מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכת האורח לתמכין דאורייתא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

ברכת האורח לתמכין דאורייתא

הודעהעל ידי הכהן » א' ספטמבר 14, 2014 11:18 am

הן ידוע בשער בת רבים, חכמות בחוץ תרונה, בגודל חשיבות אמירת ברכת האורח, והמפורסמות אין צריכין ראיה.

חזה חזיתי, שהניפו ידם לדון במקבלי פרס מקופות צדקה, אי חשיבי כאורח לענין זה, ואם מקבלי מצרכים/תוי קניה/כסף צריכים לברך בברהמ"ז את גבאי הקופה או את נדיביה.

ונפשי בשאלתי, למה לא דנו באברכי כולל אי חשיבי כסמוכין על שולחן ראש הכולל או נדיביו?

בד_קודש
הודעות: 166
הצטרף: ה' יולי 05, 2012 11:34 am
מיקום: ג'בל מוכבר

Re: ברכת האורח לתמכין דאורייתא

הודעהעל ידי בד_קודש » ב' ספטמבר 15, 2014 6:50 pm

מי שמדפיס את המודעות כפי הנראה לא קרה ולא שנה.
שהרי להדיא כותב השער הציון שאין צריך לומר ברכת האורח כיון שהוא כלול באחת מן הרחמן, הרחמן הוא ישלח ברכה מרובה בבית הזה.

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: ברכת האורח לתמכין דאורייתא

הודעהעל ידי רחמים » ב' ספטמבר 15, 2014 8:59 pm

הכהן כתב:ונפשי בשאלתי, למה לא דנו באברכי כולל אי חשיבי כסמוכין על שולחן ראש הכולל או נדיביו?

שו"ת אור לציון חלק ב פרק מו - הלכות ברכות
לג. בחורים ואברכים שאוכלים בישיבה, צריכים לומר בברכת המזון ברכת האורח, ויאמרו הרחמן הוא יברך את השולחן וכו', וכן הרחמן הוא יברך את בעלי הסעודה וכו', ויכוונו לנדיבים שתרמו סעודה זו.

שו"ת אור לציון חלק ב - הערות פרק מו - הלכות ברכות

לג. כן נראה פשוט שבחורי ישיבות ואברכים חשובים לענין זה כאורחים, ויש להם לברך ברכת האורח, אולם לא יאמרו הרחמן יברך את בעה"ב, כיון שאין מנהלי המקום נחשבים בעה"ב, אלא כגבאים, אלא יאמרו את בעלי הסעודה, והכוונה לנדיבים שתרמו סעודה זו. וראה בשו"ע בסימן ר"א סעיף ג' ובמג"א שם ס"ק ד' בגודל חיוב ברכת האורח.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: ברכת האורח לתמכין דאורייתא

הודעהעל ידי הכהן » ב' ספטמבר 15, 2014 11:09 pm

רחמים כתב:
הכהן כתב:ונפשי בשאלתי, למה לא דנו באברכי כולל אי חשיבי כסמוכין על שולחן ראש הכולל או נדיביו?

שו"ת אור לציון חלק ב פרק מו - הלכות ברכות
לג. בחורים ואברכים שאוכלים בישיבה, צריכים לומר בברכת המזון ברכת האורח, ויאמרו הרחמן הוא יברך את השולחן וכו', וכן הרחמן הוא יברך את בעלי הסעודה וכו', ויכוונו לנדיבים שתרמו סעודה זו.

שו"ת אור לציון חלק ב - הערות פרק מו - הלכות ברכות

לג. כן נראה פשוט שבחורי ישיבות ואברכים חשובים לענין זה כאורחים, ויש להם לברך ברכת האורח, אולם לא יאמרו הרחמן יברך את בעה"ב, כיון שאין מנהלי המקום נחשבים בעה"ב, אלא כגבאים, אלא יאמרו את בעלי הסעודה, והכוונה לנדיבים שתרמו סעודה זו. וראה בשו"ע בסימן ר"א סעיף ג' ובמג"א שם ס"ק ד' בגודל חיוב ברכת האורח.

ואף כשאוכלים בביתם ממאכלים שקנו מכספי נדיבים?

בד_קודש
הודעות: 166
הצטרף: ה' יולי 05, 2012 11:34 am
מיקום: ג'בל מוכבר

Re: ברכת האורח לתמכין דאורייתא

הודעהעל ידי בד_קודש » ג' ספטמבר 16, 2014 10:22 am

א. אין כל ספק שהאור לציון קלע למטרה כאשר כתב לצאת ידי חובה בברכת האורח על ידי אמירת הרחמן וכפי שכתבנו לעיל הדברים מפורשים בשער הציון אם כי שלא זכור לי באיזה סימן.

ב. את בעל הבית הזה הכוונה בעל הסעודה וראה משנה ברורה.

ג. לשיטתך נמצא שכולם חייבים היום באמירת ברכת האורח וראה מש"כ ערוך השולחן או"ח ברכות - מה היא הברכה שהאורח מברך לבעה"ב יהי רצון שלא יבוש בעל הבית הזה בעולם הזה ולא יכלם לעולם הבא ויצלח מאד בכל נכסיו וכו' ופשוט הוא דעכשיו שכל אחד מברך ברהמ"ז מחוייב כל אורח לברך ברכה זו אף שלא כיבדו בעה"ב בברכת הזימון, ואולי עתה לא אמרינן כלל דאורח מברך דזיל בתר טעמא ודו"ק.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: ברכת האורח לתמכין דאורייתא

הודעהעל ידי הכהן » ג' ספטמבר 16, 2014 11:31 am

בד_קודש כתב:ג. לשיטתך נמצא שכולם חייבים היום באמירת ברכת האורח וראה מש"כ ערוך השולחן או"ח ברכות - מה היא הברכה שהאורח מברך לבעה"ב יהי רצון שלא יבוש בעל הבית הזה בעולם הזה ולא יכלם לעולם הבא ויצלח מאד בכל נכסיו וכו' ופשוט הוא דעכשיו שכל אחד מברך ברהמ"ז מחוייב כל אורח לברך ברכה זו אף שלא כיבדו בעה"ב בברכת הזימון, ואולי עתה לא אמרינן כלל דאורח מברך דזיל בתר טעמא ודו"ק.

