מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה עושים בשמיטה המחמירים כמבי"ט לא לקנות פירות מגוי עם מעשר?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
קריינא דאיגרתא
הודעות: 36
הצטרף: ד' פברואר 05, 2014 10:30 pm

מה עושים בשמיטה המחמירים כמבי"ט לא לקנות פירות מגוי עם מעשר?

הודעהעל ידי קריינא דאיגרתא » ב' אוקטובר 20, 2014 2:51 pm

כידוע הגר"א לא רצה לבוא לארץ ישראל כי סבר כדעת המבי"ט שיש קדושת שביעית על פירות נכרי, אולם מכיון שאינו הפקר לא יכל לעשר את הפירות והירקות (בנכרי אין איסור ספיחין) מחמת החרם של רבני צפת נגד מי שמעשר פירות שביעית,

מה למעשה עושים רבבות המקפידים להביא דוקא מחו"ל, האם כאשר הם מתארחים אצל קרובי משפחה שמגישים להם ירקות של 'נכרי' שלכאורה אין להם כל בעיה לאכול אם הם שומרים על זה קדושת שביעית, אבל מה הם עושים עם מעשר, האם הם לא חוששים לחרם? ואם חוששים מה העצה,

יעקובי
הודעות: 1101
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: מה עושים בשמיטה המחמירים כמבי"ט לא לקנות פירות מגוי עם מ

הודעהעל ידי יעקובי » ב' אוקטובר 20, 2014 3:05 pm

קריינא דאיגרתא כתב: מחמת החרם של רבני צפת נגד מי שמעשר פירות שביעית

ראשית דבר יש כאן טעות יסודית, החרם היה נגד מי שלא מעשר פירות שביעית.
נערך לאחרונה על ידי יעקובי ב ב' אוקטובר 20, 2014 3:25 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: מה עושים בשמיטה המחמירים כמבי"ט לא לקנות פירות מגוי עם מ

הודעהעל ידי היא שיחתי » ב' אוקטובר 20, 2014 3:12 pm

נראה לי שגם דעת החזו"א הפוסק שיש קדושה שצריך לעשר לחומרא

יעקובי
הודעות: 1101
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: מה עושים בשמיטה המחמירים כמבי"ט לא לקנות פירות מגוי עם מ

הודעהעל ידי יעקובי » ב' אוקטובר 20, 2014 3:14 pm

ודאי!!

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מה עושים בשמיטה המחמירים כמבי"ט לא לקנות פירות מגוי עם מ

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוקטובר 20, 2014 3:14 pm

קריינא דאיגרתא כתב:כידוע הגר"א לא רצה לבוא לארץ ישראל כי סבר כדעת המבי"ט שיש קדושת שביעית על פירות נכרי, אולם מכיון שאינו הפקר לא יכל לעשר את הפירות והירקות (בנכרי אין איסור ספיחין) מחמת החרם של רבני צפת נגד מי שמעשר פירות שביעית, ,


מנין "כידוע" זה, שלא היה ידוע לבני אדוננו הגר"א

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מה עושים בשמיטה המחמירים כמבי"ט לא לקנות פירות מגוי עם מ

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ב' אוקטובר 20, 2014 3:16 pm

הכותרת מוטעית. מי שמחמיר לא לקנות פירות נכרי זה החזו"א, המבי"ט התיר בפירוש רק מצריך לנהוג בהם קדו"ש (וגם זה לא בכל הפרטים).

מחולת המחנים
הודעות: 3257
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: מה עושים בשמיטה המחמירים כמבי"ט לא לקנות פירות מגוי עם מ

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ב' אוקטובר 20, 2014 3:39 pm

בברכה המשולשת כתב:
קריינא דאיגרתא כתב:כידוע הגר"א לא רצה לבוא לארץ ישראל כי סבר כדעת המבי"ט שיש קדושת שביעית על פירות נכרי, אולם מכיון שאינו הפקר לא יכל לעשר את הפירות והירקות (בנכרי אין איסור ספיחין) מחמת החרם של רבני צפת נגד מי שמעשר פירות שביעית, ,


מנין "כידוע" זה, שלא היה ידוע לבני אדוננו הגר"א

רבי משה נחמיה כהניו בספרו שנת השבע (בסוף, הערה ב', בהג"ה) מביא שמועה זו, ומפקפק בה.

