מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

טבילה במים טמאים, פסול מן התורה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לולי דמיסתפינא
הודעות: 281
הצטרף: ה' אוקטובר 28, 2010 7:46 pm

טבילה במים טמאים, פסול מן התורה?

הודעהעל ידי לולי דמיסתפינא » ה' יולי 24, 2014 12:28 am

ראיתי לפוסקים שכתבו דטבילה במים טמאים פסול מה"ת אף למ"ד כולו שאוב דרבנן

מה המקור?

ידעתי כי יחישבו שהשאלה מגוחכת, אבל תורה היא וללמוד אני צריך.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: טבילה במים טמאים, פסול מן התורה?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' יולי 24, 2014 9:27 am

שאלה מעניינת, אם יש לו כלי של מ"ס, והמים שבו טמאים - האם יכול להשיק בהם מים טמאים לטהרם? האמת שמים אינם יכולים להיות אה"ט, וא"כ המים שבכלי הם ראשון או שני. אם הם ראשון והמים שבא לטהר הם ג"כ ראשון, פשוט שלא ייטהרו, אפילו אם אין משקין מטמאין משקין, כי השקה נחשבת כחיבור למי המקווה, ולא ייתכן שהמים המושקים יהיו יותר טהורים מהם. ואם המים שבא להשיק הם שני, יישארו שני מ"מ, כי נגעו בראשון. אם המים שבמקווה הם שני ומשיק בהם ראשון, אולי ייטהרו מטומאת ראשון להיות שני.

לעצם שאלתך, אולי לומדים ממשמעות הפסוק - אך מעין ובור מקווה מים יהיה טהור - וא"כ אם הם טמאים אינם יכולים לטהר.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: טבילה במים טמאים, פסול מן התורה?

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' יולי 24, 2014 12:31 pm

הרב אפרקסתא - הרי זהו מה שאמרו טובל ושרץ בידו שאם מחזיק דבר טמא אינו מיטהר וכפי הנראה כבודו ביקש לברר אם שייך דבר כזה מים טמאים.
הצדק עם כבודו לכאו'.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: טבילה במים טמאים, פסול מן התורה?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' יולי 24, 2014 12:39 pm

לומד_בישיבה כתב:הרב אפרקסתא - הרי זהו מה שאמרו טובל ושרץ בידו שאם מחזיק דבר טמא אינו מיטהר וכפי הנראה כבודו ביקש לברר אם שייך דבר כזה מים טמאים.
הצדק עם כבודו לכאו'.


טובל ושרץ בידו נשאר ראשון, דאינו נטהר מטומאת שרץ. אך מה הדין בטמא שהוא אב הטומאה, כגון זב ומצורע, שטבל בעודו נוגע בשרץ, האם לא נטהר מטומאת אב ויהיה רק ראשון?

ואולי זה תלוי במח' ר"י וחכמים גבי זב שראה קרי, שלחלק מהראשונים המחלוקת אם יש טבילה למחצה. אמנם באופן שיש משמעות של דין דאורייתא לטבילה למחצה נראה שלכו"ע מועילה, וצ"ע.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: טבילה במים טמאים, פסול מן התורה?

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' יולי 24, 2014 2:45 pm

לאחרונה ראיתי בספר מאחד מגדולי הפוסקים ואינו תח"י כעת ושם הוא מביא כמדומני מהגר"ח על הרמב"ם שלא שייך טבילה למחצה ומטעם זה כותב שם מדוע לא ניתן להיכנס בכל שטח הר הבית שהרי כולנו טמאי מתים.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: טבילה במים טמאים, פסול מן התורה?

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ה' יולי 24, 2014 2:55 pm

במחילת כ"ת, גם אם כולו שאוב מדרבנן פשיטא שלא מועיל טבילה בכלי אלא בבור ומקוה מים. ומים מחוברים לקרקע אמק"ט.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: טבילה במים טמאים, פסול מן התורה?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' יולי 24, 2014 3:45 pm

במחילה, מים שאובין שנטמאו ושפכם לבור בקרקע אינם נטהרים באופן אוטומטי.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: טבילה במים טמאים, פסול מן התורה?

