מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בנשותינו נלך?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מתושלח
הודעות: 95
הצטרף: א' אוקטובר 19, 2014 12:36 pm

בנשותינו נלך?

הודעהעל ידי מתושלח » ו' ינואר 23, 2015 9:44 am

למה לא אמר משה לפרעה בנשינו או בנשותינו נלך כמו שאמר בנערינו ובזקננו בבנינו ובבנותינו שהוא מחלק בין הזכרים לנקיבות בבן ובת וה"נ היה לו לחלק בין הגברים לנשיהם?

סמל אישי של המשתמש
פעלעד
הודעות: 412
הצטרף: ד' ינואר 21, 2015 10:52 pm

Re: בנשותינו נלך?

הודעהעל ידי פעלעד » ו' ינואר 23, 2015 11:35 am

מתושלח כתב:למה לא אמר משה לפרעה בנשינו או בנשותינו נלך כמו שאמר בנערינו ובזקננו בבנינו ובבנותינו שהוא מחלק בין הזכרים לנקיבות בבן ובת וה"נ היה לו לחלק בין הגברים לנשיהם?

אשתו כגופו, תמיד האשה נכללת בבעל משא"כ אח ואחות או בן ובת, עד כדי כך שבספרים הקדמונים נקרא אדם שאינו נשוי "אדם שאינו שלם".

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: בנשותינו נלך?

הודעהעל ידי ברזילי » ו' ינואר 23, 2015 11:47 am

ראה אברבנאל, שהנשים בכלל הטף (והשווה לקמן, שש מאות אלף רגלי הגברים לבד מטף, וכן גם אנחנו גם אתה גם טפנו, וכן גדרות צאן וכו' וערים לטפנו, וישב טפנו בערי המבצר וכו' ורק בוסף הפרשה מופיע טפנו נשינו וכל מקננו וכו'). אמנם במקומות אחרים נמנו לחוד - טפכם נשיכם, וכן בהקהל - האנשים הנשים והטף.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: בנשותינו נלך?

הודעהעל ידי יאיר » א' ינואר 25, 2015 12:48 am

פעלעד כתב:
מתושלח כתב:למה לא אמר משה לפרעה בנשינו או בנשותינו נלך כמו שאמר בנערינו ובזקננו בבנינו ובבנותינו שהוא מחלק בין הזכרים לנקיבות בבן ובת וה"נ היה לו לחלק בין הגברים לנשיהם?

אשתו כגופו, תמיד האשה נכללת בבעל משא"כ אח ואחות או בן ובת, עד כדי כך שבספרים הקדמונים נקרא אדם שאינו נשוי "אדם שאינו שלם".

אכן. ויקרא שמם אדם. וכן בפס' הקידוש "אתה ובנך ובתך וכו' ".

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: בנשותינו נלך?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' ינואר 25, 2015 12:56 am

ברזילי כתב:ראה אברבנאל, שהנשים בכלל הטף (והשווה לקמן, שש מאות אלף רגלי הגברים לבד מטף, וכן גם אנחנו גם אתה גם טפנו, וכן גדרות צאן וכו' וערים לטפנו, וישב טפנו בערי המבצר וכו' ורק בוסף הפרשה מופיע טפנו נשינו וכל מקננו וכו'). אמנם במקומות אחרים נמנו לחוד - טפכם נשיכם, וכן בהקהל - האנשים הנשים והטף.


לא נזכר טף בדברי משה.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: בנשותינו נלך?

הודעהעל ידי ברזילי » א' ינואר 25, 2015 1:00 am

צופר הנעמתי כתב:
ברזילי כתב:ראה אברבנאל, שהנשים בכלל הטף (והשווה לקמן, שש מאות אלף רגלי הגברים לבד מטף, וכן גם אנחנו גם אתה גם טפנו, וכן גדרות צאן וכו' וערים לטפנו, וישב טפנו בערי המבצר וכו' ורק בוסף הפרשה מופיע טפנו נשינו וכל מקננו וכו'). אמנם במקומות אחרים נמנו לחוד - טפכם נשיכם, וכן בהקהל - האנשים הנשים והטף.

לא נזכר טף בדברי משה.
לא המלה "טף" אלא בבנינו ובבנותינו, וכ' האברבנאל שבכלל זה גם הנשים (ובשאר הפסוקים שהבאתי היה מקום אולי לומר שהמלה "טף" כוללת במשמעה גם נשים (כך כותב הנצי"ב כמדומני, שטף הם כל הטפלים), וכנראה לזה כוונת הערתך, אבל אפשר גם לומר שמשמעות המילולית של טף היא הילדים, אבל הנשים נכללות בזה כי ברור שהן נמצאות היכן שהטף נמצא)

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: בנשותינו נלך?

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » א' ינואר 25, 2015 7:55 am

א. מזה שהשיב פרעה למשה ואמר, כאשר אשלח אתכם ואת 'טפכם' מוכרח שמשרע"ה ביקש את הטף, שזה כולל גם נשים וגם ילדים.
ב. עצם קושיית פותח האשכול תמוה לי. וכי מטרת משרע"ה הייתה להתחנן אל פרעה שייתן להם לצאת, הרי מטרתו הייתה להקשיח את לב פרעה ותו לא, למען שיתי אותתי וכו', וברגע שאמר לפרעה גם בנינו ובנותינו השיג בזה את מטרתו, וראה בארוכה ברמב"ן שטען פרעה לעבדיו אם אמת הוא שמבקשים לצאת לזבוח מדוע דורשים גם בנינו ובנותינו, שהרי אינם זובחים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 526 אורחים