מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

זיע''א

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

זיע''א

הודעהעל ידי נהר שלום » ב' יולי 28, 2014 8:44 pm

האם אפשר לומר זיע''א על כל צדיק או רק על האושפיזין זיע''א?

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: זיע''א

הודעהעל ידי צולניק » ב' יולי 28, 2014 9:34 pm

על כל צדיק

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: זיע''א

הודעהעל ידי נהר שלום » ב' יולי 28, 2014 9:35 pm

צולניק כתב:על כל צדיק

יש מקור

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: זיע''א

הודעהעל ידי צולניק » ב' יולי 28, 2014 9:37 pm

מה תגיד? רק על האושפזין?! יש מקור לזה?!

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: זיע''א

הודעהעל ידי נהר שלום » ב' יולי 28, 2014 9:55 pm

צולניק כתב:מה תגיד? רק על האושפזין?! יש מקור לזה?!

מו"א אמר לי כך
נערך לאחרונה על ידי נהר שלום ב ו' אוגוסט 14, 2015 6:33 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: זיע''א

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' יולי 28, 2014 9:57 pm

אם אבא שלך הוא רב, אז יש לך מקור מצויין שרק על האושפיזין, ולא היית צריך לשאול בכלל.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: זיע''א

הודעהעל ידי המעיין » ב' יולי 28, 2014 10:00 pm

נהר שלום כתב:
צולניק כתב:על כל צדיק

יש מקור


תחפש באוצר החכמה זיע"א ותמצא עשרות אלפי מקורות.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: זיע''א

הודעהעל ידי נהר שלום » ב' יולי 28, 2014 10:05 pm

איש רגיל כתב:אם אבא שלך הוא רב, אז יש לך מקור מצויין שרק על האושפיזין, ולא היית צריך לשאול בכלל.

אני מתכוון מקור עם סברה מדוע
מו"א אמר לי כן בשם הרב יהודה פתיא אבל לא מצאתי כן בספרי הרי"פ
נערך לאחרונה על ידי נהר שלום ב ו' אוגוסט 14, 2015 6:31 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: זיע''א

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' יולי 28, 2014 11:14 pm

בעיקר הענין

נועם אלימלך - פרשת בא (ד"ה ויאמר ה' אל משה נטה)
ובזה יובן מה שרגילים לומר זכותו יגן עלינו, ולמי יתן הצדיק זכותו לאחר הלא טוב לו שיקח לו לעצמו לעולם הבא שהוא אין סוף, אלא יש לפרש שזכות הוא לשון זך דהיינו מה שלומד תורה לשמה אזי זכות האור שהוא מושך על העולם היא העומדת לדורו ומגין עליהם.

הפלא ופלא
הודעות: 362
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 3:24 pm

Re: זיע''א

הודעהעל ידי הפלא ופלא » ג' יולי 29, 2014 12:22 am

האושפיזין היו בכלל ראשי ישיבות או אדמורים?(....)

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: זיע''א

הודעהעל ידי נהר שלום » ג' יולי 29, 2014 1:12 am

הפלא ופלא כתב:האושפיזין היו בכלל ראשי ישיבות או אדמורים?(....)

אכן בזמנם היו ראשי ישיבות (שם ועבר) אבל לא יודע אם האושפיזין עצמם היו....
נערך לאחרונה על ידי נהר שלום ב ו' אוגוסט 14, 2015 6:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תוכן
הודעות: 6274
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: זיע''א

הודעהעל ידי תוכן » ג' יולי 29, 2014 1:31 am

מן הסתם כוונת אבא שלך לגמרא שאפילו אם חוטאים ישראל ינצלו בזכות אבות, ומשמע משם דוקא זכות אבות מועילה, ולא זכותם של צדיקים אחרים. ולפ"ז צ"ל דלמ"ד תמה זכות אבות אין לומר זיע"א אפילו על האבות. ומ"מ דומה שדעת אביך שליט"א יחידאה בענין זה.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: זיע''א

הודעהעל ידי נהר שלום » ג' יולי 29, 2014 1:33 am

תוכן כתב:מן הסתם כוונת אבא שלך לגמרא שאפילו אם חוטאים ישראל ינצלו בזכות אבות, ומשמע משם דוקא זכות אבות מועילה, ולא זכותם של צדיקים אחרים. ולפ"ז צ"ל דלמ"ד תמה זכות אבות אין לומר זיע"א אפילו על האבות. ומ"מ דומה שדעת אביך שליט"א יחידאה בענין זה.