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ה' יולי 24, 2014 7:38 pm

מנין? [כמובן מדין דאוריתא]

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: טבילה במים טמאים, פסול מן התורה?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' יולי 24, 2014 8:05 pm

שמא נטל ההוכחה על כבודו, שטוען שמים טמאים נטהרים בשפיכתם ע"ג קרקע?

רב טקסט
הודעות: 198
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2011 12:31 pm

Re: טבילה במים טמאים, פסול מן התורה?

הודעהעל ידי רב טקסט » ה' יולי 24, 2014 8:12 pm

היה מקום לומר דבדין מקוה מים יהיה טהור, שמקוה מ' סאה אינו מקבל טומאה, נכלל גם שמים שכבר נטמאו נטהרים כשנעשין מקוה מים.

זכור לי שבתשו' הח"ס מבאר מקור פסול מים שאובים מה"ת, למאן דאית ליה הכי, מפני שנטמאין מן הטובל בהם, ופשיטא ליה שאין מים טמאים מטהרים.
נערך לאחרונה על ידי רב טקסט ב ה' יולי 24, 2014 9:11 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: טבילה במים טמאים, פסול מן התורה?

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' יולי 24, 2014 8:59 pm

לומד_בישיבה כתב:הרב אפרקסתא - הרי זהו מה שאמרו טובל ושרץ בידו שאם מחזיק דבר טמא אינו מיטהר וכפי הנראה כבודו ביקש לברר אם שייך דבר כזה מים טמאים.
הצדק עם כבודו לכאו'.


עתה נזכרתי שאין זה קשור כלל לטובל ושרץ בידו, אצל טו"ב מבקשת הגמ' להוכיח שאם נגע בשרץ בהיותו במקוה לא ייטמא מק"ו, ומה בכוח המקווה לטהר את הטמא כ"ש שבכוחה של המקווה למנוע את האיש מלהיטמא. וזהו שאמרו שם טובל ושרץ בידו שאין בכח המקווה למונע מן האיש שלא ייטמא. וכל זה אינו שייך לעניינו, שהרי כבר היה טמא זה מכבר ועתה מבקש להיטהר במים שנטמאו, ועל זה לא דיברה הגמ'.

לולי דמיסתפינא
הודעות: 281
הצטרף: ה' אוקטובר 28, 2010 7:46 pm

Re: טבילה במים טמאים, פסול מן התורה?

הודעהעל ידי לולי דמיסתפינא » ה' יולי 24, 2014 9:34 pm

כל שאלתי על הדין דאורייתא. יש משהו בצל"ח בסוגיא דרבי חנינא סגן הכנים, אך איני מוצאו.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: טבילה במים טמאים, פסול מן התורה?

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' יולי 25, 2014 12:58 am

לומד_בישיבה כתב:
לומד_בישיבה כתב:הרב אפרקסתא - הרי זהו מה שאמרו טובל ושרץ בידו שאם מחזיק דבר טמא אינו מיטהר וכפי הנראה כבודו ביקש לברר אם שייך דבר כזה מים טמאים.
הצדק עם כבודו לכאו'.


עתה נזכרתי שאין זה קשור כלל לטובל ושרץ בידו, אצל טו"ב מבקשת הגמ' להוכיח שאם נגע בשרץ בהיותו במקוה לא ייטמא מק"ו, ומה בכוח המקווה לטהר את הטמא כ"ש שבכוחה של המקווה למנוע את האיש מלהיטמא. וזהו שאמרו שם טובל ושרץ בידו שאין בכח המקווה למונע מן האיש שלא ייטמא. וכל זה אינו שייך לעניינו, שהרי כבר היה טמא זה מכבר ועתה מבקש להיטהר במים שנטמאו, ועל זה לא דיברה הגמ'.


משום מה השתרש העניין של טובל ושרץ בידו לכמה וכמה מושגים ואפרש שיחתי דרך משל לחזור בתשובה כל עוד עושה עבירות. וזה אינו וכנ"ל. שאצל מעין ובור ומקווה אמרו שאין בכוח המקווה למנוע מן האיש להיטמא ואין לה כל קשר לגבי העושה תשובה בעודו עושה עבירה. וגם בעת שהוא עודנו חוטא - הייתי אומר שמועיל לו התשובה לולא דברי הרמב"ם שכתב שאין התשובה מועילה עד אשר יעיד עליו יודע וכו'. אך אינו קשור לכאן עניין טובל ושרץ בידו, וכפי שאמרנו אין כוונת הגמ' שם לומר שכל עוד הוא מטמא את עצמו שוב אין הטבילה מועלת אלא כוונת הגמ' לומר שאין בכוח המקווה למנוע מהנוגע בשרץ להיטמא, המקווה מטהרת את הטמאים אך אין היא מונעת טומאה.
הוא הדין גם לגבי תשובה הייתי אומר שהעושה תשובה ועדיין הוא חוטא התשובה עוזרת ומהכ"ת שלא, ועניין טובל ושרץ בידו אינו שייך לכאן.

מתאבק בעפר חכמים
הודעות: 29
הצטרף: א' מרץ 30, 2014 9:44 pm

Re: טבילה במים טמאים, פסול מן התורה?

הודעהעל ידי מתאבק בעפר חכמים » ש' יולי 26, 2014 10:28 pm

כמדו' אני שברגע שיהיה דין מקוה על המים ממילא הם יהיו טהורים, וכמאמר הכתוב אַךְ מַעְיָן וּבוֹר מִקְוֵה מַיִם יִהְיֶה טָהוֹר וְנֹגֵעַ בְּנִבְלָתָם יִטְמָא, וכדפרש"י שם אך מעין ובור מקוה מים - המחוברים לקרקע, אין מקבלין טומאה. ועוד יש לך ללמוד יהיה טהור הטובל בהם מטומאתו, עכ"ל.
ועיין פסחים יז' ב' ובפרש"י שם.
ועיין בשו"ת נודע ביהודה סי' קמב' ובהערה 3 שבהוצאות מכון ירושלים ובפרויקט השו''ת ותרוה נחת

לולי דמיסתפינא
הודעות: 281
הצטרף: ה' אוקטובר 28, 2010 7:46 pm

Re: טבילה במים טמאים, פסול מן התורה?

הודעהעל ידי לולי דמיסתפינא » ב' יולי 28, 2014 1:52 am

עוד שאלה:

החתם סופר (יו"ד סימן ריג) והנודע ביהודה האריכו דמים המחוברים לקרקע אינם מקבלים טומאה.

השאלה שלי, בור של מי גשמים האם נחשב למחובר לקרקע שאינו מקבל טומאה?

מתאבק בעפר חכמים
הודעות: 29
הצטרף: א' מרץ 30, 2014 9:44 pm

Re: טבילה במים טמאים, פסול מן התורה?

הודעהעל ידי מתאבק בעפר חכמים » ב' יולי 28, 2014 8:31 pm

אפרקסתא דעניא כתב:שמא נטל ההוכחה על כבודו, שטוען שמים טמאים נטהרים בשפיכתם ע"ג קרקע?

בסוגיית הגמ' פסחים יז' ב' מבואר דרביעית מים ששפכן ע"ג קרקע ויש בהם דין מקוה מה"ת טהורים, מה"ת, וזה פשוט שם שגם אם היו טמאים נטהרים, אלא שזה דוקא במקדש משום שבטלו רבנן דין מקוה ברביעית, ובמקדש העמידוהו אדין תורה, ולשיטת הראשונים דכולו שאוב מדרבנן, דברי הגמ' שם גם בשאובין כמבואר שם בתוס', ולשיטות ששאובין הם פסול מה"ת, לא איירו שם בשאובין, עיין בכ"ז בהלכות מקואות להרא"ש ז"ל.
ושיטת הראב"ד בפט"ו מטומאת אוכלין ה"א שביש בהם רביעית טהורים גם שלא במקדש, וסוגיית הגמ' דאמרה שהוא דוקא במקדש, צ"ל לפ"ד דזה דוקא בשאובין, אבל בלא שהם שאובין כל שיש בהם רביעית, טהורים גם שלא במקדש, ושיטת הראב"ד דפסול שאובין מדרבנן.
ומינה שביש בהם ארבעים סאה, אף שהיו טמאים מעיקרא כל שעכשיו תורת מקוה להם נטהרים מטומאתם, ואם אינם שאובין ודאי שכ"ה למעשה, ואם הם שאובין, לכאו' מדרבנן טמאים, כיון שמדרבנן אין תורת מקוה עליהם.

