המעיין כתב:זהו שאצלנו כשעברנו לישיבה קטנה הפסקנו עם זה.
המעיין כתב:א קיצער, פלתי כותב לך דברי טעם ואתה עונה לו בבדיחות?
המעיין כתב:התכוונת ברצינות? מישהו שלא סובל מהקור יכול לגרום לחבירו שיהיה לו קר? בטענה המבריקה שלך, עלי זה לא שנוא לי לא איכפת מהקור?
דברי מופנים לאלי כהן ולא להודעת אוצר החכמה שנכנסה בינינו
המעיין כתב:דסני עלך לא הכוונה לפי המצב שלך...אלא אם הדבר היה שנוא עליך לו היית במקומו (היינו...לו היית גר כמוהו באלסקה).
המעיין כתב:דסני עלך לא הכוונה לפי המצב שלך (לדוגמה אתה לא סובל מהקור...) אלא אם הדבר היה שנוא עליך לו היית במקומו (היינו אם גם אתה היית סובל מהקור...)
המעיין כתב:זהו בדיוק שברור שיש בזה משום דסני עלך...וזה פשוט כביעתא בכותחא ואולי יותר.
ר' אליאלי כהן כתב:להגיד (כדבריך) ש"הדבר היה שנוא עליך לוּ...גם אתה היית סובל", זה כמו להגיד "הדבר היה שנוא עליך לוּ הדבר היה שנוא עליך".
ובכן: שים לב כי, הלל הזקן לא אמר "דסני עליך אילו הוה סני עלך" (שזה אגב בדיחה להגיד כך), אלא אמר "דסני עלך"; הא ותו לא! אין אפוא הצדקה לנסות לחלץ מתוך דברי הלל הזקן את מה שאין בהם.
סכינא חריפא כתב:ר' אליאלי כהן כתב:להגיד (כדבריך) ש"הדבר היה שנוא עליך לוּ...גם אתה היית סובל", זה כמו להגיד "הדבר היה שנוא עליך לוּ הדבר היה שנוא עליך".
ובכן: שים לב כי, הלל הזקן לא אמר "דסני עליך אילו הוה סני עלך" (שזה אגב בדיחה להגיד כך), אלא אמר "דסני עלך"; הא ותו לא! אין אפוא הצדקה לנסות לחלץ מתוך דברי הלל הזקן את מה שאין בהם.
'דסני עליך' נאמר אם הדבר היה שנוא עליך מבחינה רגשית אחרי כל הנתונים הפיזיים כגון שאתה כעת לא קודח מחום והוא כן.
מי שאומר שבנתונים כאלו לא היה שנוא עליו שמעתיקים הוא שקרן או מדומיין או גם וגם [או שהוא יחמור עם חמשה ראשים ושמונה רגלים אבל זה סיכוי מאד קטן].אלי כהן כתב:שאם לא היה שנוא עלי שמעתיקים את התוכנה שלי גם תחת הנתונים הפיזיים של השקעת הרבה מאמץ מצידי בפיתוח התוכנה, אז לא שייך בזה דסני עלך.
חשבונות רבים כתב:מי שאומר שבנתונים כאלו לא היה שנוא עליו שמעתיקים הוא שקרן או מדומיין או גם וגם.אלי כהן כתב:שאם לא היה שנוא עלי שמעתיקים את התוכנה שלי גם תחת הנתונים הפיזיים של השקעת הרבה מאמץ מצידי בפיתוח התוכנה, אז לא שייך בזה דסני עלך.
איתא בספרי כלל גדול בתורה ואהבת לרעך כמוך, גדול ממנו כי בצלם אלהים עשה את האדם. ופי' הר"ר יעקב מאורליינ"ש זצ"ל דזה כלל גדול דאמר דעלך סני לחברך לא תעביד מיהו אם אדם אכזרי ואינו חש על עצמו הוא הדין לא ירחם על אחרים כי היכי דאם חבל בעצמו פטור הוא הדין שיחבל בחבירו או אם הוא מבזה את עצמו הוא הדין חבירו להכי נאמר כי בצלם אלהים עשה את האדם.
ובת"כ מסיק, ואהבת לרעך כמוך, אמר רבי עקיבה, זה כלל גדול בתורה. בן עזאי אומר, זה ספר תולדות אדם, גדול יותר. פי', אסיפיה דקרא קאי, בדמות אלהים עשה אותו, דמקרא דר"ע לא שמעינן, אלא דעלך סני לחברך לא תעביד, ובא בן עזאי ואמר, שאף אם הוא אינו חושש לכבוד עצמו, יש לו לחוש לכבוד חבירו, לפי שרואה דמות חבירו, ואינו רואה דמות עצמו, ולזה אמר, שמקרא זה כולל יותר, ממקרא דואהבת לרעך כמוך:
מי שכל מעשיו היו כדי לחלק לציבור בחינם איננו באותם תנאים של אדם שעושה משהו לפרנסתו וגם הוא אם היה עושה את זה לפרנסתו זה היה שנוא עליו.אלי כהן כתב:אני מכיר כמה אנשים, שמשקיעים הרבה מאמץ כדי להפיק מוצר, אבל הואיל וכל כוונתם לשם שמים, לכן אין להם שום בעייה שיעתיקו מהם
שאני אפגום בהודעתך? חלילה לי!אלי כהן כתב:חוצמיזה, שגם לשיטתך - שאין אדם כזה - ושהודעתי הקודמת (אשר אליה הגבת) מתייחסת כביכול לאדם תיאורטי גרידא (שאינו קיים במציאות לשיטתך), זה עדין לא פוגם בהודעתי הקודמת, שהרי אין שום פגם בדיון במצבים תיאורטיים!
חשבונות רבים כתב:אלי כהן כתב:אני מכיר כמה אנשים, שמשקיעים הרבה מאמץ כדי להפיק מוצר, אבל הואיל וכל כוונתם לשם שמים, לכן אין להם שום בעייה שיעתיקו מהם.
מי שכל מעשיו היו כדי לחלק לציבור בחינם איננו באותם תנאים של אדם שעושה משהו לפרנסתו וגם הוא אם היה עושה את זה לפרנסתו זה היה שנוא עליו.
חשבונות רבים כתב:משנ"נ, ייש"כ.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 131 אורחים