יש''כ

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: זיע''א

הודעהעל ידי נהר שלום » ג' יולי 29, 2014 1:33 am

בקרו טלה כתב:בעיקר הענין

נועם אלימלך - פרשת בא (ד"ה ויאמר ה' אל משה נטה)
ובזה יובן מה שרגילים לומר זכותו יגן עלינו, ולמי יתן הצדיק זכותו לאחר הלא טוב לו שיקח לו לעצמו לעולם הבא שהוא אין סוף, אלא יש לפרש שזכות הוא לשון זך דהיינו מה שלומד תורה לשמה אזי זכות האור שהוא מושך על העולם היא העומדת לדורו ומגין עליהם.

יש''כ

לבי במערב
הודעות: 9349
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: זיע''א

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' דצמבר 19, 2017 8:15 pm

נהר שלום כתב:
הפלא ופלא כתב:האושפיזין היו בכלל ראשי ישיבות או אדמורים?(....)

אכן בזמנם היו ראשי ישיבות (שם ועבר) אבל לא יודע אם האושפיזין עצמם היו....

לכה"פ יעקב אבינו פתח ישיבה במצרים (כך שודאי שעמד בראשה).
וכבר ארז"ל "מימיהם של אבותינו לא פסקה ישיבה מהם" (ועפ"ז - גם אברהם, יצחק ויוסף עמדו בראשות ישיבה).
כמדומה שעל מרע"ה אי"צ להביא ראי' שעמד בראש ישיבה [הישיבה הגדולה בעולם - ס"ר איש...].
ואהרן הכהן הי' מג"ש... או "חוזר" בלשון החסידים...
דוד המלך ודאי עמד בראש ישיבה (עכ"פ אחרי מות מפיבושת רבו).
וגם שלמה המלך, י"ל שעמד בראשות ישיבה.
מה נשאר קשה?...

נהר שלום כתב:האם אפשר לומר זיע''א על כל צדיק או רק על האושפיזין זיע''א?


יש מכתב מכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע, שתואר זי"ע אומרים רק באם הולכים בדרכי אותו צדיק.

[מחילה מאת הקוראים - אבל הערה זו נכתבה בחפזי, ואין זמני איתי לחפש המ"מ. וא"ש את"ם].

יונת אלם
הודעות: 388
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 1:58 pm

Re: זיע''א

הודעהעל ידי יונת אלם » ג' דצמבר 19, 2017 8:35 pm

אגב המדויק יותר הוא זת"ע זכותו תגן עלינו או נ"ע נשמתו עדן
ראיתי לרב וולבה זצ"ל שהקפיד לכתוב זת"ע

מה שנכון נכון
הודעות: 11810
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: זיע''א

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 19, 2017 10:35 pm

יונת אלם כתב:אגב המדויק יותר הוא זת"ע זכותו תגן עלינו או נ"ע נשמתו עדן

ע"ע ע"ז בקנין תורה בהלכה של רא"ד הורביץ סוף ח"ד. וצ"ע.

לבי במערב
הודעות: 9349
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: זיע''א

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' דצמבר 20, 2017 12:00 am

מה שנכון נכון כתב:ע"ע ע"ז בקנין תורה בהלכה של רא"ד הורביץ סוף ח"ד.

תוכל לעשות עמנו חסד ואמת, ולהעלות את זה לכאן בPDF?

לבי במערב
הודעות: 9349
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: זיע''א

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' דצמבר 20, 2017 12:42 am

עתה "נסתדר" הענין ד"בחפזי", והנה המ"מ.

כמדומה שעל ההתחלה שהאושפיזין הק' היו ג"כ ראשי ישיבות אי"צ להביא ראי'.
אבל מכתב כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע נדפס באג"ק שלו חט"ז ע' שסה-שסו.