מתאבק בעפר חכמים
הודעות: 29
הצטרף: א' מרץ 30, 2014 9:44 pm

Re: טבילה במים טמאים, פסול מן התורה?

הודעהעל ידי מתאבק בעפר חכמים » ב' יולי 28, 2014 8:33 pm

לולי דמיסתפינא כתב:עוד שאלה:

החתם סופר (יו"ד סימן ריג) והנודע ביהודה האריכו דמים המחוברים לקרקע אינם מקבלים טומאה.

השאלה שלי, בור של מי גשמים האם נחשב למחובר לקרקע שאינו מקבל טומאה?

המקור שמים מחוברים אינם מקבלים טומאה, הוא ממשנה א' דמקואות, וברור שם דמי גשמים הם מים מחוברים, אלא ששיטת הראב"ד דדוקא ביש בהם רביעית, ושיטת שא"ר בפשוטו דכל מי גשמים גם באין בהם רביעית חשיבי מחוברים ואינם מקבלים טומאה.

לולי דמיסתפינא
הודעות: 281
הצטרף: ה' אוקטובר 28, 2010 7:46 pm

Re: טבילה במים טמאים, פסול מן התורה?

הודעהעל ידי לולי דמיסתפינא » ג' יולי 29, 2014 12:53 am

ימישהו מבין את הנכתב כאן על ידי חכם אחד, ויש לו מה לומר בזה? אבקש את עזרתכם.

בס"ד


גדר דין פסול מים טמאים במקוה

שאלה: עובדא דהוה במקוה שהוריקו את בור ההשקה כדי שיתמלא מחדש במי גשמים, ואח"כ באו ומצאו מלא ובתוכו עכבר, ולא נודע זמן נפילת העכבר, וכעת השאלה אם יש למלא את המקוה מחדש, או הוא פסול מצד מים טמאים, שעל זה כתב הצל"ח (פסחים יז:, אות קג) דאפילו למ"ד כולו שאוב מדרבנן, מכל מקום אם המים טמאים הם פסולים מה"ת.