התכוונת אלי? או למי שטען טענה זו?
הכהן כתב:לדון במקבלי פרס מקופות צדקה, אי חשיבי כאורח לענין זה, ואם מקבלי מצרכים/תוי קניה/כסף צריכים לברך בברהמ"ז את גבאי הקופה או את נדיביה.

בד_קודש
הודעות: 166
הצטרף: ה' יולי 05, 2012 11:34 am
מיקום: ג'בל מוכבר

Re: ברכת האורח לתמכין דאורייתא

הודעהעל ידי בד_קודש » ג' ספטמבר 16, 2014 1:08 pm

לא שמתי לב לקטע האחרון בנוגע לכספי נדיבים

אני הבנתי שכבודו בא לחלוק על רחמים מה שהביא משו"ת אור לציון ועל זה כתבתי שהאור לציון בהחלט מתאים גם עם השערי ציון שניתן לפתור את ברכת האורח על ידי אמירת הרחמן – וכתבתי להביא לה ראיה שהרי בזמנם היה המזמן אומר את ברכת האורח כשהוא מוציא את כולם ידי חובת ברכת המזון ואם נבוא להחמיר בברכת האורח ואינו מסתפקים עם אמירת הרחמן מדוע שלא כל מברך יאמר את ברכת האורח ובהכרח מפני שסומכים על אמירת הרחמן.

לאחרונה ישנה תופעה מוזרה שמישהו נתפס לאיזה מצוות ועושה פלקטים ענקיים מבלי לעיין בשו"ע ולו פעם אחד. היום כשהלכתי לבית הכנסת ראיתי שוב את הפלקט הענק בנוגע לברכת האורח ולידו הדביקה מודעה ענקים נגד הפאות רח"ל ושמתי לב שהפלקט נגד הפאות היה מנוקד, האם יש כאן מישהו שיודע לפתור לי את החלום לשם מי עשו את זה עם ניקוד, כדי שגם הקושקלאך יבינו שאסור ללכת עם פאות. אתממה.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: ברכת האורח לתמכין דאורייתא

הודעהעל ידי הכהן » ג' ספטמבר 16, 2014 1:20 pm

אני רואה את זה כסוג של אלימות

בד_קודש
הודעות: 166
הצטרף: ה' יולי 05, 2012 11:34 am
מיקום: ג'בל מוכבר

Re: ברכת האורח לתמכין דאורייתא

הודעהעל ידי בד_קודש » ג' ספטמבר 16, 2014 3:27 pm

הכהן כתב:אני רואה את זה כסוג של אלימות

מישהו יוכל להסביר למה כוונתו???
ההלכה היא כמו שכתבתי חד משמעי שאם אומר הרחמן הוא יברך את בעל הבית הזה אין צריך לברכת האורח

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: ברכת האורח לתמכין דאורייתא

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ג' ספטמבר 16, 2014 3:36 pm

אני חושב שהוא התכוון שהוא רואה את תופעת הפלקטים שהתלוננת עליה כסוג של אלימות.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: ברכת האורח לתמכין דאורייתא

הודעהעל ידי הכהן » ג' ספטמבר 16, 2014 3:45 pm

צופר הנעמתי כתב:אני חושב שהוא התכוון שהוא רואה את תופעת הפלקטים שהתלוננת עליה כסוג של אלימות.

אכן
מתנצל בפני מי שהבין אחרת, אלמד להתנסח ברור.

בד_קודש
הודעות: 166
הצטרף: ה' יולי 05, 2012 11:34 am
מיקום: ג'בל מוכבר

Re: ברכת האורח לתמכין דאורייתא

הודעהעל ידי בד_קודש » ג' ספטמבר 16, 2014 3:45 pm

הרב צופר ניחמתני.
ולעצם העניין האם יש מי שחולק על דברי השער הציון.
יתכן שהנוסח פלקטים ברחוב אכן היה בוטה מידי - ודברי בטלים.
אך לא לחינם כתבתי את זה אלא מפני שהם לא מוכנים לשמוע כמה ראיות שהבאתי להם הם אפילו לא טרחו לעיין בזה.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: ברכת האורח לתמכין דאורייתא

הודעהעל ידי הכהן » ג' ספטמבר 16, 2014 4:18 pm

ושוב, כוונתי שהפלקטים אלימים, ולא מי שהגדיר אותם כתופעה.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: ברכת האורח לתמכין דאורייתא

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ה' אוגוסט 08, 2019 1:06 am

ברכת האורח לבחורי ישיבה, יש על כך תשובה ארוכה בסו"ס תנא דבי רבי אלעזר (קונט' חלקם בחיים)

בקובץ המצו"ב מצאתי שהשיב על כך הגרח"ק ושם הובאו גם מראי מקומות, ובהמשך יש מאמר של הרב גבאי שכתב על כך מאמר נפרד וארוך
קבצים מצורפים
קובץ מה טובו אהליך יעקב גליון א.pdf
(4.17 MiB) הורד 129 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 499 אורחים