יעקובי
הודעות: 1101
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: מה עושים בשמיטה המחמירים כמבי"ט לא לקנות פירות מגוי עם מ

הודעהעל ידי יעקובי » ב' אוקטובר 20, 2014 5:46 pm

צופר הנעמתי כתב:הכותרת מוטעית. מי שמחמיר לא לקנות פירות נכרי זה החזו"א, המבי"ט התיר בפירוש רק מצריך לנהוג בהם קדו"ש (וגם זה לא בכל הפרטים).

נראה לי שבחזו"א (י,יד) מבואר שיש לדון בזה, והנטיה (ואולי אפשר לומר המסקנא) להתיר.

יעקובי
הודעות: 1101
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: מה עושים בשמיטה המחמירים כמבי"ט לא לקנות פירות מגוי עם מ

הודעהעל ידי יעקובי » ג' אוקטובר 21, 2014 1:28 am

יעקובי כתב:
קריינא דאיגרתא כתב: מחמת החרם של רבני צפת נגד מי שמעשר פירות שביעית

ראשית דבר יש כאן טעות יסודית, החרם היה נגד מי שלא מעשר פירות שביעית.


שוב הבנתי כי לפותח האשכול נתחלפו שני ענינים זב"ז.

היו שני חרמים [הנוגעים למעשרות] בצפת.

חרם אחד - אינו קשור לשמיטה - על המעשרים בכל השנים פירות הגוי שנתמרחו ע"י הגוי. (כס"מ תרומות א,יא ועו"ס).

חרם שני - קשור לשמיטה - על האינם מעשרים בשנת השמיטה פירות הגוי שנתמרחו ע"י ישראל. (אבק"ר כה).

בנוגע לשמועה עם הגר"א, מלבד המקור שצויין לעיל בספרו של הרב כהניו, מקורה היותר קדום הוא בהגהת הרד"ל (פו) ע"ס עליות אליהו.

בשני המקומות ישנה איזו בעייתיות עם ניסוח הדברים (לא אותה בעיה), וא"א להאריך כעת.

עכ"פ אם נתלה בט"ס וכד', אפשר להעמיד הדברים כך: הגר"א חפץ לעלות לאה"ק ולהחמיר לעשר פירות גוי שנתמרחו ע"י הגוי מבלי קשר לשמיטה [כענין הראשון הנ"ל], ומשנודע לו מהחרם סב על עקבותיו. [יצויין כי בהערה הנ"ל על עליות אליהו הובאה שמועה נוספת כי הגר"א חזר בו מטעם אחר].

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: מה עושים בשמיטה המחמירים כמבי"ט לא לקנות פירות מגוי עם מ

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ג' אוקטובר 21, 2014 9:59 am

קריינא דאיגרתא כתב:כידוע הגר"א לא רצה לבוא לארץ ישראל כי סבר כדעת המבי"ט שיש קדושת שביעית על פירות נכרי, אולם מכיון שאינו הפקר לא יכל לעשר את הפירות והירקות (בנכרי אין איסור ספיחין) מחמת החרם של רבני צפת נגד מי שמעשר פירות שביעית,

מה למעשה עושים רבבות המקפידים להביא דוקא מחו"ל, האם כאשר הם מתארחים אצל קרובי משפחה שמגישים להם ירקות של 'נכרי' שלכאורה אין להם כל בעיה לאכול אם הם שומרים על זה קדושת שביעית, אבל מה הם עושים עם מעשר, האם הם לא חוששים לחרם? ואם חוששים מה העצה,
שאלה קשה יותר, מה יעשו אלו לאחר זמן הביעור? וכגון מי שאביו או חמיו אינם מקפידים ע"ז, ואנחנו לא נדע מה נעשה והאי גברא נמי בהאי פחדא יתיב.

יעקובי
הודעות: 1101
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: מה עושים בשמיטה המחמירים כמבי"ט לא לקנות פירות מגוי עם מ

הודעהעל ידי יעקובי » ג' אוקטובר 21, 2014 10:58 am

אכן, חריפה הערתך הרב חריפא.

אולי אפשר להציע, לבקש מבעל הסעודה להפקיר בפני שלשה את כל הסעודה, ובזה לסמוך על הסמ"ג ודעימיה שבהפקר סגי. (כתבתי מקופיא לעורר לב המעיין, יבואו הלמדנים וידונו).