תשובה: הנה יש לדון בזה מקודם אם נפל העכבר כשכבר היה המקוה מלא אם נטמאו מימי המקוה, ויש לדון עוד אם העכבר נפל לבור ריק ונפל עליה מים, אם נטמאו המים, ויש צורך למלא את המקוה מחדש.
כתב הרמב"ם (פ"ה מהלכות מקואות ה"ט) כתב וז"ל, מקוה שאין בו מ' סאה ונפל לתוכו פחות משלשה לוגין מים טמאין שאובין ה"ז כשר לחלה ולתרומה וליטול מהן לידים, ופסולין להקוות עליהן וכו' ירדו עליהן גשמים ורבו עליהן הרי אלו כשרים להקוות עליהם. נפל לתוכו שלשה לוגין מים שאובין טמאים ה"ז פסול לחלה ולתרומה וליטול ממנו לידים, ופסולין להקוות עליו. ירדו גשמים ורבו עליהן הרי הן כשרין לחלה ולתרומה וליטול מהן לידים ופסולין להקוות עליהן עד שיצאו כל המים הראשונים שנעשו כולן כשאובין ולא ישאר מהן אלא פחות משלשה לוגין. וכן מקוה שיש בו מ' סאה חסר דינר ונפלו לתוכו שלשה לוגין מים שאובין טמאין ה"ז פסול לחלה ולתרומה וליטול ממנו לידים, ופסולין להקוות עליהן. נפל לתוכו פחות משלשה לוגין מים אפילו כולן טמאין, ואח"כ נפלו לתוכו משקל דינר מי גשמים שהשלימו כשר, כשם שטהור לטבילה כך טהור לכל דבר, עכ"ד הרמב"ם. ומבואר מזה מתחלת דבריו שמים טמאים פוסלין את המקוה אפילו בפחות מג' לוגין. וע"ז השיג הראב"ד וכתב וז"ל, ופסולין להקוות עליהן, אמר אברהם זה שיבוש אלא כשרים להקוות עליהן, ולענין חלה ותרומה יש מחלוקת בנוסחא ומסתברא כאותה שיש בה ה"ז פסול לחלה לתרומה ולידים עד שירבו או עד שישטופו, ולעולם כשרים להקוות עליהם, ע"כ.
ותמהו המפרשים על מקורו של הרמב"ם שפסל במים טמאים אף בפחות מג' לוגין. ועוד תמהו, דדבריו סותרים עצמם מתחילתם לסופם, דבתחלה כתב דמים טמאים פוסלים המקוה אפילו בפחות מג' לוגין, ובסוף ההלכה כתב דמקוה שיש בו מ' סאה חסר דינר, אף אם נפל לתוכה מים טמאים אם השלים משקל דינר מי גשמים טהור. ובערוך השלחן (סי' רא סעי' קלב) כתב דצריך למחוק בבא ראשונה של הרמב"ם, וכעי"ז בגולות עליות (פ"א מ"ה סוף אות ג) דצריך לגרוס בדברי הרמב"ם כשרים להקוות עליו, ולפי דבריהם נמצא דאף לדעת הרמב"ם בפחות מג' לוגין אינו פוסל, ולפ"ז גם בעובדא דידן שהעכבר נחשב לפחות מג' לוגין מים טמאים, ולא ידוע לנו מתי נפל לתוכה, ואף אם נימא דנפל טרם שנתמלא המים מ' סאה, מ"מ לא מצינו מי שפוסל בזה.
אמנם האמת הוא כי רוב הפוסקים נקטו בדעת הרמב"ם דפוסל במים טמאים בפחות מג' לוגין. ועי' בכסף משנה שביאר החילוק דכיון שהוי מקוה של מ' סאה רק פחות דינר יש ע"ז שם מקוה של ארבעים סאה ואינה נפסלת אפילו במים טמאים, אמנם ברישא עדיין אין על זה שם מקוה, עיי"ש. והנה לפי זה בנידון דידן דלא ידוע לנו מתי נפל העכבר למים, ויתכן דעדיין לא היה במקוה מ' סאה, וא"כ דומה הדבר למים טמאים פחות מג' לוגין, שנפסלו המים לפי דעת הרמב"ם.
אמנם הפוסקים כתבו דלא נקטינן כדעת הרמב"ם. ועי' בש"ך (סקנ"ט) שהביא דעת הראב"ד והר"ש (מקואות פ"א מ"ה) שחולקים עליו, וכתב שכן הוא דעת הטור והמחבר, עיי"ש, ועי' במקוה טהרה להגה"ק בעל ערוגת הבושם ז"ל שכתב בענין דברי הש"ך (סקנ"ז) בשם רבינו ירוחם שצריך לנגב כל המקוה, כתב שלדינא אין נפק"מ כיון שאין פוסקים כהרמב"ם, עיי"ש, ולפי זה מעיקר הדין אין לחוש לדעת הרמב"ם דפוסל בפחות מג' לוגין.
אמנם נודעו דברי הש"ך (סקנ"ז) שמביא בשם האגודה ריש מקואות בשם רבינו ירוחם, דכשמנקין המקוה ונפסל בג' לוגין ודנתי לפני רבותי שלא להכשירן אם לא שהוציאו כל המים וינגבו המקוה בסדינים או בחול, ע"כ. ובפשטות צריך ביאור דברי הש"ך הא פחות מג' לוגין אינו פוסל, ועי' בלבנון נטע (סקס"ד) דביאר דאין הכונה על כל המים, רק על ג' לוגין, וכן נראה מפשטות דברי האחרונים, אמנם עי' בחזון איש (כלל קכה) דכתב ג"כ דבפחות מג' לוגין אין חשש, אך מסיק דמנהג ישראל לנגב שלא ישארו מים ברצפה כלל וכל ישראל קדושים ומנהגיהן תורה, אך לא ביאר טעמו, ועי' בלבנון נטע שם שכתב שאותם הנוהגים לנגב לגמרי הוא כדי לחוש לשיטת הרמב"ם ז"ל, וכן כתב במקוה טהרה להערוגת הבושם. ולפי זה אם באנו לחוש לדברי הרמב"ם יש לחוש כאן, דהרי גם פחות מג' לוגין פוסלין.