וזלה"ק שם (ההדגשות אינן במקור):
שלום וברכה!
במענה למכתב כת"ר מיום השני, בו מעיר על הא דאמרי אינשי הלשון זי"ע רק על - כלשונו במכתבו - צדיקים אשר בגנזי מרומים ולא על צדיקים שחיים הם אתנו לאורך ימים טובים.
ולדעתי הביאור בזה, כי צדיקים אשר חיים הם אתנו בעלמא דין, נשמה בגוף, הנה הצדיק עצמו מגין - בתפלתו וכו' - וכלשון רז"ל, שמביא גם כת"ר במכתבו עה"כ סר צלם מעליהם, משא"כ צדיקא דאתפטר. ולכן אז מזכירים זכותו. והוא מלשון זכות דמשנה סוטה (פ"ג, מ"ד). אלא שבנדו"ד הוא גם זכות דמצוה. עיי"ש.

[ . . ] מה שכן צ"ע בענין זי"ע - הוא: מהו שייכותו להזכות דהצדיק, שיגן עליו. והרי אפילו אבא לא מזכה ברא. ואפילו להתירוץ א' בתוס' (סוטה י, סע"ב) דהיינו דוקא בעון ע"ז. ואפילו ע"פ מש"כ כ"ק אדמו"ר (מוהרש"ב) בצוואתו חנוך לנער. וז"ל: ומי שעינים לו יראה שהכוונה במ"ש שהאב אינו מציל לבנו, היינו מעשה האב שעושה לעצמו (ר"ל לא בשביל בנו) אינו מועיל להבן, משא"כ בהצלת הבן להאב אף מה שהבן עושה לעצמו (לא בשביל לזכות את אביו, כי אם עושה מע"ט והולך בדרכי ה' כמו שהוזהר לכ"י בתורתינו הק' ומוסיף אומץ לדקדק בכל דבר כו') בכל עשי' טובה שעושה מציל לאביו מדינה של גיהנם ומכניסו לג"ע כו' ומ"ש בנוסח התפלה וזוכר חסדי אבות כו' היינו מה שזוכר לנו הכר"ב שכרת עם אבותינו עלינו כו' עכ"ל.
עכ"פ צ"ל תפלת האב או עשייתו בשביל הבן. ולהעיר מענין דזכות אבות (שבת נה, א. ויק"ר פל"ו, ו. ירוש' סנה' פ"י ה"א. ועוד).

ועפ"ז צ"ל ד"זללה"ה" צ"ל על כל צדיק (ע' ס"ח סי' תתק"ף ובנ"כ שם) - אבל זי"ע - הוא כשהמדובר בצדיקים מדריכי ישראל או מארי דאורייתא מלמדי תורה לרבים והמדבר לומד תורתם והולך בדרכיהם והוראותיהם שעליו נאמ[ר] לבניך אלו התלמידים.

וק"ל. ואכ"מ.


*) להעיר, שבאג"ק ח"כ ע' שפב, "מפתח ענינים" ערך זי"ע - פתחו הר"ת: "זכרונו יגן עלינו". ולכאו', לא כן משמע ממכתב זה [שצוין שם, והיחידי שצוין שם]. ע"ש.

וונדרבר
הודעות: 1673
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: זיע''א

הודעהעל ידי וונדרבר » ב' דצמבר 25, 2017 3:44 pm

יונת אלם כתב:אגב המדויק יותר הוא זת"ע זכותו תגן עלינו

ראה בקובץ אור ישראל (מאנסי) גליון ל"ד עמ' קכד-קכה, שהאריך להוכיח ש"זכות" הוא גם "לשון זכר", ושאין לשנות, וצריך להשאיר את לשון הקדמונים "זכותו יגן עלינו".

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: זיע''א

הודעהעל ידי פרנצויז » ג' דצמבר 26, 2017 4:33 pm

וונדרבר כתב:
יונת אלם כתב:אגב המדויק יותר הוא זת"ע זכותו תגן עלינו

ראה בקובץ אור ישראל (מאנסי) גליון ל"ד עמ' קכד-קכה, שהאריך להוכיח ש"זכות" הוא גם "לשון זכר", ושאין לשנות, וצריך להשאיר את לשון הקדמונים "זכותו יגן עלינו".

וכן כתב גם הג"ר מאיר מאזוז שליט"א בס' מקור נאמן (מהד' חדשה) סי' תתנ"ט, (עמ' ר"ח-ר"ט), ושצריך לומר "זכותו יגן עלינו", ולא "תגן".


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 288 אורחים