מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכת המזון להוציא אחרים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מביט ומקשיב
הודעות: 44
הצטרף: א' פברואר 01, 2015 11:50 pm

ברכת המזון להוציא אחרים

הודעהעל ידי מביט ומקשיב » א' מרץ 15, 2015 4:43 pm

הנה ידוע שבברכת המזון אין את הכלל שמי שיצא מוציא ודוקא מי שאכל יכול להוציא אחרים ונסתפקתי מה הדין מי שאכל ונתחייב לברך ברכת המזון אך מברך רק להוציא את השני ולעצמו אינו מתכוון לצאת כגון שרוצה להמשיך לאכול האם יכול להוציא אחרים או דווקא כשיוצא בעצמו יכול להוציא את השני

אישי
הודעות: 189
הצטרף: ב' ינואר 12, 2015 10:38 am

Re: ברכת המזון להוציא אחרים

הודעהעל ידי אישי » א' מרץ 15, 2015 8:38 pm

פשוט שלא. בבהמ"ז אין ערבות על חבירו, ולכן אינו נחשב ברכה של בר חיובא אלא אם הוא עצמו יוצא בברכה. כן מבואר בסוגיא.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ברכת המזון להוציא אחרים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מרץ 15, 2015 8:45 pm

מה שאתה כותב מבואר בסוגיא הוא דעת ראשונים (הבה"ג) אבל שלא כדעת התוספות שם שס"ל שיש דין ערבות ודין אכילה הוא רק כדי שיוכל לומר שאכלנו וכן דעת רש"י.

אישי
הודעות: 189
הצטרף: ב' ינואר 12, 2015 10:38 am

Re: ברכת המזון להוציא אחרים

הודעהעל ידי אישי » ב' מרץ 16, 2015 11:42 am

אוצר החכמה כתב:מה שאתה כותב מבואר בסוגיא הוא דעת ראשונים (הבה"ג) אבל שלא כדעת התוספות שם שס"ל שיש דין ערבות ודין אכילה הוא רק כדי שיוכל לומר שאכלנו וכן דעת רש"י.

צודק. וכן דעת הרא"ש בברכות פ"ז, והמ"ב ס' קצ"ז סקכ"ד אכן פוסק כמותם. אך למעשה נוקט שם שמדרבנן אינו מוציא אא"כ מחוייב בדבר, ומציין לדברי הריטב"א ר"ה כ"ט, ושם מבואר להדיא דמדרבנן בעינן שהמברך יוציא את עצמו בברכה זו, וא"כ בנידון דידן א"א.

מביט ומקשיב
הודעות: 44
הצטרף: א' פברואר 01, 2015 11:50 pm

Re: ברכת המזון להוציא אחרים

הודעהעל ידי מביט ומקשיב » ב' מרץ 16, 2015 11:54 am

אישי כתב:
אוצר החכמה כתב:מה שאתה כותב מבואר בסוגיא הוא דעת ראשונים (הבה"ג) אבל שלא כדעת התוספות שם שס"ל שיש דין ערבות ודין אכילה הוא רק כדי שיוכל לומר שאכלנו וכן דעת רש"י.

צודק. וכן דעת הרא"ש בברכות פ"ז, והמ"ב ס' קצ"ז סקכ"ד אכן פוסק כמותם. אך למעשה נוקט שם שמדרבנן אינו מוציא אא"כ מחוייב בדבר, ומציין לדברי הריטב"א ר"ה כ"ט, ושם מבואר להדיא דמדרבנן בעינן שהמברך יוציא את עצמו בברכה זו, וא"כ בנידון דידן א"א.

אכן צריך מדרבנן שיהיה מחוייב בדבר ולכן צריך שהמברך גם יאכל שאלתי כשהוא מחוייב אבל אינו מתכוון לצאת בברכה זו כי רוצה להמשיך לאכול האם יכול להוציא את השני וע"ז אף אחד לא ענה ואין זכר לשאלה זו בריטב"א

אישי
הודעות: 189
הצטרף: ב' ינואר 12, 2015 10:38 am

Re: ברכת המזון להוציא אחרים

הודעהעל ידי אישי » ב' מרץ 16, 2015 4:52 pm

אני התייחסתי במפורש לשאלה שלך, והבאתי שבריטב"א בר"ה מבואר להדיא שהמברך צריך להוציא את עצמו בברכה זו, זאת אומרת לא מספיק שהוא מחוייב אלא צריך שבברכה זו הוא יפטור גם את עצמו עי"ש בדבריו.