והנה יש לדון בדברי הרמב"ם אם דברי הרמב"ם דפוסל במים טמאים הוא דוקא כשהם שאובים בכלי. וראיתי בלבנון נטע (סימן ג סקי"ח) שהאריך טובא לבאר דברי הרמב"ם הנ"ל דנבוכו בה המפרשים מדוע יפסלו בפחות מג' לוגין מים טמאים, וביאר דהכונה דוקא במים טמאים שאובים, ואז הדין דכולו שאוב דאורייתא, וע"כ נפסל אף בפחות מג' לוגין, דאם מים שאובים דהוא רק מדרבנן פוסל בג' לוגין, מים טמאים שאובים הוה חמיר טפי עיי"ש, ולפי זה אפשר להקל כאן דאף אם נטמאו המים מכח נפילת העכבר, ולדעת הרמב"ם פוסל אף בפחות מג' לוגין, מכל מקום הרי אינם מים טמאים שנשאבו בכלי, דהוה רק טומאה שנגעה במים.
אמנם ראיתי בספר מקוה ישראל להרה"ק מנאסאד זי"ע (חלק התשובות אות מג) הביא עובדא, כי הרה"ק השר שלום מבעלזא זי"ע הכשיר פעם מקוה אחד ועמד אצל המקוה עד שיושלם השיעור מ' סאה, ובין כך נגע אדם אחד באצבעו את המים שבמקור דרך שחוק, כי ידע כי אין חשש בפחות מג' לוגין מים, וצוה הרה"ק להכשיר עוד הפעם את המקוה, ונשתוממו כל העומדים שמה, וגם הרה"ק מוה"ר שלום מקאמינקא זי"ע היה שם ואמר כי דברי רבינו יש להם מקור בש"ס ופוסקים ולא פירש דברו, ומסביר שם במקוה ישראל כי דבריו הם על פי דברי הרמב"ם הנ"ל דאף בפחות מג' לוגין פוסל המקוה, ונראה מזה כי חששו לדעת הרמב"ם הנ"ל אף בטמאים בלי שאובין. ועי' לאחד מחכמי זמננו בספר אור המאיר על ב"י הלכות מקואות (אות שיד) דמבאר ג"כ דהרמב"ם פוסל אף בטמאים לבד, וע"ע שם (אות שטז) מסיק דלהרמב"ם צריך ליזהר כשימלא המקוה שלא יגע בו דבר טמא ושלא ידיח בו ידיו ושלא יוציא המים ע"י צינור מתכות שאינו קבוע אף בהמשכה דלא הוי הויה ע"י טומאה משום דהמים נעשו טמאים, אבל מסיק להלכה דלא פסקינן כהרמב"ם עיי"ש, ולפי זה בנידון דידן צריך להחמיר, ובפרט דידוע מה דשומה בפי הפוסקים על פי דברי התשב"ץ כי במקואות יש לחוש אף לשיטה יחידאה , וכתב בשו"ת מהר"י שטייף דכן נהגו כל תלמידי החת"ס זי"ע.
אמנם נראה לומר דבנד"ד יש להקל אף לפי דעת הרמב"ם, דהנה כתב הרמב"ם (פט"ו מהלכות טומאת אוכלין ה"א) וז"ל, מים שבכלים מתטמאין בין לרצון בין שלא לרצון ומטמאין אוכלים וכלים בין שנפל עליהן ברצון בין שלא נפל עליהן ברצון, אבל מים שבקרקעות כגון מי בורות שיחין ומערות ומי גבאים שאין בהם ארבעים סאה אין מתטמאין אלא לרצון, ואין מטמאין אלא ברצון, עכ"ל, ולפי זה צריך לומר שמה שכתב הרמב"ם שמים טמאים פוסלים המקוה אף בפחות מג' לוגין הוא רק אם נפלו שם ברצון, ועי' ביאור הדברים בתשו' מהרש"ם (ח"א סי' קכב) כיון דניחא ליה שבעלים שיפלו שם מים, דהא רוצה שיושלם לשיעור מ' סאה, ואפילו אינם רוצים שיטמאו מקרי לרצון עיי"ש, ואם כן בנד"ד שהעכבר נפל שם שלא לרצון אף להרמב"ם אינו מטמא. ועי' בחיבור לטהרה להגה"ק מהורונסטייפל זי"ע שביאר אכן דזה המחלוקת בין הרמב"ם להראב"ד, וכיון שהראב"ד חולק דמי קרקע אינם מתטמאים אפילו לרצון , על כן גם בפסול פחות מג' לוגין חולק על הרמב"ם דאינו מטמא.
אמנם בספרו שו"ת עמק שאלה (סי' סא) דחה דברי השואל דלמד כן בדעת הרמב"ם דהמים נפלו ברצון, דא"כ אמאי כשר לחלה ולתרומה, אמנם עי' בלבנון נטע (סי' כא סקס"ה) שג"כ ביאר בדברי הרמב"ם דאף אם נפלו המים טמאים שלא לרצון פוסלים, דכיון דאין מעלין אף שכבר נתבטל טומאתן שוב לא בטלו כלל והוה כמים טמאים דפסול להקוות עליהן, עיי"ש, ולפי זה הא תינח כשנפלו לתוכו מים טמאים דהוי כעין חתיכת איסור בתוכו, אבל כאן בנפילת העקרב שהיה שלא לרצון ואם כן לא נטמאו המים, שוב אין חסרון אף בפחות מג' לוגין.

