורשאי להפסיקה, מטעם שימצא לנכון, א"ד.
ובתשובת הדבר אומר בעניי דספק זה כבר נסתפקנו מכמה שנים, אבל מעודי לבי נוטה יותר דלפי מציאות הכוללים היום דין פועל יש לו, והו"ל עכ"פ לענין זמן זה שנתקבל בכולל לא פחות מזמן אחד כמלמד ואם כבר התחיל בלמודו זמן מה כשאר חברי הכולל, ואם אין טעם מספיק לפטר אותו עפ"י התנאים שביניהם שדינו כפועל שצריך לשלם לו עכ"פ כפועל בטל כמבואר חו"מ סי' של"ג ס"ב, ובזה בנ"ד י"ל דצריך לשלם לו שכרו משלם עפ"י המבואר חו"מ סוס"י של"ד בשו"ע ורמ"א דלומדי תורה יותר נח להם ללמוד מלילך בטל.
אמנם מסופק אני קצת אם צריך לשלם באמת שכרו משלם, דאע"ג דמבואר סוס"י של"ג דמלמד הלומד תורה צריך לשלם שכרו משלם לא כפועל בטל ומבואר ברמ"א חו"מ סי' של"ד אפילו ימצא ללמוד ע"י תלמידים אחרים היינו במלמדים שזה חיותם להרביץ תורה לתלמידים מרובים בבת אחת ופקודי ה' ישרים משמחי לב כמש"כ סמ"ע שם, אבל בבן ישיבה שלומד בפני עצמו ובין כך ובין כך לא יבטל מלמודו, י"ל דלא שייך לומר כן, ואולי בכל זאת שייך הסברא דמכ"מ בכולל לומד בחבורה ובפלפול החברים וזה יחסר לו כשילמוד באופן פרטי, ושייך סברת דאי לא עבדי חלש.
וטעמא דילי דודאי מי שתומך סתם ת"ח שילמדו בלי צורת כוללים ומוסדות של היום רק לשם תמיכת תורה לבד, פשיטא דהת"ח רק נתמכים לא נשכרים אבל מי שנעשה מיסד או ראש כולל, ומקבל ע"ז תמיכה ממקומות שונים וגם מחיתו ופרנסתו מזה כרגיל בזמנינו, ובוחר לו אנשי כולל הנראים לו ראוים שישבו עה"ת לפי סדר הלימוד והזמן, ועל ידם נתקיים המוסד ומיסד או ראש הכולל מרויח על ידם, ועבור זה נותן להם שכרם ודאי דדע"ת נוטה דנדונים כפועלים שאי אפשר להפסיק משכורתם כשאין מוצאים לשכור למקום אחר כמבואר בש"ס ושו"ע, ולענינינו שאין מוצאים באמצע הזמן כולל שיקבלם, וא"כ אסור להפסיק מלאכת שמים שלהם באמצע אם לא ע"י פשיעה מצד בן הכולל עצמו שלא עמד בהתחייבות שלו.
שיבר כתב:יש שיעור בנושא שנדפס בקובץ האחרון של הישר והטוב (טז?) מאת הגר"מ שפרן שליט"א.
הבה נתבונן כתב:מה הדין אם אברך יחליט שהוא מתחיל לבוא לכולל כשהוא לבוש בחולצת טריקו ומכנסי ג'ינס, האם גם אז לא יהיה לראש הכולל זכות לפטר אותו מכיון ששומר על סדרי הכולל ולומד???
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 401 אורחים