מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נשים בהשתחואה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

נשים בהשתחואה

הודעהעל ידי צולניק » ד' נובמבר 05, 2014 9:11 pm

האם נשים השתחוו בבית המקדש [בפישוט ידים ורגלים], יש מקורות לזה לכאן ולכאן?

נבון

Re: נשים בהשתחואה

הודעהעל ידי נבון » ד' נובמבר 05, 2014 11:57 pm

יעוי' בספר נפש הרב עמוד רי"ד, ובשו"ת בית אבי חלק ג' סימן ע"ב דהאריכו להוכיח דהנשים לא היו משתחוות בבית המקדש ביום הכיפורים.
ועדיין יש להסתפק לענין השתחוואה בעליה לרגל [אף דפטורות, מ"מ אם עלו, כחנה אמו של שמואל], אי חייבות כשאר העולים לרגל בהשתחוואה.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: נשים בהשתחואה

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' נובמבר 06, 2014 9:59 am

לא ראיתי את מש"כ בספר נפש הרב וכו' אך הרי מפורש בירושלמי שרק אלו שעמדו בתוך העזרה היו משתחוים, וכן הוא באתה כוננת שחיבר יוסי בן יוסי כהן גדול, ומשם העתיק הרמב"ם את דבריו שכתב העומדים בעזרה.
ומה שהנשים היום משתחוות בעזרת נשים באמת ישנו כמה וכמה קהילות שביטלו את זה, גם מה שהחזן משתחווה אינו ברור כלל שהרי הוא כמו הכהן הגדול שלא היה משתחווה, ואכן במנהגי תימן מפורש שאין החזן משתחווה.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: נשים בהשתחואה

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' נובמבר 06, 2014 12:57 pm

עיינתי בנפש הרב וכו' וצר לי לומר שאיני מבין אותו כלל ועיקר.
הדבר פשוט שרק אלו שעמדו בעזרה, היינו במקום שהכהן גדול עמד בשעה שהיה יוצא מפיו השם המפורש, רק עליהם בלבד היה חובה לכרוע ולהשתחוות, ויש בזה כמה וכמה הסברים שונים, ואילו אלו שעמדו מחוץ לעזרה שלא במקום שעמד שם הכהן גדול לא חלה עליהם כל חיוב להשתחוות, וממילא שאין כל עניין להשתחוות בעזרת נשים, שדומה להעומדים מחוץ לעזרה, וגם היום בזמנינו שהוא זכר למקדש, עלינו לעשות כפי שעשו במקדש.
יתירא מכך, גם אם מישהו מהאנשים יתפלל מוסף בעזרת נשים אין עליו כל חובה להשתחוות, ולחינם נכנס שם לדון בנפש הרב אם הן חייבות בתפילת מוסף אם לאו. וכבר הארכתי בכל זה במקום אחר.

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: נשים בהשתחואה

הודעהעל ידי צולניק » ה' נובמבר 06, 2014 1:52 pm

בירושלמי מבואר שהקרובים לכהן גדול היו כורעים, וברדב"ז ביאר שרק אלו ששמעו את השם היו כורעים, בין כך ובין כך לא מבואר כלל חילוק מקומות, ולו יצוייר שהיו שומעים גם נשים לכאורה היה להם לכרוע.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: נשים בהשתחואה

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' נובמבר 06, 2014 2:15 pm

ברור שאם אשה תהיה בתוך הבית הכנסת בזמנינו, או בתוך העזרה בבית המקדש בזמנם, אז יש לדון אם הן חייבות במוסף אם לאו, אך כל עוד הנשים נמצאות בעזרת נשים, ואינן נמצאות במקום שעומד שם הכהן גדול, דהיינו בבית הכנסת, מקום שעומד שם הש"ץ, דינם כמו אלו שעמדו מחוץ לעזרה שלא היו משתחווים, ואין כל טעם לעשות זכר למקדש ולהשתחוות שם, כאשר לא עשו כן בבית המקדש ולא משנה מדוע עשו כך בבית המקדש. דו"ק היטב.
--
וראה היטב בלשון הרמב"ם.
פ"ב הלכה ז' הכהנים והעם העומדין "בעזרה" וכו' כורעין ומשתחוין ונופלין על פניהם ואומרין בשכמל"ו. - והרבה כותבים לחלוק על הרדב"ז ולדעתם החובה להשתחוות הנו רק על אלו שעמדו בתוך העזרה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17380
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: נשים בהשתחואה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' נובמבר 06, 2014 2:57 pm

בעניין עומדים צפופים ומשתחווים רווחים משמע לכאורה שגם העומדים אחורי בית הכפורת משתחווים. ואפשר לדחות.

בברכה המשולשת
הודעות: 14294
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: נשים בהשתחואה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' נובמבר 06, 2014 9:38 pm

לגבי מה שהובא בנפש הרב, יש על כך הרחבת הסבר בספר ארץ הצבי לגר"צ שכטר


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים