כתבו התוס'
נידה ה: ד"ה ואם אי אפשר אא"כ נגע טמא כתב:וא"ת פשיטא כיון דאי אפשר ודאי נגע וי"ל דלאו א"א כלל קאמר אלא כלומר קרוב לודאי...עיי"ש
האם הכלל ש"קרוב לוודאי כוודאי" הוא בכל התורה כולה או לא ?
(בדרך אגב הגאון ר' הרשל רוטנברג שליט"א העלה שאלה זו - שנשאלה בכולל צדקת אפרים בבית שמש, באסיפה המוזכרת כאן viewtopic.php?f=17&t=21013&start=80#p207443
והוסיף דוגמה לשאלתו : ב"איני יודע אם פרעתיך" האם אמרינן קרוב לוודאי כוודאי.
הגר"ש אלתר הגיב שזכור לו מאחד המדברים [אולי הברוך טעם] לגבי מטבע מזויפת, בחו"מ סי' ע"ה, שכותב ע"כ בפירוש.
בהמשך הג"ר הרשל הפתיע עם תובנה מהמשנה בטהרות,
טהרות פרק ו משנה ד כתב: כל שאתה יכול לרבות ספיקות וספק ספיקות ברה"י טמא בר"ה טהור.
כיצד ? -
נכנס למבוי והטומאה בחצר ספק נכנס ספק לא נכנס
טומאה בבית ספק נכנס ספק לא נכנס
ואפי' נכנס ספק היתה שם ספק לא היתה שם
ואפי' היתה שם ספק שיש בה כשיעור ספק שאין בה כשיעור
ואפי' שיש בה ספק טומאה ספק טהרה
ואפילו טומאה ספק נגע ספק לא נגע
ספיקו טמא
ר' אלעזר אומר ספק ביאה טהור ספק מגע טומאה טמא:
כל הדוגמאות, הם רק לספק ברה"י - להחמיר.
אולם לא מצינו ראיה במשנה, שקרוב ודאי כוודאי - להקל. (-בענין ספק טומאה ברה"ר).
בהמשך הגיע הגרז"נ גולדברג, ושאלהו הגר"ש אלתר על הנ"ל, [אנבור אח"כ בהסרטה הנ"ל ואראה מה היה המשא-ומתן הקצר].)
תכל'ס.
מי מחו"ר פורומינו שליט"א יוכל לתרום לליבון סוגיה הנ"ל,
שיש לה כמובן השלכות בכל חלקי התורה כולה.
(ומבחינה מסוימת ייתכן שזה ידבר אל ליבם של אי אילו נבוכים, בענין 99.5% - 100% המוזכר בין השאר כאן): viewtopic.php?f=17&t=21013&p=207692&hilit=99.5%25%3F+100%25%3F#p207692.
כדרכה של תורה.
עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר.
זה בונה וזה סותר.
ובלבד שיכוון ליבה לאמיתה של תורה, ללא משוא פנים לשום בו"ד.
מי יכול לתרום לבירור הענין.
הן במראי מקומות.
הן בראיות.
והן בסברא.