מביט ומקשיב
הודעות: 44
הצטרף: א' פברואר 01, 2015 11:50 pm

Re: ברכת המזון להוציא אחרים

הודעהעל ידי מביט ומקשיב » ב' מרץ 16, 2015 9:38 pm

אישי כתב:אני התייחסתי במפורש לשאלה שלך, והבאתי שבריטב"א בר"ה מבואר להדיא שהמברך צריך להוציא את עצמו בברכה זו, זאת אומרת לא מספיק שהוא מחוייב אלא צריך שבברכה זו הוא יפטור גם את עצמו עי"ש בדבריו.

מצטער אבל עיינתי בריטב"א ושם כתוב רק שצריך שיאכל אבל שצריך להוציא את עצמו אין על כך זכר

טריד בגירסיה
הודעות: 198
הצטרף: ג' מרץ 10, 2015 6:57 pm

Re: ברכת המזון להוציא אחרים

הודעהעל ידי טריד בגירסיה » ב' מרץ 16, 2015 10:10 pm

לשון הריטב"א: "יש מפרשים דנקט ברכת הלחם וברכת היין בפרט ולא נקט כל הברכות הנהנין סתם משום דדוקא בהני הוא דאי לא יצא מוציא לאחרים כשמוציא לעצמו".

אישי
הודעות: 189
הצטרף: ב' ינואר 12, 2015 10:38 am

Re: ברכת המזון להוציא אחרים

הודעהעל ידי אישי » ג' מרץ 17, 2015 12:03 am

מביט ומקשיב כתב:
אישי כתב:אני התייחסתי במפורש לשאלה שלך, והבאתי שבריטב"א בר"ה מבואר להדיא שהמברך צריך להוציא את עצמו בברכה זו, זאת אומרת לא מספיק שהוא מחוייב אלא צריך שבברכה זו הוא יפטור גם את עצמו עי"ש בדבריו.

מצטער אבל עיינתי בריטב"א ושם כתוב רק שצריך שיאכל אבל שצריך להוציא את עצמו אין על כך זכר

זה לשון הריטב"א ר"ה כ"ט א': ובודאי דבברכת המזון כיון שכבר אכל כברכת חובה היא ובדין הוא דאע"פ שיצא מוציא אלא דרבנן בעו שיוציא לעצמו דלא ליחלף בברכת הנהנין שהיא רשות, עכ"ל.

מביט ומקשיב
הודעות: 44
הצטרף: א' פברואר 01, 2015 11:50 pm

Re: ברכת המזון להוציא אחרים

הודעהעל ידי מביט ומקשיב » ג' מרץ 17, 2015 2:04 pm

אישי כתב:
מביט ומקשיב כתב:
אישי כתב:אני התייחסתי במפורש לשאלה שלך, והבאתי שבריטב"א בר"ה מבואר להדיא שהמברך צריך להוציא את עצמו בברכה זו, זאת אומרת לא מספיק שהוא מחוייב אלא צריך שבברכה זו הוא יפטור גם את עצמו עי"ש בדבריו.

מצטער אבל עיינתי בריטב"א ושם כתוב רק שצריך שיאכל אבל שצריך להוציא את עצמו אין על כך זכר

זה לשון הריטב"א ר"ה כ"ט א': ובודאי דבברכת המזון כיון שכבר אכל כברכת חובה היא ובדין הוא דאע"פ שיצא מוציא אלא דרבנן בעו שיוציא לעצמו דלא ליחלף בברכת הנהנין שהיא רשות, עכ"ל.

יש"כ זה דיוק נפלא בדברי הריטב"א פשוט לא שמתי לב לזה קודם


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 538 אורחים