לולי דמיסתפינא
הודעות: 281
הצטרף: ה' אוקטובר 28, 2010 7:46 pm

Re: טבילה במים טמאים, פסול מן התורה?

הודעהעל ידי לולי דמיסתפינא » ד' אוגוסט 06, 2014 9:52 pm

נו, אולי יעשה אחד טובה עמי, ויאמר איזה הגהות, אנא!!!

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: טבילה במים טמאים, פסול מן התורה?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ו' אוגוסט 08, 2014 1:08 am

מה שכתב בשם המקוה טהרה שהמחמירים לנגב הכל משום שסוברים כהרמב"ם לא מצאתי בדבריו. ובלבנון נטע שכתב שדברי האגודה לאו דווקא אלא שלא יהיו שם ג"ל שהרי אין לחוש לפחות מג"ל אלא לדעת הרמב"ם שבזה"ז הכל טמא אינו מובן לי, שאף לדעת הרמב"ם לא שייך לחוש לזה כי כשאין שם אלא פחות מג"ל כשמקוה עליהם מ"ס הרי רבו וכשרים אף להרמב"ם (ומ"מ כל הנידון לחוש לדעת הרמב"ם בזה ולהחמיר שלא יגע שום אדם וכלים במים עד שיהיו מ"ס הוא חומרא רחוקה ומופלגת ולא נשמעה בכל הפוסקים ולפי"ז כל מקוה שאין בו ל"ט סאה נפסל אף בפחות מג"ל בזה"ז שהכל טמא היפך ממה שפשוט בכל הפוסקים).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 402 אורחים