מן השורה
הודעות: 300
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 8:59 pm

Re: מה עושים בשמיטה המחמירים כמבי"ט לא לקנות פירות מגוי עם מ

הודעהעל ידי מן השורה » ג' אוקטובר 21, 2014 11:02 am

מה יועיל הפקר אחרי שעבר זמן הביעור והפירות נאסרו ?
נערך לאחרונה על ידי מן השורה ב ג' אוקטובר 21, 2014 11:05 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: מה עושים בשמיטה המחמירים כמבי"ט לא לקנות פירות מגוי עם מ

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ג' אוקטובר 21, 2014 11:02 am

אני חשבתי שכיון שהאורח מקבל פחות ממזון שלש סעודות ומכיון שלא חל איסור הנאה על הפירות משום שהבעלים המארח עשה כדין עפ"י רבותיו [ושלא לפי השמועה בשם החזו"א] א"צ לבער, אבל ראיתי בספרי הליקוט בשם הגרי"ש אלישיב שכיון שחלה חובת ביעור שוב א"צ שיגיע אליו דוקא מזון ג"ס ולא עיינתי עדיין אם חלוקים עליו מחכמי ישראל.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: מה עושים בשמיטה המחמירים כמבי"ט לא לקנות פירות מגוי עם מ

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ג' אוקטובר 21, 2014 11:02 am

מן השורה כתב:מה יועיל הפקר אחרי שעבר זמן הביעור והפירות נאסרו ?

יועיל, כיון שסמך ע"ד רבותיו

מן השורה
הודעות: 300
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 8:59 pm

Re: מה עושים בשמיטה המחמירים כמבי"ט לא לקנות פירות מגוי עם מ

הודעהעל ידי מן השורה » ג' אוקטובר 21, 2014 11:06 am

עי' בס' שערי השמיטה להרב טשזנר שהביא משו"ת אז נדברו (רב"י זילבר) להקל בזה מטעם שבאונס לא נאסרים הפירות, וכיון שרבותיו סוברים שאין קדו"ש בפירות אלו נחשב כאנוס. וזה חידוש!.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: מה עושים בשמיטה המחמירים כמבי"ט לא לקנות פירות מגוי עם מ

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ג' אוקטובר 21, 2014 11:12 am

מנחת שלמה סימן נא אות נז ועוד פוסקים ואין לי פנאי לחפש

מן השורה
הודעות: 300
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 8:59 pm

Re: מה עושים בשמיטה המחמירים כמבי"ט לא לקנות פירות מגוי עם מ

הודעהעל ידי מן השורה » ג' אוקטובר 21, 2014 11:13 am

ובעיקר קולת הרב אז נדברו, הנה בכל מקום מי שטועה בהלכה הרי הוא שוגג ולא אנוס!, אלא שמדמים כנראה את דין זה להדין שיחיד שעשה בהוראת ב"ד נחשב אנוס, אע"פ שתלמיד שהגיע להוראה וידע שטעו נחשב שוגג ולא אנוס, כי מי שלא הגיע להוראה הוא הולך אחר רבותיו הוא אנוס.

א"כ מי שאביו או חמיו הגיעו להוראה, לא יועיל עצה זו.

מן השורה
הודעות: 300
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 8:59 pm

Re: מה עושים בשמיטה המחמירים כמבי"ט לא לקנות פירות מגוי עם מ

הודעהעל ידי מן השורה » ג' אוקטובר 21, 2014 11:15 am

סכינא חריפא כתב:מנחת שלמה סימן נא אות נז ועוד פוסקים ואין לי פנאי לחפש

בסימן נא אין כלל 'אות נז', וצ"ל אות י"ז

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: מה עושים בשמיטה המחמירים כמבי"ט לא לקנות פירות מגוי עם מ

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ג' אוקטובר 21, 2014 11:23 am

מן השורה כתב:ובעיקר קולת הרב אז נדברו, הנה בכל מקום מי שטועה בהלכה הרי הוא שוגג ולא אנוס!, אלא שמדמים כנראה את דין זה להדין שיחיד שעשה בהוראת ב"ד נחשב אנוס, אע"פ שתלמיד שהגיע להוראה וידע שטעו נחשב שוגג ולא אנוס, כי מי שלא הגיע להוראה הוא הולך אחר רבותיו הוא אנוס.

א"כ מי שאביו או חמיו הגיעו להוראה, לא יועיל עצה זו.
לא ברור
א. דעת חרדים שגם שוגג לא נאסר
ב. יש כאן משהו יותר עמוק מכל טעות של דיין כיון שכאן לא הוכרעה המחלוקת וכל א' עושה כרבותיו, והאריכו בזה כ"פ בפורום.
ג. בטועה בשיקול הדעת יש פנים לומר שאפילו חלה ההוראה
ד. גם מי שלא הגיע להוראה להלכה מביא קרבן, אם לזאת היתה כוונתך במושגי שוגג -אונס.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 358 אורחים